Steeds meer mensen roken niet of juist minder. Hebben de rookpalen/rookzones nog wel zin?

Ik heb gemerkt dat de meeste mensen om mij heen niet (meer) roken, zijn gestopt met roken, andere mensen roken veel minder en steeds meer mensen zijn ook meer gaan sporten. Ik sport zelf ook en ik steek alleen bij feestjes af en toe een sigaret op. Hebben de rookzones en rookpalen op de stations nog wel zin? Bij andere treinvervoerders zoals bijvoorbeeld Arriva zie ik helemaal geen rookzones en rookpalen staan (wat bijvoorbeeld betreft op station Gaanderen, in de Gelderse Achterhoek). Zou er een rookverbod op alle stations kunnen komen? Dus alle stations rookvrij? Discuseer graag mee. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

12 reacties

Op diverse NS-stations worden rookpalen en rookputten nog goed gebruikt. Eigenlijk geldt het principe dat je alléén mag roken op plaatsen waar aangegeven staat dat je daar mag roken. Dat principe zou wat mij betreft in de openbare ruimte consequent doorgevoerd mogen worden. Dan heb je ook veel minder bordjes nodig dan als je op veel meer plaatsen rookverboden moet aangeven.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een vorm van repressieve tolerantie dat het bij rookpalen nog mag 😉 Ik ben geen roker en gezien de mogelijke consequenties ervan ook niet van plan er eentje te worden, maar dit geeft een escape voor de rokers die vaak ernstiger aan het effect verslaafd zijn dan ze zelf veronderstellen. Roken mag bij rookpalen en voorbij de perrons en elders binnen de stationsruimte kan het beboet worden met 80 euro. zou je deze optie niet geven dan zal zeker het a-sociale deel van de rokers ondanks een verbod eerder op allerlei plaatsen gaan roken. Het is een Nederlands compromis maar wel wijs, denk ik. Al heb je hier af en toe een overjarige puber, die het optreden tegen rokers niet klantvriendelijk vindt, het merendeel van de mensen kan hier wel mee leven.
Feit blijft dat mensen op deze wijze nog steeds ongewild met ziekteverwekkende geuren van de liefhebbers van het tabaksverbranden geconfronteerd worden. Ga er maar ver van af staan, dat is de duidelijkste boodschap. Rokers worden meer en meer gezien als losers en deze gewoonte aanhouden, getuigt voor velen inmiddels ook niet van een sterk karakter.
Zinvol? Ja. Echt effectief in het "beschermen" van de niet rokers tegen de rookpluimen van degenen die er graag een opsteken? Mwoah...

Twee problemen: bij de meeste stations wil de wind er nog wel eens goed doorheen waaien en krijg je ondanks aanvankelijk goed ingeschatte afstand tot de rookzones toch nog een goede inhalatie mee. Op dit punt sluit ik mij aan bij Dwarsligger en zou een algeheel verbod op stations wat mij betreft wenselijk zijn.

Dat geldt wat mij betreft zeker voor het 2e probleem, namelijk wanneer treinstellen met de deuren wagenwijd open naast rookpalen worden geparkeerd. Op dat moment worden de rookzones soms ongeveer net zo effectief als de scheidingswandjes van weleer in de coupés waren: de rook komt toch wel in alle hoeken en gaten, al zat je nog zo ver achterin het niet-roken gedeelte.
@Thom

Zie regelmatig conducteurs een sigaretje opsteken. Vind de term losers een beetje..... Maarja als jij er zo over denkt.
Waar ik mij aan kan ergeren en ik spreek reizigers er op aan is als een trein op het station een paar minuten stil staat en de echte verstokte roker op de treeplank staat van de trein en ff snel een sigaretje opsteekt.
Zelf rook ik niet, maar om het helemaal te verbieden gaat mij wat ver, hoe het nu geregeld is, kan de niet roker teveel meegenieten idd, dus dit is geen ultieme oplossing.

Ook mijn collega's die op verkeerde plaatsen roken kan ik niet inkomen ivm onze voorbeeldfunctie.
Reputatie 7
Badge +4
Elke treinreiziger kent het asopubliek dat op de treeplank staat te roken. Tegen mensen die hun ziekmakende lucht ongewild aanbieden aan mensen die gezond willen blijven, past alleen het uitschrijven van een bekeuring. Argumenteren heeft dan geen enkele zin, iedereen kan weten dat dit niet mag en de gezondheid van de medereizigers niet goed doet.

Elke wet of maatregel heeft nu een maal twee kanten: het beperkt en het beschermt. In dit geval beperkt het de vrijheid van de roker en beschermt het de niet-roker tegen mogelijk zelfs kankerverwekkende lucht.

De bescherming is bij wetgeving belangrijker dan de beperking en overtreders, die dit ook weten, is het toch alleen via een aanslag op de eigen portemonnee duidelijk te maken.

Een rokende conducteur die als handhaver niet bij een rookzuil toch rookt, dat kan van geen kanten. Dat is op zijn minst niet professioneel.
Reputatie 1
Badge
In Duitsland-hoewel ze weer eens een hele week staken- is het zoals men kan verwachten wat duidelijker geregeld-daar staat een duideijk vak geschilderd op elk bahnhof waar je roken mag-in Nl moet je eerst maar zien of dat station wel/niet zo'n rokersplek heeft en dan mag je zelf bepalen of je genoeg in de buurt staat.
En dan staan de rookzones nog zo dat je er wel verplicht bent om langs te lopen zoals bij Den Haag HS
Reputatie 6
Badge
Hoe kan het dat jij niemand ziet roken op de stations? Stap jij toevallig in op station Hoek van Holland strand?
Landrsthrn, dit is een oud topic. Wellicht is het handig om het nu te houden bij de recente topics over roken. Die zijn er genoeg 🙂.
Reputatie 6
Badge
Oeps, ik las per ongeluk dat de vorige comment 1 uur geleden was. Mijn excuses 😃
Geen punt!

Reageer