beantwoord

Stations in transactieoverzicht op de kaartautomaat bij reizen met een andere vervoerder?

• 28 juli 2014
  • 8 reacties
  • 699 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Er zijn recent ook NS-kaartautomaten met OV-chipkaartfaciliteiten geplaatst op de meeste stations die niet door NS bediend worden. Nog meer dan eerst vormen ze een faciliteit voor al het treinvervoer, niet alleen dat met NS.

Echter, in het transactieoverzicht op de NS-kaartautomaat staan het in- en uitchecken bij andere treinvervoerders wel vermeld, maar zonder vermelding van het station. Ook staat op het beginscherm vermeld of je wel of niet bij NS bent ingecheckt, en niet of je bent ingecheckt, en zo ja, bij welke vervoerder.

Kunnen deze zaken aangepast worden, zodat de kaartautomaat nog meer een faciliteit wordt voor al het treinvervoer in Nederland?
icon

Beste antwoord door Inge NS 29 juli 2014, 16:32

Het klopt dat wij niet over (alle) gegevens van andere vervoerders beschikken. Dit geldt ook voor andere vervoerders. Op een uitdraai van een RET-automaat zijn de vertrek- en aankomstlocatie van niet-RET-reizen tevens onbekend. Alleen de producent achter de OV-chipkaart beschikt over alle gegevens. Voor een volledig transactieoverzicht is het daarom handig om een Mijn OV-chipkaartaccount aan te maken.
Bekijk origineel

8 reacties

Ik dacht dat jij wel wist dat vervoerders niet over reisgegevens bij elkaar mogen beschikken.
Ongeacht bij welke kaartautomaat van welke vervoerder je je OV-chipkaart uitleest, je zult van ritten die je met een andere vervoerder hebt gemaakt - dank zij de heilige Privacy - nooit alle gegevens te zien krijgen.
Probeer bij een automaat van het GVB maar eens een overzicht te krijgen van je treinreizen of van de busritten die je bij de RET hebt gemaakt.
Slechts TLS - die de transactie gegevens van alle vervoerders verwerkt - kan (en mag) een totaaloverzicht geven.
Bij een automaat van het GVB kan ik bij mijn weten geen vervoersbewijzen kopen voor de RET.
Bij een automaat van de NS kan ik wel vervoersbewijzen kopen voor Veolia, Connexxion et cetera. Voor zover ik weet beschikken die vervoerders ook niet over eigen kaartautomaten en is het dus zelfs de enige manier om op het station een vervoersbewijs bij hen te kopen. Vanuit de reiziger geredeneerd is dit dan ook geen NS automaat, maar een algemene kaartautomaat voor vervoer per trein. Dat die automaat vervolgens slechts detailinformatie toont van de reizen bij 1 vervoerder is uitermate verwarrend voor de reiziger die enerzijds steeds reclamepraatjes hoort over 1 kaart voor alle openbaar vervoer, maar anderzijds om de haverklap van het kastje naar de muur wordt gestuurd wanneer hij bepaalde informatie zoekt.
Bij een automaat van het GVB kan ik bij mijn weten geen vervoersbewijzen kopen voor de RET.

Jazeker wel. Ik kan in die automaten een anonieme OV-chipkaart kopen die ik bij alle vervoerders kan gebruiken.

Mijn reactie spitste zich toe op de tweede alinea van Dennis' bericht dat stationsnamen e.d. niet werden genoemd; niet op de aanschaf van een vervoerbewijs.

Jazeker wel. Ik kan in die automaten een anonieme OV-chipkaart kopen die ik bij alle vervoerders kan gebruiken.

Mijn reactie spitste zich toe op de tweede alinea van Dennis' bericht dat stationsnamen e.d. niet werden genoemd; niet op de aanschaf van een vervoerbewijs.

Een generieke OV-chipkaart is geen specifiek vervoersbewijs voor de RET.
Uit de NS-automaten kan ik daarentegen wel reisproducten kopen die ik uitsluitend kan verzilveren bij bijvoorbeeld Veolia, Arriva of Connexxion. Ik kan hier echter geen vervoersbewijzen kopen die ik uitsluitend kan inwisselen bij GVB. Ik vind het daarom begrijpelijk dat ik op de NS-automaat geen transactiehistorie kan vinden van mijn reizen bij GVB, maar het is verwarrend en onlogisch dat ditzelfde geldt voor de treinreizen bij Veolia, Arriva en Connexxion.
Reputatie 6
Badge +2
NS weet van een reiziger waar en wanneer die bij NS heeft ingecheckt en uitgecheckt. Uit het oogpunt van privacy maakt het niet zoveel uit als NS dan ook weet waar en wanneer die bij andere treinvervoerders heeft ingecheckt en uitgecheckt. Misschien zou het dan eerlijk zijn als de andere treinvervoerders ook mogen weten waar en wanneer de reiziger bij NS heeft ingecheckt en uitgecheckt. Als dat te ver gaat zouden de automaten misschien moeten overgaan naar een neutrale instantie.
Reputatie 4
Badge
Daarnaast hoeven op de automaat alleen gegevens getoond te worden die op de kaart staan, er hoeft geen data verstuurt te worden waardoor niets bekend hoeft te worden van de uitgelezen pas bij de eigenaar van de automaat.
Het klopt dat wij niet over (alle) gegevens van andere vervoerders beschikken. Dit geldt ook voor andere vervoerders. Op een uitdraai van een RET-automaat zijn de vertrek- en aankomstlocatie van niet-RET-reizen tevens onbekend. Alleen de producent achter de OV-chipkaart beschikt over alle gegevens. Voor een volledig transactieoverzicht is het daarom handig om een Mijn OV-chipkaartaccount aan te maken.
Reputatie 6
Badge +2
Het klopt dat wij niet over (alle) gegevens van andere vervoerders beschikken.
Zoals Gert-Jan G opmerkt hoeft NS niet over de transacties bij andere treinvervoerders te beschikken, NS hoeft alleen maar af te spreken met de andere treinvervoerders dat de NS-kaartautomaat de gegevens op de kaart toont (waarbij die dus, als de stations gecodeerd op de kaart staan, onthullen welk station bij elke code hoort). Weigeren de andere treinvervoerders daar toestemming voor te geven? Of weigert de NS de kaartautomaat zo in te stellen dat die de stations toont?

Reageer