Stations na coronatijd

• 10 mei 2020
  • 13 reacties
  • 384 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Nu dat de stations zo vaak zo leeg zijn, maar het leven gewoon door gaat, merk ik steeds vaker dat ik op bepaalde stations om me heen kijk en er bepaalde dingen bij of weg denk. Voorbeeld: station Sloterdijk zonder poortjes. Opeens ontstaan er efficiënte en logische looproutes, die de doorstroom verbeteren en het weer mogelijk maken om met gemak van elk perron naar elk ander perron te lopen. 

Soms loop ik ook op een station en denk ik, wat zou het fijn zijn als hier personeel rondliep. Voor vragen, maar ook voor sociale controle en handhaving. En dan denk ik, goh, als je op een station rondloopt waar de ruimte in deze tijd meer opvalt dat de mensen erin, dan zie je opeens wat er allemaal beter kan.

Vooral daar waar in de afgelopen 10 jaar lelijke verbouwingen zijn geweest, waarbij er midden door een oudere stationshal een wand is gezet en er camera's en felle lichten zijn opgehangen waardoor het geheel een beduidend niet gastvrije uitstraling heeft gekregen, zie je nu extra goed dat er in de toekomst weer meer nagedacht mag gaan worden over de belangen van al die mensen die daar normaliter rondlopen. Zou dat niet een stuk beter zijn dan die cijfers die NS zo af en toe publiceert, die meestal precies dat aangeven wat NS zelf wil dat er aangegeven wordt? Het is bijna alsof alles wat er door de pakken op kantoor wordt uitgevonden, “toevallig” ook met een handige statistiek onderbouwd kan worden 3 maanden na de invoering ervan. 

Hoe dan ook is het zeker interessant om er nu over na te denken, nu men nog verder doorslaat in de schijnveiligheid met die kansloze mondkapjesplicht. Het kan ook beter. Sterker nog, het was ooit beter. Juist nu wordt er erg veel nagedacht en gepraat over wat er in de nabije toekomst allemaal beter kan zijn. 

13 reacties

Reputatie 6

Okee, maar wat is nou uw punt. Dat is me niet helemaal duidelijk.

Reputatie 1

De boodschap lijkt me vrij duidelijk. Kijk om je heen en denk heel erg goed na over waar we mee bezig zijn.

Ook ik heb om me heen gekeken en heb veel maar ook mooie dingen gezien. Het is waarschijnlijk niet voor niets dat er zoveel mensen met camera's tijdens de quarantaine periode over straat liepen.

Ik denk dat het corona virus maar een hele milde waarschuwing is van wat er ons nog te wachten staat.

Er zijn te veel mensen op deze wereld, en we vervuilen onze planeet te veel. Ik denk dat nu de tijd is om erover na te denken hoe we maatregelen kunnen nemen die werken op de lange termijn. En daar horen ook de vervoerders bij.

Ik denk dat we flexibel moeten zijn en open moeten staan voor daadwerkelijke verbeteringen. We moeten niet krampachtig vasthouden aan regeltjes en wetten. Laten we nadenken over hoe we het op de lange duur kunnen oplossen. 

Reputatie 6

Okee, dat is duidelijk. Wat kunnen de spoorwegen doen om deze verbeteringen door te voeren?

Poortjes eruit slopen en investeren in meer personeel. Zodat dat onprettige gevoel tenminste weer van de stations verdwijnt. Nederland gaat een druk land blijven maar je mag men niet het gevoel geven dat ze maar een nummertje zijn in een kolossaal, efficiënt, gezichtsloos systeem.

Reputatie 1

Allereerst zou ik willen zeggen, hou op om zich achter de overheid te verschuilen. Ten tweede zie ik hier op dit forum veel mensen die het reglement van de NS uit hun hoofd geleerd hebben, maar totaal niet weten wat er echt in de wereld gebeurd. En daarbij alle ideen die niet in hun straatje passen als ongepast aanhouden.

Wat kunnen de spoorwegen doen om te verbeteren? Ik wil niet zeggen dat ik alle antwoorden heb. Maar ik wel een aantal suggesties. Zie hieronder. En misschien zijn er ook andere mensen met goede ideen.

Corona:

1. Is 1.5 m noodzakelijk? Of kan het met minder? 1m? Welke afstand is de juiste? Weten we niet. Maak er een stappen plan van en kijk welke afstand optimaal is.
  2. Er wordt een probleem verwacht in de spits. Kan de trein capaciteit verhoogd worden indien noodzakelijk? Kunnen er treinen van buiten de spits in de spits ingezet worden? Langere treinen?
  3. Maart het uit als er in de spits alleen stop treinen gaan reiden? Duurt langer van A tot B, maar volgens mij levert meer treinen per station wel een betere doorstroming van reizigers op.
  4. In de sprinters zijn er net zo veel stoelen per 1e en 2e klas compartiment. Gebruik de 1e klas stoelen voor alle reizigers. OK, het zal mogelijk zijn dat er een eerste klas reiziger achter blijft op een station. Jammer dan zou ik zeggen. De meeste zorg medewerkers die ik ken reizen toch geen 1e klas.
  5. Er zijn problemen met in en uit stappen. In Denemarken hebben de perrons van de trams lijnen waarachter de instappende passagiers wachten, zodat de passagiers die uitstappen de ruimte hebben.  
  6. Mondkapjes hebben mijns inziens niet echt nut, maar als we wel die kant op moeten, denk ik ook dat de spoorwegen ze zouden kunnen gaan verstrekken. DE Hema gaat dat doen, maar die zit niet op elk station.
  7. De mond kapjes slaan nog niet echt aan bij het grote publiek. Zouden we het moeten niet kunnen weghalen en vervangen door: Het wordt aangeraden om…
  8.  Is het moeilijk om de 4 zits plaatsen om te zetter naar 2x 2? Dat lost volgens mij ook problemen op. Nu zit er vaak 1 persoon per 4 zit.
  9. Ik denk dat rekening met elkaar houden en niet in iemands gezicht ademen, maar de andere kant opkijken en ademen beter werkt dan de schijn veiligheid van mondkapjes.
  10. Kunnen de treinen beter gedesinfecteerd worden? Vaker reinigen< desinfectie spray?

Dit is allemaal korte termijn, maar willen we dit volhouden op lange termijn (1.5 m met mondkapjes ) denk toch dat we de capaciteit moeten gaan verhogen, of te wel meer treinen.

OV Chipkaart

1.  Kunnen we de versnippering van de spoorweg maatschappijen niet tegen gaan? Volgens mij zijn onrendabele trajecten verkocht. Maar op die trajecten rijden vaak schonere en mooiere treinen dan op de NS trajecten. Betekend voor mij dat die trajecten misschien toch niet zo slecht zijn.
  2. Kan er misschien iets meer naar de gebruiker toe gedacht worden dan alleen naar de vervoerder? 
  3.  Kan er een sensor bij de deur van de trein worden geplaatst die automatisch registreert als je in of uitstapt? Dan zijn we van die wild groei van paaltjes en poortjes af?
  4.  Kunnen er papieren kaartjes tegen hetzelfde tarief als voor de OV chipkaart worden verkocht? Dan kan men zelf uitmaken of men gebruik wil maken van de OV chipkaart of niet. 

Andere ideeen zijn meer dan welkom.

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes eruit slopen en investeren in meer personeel. Zodat dat onprettige gevoel tenminste weer van de stations verdwijnt. Nederland gaat een druk land blijven maar je mag men niet het gevoel geven dat ze maar een nummertje zijn in een kolossaal, efficiënt, gezichtsloos systeem.

Nog meer personeel, @MJL trakteert. Wat is je banknummer voor de kosten?

Badge

Als de reizigers nu altijd zo netjes zouden zijn om gewoon te betalen voor hun reis dan zouden de poortjes nergens voor nodig zijn. Lijkt me dat MJL bij de bron moet beginnen met zijn aanpak en dus bij de mensen moet beginnen die weigeren om voor hun reis te betalen, als dat probleem is opgelost dan zouden de poortjes overbodig worden.

Reputatie 7
Badge +3

Mondkapjes hebben mijns inziens niet echt nut,

U denkt net als het RIVM kennelijk nog steeds dat de rest van de wereld knettergek is.

"Nog meer" personeel? Dat bestand is juist uitgekleed, er lopen er zeker nog wel eens een paar rond maar echt genoeg zijn het er sowiezo niet. En dan kan er wel heel huilie-huilie gedaan worden over de kosten en de zwartrijders en hoe verbeteringen in de dienstverlening niet realistisch zijn, maar ondertussen draait de keurige betalende reiziger wel op voor het gekloot van het volk dat de NS blijkbaar niet direct aan wenst te pakken. Tuurlijk, junks en hangjongeren kunnen best eng zijn maar als je 1 groep V&S'ers op het station kan hebben kunnen het er ook 2 zijn. Die kunnen handhaven, die kunnen eventueel een beetje vragen beantwoorden of oude vrouwtjes helpen de trein in te klimmen, en dan hoef je de rest van de wereld niet te confronteren met de boos piepende, roestvrijstalen ellende die we poortjes noemen. Het zal vast een leuk idee zijn geweest op papier maar ieder station dat voor 2010 is gebouwd, is er totaal niet op voorbereid en daarmee wordt de bereikbaarheid en toegang van stations best vaak best heftig ondermijnd. 

En dat er dan al jaren prima suggesties worden gedaan voor nieuwe poortjes met betere ergonomie, betere doorstroom en een niet-intimiderend karakter wordt kennelijk op geen enkele manier erkend. In plaats daarvan moeten we het doen met iets wat thuishoort in spartaanse Aziatische metrostations of het begin van het voorlaatste decennium.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL

Vanmorgen op station Den Bosch: 6 man V&S die gezellig in een kring staan te socializen op 1 meter afstand en daarmee de looproute naar de perrons blokkeren. Daar moeten we er vooral meer van hebben.

Badge

@MJL ik begrijp dat bij jou in huis het geld tegen de wanden op klotst maar dat is helaas niet bij de NV Nederland en de NV NS.  Maar iedereeen zal het waarderen wanneer jij het geld belangeloos beschibaar stelt voor deze aanpassingen en het extra personeel.

Misschien kunnen we je daarna nog een ere status geven op dit forum als weldoener voor de maatschappij.

Reputatie 7
Badge +3

Mondkapjes hebben mijns inziens niet echt nut,

U denkt net als het RIVM kennelijk nog steeds dat de rest van de wereld knettergek is.

Het RIVM geeft aan dat de simpele zelfgemaakt mondkapjes van een lapje katoen bij een afstand van minder 1,5 meter en gedragen door mensen die niet goed weten hoe ze ze moeten dragen of ermee om te gaan, zorgen voor erg weinig bescherming. En de medische maskers die een betere bescherming bieden mogen we niet gebruiken in het OV omdat die voor de zorg nodig zijn, ook al betrek je ze uit andere bronnen dan waar de zorg ze vandaan haalt. Er zijn diverse partijen die zeggen dat ze wel uit China grote hoeveelheiden chirurgiche en FFP2 maskers kunnen halen maar dat de overheid (het Landelijk Consortium Hulpmiddelen) ze niet wil hebben, waar ze wellicht ook goede redenen voor hebben. Prima, maar laat dan ook toe dat reizigers deze medische maskers gekocht bij private partijen mogen gebruiken in de trein zodat reizigers wel goed, of in ieder beter beschermd zijn. Dat heeft meer nut dan een verknipte kussensloop. 

Reputatie 1

Blijft bij mij de vraag opkomen - waar haal ik de beste mondkapjes vandaan?

• Bij die Chinese maskers komt bij mij de vraag op - zijn dat dezelfde afgekeurde maskers die wij eerst aan de Chinezen verkocht hebben? Goed gedaan van ze als ze ze nu met winst aan ons terug kunnen verkopen.
  • Bij schoenmakers kun je voor 4.95 zelfgemaakte stoffen mondkapjes kopen. Of die arme schoenmaker nu zelf al zijn bedlinnen kapot heeft geknipt denk ik niet. Die dingen zien er echt wel professioneel uit. Maar ik ga echt niet iets kopen wat ik voor gebruik grondig zou ontsmetten. Wie weet of er geen idioot is geweest die de mondkapjes heeft gepast?
  • Jaramelle - de ondergoed zaken op het station verkopen wat lijkt 2 papieren maskers en 1 paar handschoenen. voor 4.95. Daar 1 handschoen bij de apotheek 6 ct kost komt dit voor een wegwerp masker op ongeveer 2.50 per stuk. Een voor de heen reis en een voor de terug reis. Stel dat je per dag zo voor rond de 5 euro aan reiskosten krijt was dan verdubbelt dit je reis kosten. Deze maskers lokken ook niet zo uit tot eenmalig gebruik.
  • Kijken wat de andere opties gaan worden.

Ik blijf erbij dat ik liever op 10 cm van iemand sta met mijn rug naar de persoon, dan op 1.5 m afstand terwijl we beiden (een niet degelijk) masker dragen.

Ik blijf erbij laten we ons hoofd erbij houden. Waar zijn we mee bezig. Waar willen we naar toe. En hoe kunnen we er het beste komen. Samen.

Reageer