Station Weesp is er niet veiliger op geworden

• 27 november 2014
  • 15 reacties
  • 1192 Bekeken

Mijn vriend is woensdag geïntimideerd op station Weesp. Hij is uitgescholden voor Chinees en ze wisten mogelijk zijn adres te vinden', meldt meeschrijver intercitydirect31910.Mijn vriend ging rond 15.30 uur naar het station. En hij werd uitgescholden voor Chinees en ook zei er één jongetje (wat vooral niet zo snugger is) 'I'm Chinatown'. Ten eerste is dit niet goed Engels, maar meer mislukt Engels en ten tweede betekent ook dat hij zelf een Chineesdorp is. Mijn vriend werd mogelijk ook geïntimideerd toen hij het station verliet, want hij moest alleen naar de kaartjesautomaat om zijn pas te deactiveren. Al eerder voelde mijn vriend niet veilig rond het station omdat het donker was, en hij toen een veiligheidsvest aan droeg en dit keer liep hij zonder veiligheidsvest en evengoed is het station niet meer zo veilig. Ook overdag kunnen zich incidenten voordoen. Hij was wel zo slim geweest om afstand van de groep jongeren te nemen. Het maakt niet uit of je Turks, Marokkaans of een Nederlander bent, maar er zitten gewoon meelopers tussen. Het is een kwestie van je hoofd koel te houden ook al hebben ze hem voor Chinees uitgescholden. En afstand van deze groep te houden. Mijn vriend heeft ook tegen dat soort mensen vooral gezwegen. Wat ze ook over zeggen het leidt tot nu toe nergens meer naar. Er zitten gewoon rotte appels tussen en daar moet je ook niets van aan trekken. En dat deed mijn vriend ook, gewoon nooit op die lui op in gaan. Zwijgen is het beste wat je kunt doen. Pas als er incidenten plaatsvinden de politie bellen. De jongeren kunnen zich vervelen, zijn vooral jaloers en hebben verkeerde en slechte mentaliteit. Ook vooral hun ouders zijn aansprakelijk voor hun gedrag, en het eventuele risico's nemen ze zich mee wanneer er sprake is van geweld en ook voor eventuele andere incidenten. Dus de jongeren moeten oppassen wat ze tegen een vreemde zeggen. Waaraan heeft mijn vriend dit verdiend? Waarom moet dat zo?Dit is niet de eerste keer dat een meeschrijver klaagt over veiligheid rond station Weesp. Zou de politie iets regelmatiger moet patrouilleren?

15 reacties

Misschien kan NS er S&V teams inzetten (BOA's)
Hmm.....ik zou het ook niet prettig hebben gevonden. Het station moet wel veiliger zijn. Misschien dat ook de politie wat te betekenen heeft? En dat de NS ook S&V teams in kan zetten. Is er ook geen cameratoezicht?
Badge
Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet fijn is om langs zo'n groep te lopen. Afstand houden en de groep negeren is inderdaad het beste wat je kunt doen. Of er ook S&V teams ingezet kan worden, durf ik niet te zeggen, maar je signaal zet ik door. Het is belangrijk dat de reiziger niet steeds onveilig moet voelen als hij op station Weesp aankomt. Ervaar hij dit vaker op station Weesp? En je vriend kan ook een NS personeel aanspreken, zij helpen hem graag verder. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'op het station'.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet fijn is om langs zo'n groep te lopen. Afstand houden en de groep negeren is inderdaad het beste wat je kunt doen. Of er ook S&V teams ingezet kan worden, durf ik niet te zeggen, maar je signaal zet ik door. Het is belangrijk dat de reiziger niet steeds onveilig moet voelen als hij op station Weesp aankomt. Ervaar hij dit vaker op station Weesp? En je vriend kan ook een NS personeel aanspreken, zij helpen hem graag verder. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'op het station'.

Beste Leny,

Hij reist soms met de trein en hij pakt altijd de trein uit Weesp. Er hangen rondom het station wel camera's, maar of ze ook daadwerkelijk ook werken is nog de grote vraag. Meestal reist hij vanuit Weesp richting Schiphol, Hilversum of Amsterdam. Maar vooral die onveiligheid zit ons dwars. Want hij reist voornamelijk alleen. En in je eentje kan je zo'n groep nooit tegen houden. Vroeger werd er vooral 's avonds strenger gecontroleerd op papieren kaartjes. En het station was toen beter bemenst, Waaraan kan je zoiets aan tegen doen? :?
Lastig is dat zeg voor je vriend. Mocht hij ook kritiek van anderen krijgen gewoon negeren. Sommige mensen zijn gewoon gestoord. En dat doet uw vriend goed. Volg je hart.
@ Sumber Alam bedankt voor je steun. In Weesp valt voor die jongeren niets te doen, behalve het stoplicht dat springt van rood naar groen.
Wha ha ha....Zeer komisch.
Is er ook niet een wijkvereniging die eens in de zoveel tijd een sport middagje o.i.d organiseert? Althans dat heb je vaak en is vaak nog gratis ook..
@Sebastiaan: Hier in Amsterdam valt nog veel te doen. De meeste jongeren en studenten gaan hier naar toe of naar Hilversum of Almere of misschien naar Utrecht. Het probleem in Weesp dat er weinig te doen is en daar kun je zoals bijvoorbeeld een stad zoals Amsterdam niets tegenop. Alleen met Koningsdag en Sluis en Bruggenfeest (aug) valt voor de meeste jongeren wat te doen. In het weekend kijken de meeste jongeren naar voetbal, gaan bijvoorbeeld naar Ajax en anderen zitten bij bijvoorbeeld op voetbal bij FC Weesp of op hockey. Dat zijn de goeie mensen, maar je hebt echt van die dagen dat je niet senang kan voelen. Misschien dat ze stiekem teveel bier gezopen hebben, drugs gebruikt etc. Eigenlijk moet voor alle jongeren wat te doen zijn. Ik neem aan dat er toch een aantal zich vervelen en maar wat roepen. En vooral de verkeerde en slechte mentaliteit hebben. Wat mij erom gaat dat je iedereen in zijn waarde laat. En hij kent dat groepje jongeren geen eens, maar ook bij de bibliotheek in Weesp had hij hetzelfde zo iets meegemaakt. Toon vooral respect en doe lief voor elkaar! Maar tja
tegen al die doerakken die er juist rondlopen doe je haast misschien niets tegen. Zo werkt in de maatschappij dat helaas wel.
@zeg intercitydirect31910 Hoe zit het ondertussen met de veiligheid van het station in Weesp? Gaat jou vriend nog naar toe en durft hij nog wel alleen te gaan?
@ beste Sumber Alam, leuk dat je het vraagt. Maar er lopen nog steeds gajes rond. De politie, ns en de gemeente die doen niets en het spookt volgens hem. Hij was nog afgelopen maandag aan het bellen met zijn moeder en er kwamen toen 3 Marokkaanse jongeren langs en terwijl hij aan het bellen was zeiden ze dat hij nog steeds een Chinees was.
Wat vervelend voor hem zeg. Ik zou dan niet zo vaak met de trein gaan als ik hem was. Ik heb best wel medelijden met hem.
Dat doet hij ook niet. Gelukkig gaat hij zo min mogelijk met de trein alleen als het echt moet. Die gasten komen zeker net terug uit Syrië het zijn echt ramp toeristen. Hij reist anoniem.
Moge Allah hen straffen....De hel is beneden en het paradijs is boven. Maar trek je verder niets van aan. Als het echt ernstig af gaat lopen dan zullen zij het liefst de doodstraf of levenslang moeten krijgen.
Ja idd je hebt volkomen gelijk insallah!

Reageer