Station Strijp S (voorheen Beukenlaan) Eindhoven is een enorm doolhof als je niet van Strijp S komt.

• 4 augustus 2017
  • 19 reacties
  • 1299 Bekeken

Reputatie 2
Vandaag wilde ik de trein richting Oss met een overstap in Den Bosch pakken vanaf station Strijp S. Het was voor mij lastig te bepalen welke trap ik op moest. Welk perron moet je nu hebben. Je moet als het ware een heel doolhof door op het juiste spoor terecht te komen. Zou handig zijn als de informatie over de vertreksporen op meer handige plekken op het station te vinden zijn.

19 reacties

Dat Strijp-S schijnt ook niet zo'n goed station te zijn. De criminaliteit is daar steeds op de koop toegenomen. Waarom was je niet op station Eindhoven CS gegaan? Dat lijkt mij het meest logischer. Vanaf daar kun je de intercity pakken en je hebt een snellere verbinding.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Als je op Strijp-S werkt of er moet zijn ligt het hoofdstation niet zo handig. Wel is de buurt rond Strijp -S wat onguur maar dat was toen het 45 jaar geleden werd geopend al zo.

@brandesdelta
Het lijkt me nogal dwaas dat mensen maar naar een ander station moet gaan om daar de trein te nemen. Station Strijp-S is er niet voor niets gebouwd.
Ik ken het station persoonlijk niet, dus ik moest het doen met een googletocht. Op de foto's die ik daar zie, lijkt het erop dat op de muren van het station met pijlen is aangegeven hoe je op de bepaalde sporen komt. Ik begrijp dat dat niet voldoende is?
Reputatie 7
Badge +3
@Chiel NS
De verwarring is bij de sprinters naar Boxtel die soms van spoor 1 en soms van spoor 2 vertrekken.
Reputatie 2
Dat Strijp-S schijnt ook niet zo'n goed station te zijn. De criminaliteit is daar steeds op de koop toegenomen. Waarom was je niet op station Eindhoven CS gegaan? Dat lijkt mij het meest logischer. Vanaf daar kun je de intercity pakken en je hebt een snellere verbinding.

Zoals gezegd moest ik vlug van Eindhoven naar Oss. Ik was toevallig die dag dichter bij station Strijp S dan station Eindhoven CS. Normaal pak ik de trein op Eindhoven CS.
Reputatie 2
Ik ken het station persoonlijk niet, dus ik moest het doen met een googletocht. Op de foto's die ik daar zie, lijkt het erop dat op de muren van het station met pijlen is aangegeven hoe je op de bepaalde sporen komt. Ik begrijp dat dat niet voldoende is?

Het zou handig geweest zijn als er aan incheckpaal had gestaan aan de andere zijde dan Strijp S bijvoorbeeld. En van de andere kant ook iets eerder te zien, was welk spoor ik had moeten hebben.
Ik twijfelde of ik gelijk de trap op had gemoeten of nog even onder de tunnel lopen. Ik had geluk gehad dat ik inderdaad de tunnel onder bleek te moeten om op het juiste spoor te lopen. Maar voor hetzelfde geldt had ik helemaal weer terug moeten lopen.
Reputatie 2
@Chiel NS
De verwarring is bij de sprinters naar Boxtel die soms van spoor 1 en soms van spoor 2 vertrekken.

Toevallig was het eindstation die dag niet Boxtel. Maar het blijft inderdaad verwarrend van afwisselend vertrekken van spoor 1 en spoor 2. Ik kan me van station Eindhoven herinneren, dat er vroeger vertrekstaten waren naar station Beukenlaan (nu dus Strijp S). Kunnen die weer terug komen met de dienstregeling van 2018?
Badge +3
Strijp-S is een ramp inderdaad, als je de situatie niet kent of weet waar je moet zijn.

1. Het station ligt eigenlijk op Strijp-T dus je moet sowieso onder de binnen-ringweg door (of de Beukenlaan oversteken).

2. Vervolgens het perron zoeken waar je dan naar boven moet (geen lift geloof ik). Vertrekstaten zijn ook ver te zoeken.

3. In/uitcheckpaaltje (ja ééntje maar!) staat op het perron.

4. Pas op met in/uitstappen want het perron ligt hoger! Niet struikelen dus.

5. OV-fiets? Ja, ze hebben er eentje!

6. Criminaliteit. Slechte verlichting, camera's nog nooit gezien, snackbar/broodjeszaak vlakbij is volgens mij al lang opgeheven.

7. Werkzaamheden 8-13 augustus 2017. Sprinters Boxtel - Eindhoven (dus vanuit Tilburg en Den Bosch) gaan niet verder dus daar sta je dan! WTF is dit Eindhoven denk je dan, als je voor het eerst op station Strijp-S bent.

Vervangende (stop)bussen? Ik mag het hopen... Dichtstbijzijnde lijnbushalte is inderdaad ergens op Strijp-S maar dat is 10 minuten lopen. Overigens gaan daar wel heel veel bussen (elke paar minuten wel eentje).
Reputatie 6
Badge
Qua reizigersaantal en ligging goed vergelijkbaar met Rotterdam Noord is Strijp-S een veel slechtere wijk om te wonen/komen, maar toch rijden er 2x zoveel treinen naar het hoofdstation. Ik vraag me af wie die belachelijke frequentie voor zo'n stationnetje bedacht heeft.
Badge +3
Qua reizigersaantal en ligging goed vergelijkbaar met Rotterdam Noord is Strijp-S een veel slechtere wijk om te wonen/komen, maar toch rijden er 2x zoveel treinen naar het hoofdstation. Ik vraag me af wie die belachelijke frequentie voor zo'n stationnetje bedacht heeft.
Ik doe een gok want die forenzen van Philips zijn er al lang niet meer.
Het station heeft tegenwoordig een 'status' net zoals het hele fabrieksterrein er rond omheen. Dat heeft de gemeente bedacht en is keurig opgepikt door allelei projectontwikkelaars. Goed zo!

Is nu helemaal hip man, want daaaar gebeurt het allemaal. Dus doe maar een station, oh nee dat was er al, prima! Vooral niets aan veranderen... perrons niet verlagen en zo of een lift, want wie heeft dat nodig?

Tamzin zal het met me eens zijn.. Nieuwigheid, en dat station lost zichzelf wel op.
Wat doet het daar dus, dat station? (Mijn mening...)
Reputatie 7
Badge +3
Volgens de cijfers van Treinreiziger heeft Strijp-S zo'n 2300 reizigers per dag. Dat betreft vooral werkenden en studenten/scholieren (St Lucas, Summa Frederiklaan) en daardoor vooral spitsuurvervoer. Althans dat is mijn eigen ervaring, ik heb jarenlang dagelijks vanuit Den Bosch naar dit station gereisd met de trein.

De teloorgang van Philips op Strijp heeft nooit veel invloed gehad op de cijfers. Het leeuwendeel van het Philips-personeel woonde destijds in Eindhoven en directe omgeving terwijl de rest werd voor een groot deel met bussen (VIPRE) werd aangevoerd. Per saldo is het verlies van Philips-forensen ruimschoots gecompenseerd door de komst van kleine bedrijfjes en studerenden.

Het misverstand bij veel mensen is dat het station er tegenwoordig alleen nog zou zijn voor evenementen op Strijp-S. Die indruk wordt misschien wel gewekt door de gemeente maar dat strookt dus niet met de werkelijkheid.
Ook ik ben niet bekend met dit station, maar kan het volgende voor jullie doen. De ligging kunnen we uiteraard niet aanpassen. Uit jullie reacties begrijp ik dat het vooral gaat om de aanduidingen naar de perrons, eventueel vertrekstaten en/of informatie borden en de in en uit check mogelijkheden. Dit zijn allemaal zaken die eventueel aangepast kunnen worden om de vindbaarheid en toegankelijkheid te vergroten. Ik zal dit dan ook aankaarten bij de betreffende afdelingen.
Reputatie 7
Badge +3
Vooral niets aan veranderen... perrons niet verlagen en zo of een lift, want wie heeft dat nodig?

Op http://www.strijp-s.nl/nl/vandaag staat over het station:

Voorjaar 2014 is het station flink onderhanden genomen. Van een grijze betonnen treinhalte, is het station hip aangekleed. Ook de veiligheid is sterk verbeterd. Denk aan betere verlichting, winddichte abri’s, banken op de perrons en fraaie grafics op de tunnelmuren, ontworpen door de jonge Eindhovense ontwerpers Berry Sanders en Bram Tuns.

De gemeente voerde deze verbeteringen uit samen met ProRail en NS. Naast de ingrepen, die het verblijf op het station prettiger maken, krijgt het station voor 2018 liften om de perrons toegankelijk te maken voor mensen die slecht ter been zijn of slechtziend, ouders met kinderwagens en reizigers met bagage.
Reputatie 7
Badge +3
Aldus liften er voor 2018 moeten zijn mogen ze wel gauw beginnen.
Reputatie 7
Badge +3
Was mijn gedachte ook, nog minder dan 5 maanden te gaan. Gaan ze dat wel halen :?
Reputatie 6
Badge
De betere vraag is: volgt er een sanctie als ze het niet halen? Ik denk dat we allemaal wel het antwoord op die vraag weten.
Reputatie 7
Badge +3
Een sanctie van wie?
Reputatie 6
Badge
Ook een goeie vraag nu je het zegt.
Badge +3
Zal eens kijken (kom er dagelijks meerdere malen langs) of er al iets van liften te bespeuren is.

Neem aan dat de polonaise bij de schaarse CiCo paaltjes op de perrons wel aangepakt zal zijn.

En jawel... Voor de liefhebbers hebben ze nu vier (4!) OV-fietsen.

Veel meer ruimte is daar ook niet voor eigenlijk... En voor @Tamzin ja, in de jaren '90 heb ik ook bijna dagelijks de nodige VIPRE ritten gereden voor Philips personeel, naar België (met name Retie en Turnhout) omdat ze daar geen bussen mee vol kregen!

Reageer