beantwoord

Station Steenwijk

  • 24 September 2022
  • 9 reacties
  • 349 Bekeken

Wij hebben op het station Steenwijk sinds een jaar of twee een gesloten wachtruimte gekregen. Door het raam kun je zien dat er volledig voor de treinreizigers ingericht is.

Helaas staat de deur Altijd (jaren) op slot! Vorige winter wilden wij even gaan schuilen voor een harde stormwind en ijssel, en de kou. We konden gewoonweg niet naar binnen.

Wie beheert het hokje eigenlijk? Waarom zijn er jarenlang geen normale voorzieningen voor de mensen? Ik heb echt medelijden met de mensen woonachtig in de kleinere dorpen en steden. Het doet mij aan dieren in de wei denken. Dieren mogen nog in een hok droog verblijven, de reizigers integendeel mogen in de koude weersomstandigheden in de tochtige stations staan verkrimpen.

Wanneer gaat de wachthal op station Steenwijk open? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 September 2022, 11:21

Bekijk origineel

9 reacties

Het stationsgebouw is al in 2019 verkocht aan de gemeente Steenwijkerland en dus niet meer beschikbaar voor gebruik door reizigers. Het is de bedoeling dat het gebouw wordt omgebouwd tot bibliotheek maar die plannen lijken wat vertraagd.

Een bibliotheek in het stationsgebouw? Dit heb ik niet eerder gezien. Steenwijk heeft al een bibliotheek. Het hokje wat in het stationsgebouw zit is niets anders dan een wachthall, en ik begrijp dat het nu van de gemeente is. Maar de reizigers hebben recht op een fatsoenlijke wachtkamer. Heeft NS hier verder niets over te zeggen dat de reizigers nergens kunnen schuilen of normaal beschut kunnen gaan zitten? Wij betalen kosten aan NS voor de treinreis en daar horen normale voorzieningen tegenover staan, zowel de reis zelf als het wachten op de trein op het station. 

Reputatie 7
Badge +4

U heeft er helemaal geenr echt op, zo werkt het niet. NS verzorgt alleen het vervoer, alles er omheen is de verantwoordelijkheid van Pro Rail. 

Dat neemt niet weg dat ik graag zou zien dat er weer een horecagelegenheid kwam. Zeker gezien de aansluiting trein-bus. Steenwijk kent nogal wat verbindingen. Ook dat is echter een bedrijf dat moet kunnen bestaan, dat was niet het geval. 

Een bibliotheek in het stationsgebouw? Dit heb ik niet eerder gezien. Steenwijk heeft al een bibliotheek.

Eigenwijs?

https://www.destentor.nl/steenwijkerland/make-over-station-steenwijk-gemeente-zet-in-op-bibliotheeklocatie-en-dit-gaat-er-nog-meer-gebeuren~a8620fad/

Eventueel komt er ook horeca in het gebouw als daar een ondernemer in geïnteresseerd is 

 

Maar de reizigers hebben recht op een fatsoenlijke wachtkamer. 

Er is helemaal geen recht op een wachtkamer. De meeste kleine stations hebben die niet. Verder gaat NS hier niet over maar ProRail.

Reputatie 7

Ik vind een beschutte ruimte wel een basisvoorziening. Ik begrijp ook heel goed @Victoria26 dat je zoiets verwacht op stations. Vreemd genoeg denkt Prorail daar blijkbaar anders over. Ik heb weleens begrepen dat dat ook bewust beleid is, want wachtruimtes op kleine stations zonder personeel inrichten trekt verkeerd volk aan (lees: overlast - vandalisme - drugs). Er zijn veel kleinere stations zonder wachtruimte, waar je dus overgeleverd bent aan weer en wind. Ook zitbanken zijn er meestal weinig. Op station Roosendaal hebben ze er ook weer een paar weggehaald op de perrons. Een medewerker daar heeft me weleens verteld dat het weghalen van al die bankjes daar (ze stonden er "vroeger" volop) gebeurde om te voorkomen dat zwervers er op gaan liggen slapen etcetera.

 

Reputatie 7
Badge +2

Een medewerker daar heeft me weleens verteld dat het weghalen van al die bankjes daar (ze stonden er "vroeger" volop) gebeurde om te voorkomen dat zwervers er op gaan liggen slapen etcetera.

De oude metalen bankjes hadden om dat te voorkomen armleuningen verspreid over de lengte. Met de nieuwe stijl bankjes zijn die echter deels verdwenen, dat was wellicht ook vragen om dergelijke problemen.

Maar er zijn wel meer dingen tegenstrijdig in stationsinrichting. Zo wil NS graag dat je je verspreid over het perron (en met treinlengtes op de borden en in apps wordt dat ook makkelijker gemaakt dan vroeger). Wat echter onveranderd is in al die jaren: zodra je wat verder van de trappen naar het perron (of de overkapping) komt zijn enige voorzieningen nergens meer te bekennen.

Neem bv. Den Haag HS: wil je daar voorin een lange trein stappen (deed ik zelf nogal eens toen ik daarheen forensde in de tijd dat de getrokken treinen daar nog reden) dan sta je met een beetje pech in de regen te wachten. Want eenmaal buiten de kap is het perron een kale vlakte zonder bankje of abri.

Ik vind een beschutte ruimte wel een basisvoorziening. Ik begrijp ook heel goed @Victoria26 dat je zoiets verwacht op stations. 

Een beschutte wachtruimte is nog iets anders dan een wachtkamer in een stationsgebouw. Belangrijker is overigens dat je met het oog op regen op ieder perron minimaal een kleine stukje overkapping hebt zodat je droog kunt staan 

En inderdaad moet je voorzichtig zijn met al te luxe wachtvoorzieningen vanwege het risico van zwervers, hangjongeren, drugsdealers, etc. In Vught en Bilthoven waren er zelfs zwervers die een tijdje in een wachthokje "woonden". Op Japanse stations zie je om die reden ook nooit bankjes of abri's op perrons.

Reputatie 7

NS verzorgt alleen het vervoer, alles er omheen is de verantwoordelijkheid van Pro Rail.  

 

Dat ligt iets anders.

NS is wel degelijk (mede)verantwoordelijk voor allerlei zaken rond het vervoer. Het is zelfs zo dat NS verantwoordelijkheid draagt voor zaken die (nagenoeg) niets met vervoer van doen hebben.

Ook tav wachtruimten is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Badge +3

Een bibliotheek in het stationsgebouw? Dit heb ik niet eerder gezien.

Steenwijk loopt gewoon 11 jaar achter, want in 2011 had Haarlem de primeur http://oud.bibliotheekblad.nl/nieuws/uitgelicht/bericht/1000001336

Maar ja, die is krap 10 jaar later gesloten https://bibliotheekophetstation.nl/haarlem

Je had overigens een ov-chipkaart (of passagepas) nodig om er te komen, en dan binnen 60 minuten weer weg anders kostte het je het instatarief voor trein.

Of anders… 🤣

Bezoekers van de ‘Bibliotheek op het station’ kunnen, als zij langer dan 60 minuten in de Bibliotheek verblijven, tussendoor uitchecken bij de incheckpaal in de ‘Bibliotheek op het station’. Vergeet niet om weer in te checken bij vertrek! {of om het station te verlaten zonder kosten, want poortjes} 😴

Reageer