Stations Zeeland (open brief)

• 30 augustus 2015
  • 8 reacties
  • 684 Bekeken

Dit heb ik verstuurd aan: gemeente Reimerswaal, gemeente Goes , Gemeente Middelburg, Gemeente Kapelle, Gemeente Vlissingen, provincie Zeeland, NS Klantenservice en Prorail: Geachte heer of mevrouw,

De Zeeuwse lijn daar is voor de meeste reizigers toch kritiek op. Omdat ieder halfuur een intercity stopt tussen Roosendaal en Vlissingen meer als stoptreinen worden gereden, zijn op de stations Krabbendijke, Kapelle -Biezelinge en Arnemuiden toch weinig in-en uitstappers.

Ook duurt de reis van Roosendaal naar Middelburg en Vlissingen daardoor veel te lang. Mijn conclusie is dat de 3 stations: Krabbendijke, Kapelle - Biezelinge en Arnemuiden toch zou moeten verdwijnen. Ook kun je dan wat sneller in Goes , Middelburg en Vlissingen komen.

Het station Rilland - Bath kan blijven bestaan, tevens kunnen er daar 2x per uur treinen blijven stoppen. En ook dat de Zeeuwse lijn vanuit de Randstad aangesloten kan worden op het nacht net.

Deze brief is onderweg zowel per post als per mail. Hopelijk krijg ik nog antwoord van ze. Ook heb ik bij neergelegd bij de Rijksoverheid. Maar misschien dat ze doorsturen naar Provincie en gemeenten en NS en ProRail.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
NS wilde deze stations opheffen maar het is zo door de Zeeuwse politiek aangestuurd dat er nu steeds wordt gestopt. Ik zou persoonlijk ook graag de Intercity terug willen met alleen stops in Goes, Middelburg en Vlissingen. De aansluiting op het nachtnet zal nooit lukken, die is er niet eens tussen Utrecht en Rotterdam via Gouda, wat een volstrekt logische aanvulling zou zijn in een dichtbevolkt gebied. U moet vooral bij de provincie zijn in dit geval.
Reputatie 7
Badge +3
De Zeeuwse politiek is tegen sluiting van stations en heeft die destijds tegengehouden. Men is bang voor verdere isolatie en leegloop van het platteland in Zuid-Beveland. Je moet daarbij bedenken dat de kleine stations vooral een streekfunctie hebben.

Inmiddels is er een tweede argument bij gekomen. Als je een aantal stations sluit moeten er nieuwe buslijnen komen en daar heeft de Provincie geen geld voor. De Provincie staat nu al financieel het water tot aan de lippen en heeft om die reden juist recentelijk 20% van alle busritten opgeheven.

Een IC en een sprinter is ook geen haalbare oplossing omdat NS volgens de concessievoorwaarden alle stations op werkdagen minimaal twee keer per uur moet bedienen.

Alles bij elkaar lijkt me de huidige situatie het beste compromis, te meer daar Goes, Middelburg en Vlissingen ook maar kleine provinciestadjes zijn. Qua omvang zijn ze vergelijkbaar met Wijchen, Geldrop of Culemborg en daar stoppen ook alleen sprinters.

Aansluiting op het nachtnet lijkt me onzin. Als je het nachtnet al niet in stand kunt houden naar plaatsen als Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven dan heeft de nachttrein in Zeeland helemaal niets te zoeken.
De Zeeuwse politiek is tegen sluiting van stations en heeft die destijds tegengehouden. Men is bang voor verdere isolatie en leegloop van het platteland in Zuid-Beveland. Je moet daarbij bedenken dat de kleine stations vooral een streekfunctie hebben.

Inmiddels is er een tweede argument bij gekomen. Als je een aantal stations sluit moeten er nieuwe buslijnen komen en daar heeft de Provincie geen geld voor. De Provincie staat nu al financieel het water tot aan de lippen en heeft om die reden juist recentelijk 20% van alle busritten opgeheven.

Een IC en een sprinter is ook geen haalbare oplossing omdat NS volgens de concessievoorwaarden alle stations op werkdagen minimaal twee keer per uur moet bedienen.

Alles bij elkaar lijkt me de huidige situatie het beste compromis, te meer daar Goes, Middelburg en Vlissingen ook maar kleine provinciestadjes zijn. Qua omvang zijn ze vergelijkbaar met Wijchen, Geldrop of Culemborg en daar stoppen ook alleen sprinters.

Aansluiting op het nachtnet lijkt me onzin. Als je het nachtnet al niet in stand kunt houden naar plaatsen als Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven dan heeft de nachttrein in Zeeland helemaal niets te zoeken.
Ik denk dat provincie Zeeland echt alles moet gaan doen, willen ze de tering naar de nering zetten. Een intercitystop op alle stations is alleen noodzakelijk als er (veel) meer in-en uitstappers zijn. Als er bijvoorbeeld op station Krabbendijke weinig reizigersaantal zijn, dan vraag ik mij wel af of zo'n intercitystop wel zo zin heeft? Ik denk dat de NS wel met cijfers moeten komen over de juiste reizigersaantallen. In tegenstelling bij provincie Gelderland heb ik bij die provincie er voor gesuggereerd dat er extra stations erbij zijn gekomen. Vroeger reed er een bus bij Apeldoorn De Maten, toen heb ik gesuggereerd dat er daar een treinstation kon komen. En niet alleen daar, ook Apeldoorn Ossenveld, en Twello zijn nieuw, omdat ik al het vermoeden heb dat het reizigersaantal meer toe zou nemen. Terug naar Zeeland, daar heb ik het idee dat het reizigersaantal flink erop achteruit gaat op kleine stations en het niet meer rendabel is om de treinen noch de bussen te laten rijden/stoppen. Alleen op de grote stations is het reizigersaantal mogelijk iets meer toegenomen.
Reputatie 7
Badge +3
NS exploiteert de Zeeuwse lijn op eigen kosten, de Provincie betaalt daar dus helemaal niets voor. Als ze de stations sluiten en vervangende bussen moeten laten rijden komen de kosten daarvan echter voor rekening van de Provincie en daar is zoals gezegd geen geld voor. Je kunt wel drammen maar als er geen geld is houdt het gewoon op, de huidige oplossing is gewoon het meest realistisch.

Overigens trekken de kleine stations in de spits nog behoorlijk wat scholieren en studenten. Kapelle en Krabbendijke zitten ieder op zo'n 500 reizigers per dag, Rilland en Arnemuiden ieder op rond de 400.
Reputatie 7
Badge +4
Het mooiste zou toch zijn dat er eens per uur een (echte) intercity rijdt. Dat er daarnaast stoptreinen rijden hoeft geen punt te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het mooiste zou toch zijn dat er eens per uur een (echte) intercity rijdt. Dat er daarnaast stoptreinen rijden hoeft geen punt te zijn.
Dan moet je overdag drie keer uur rijden dat is gezien het aantal reizigers nogal onrealistisch. Hooguit misschien als je de sprinterdienst afkoppelt van het hoofdnet en door Arriva of Abellio met kleine treinstellen laat rijden met eenmansbediening. Met de dure personeelshuishouding van NS is het in ieder geval onbetaalbaar.

Verder blijven Goes, Middelburg en Vlissingen uit de kluiten gewassen dorpen dus ik betwijfel of er wel voldoende emplooi is voor een IC na Bergen op Zoom (vergeleken met de autoroute over de eilanden rijdt de trein ook een aardig eind om). Alleen in de schoolspitsen en in juli en augustus zijn er behoorlijk wat reizigers.
Reputatie 2
Een intercitystop op alle stations is alleen noodzakelijk als er (veel) meer in-en uitstappers zijn. Als er bijvoorbeeld op station Krabbendijke weinig reizigersaantal zijn, dan vraag ik mij wel af of zo'n intercitystop wel zo zin heeft?Alleen rijdt er dus geen intercity in Zeeland. Er rijdt alleen 2x per uur een stoptrein die in Roosendaal vast gemaakt is aan de intercity naar Amsterdam Centraal. Daardoor heet dat ding in Zeeland nog wel 'intercity', ook al is het gewoon een stoptrein.

Er zijn wel meerdere trajecten waar een intercity als stoptrein is doorgetrokken om zo de reizigers vanuit dat stoptreintraject een rechtstreekse verbinding te geven met belangrijke steden of om treinmaterieel uit te sparen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de intercity's Den Helder - Nijmegen (tussen Den Helder en Alkmaar), Den Haag C - Venlo (tussen Deurne en Venlo), Den Haag C - Leeuwarden (tussen Zwolle en Leeuwarden), Utrecht C - Leiden C (tussen Woerden en Leiden C), Enkhuizen - Enschede (tussen Enkhuizen en Hoorn) en natuurlijk de meest beruchte: Zwolle - Roosendaal die dat (voorlopig nog) zelfs 3x op zijn route doet: tussen Zwolle en Zutphen, tussen Arnhem en Nijmegen en tussen Breda en Roosendaal.
Wat mij betreft zou NS zelfs nog meer intercity's op hun eindpunt nog door laten rijden als stoptrein. Dat is gewoon veel klantvriendelijker.
Het overslaan van drie kleinere stations levert in de praktijk ook helemaal niet zoveel tijdwinst op. Zeker niet als je vanuit de randstad reist. Je zou wellicht 7 a 10 min eerder in Vlissingen zijn. Om voor een geringe tijdwinst diverse dorpen feitelijk van ov te ontdoen (zeker in de spits worden de stationnetjes door scholieren veel gebruikt) lijkt me helemaal onwenselijk. De leefbaarheid en voorzieningen in krimpregio's staan al erg onder druk. Als de kleine stations opgeheven zouden worden trekken er nog veel meer mensen weg.

Reageer