beantwoord

Stationswinkel op station Diemen Zuid

• 17 mei 2018
  • 8 reacties
  • 251 Bekeken

Eerst woonde er geen kip, inmiddels wonen er nu meer dan 5.000 mensen rondom station Diemen Zuid. Helaas zijn er nauwelijks winkels in de omgeving en op het station is er voldoende ruimte.
Momenteel is er op het station een sushi tent met ongedierte en een automaat voor snacks. (Snicker, Mars, Bounty enz)

Wij hebben behoefte aan winkels zoals Etos, Smullers, De Broodjeszaak of iets anders. Er wonen veel jonge gezinnen en studenten. Wij hebben een zeer kleine AH, die beperkt geopend is. Wij bestellen regelmatig eten via Thuisbezorgd. Vanwege de drukte wacht je soms wel 2 uur op je eten. Het zou fijn zijn als we hier in de omgeving bij het nu lege station eten en drinken konden kopen (ook op zondag). Dat scheelt bezorgkosten en/of een minimum bestelbedrag.

Naast bewoners heb je ook toeristen vanwege de hotels. Ook voor hen is het fijn om iets onderweg te kunnen kopen.

Ik wil graag weten hoe en via welke route ik NS kan benaderen om te zien of NS bereid is winkels te (laten) plaatsen. Het niet zo drukke station, is inmiddels een heel druk station. Je hebt er niet alleen de trein, ook de bus en metro stopt er.

Kan iemand mij helpen? Heeft iemand tips of advies? Moet ik handtekeningen verzamelen? Zo ja, hoeveel?
icon

Beste antwoord door Rudi 17 mei 2018, 10:25

De winkels op de stations worden geëxploiteerd door NS Stations Retail (http://retail.nsstations.nl/).
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er moet een markt zijn, dan komen de winkels vanzelf. Zo werkt het nu eenmaal. Het zijn bedrijven, en die zien zichzelf niet als voorzieningen voor burgers.
Bedankt er is wel ruimte op het station, maar er omheen is niet voldende ruimte voor een markt. Er is ook geen marktpubliek. De mensen die er wonen zijn voornamelijk jonge gezinnen en studenten.

Heb je enige idee wat de route is voor stationswinkels? Dus echt Smullers, Etos enz..
Reputatie 5
De winkels op de stations worden geëxploiteerd door NS Stations Retail (http://retail.nsstations.nl/).
Dankjewel ik ga kijken of ik contact met hen kan opnemen.
Goedemorgen sstudent en welkom bij de NS Community!

Zoals Thom al aangeeft is het plaatsen van dit soort winkels een balans tussen vraag een aanbod. Als ik je verhaal goed begrijp geef jij aan dat deze vraag er momenteel wel zou zijn en zoek je dus een kanaal via waar je dit het beste kunt laten weten zodat het aanbod gegenereerd kan worden.

Winkels en dergelijke worden inderdaad geëxploiteerd door NS Stations Retail, dus je zou het beste contact op kunnen nemen met deze afdeling via de link die Rudi heeft gegeven.
Reputatie 5
Die winkels komen vanzelf als er vraag naar is. En die vraag is er niet, dus geen winkels.
Reputatie 2
Volgens de laatst bekende cijfers uit 2016 had Diemen zuid dagelijks gemiddeld 3776 in- en uitstappers. Dit is in verhouding van veel stations in de lijst een klein aantal en te klein om winkels als AH of Etos draaiend te houden. Deze vind je dan ook voornamelijk op de grotere plus stations en de mega- en kathedraal stations (veelal stations met meer dan 20.000 in- en uitstappers). Dat er weinig winkelvoorzieningen zijn in een wijk heeft zoals door mede forumgebruikers al aangegeven eerder te maken met vraag en aanbod. Bij te weinig vraag zal er weinig animo zijn om winkels in een buurt of wijk te openen. Als Etos geen interesse heeft om in een wijk te openen zal men dit ook niet op een klein station in die zelfde wijk ambiëren.
Reputatie 5
Bovendien is het zo dat je bij de gemeente moet zijn als je vindt dat er te weinig winkels zijn in je wijk. En die zullen ook met het vraag en aanbod verhaal komen. NS staat daar buiten.

Reageer