beantwoord

stelen op almere poort

• 18 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 292 Bekeken

ik heb een vraag:

ik woon nu 2 maanden in alemere poort en binnen 2 weken zijn er van mij 2 fietsen gestolen 1 van €1400,- ( kan ik begrijpen) en 1 van €150,-
word er nooit gecontroleerd daar ?
waarom zijn er geen camera’s en wie is er nu aansprakelijk voor dit?
want de stalling word aangeboden maar zie geen bord op eigen risico ?
en gebeurd dit vaker?

Mvg,
icon

Beste antwoord door Slidestops 18 augustus 2019, 17:50

De fietsenstalling bij Almere Poort hoort voor zover ik kan vinden bij ProRail en toezicht/handhaving & politie zijn er voor de controle en surveillance.

Ik denk dat de vraag voor camera's etc beter bij ProRail weg kan worden gelegd.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
De fietsenstalling bij Almere Poort hoort voor zover ik kan vinden bij ProRail en toezicht/handhaving & politie zijn er voor de controle en surveillance.

Reputatie 5
Fietsendiefstal speelt al jaren op station almere poort, en er wordt zeker wek gecontroleerd. Echter kan politie en handhaving niet 24/7 aanwezig zijn.

En als ik het goed zeg is fietsen stallen op een openbare fietsenstalling altijd op eigen risico, dit is zelfs zo bij de meeste bewaakte fietsenstallingen (en parkeergarages).
Badge +3
Reizigers van NS zijn klanten van NS en niet van ProRail. Het is volkomen terecht dat de vraag bij NS wordt neergelegd en niet bij ProRail. NS moet in overleg treden met ProRail en eventueel de gemeente om maatregelen te treffen.

NS heeft toch stationsmanagers? Dit lijkt me een typisch probleem dat door de stationsmanager moet worden aangepakt.

@Hannes Leeuw
Het stallen van een fiets in een onbewaakte fietsenstalling gebeurt altijd op eigen risico. Sterker nog, het stallen van een fiets in bewaakte stalling gebeurt ook op eigen risico.
Reputatie 5

Het stallen van een fiets in een onbewaakte fietsenstalling gebeurt altijd op eigen risico. Sterker nog, het stallen van een fiets in bewaakte stalling gebeurt ook op eigen risico.

Dat lijkt me niet zomaar waar. Op het moment dat ik een goed in bewaring geef, heeft de bewaarnemer een zorgplicht. Zeker op het moment dat ik betaal voor bewaakt stallen, lijkt dat me van toepassing. Zie bijvoorbeeld https://www.rover.nl/actueel/blog/991-fiets-vernield-in-de-stationsstalling-wie-is-verantwoordelijk en artikelen over bewaakt parkeren van bijvoorbeeld Kassa en Radar.

In bredere zin blijken bepalingen uit voorwaarden die aansprakelijkheid afwijzen vaker onwettig en dus nietig, dus daar zou ik me sowieso niet te veel van aantrekken. Er is geen wet die stelt dat je ergens opeens niet meer aansprakelijk voor bent als je dat normaal was geweest maar je een bordje neer hebt gezet dat iets op eigen risico is of dat je geen aansprakelijkheid aanvaardt.
Badge
Gemeente Almere weet heel goed dat dit probleem speelt aangezien dit niet van dit jaar is. Handhaving en de politie controleren dan wel maar zijn niet 24/7 aanwezig.

Belangrijk blijft natuurlijk dat je je fiets met een goed slot deugdelijk op slot zet en ook ergens aan vast zet, staat je fiets nergens aan vast dan tillen ze hem zo in een busje en is deze weg.

Overigens zijn gemeentes ook zo nu en dan heel actief om fietsen die niet op de juiste plek staan weg te halen daarom is het ook belangrijk om altijd even navraag te doen of er zo'n actie van de gemeente loopt.

Maar staan er geen fietskluizen op Almere Poort? Op de site van NS staat er wel vermeld dat er fietskluizen zouden zijn, als dat zo is is het huren hiervan indien beschikbaar natuurlijk de veiligste optie.
Reputatie 5
Maar staan er geen fietskluizen op Almere Poort? Op de site van NS staat er wel vermeld dat er fietskluizen zouden zijn, als dat zo is is het huren hiervan indien beschikbaar natuurlijk de veiligste optie.

Zeker, die zijn er ook.
Badge +3
@Olav93
Ik ben het met je eens dat het bij bewaakte fietsenstallingen genuanceerder ligt. Dit is misschien een interessant artikel uit 2002: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/wetten-en-regels/advocaat-weet-raad/is-de-stalling-aansprakelijk-bij-fietsdiefstal/
Zeker bij fietsen die niet veel waard zijn speelt het probleem dat een stallingeigenaar zich niet kan verzekeren omdat hij vaak met een eigen risico zit per geval.

Het zou beter zijn wanneer duidelijk wordt aangeven in de stallingen wat de rechten en plichten van de stallingeigenaar zijn. Een bordje ophangen dat de directie nergens voor aansprakelijk is, is natuurlijk onzin wanneer je een bedrijf runt waarvan de belangrijkste taak het in bewaring nemen van andermans spullen is. Dat is net zoiets onzinnigs als een restauranthouder die beweert dat hij niet aansprakelijk is voor de hygiëne in de keuken.
Reputatie 7
Badge +3
Belangrijk blijft natuurlijk dat je je fiets met een goed slot deugdelijk op slot zet en ook ergens aan vast zet, staat je fiets nergens aan vast dan tillen ze hem zo in een busje en is deze weg.
Vooral een goed slot is heel belangrijk. Staan er 2 fietsen naast elkaar en de ene heeft een kabelslot die binnen een halve minuut of minder met een betonschaar open te maken is en de ander heeft een kettingslot met gehard staal schakels waarbij ze echt een slijptol en mer tijd nodig hebben, dan kiest een fietsendief voor degene die het snelst en met het minst op te vallen open te maken is.

Kies tenminste een slot met ART3 keurmerk. Zelf heb ik voor de fietsenstalling in Delft, omdat na de opening veel meldingen van fietsendiefstal waren, gekozen voor een Abus Ivy, ook al was de fiets al 15 jaar oud en misschien maar net zo veel waard als het slot. Maar het was wel MIJN fiets waar ik elke dag mee van het station naar werk moest, en een andere aanschaffen, zelfs al was het maar een 2e hands, zou me meer kosten.

Ook al zijn er camera's, fietsendieven zijn daar vaak onherkenbaar op (hoodie op bv) en je fiets is dan al weg.

Reageer