beantwoord

Stationsnamen met of zonder plaatsnaamaanduiding op digitale schermen op perron

Reputatie 6
Vandaag wachtte ik op Rotterdam Centraal op een trein naar Rotterdam Alexander (of is het Alexander zonder meer, dus zonder de toevoeging Rotterdam).

Op het scherm waar de sprinter naar Uitgeest werd aankondigd viel me op dat Rotterdam Noord als Rotterdam Noord wordt genoemd, Rotterdam Alexander kort als Alexander (dus zonder Rotterdam ervoor). De Amsterdamse stations hebben de ene keer wel Amsterdam voor de stationsnaam, de andere keer niet. Holendrecht heet toch officieel Amsterdam Holendrecht?

En dat Amsterdam Centraal weer tot Amsterdam CS afgekort is, is helemaal vreemd omdat alle "centrale" stations toch al weer een paar jaar de toevoeging "station" verloren hebben en dus gewoon ....... Centraal heten?

Is er een reden voor deze inkonsekwente naamgeving of is er sprake een over het hoofd gezien foutje?
icon

Beste antwoord door Wouter NS 4 april 2017, 17:25

Hoi @Bertus,

Ik heb een antwoord voor je ontvangen.

De lange naam op de perronschermen gebruiken we voor de eindbestemming. Voor de tussenstations zijn we gelimiteerd op 16 karakters en dat betekent dat we daarvoor middellange namen hebben samengesteld van alle stations. Daarom moeten we dan keuzes maken.

In het geval van Amsterdam Holendrecht is dat Holendrecht geworden (omdat er geen verwarring kan optreden met andere plaatsen). Dat doen we ook voor Amsterdam Sloterdijk bijvoorbeeld: de middellange naam is Sloterdijk.

Waar het kan gebruiken we de volledige naam en waar nodig korten we af en gebruiken we de tweede naam van het station als dat niet tot verwarring leidt. Zo zal Amsterdam Zuid nooit alleen maar “Zuid” gaan heten, want er zijn meer stations met de toevoeging “Zuid”.
Bekijk origineel

32 reacties

Goedemorgen Bertus,

Een interessante vraag. Gaat het hier om de schermen op het perron, de schermen in de trein of de digitale schermen aan de buitenkant van de trein?
Reputatie 6
Dag Wouter,

Het betreft de schermen op het perron.

Ik zie dat in de titel van de topic een paar woorden weggevallen zijn. De titel die ik bedacht was " Stationsnamen met of zonder plaatsnaamaanduiding op digitale schermen". Als je deze kunt aanpassen, graag! Maakt titel wat begrijpelijker 🙂. Alvast bedankt voor de te nemen moeite.
Dank je, Bertus voor je aanvulling.

Ik heb de titel van je topic aangepast.

Ik ga voor je intern navragen waarom de naamgeving soms afwijkt. Je hoort meer van me zodra ik het antwoord heb!
Reputatie 6
Badge
Zo ken ik ook wel iets: op Rotterdam Alexander staat bij de ingang een bord: "richting Rotterdam." Maar Alexander ligt toch al in Rotterdam? Waarom maken ze er dan geen "richting Rotterdam Centraal" van?
Reputatie 6
Nog een voorbeeld: de schermen in Hengelo geven voor Sprinters naar Enschede aan: via Kennispark (ipv Enschede Kennispark). Bij de route van Syntustrein naar Zutphen staat echter wel: Hengelo Gezondheidspark.
Reputatie 6
Nog een voorbeeld: de schermen in Hengelo geven voor Sprinters naar Enschede aan: via Kennispark (ipv Enschede Kennispark). Bij de route van Syntustrein naar Zutphen staat echter wel: Hengelo Gezondheidspark.

"Via" wordt trouwens op een wat vreemde manier gebruikt. Met "via" worden de stations waarop de trein stopt opgesomd, maar eigenlijk betekent via "over" en niet "stopt".

Correct is dus Amsterdam C - Den Haag C via Schiphol Airport of Amsterdam C - Den Haag C via Haarlem. Tussen Den Haag en Rotterdam gaat men altijd via Delft (een andere route is er niet meer), ongeacht of de trein in Delft stopt of niet.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste lijkt me meer een wat academische discussie.

Waar het vooral om gaat is het vaak onlogische gebruik van afkortingen en het weglaten van de plaatsnaam bij sommige stations. Voor minder ervaren reizigers is dat verwarrend.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, een goed voorbeeld is Schiedam C. Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen dachten dat Schiedam een Centraal station heeft.
Reputatie 6
Badge
De C. staat ook voor Centrum, tot 1 april. Toen was er ook Schiedam Nieuwland waarmee onderscheid werd gemaakt.
Reputatie 6
Dat het gebruik van via om de stopstations aan te duiden, niet geheel correct is blijkt ook want wanneer een trein een station overslaat. Dan heet het op de schermen: stopt niet te [station]. Als het vermeld zou zijn als niet via [station], snapt bijna wat er wordt bedoeld. Wellicht wat academisch, maar toch...

Maar voor minder ervaren reizigers is het gebruik van verschillende afkortingen voor het zelfde station inderdaad verwarrend en onduidelijk, net zoals het ene keer de plaatsnaam toevoegen en de andere keer niet.
Reputatie 6
De C. staat ook voor Centrum, tot 1 april. Toen was er ook Schiedam Nieuwland waarmee onderscheid werd gemaakt.

De C kan ook voor Centraal staan, want Rotterdam Centraal wordt afgekort tot Rotterdam C, waarom Amsterdam Centraal dan afgekort wordt tot Amsterdam CS, tja. Ben overigens ook benieuwd of Schiedam C(entrum), in de toekomst gewoon Schiedam gaat heten. Schiedam heeft immers nog maar één NS-Station.

Waarom heet Schiedam Centrum eigenlijk niet gewoon Schiedam? Gouda bijvoorbeeld, heet toch ook gewoon Gouda, ondanks dat het ook in het centrum ligt?
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Vermoedelijk om Schiedam C ook gebruikt wordt door de metro en die heeft wel meer stations in Schiedam.
Reputatie 6
@ Tamzin: Schiedam Centrum heet Schiedam Centrum sinds 1998, lang voordat Schiedam in 2002 werd aangesloten op het Rotterdamse metronetwerk, om maar in jargon van de NS te blijven.

Frappant is dat de andere metrostations in Schiedam, kort en krachtig Parkweg, Troelstralaan en Vijfsluizen heten, dus het zonder de toevoeging Schiedam moeten doen.

Voor NS zou enkel Schiedam volstaan (er zijn geen andere NS Stations meer), voor het metrostation Schiedam Station (of Station Schiedam), welke naam overigens meer recht doet.
Reputatie 7
Badge +3
Één station met twee namen lijkt me nou ook niet handig.
Hoor ik iemand Zoetermeer Driemanspolder roepen? 😃 Daar is het zelfs zo erg dat men de sporen heeft doorgenummerd tussen twee stations met een andere naam, station Zoetermeer kent alleen een spoor 3 en 4.
Reputatie 6
Hoor ik iemand Zoetermeer Driemanspolder roepen? 😃 Daar is het zelfs zo erg dat men de sporen heeft doorgenummerd tussen twee stations met een andere naam, station Zoetermeer kent alleen een spoor 3 en 4.

Zoetermeer en Driemanspolder zijn inderdaad een héél apart geval.

Ook in de periode dat NS met treinen over de Zoetermeerstadslijn reed, waren Driemanspolder en Zoetermeer in feite al twee verschillende stations met elk een andere naam, van elkaar gescheiden door de A12 maar met elkaar verbonden door een lange loopbrug, die ooit uitgeroepen is tot het lelijkste bouwwerk van Nederland.

Helemaal bizar is inderdaad het doornummeren van de sporen.
Ik zat vanmiddag in de trein van Heerlen naar Geleen-Oost. Er wordt door de "blikken" stem omgeroepen dat we aangekomen zijn in Geleen.
Reputatie 6
Badge
Inderdaad Bemined, ook ik raak altijd in de war als ik daar aan kom. Het is station Zoetermeer gemengd met de tramhalte 3 naar Centrum-West en Loosduinen.

Wat dacht je dan van de Bushalte richting Centrum? Die bevindt zich op 4 minuten lopen boven op een heuvel naast de grote weg 😛
Reputatie 6
Op station Delft zag ik op het scherm de sprinter naar Dordrecht worden aangekondigd. Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Rotterdam Zuid en Lombardijen (dus zonder Rotterdam ervoor).

Maar, volgens het display in de sprinter ligt Lombardijen wel in Rotterdam, want daar staat weer Rotterdam Lombardijen.
Reputatie 6
Badge
Ach, ik ken genoeg mensen die denken dat Lombardijen in Barendrecht ligt 😛
Reputatie 6
Ik geloof best dat men dat denkt, maar waarom wordt Lombardijen dan niet gewoon Rotterdam Lombardijen genoemd?

Er zal best een logische verklaring voor zijn, waarom de plaatsnaam voorafgaand aan de stationsnaam de ene keer wel en de andere keer niet wordt genoemd. Even afwachten maar wat Wouter te melden heeft.
Reputatie 6
Badge
Overigens, in de omroep wordt ieder station wel keurig met Rotterdam ervoor genoemd. Zelfde geldt voor Amsterdam en Utrecht. Mij ontgaat dus ook de logica waarom de borden er zo moeilijk over doen, behalve om ruimte te besparen.
Hoi @Bertus,

Ik heb een antwoord voor je ontvangen.

De lange naam op de perronschermen gebruiken we voor de eindbestemming. Voor de tussenstations zijn we gelimiteerd op 16 karakters en dat betekent dat we daarvoor middellange namen hebben samengesteld van alle stations. Daarom moeten we dan keuzes maken.

In het geval van Amsterdam Holendrecht is dat Holendrecht geworden (omdat er geen verwarring kan optreden met andere plaatsen). Dat doen we ook voor Amsterdam Sloterdijk bijvoorbeeld: de middellange naam is Sloterdijk.

Waar het kan gebruiken we de volledige naam en waar nodig korten we af en gebruiken we de tweede naam van het station als dat niet tot verwarring leidt. Zo zal Amsterdam Zuid nooit alleen maar “Zuid” gaan heten, want er zijn meer stations met de toevoeging “Zuid”.
Reputatie 6
Wouter, bedankt voor de uitleg. Blijft de vraag, waarom Amsterdam Centraal afgekort wordt tot Amsterdam CS.

Benieuwd ben ik wat de middellange namen van bijvoorbeeld Houthem-Sint Gerlach, Lichtenvoorde-Groenlo, Hollandsche Rading en Tilburg Universiteit zijn.
Reputatie 6
Badge
Is Hollandsche Rading op zich niet al een afkorting?

Reageer