Stationsklok Rotterdam CS

• 15 oktober 2014
  • 6 reacties
  • 823 Bekeken

Reputatie 1
Op de voorkant van het (mooie) station Rotterdam Centraal prijkt een grote klok, ik meen afkomstig van het oude station. Helaas loopt de klok al een poos voor, vandaag heb ik gezien dat het 2m30s voor was ten opzichte van de normale stationsklokken.
Dat is niet zo fijn op een station waar mensen een trein proberen te halen. Je rent je in het zweet voor niets, of je zegt juist 'laat maar' terwijl de trein gemakkelijk te halen was.

Daar komt nog bij dat in de voorhal van het station juist bijna geen tijd te vinden is als je er doorheen loopt. Pas onder de sporen kom je weer stationklokken tegen met de juiste tijd..

Zou er voor gezorgd kunnen worden dat de grote klok gewoon gelijk blijft lopen? Vandaag de dag moet dat toch gemakkelijk zijn zou ik denken.
En bonuspunten voor een extra klok voor in de stationshal, op een paal of anders een klok in de hoek van een van de videoschermen. bijvoorbeeld.

6 reacties

Dag Duinsel,

Het klopt inderdaad dat de tijd in de grote hal niet geheel duidelijk is aangegeven met een hele grote klok.
Ik heb toevallig een aantal weken geleden een foto gemaakt van de TV schermen in de grote stationshal bij de beedlschermen met de vertrektijden.
Hierbij staat in de rechterbovenhoek een actuele tijd die gelijk staat aan het gehele systeem.
zie foto voor een visuele uitleg:

Nogmaals het is niet groot en je moet goede ogen hebben om dit van een afstand te zien.

Ik hoop dat een moderator van dit forum de melding over de grote klok buiten intern kunnen doorzetten.

Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.
Schroom niet om verdere vragen te stellen.

Fijne avond.
Liever weer de grote schermen terug met de vertrektijden.

Is gelijk een klok bij.

En staan die schermen op de foto nu richting de uitgang ?
Reputatie 1

Hierbij staat in de rechterbovenhoek een actuele tijd die gelijk staat aan het gehele systeem.
zie foto voor een visuele uitleg:
.

Bedankt voor je reactie!
Ja, ik wist dat die schermen er waren, en dat de tijd erop staat.
Op een typische dag plan ik echter een beetje krap, als ik in de hal ben heb ik nog 2-3 min om bij spoor 14 te komen. Voor mij zou het fijn zijn als ik in een oogopslag kon zien of ik gewoon door moet lopen of dat ik moet gaan rennen. Omlopen via een scherm heb ik dan geen tijd meer voor.
Bovendien staan de schermen bij de metro trap, vanaf dat punt kan ik ook al zo'n beetje de eerste klok onder spoor 1 lezen.
En omdat het een kwestie is van 2 min voor vertrek heb ik eigenlijk ook secondeaanduiding nodig; 2:59 en 2:03 maakt veel uit.

Dus liever een echte grote klok!
Op de reactie van macca728:
Ik heb deze foto niet zelf gemaakt, ik kon alleen mijn reactie niet meer aanpassen. Had deze van een familielid toegestuurd gekregen.
Maar de foto is inderdaad naar de uitgang toe genomen, maar vanuit de uitgang gezien naar de vertrekhal hangen ook schermen. Als je goed kijkt kun je dit zien.

De reactie van Duinsel:
Ik merk inderdaad dat een grote duidelijke klok een groot gemis is.
Ik hoop dan toch dat zo'n klok daar komt. Zeker voor degene die het erg handig vinden.
Je hebt ook schermen aan de zijkant van de stationshal hangen. Maar deze worden vooral gebruikt voor reclame heb ik het idee.
Het fijne weet ik er ook niet van.
En vanaf dat punt in sp 14 inderdaad een behoorlijk stuk lopen.
Hallo Duinsel,

Vervelend dat de grote klok op station Rotterdam Centraal niet goed loopt. Ik ga dit doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling zodat hier naar gekeken kan worden. Ook geef ik je suggestie over extra klokken op station Rotterdam Centraal door.

Groet,
Marjan
Beste Duinsel, Loco,

De tijd is in de hal en in de wachtruimte op Rotterdam Centraal inderdaad niet duidelijk genoeg aangegeven. Dit geldt overigens voor meerdere stations, met name de nieuwe stations.

Als ik het goed begrepen heb is er een aanbesteding door ProRail gemaakt, waarbij er op elk station zogenaamde standalone klokken zullen worden opgehangen. Dit worden dan (draadloze) gsm-rail klokken.
Dit project zou al lang aan de gang moeten zijn, maar hier is helaas nog niets van te merken.

t.a.v. NS personeel e.a.:
Hoe zit het met dit project?

Groet,
Marnix

Reageer