Stationsvoorzieningen zo inrichten dat ze van binnen en van buiten de poortjes bruikbaar zijn.

Reputatie 6
Badge +2
Het zou goed zijn stationsvoorzieningen zo te plaatsen en in te richten dat ze van binnen en van buiten de poortjes bruikbaar zijn.

Smullers op Ut is een voorbeeld waarbij dit gedeeltelijk van toepassing is. Het ligt op de grens van het gebied binnen en dat buiten de toekomstige poortjes (aan de noordzijde van de stationshal), met een balie die aan de klantzijde een deel binnen de toekomstige poortjes heeft (aan de stationshalzijde) en een deel erbuiten (aan de poortvrije passage), gescheiden door een laag muurtje.

Een NS-servicebalie leent zich hier ook goed voor.

Bij winkels met zelfbediening (zoals meestal) zouden producten kunnen liggen op schappen op de grens van het gebied binnen en dat buiten de poortjes, zodat klanten ze van beide zijden kunnen pakken.

Ook "treinbeeldschermen" op het station zouden zoveel mogelijk zo geplaatst moeten worden dat ze zowel van buiten als van binnen de poortjes zichtbaar zijn.

11 reacties

Hallo Dennis,

Dit klinkt als een creatief idee. Het lijkt mij alleen nogal lastig te realiseren en ik denk dat de poortjes dan ook hun doel voorbij schieten. Maar wie weet komt er in de toekomst wel een andere versie van jouw idee voorbij.
Hallo Dennis,

.....en ik denk dat de poortjes dan ook hun doel voorbij schieten. ...:?

Kun je dit toelichten?
Sorry Marleen,

Maar ik snap je antwoord niet.
De incheckpaaltjes zijn bedoeld om alleen reizigers met een geldig vervoersbewijs op het station te laten. Hierdoor zijn er minder zwartrijders en hopen we ook dat er minder geweld wordt gebruikt in het openbaar vervoer.

Wanneer je de poortjes als scheidingslijn gaat gebruiken in verschillende voorzieningen op het station zoals in het voorbeeld van Dennis bij de Smullers dan lijkt mij dat niet heel erg uitnodigend. Ik weet natuurlijk niet precies hoe je dat voor je ziet, maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je een winkel als het ware in tweeën splitst dat ook niet erg effectief is.

Daarnaast denk ik dat de grootste groep mensen die winkels of voorzieningen op het station bezoeken ook al van plan zijn om een reis te maken en daarmee een geldig vervoersbewijs hebben om door de poortjes te komen.

Maar als jij/ jullie daar anders over denken dan is het uiteraard prima om daar een beeld bij te schetsen.
Een beeld.. ... .https://forum.ns.nl/op-station-17/mag-gedurende-overstap-hoorn-zonder-extra-kosten-lans-bijvoorbeeld-de-ako-9192/index1.html
Veel leesplezier :8
Reputatie 6
Badge +2
Verschijnselen zoals poortvrije passages / interwijkverbindingen, passagepassen en op te laden passagerecht zijn erop gebaseerd dat niet iedereen die niet met de trein reist in staat en bereid is in te checken.

Omgekeerd kan het zich buiten de poortjes begeven tijdens een overstap duur zijn.

Als een winkel of horecagelegenheid maar voor een deel van de in de nabijheid zijnde potentiële klanten bereikbaar is, is dat negatief voor de zaak en voor de potentiële klant. De zaak dubbel uitvoeren is ook duur. Aantrekkelijk kan dus zijn de combinatie van een "binnendeel" en een "buitendeel" die zoveel mogelijk gemeenschappelijk hebben, zoals bij horeca de keuken en de baliebediening (wat dus ook bij Smullers Ut is gerealiseerd, en ook bij Burger King enz. nuttig zou kunnen zijn).

Bij AH to go zou het ingrijpender zijn, maar de grens tussen binnen- en buitendeel kan worden vergroot door beide kamvormig te maken, in elkaar grijpend, waardoor die grens langer wordt, zodat er meer op uitgestald kan worden. Kassapersoneel kan weer gemeenschappelijk zijn (vanaf één plek beide groepen klanten bedienen), net als bij horeca. Meer en meer kunnen klanten trouwens zelf afrekenen op zelfscan/ -betaalpunten, waardoor het personeel wat dat betreft alleen nog maar de boel in de gaten moet houden (incl. leeftijdcontrole alcohol).

Bij de interwijkverbinding Ut gaat AH to go nog niet zover, ze hebben er een binnen- en buitendeel (overigens nog niet open) die wel aan elkaar grenzen (heeft voor hen al enig logistiek voordeel, met personeel dat zich mogelijk binnendoor van het ene naar het andere deel kan begeven), maar verder gescheiden.
Reputatie 6
Badge +2
Wanneer je de poortjes als scheidingslijn gaat gebruiken in verschillende voorzieningen op het station (..)
Nee, dit gaat niet over poortjes in de voorzieningen.
Reputatie 6
Badge +2
De nieuwe Burger King op Ut (nog niet open toen ik er pas was), bij de Smullers, heeft net als Smullers een L-vormige balie die aan de klantzijde een deel binnen de toekomstige poortjes heeft (aan de stationshalzijde, met een gemeenschappelijke zitruimte samen met Smullers) en een deel erbuiten (aan de poortvrije passage).
Reputatie 6
Badge +2
De nieuwe Burger King op Ut (nog niet open toen ik er pas was) (..)
Deze is inmiddels al weer een poosje open. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
De speciale voorzieningen zijn inmiddels minder nodig omdat je je tegenwoordig vaak zonder extra kosten maximaal 34 minuten buiten de poortjes mag begeven. Verder mag je, als je een OV-chipkaart hebt met voldoende saldo) je al langer zonder kosten maximaal 59 minuten binnen de poortjes begeven. Een kookwekker/parkeerwekker (bijvoorbeeld op de smartphone) kan goede diensten bewijzen om op tijd terug te zijn. bijdragevandennis 201609

Reageer