Stelling: Het perronkaartje moet terug ingevoerd worden

  • 28 januari 2016
  • 24 reacties
  • 375 Bekeken

Reputatie 3
Leuk idee, dat sluiten van de poortjes en in sommige steden het verstrekken van anonieme toegangspassen. In de stad waar ik woon zit veel van het gespuis in de woningen OM het station en hebben dus vanwege postcode recht op een dergelijke pas. Dit zorgt ervoor dat ik me op het station in kwestie niet bepaald veiliger voel; eerder onveiliger.

Waarom voeren we niet het perronkaartje voor eenmalige gebruikers en een passageabonnement in tegen betaling? Laten we wel wezen: de NS waakt ook over de veiligheid van mensen, als zij op het station wachten op iemand. Dat impliceert dat je als reiziger gebruik maakt van de producten (poortjes, veiligheid, perron, gratis koffie bij storingen) en diensten van NS. Daar mag best een mooi bedragje tegenover staan en zal de veiligheid maximaliseren! Tot slot moet NS gewoon weten wie er in de kuip is op bepaalde momenten. Zeg maar een soort besloten club idee!

Mijn idee:
- Eenmalig perronkaartje of passagerecht: 3,00 incl. BTW
- Weekabonnement passagerecht: 12,50 incl. BTW (2,50 korting)
- Maandabonnement passagerecht: 45,00 incl. BTW ( (5,00 korting)
- Jaarabonnement passagerecht: 500,00 incl. BTW (100,00 korting)

24 reacties

Reputatie 4
Goed idee, beter dan die gratis passagepassen.
In Japan hebben ze ook van dit soort perron/passagekaartjes.
Dan zouden mensen die legaal via de stationstunnel of -brug naar de overkant van het spoor moeten komen zich dus scheel gaan betalen aan tol, terwijl er voor mensen die kwaad willen talloze mogelijkheden zijn om het station zonder te betalen binnen te komen. Het baat niet, het schaadt wel.
Reputatie 4
Dan zouden mensen die legaal via de stationstunnel of -brug naar de overkant van het spoor moeten komen zich dus scheel gaan betalen aan tol, terwijl er voor mensen die kwaad willen talloze mogelijkheden zijn om het station zonder te betalen binnen te komen. Het baat niet, het schaadt wel.
Stations zijn er voor reizigers, niet voor passanten.
Een station is geen openbare ruimte.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk, veel stations deden/doen dienst als verbinding tussen 2 wijken of een makkelijke verbinding van de ene naar de andere kant.

Leiden bv,
Stations zijn er voor reizigers, niet voor passanten.
Een station is geen openbare ruimte.


Diverse stations hebben een passagefunctie, wat voor de (lokale) overheid reden is om fors mee te betalen aan verbouwingen. Als mensen die van die passagefunctie gebruik willen maken vervolgens wederom geld zouden moeten betalen is dat wel heel gemakkelijk cashen voor NS, laten we dat dus maar niet doen.
Dan zouden mensen die legaal via de stationstunnel of -brug naar de overkant van het spoor moeten komen zich dus scheel gaan betalen aan tol, terwijl er voor mensen die kwaad willen talloze mogelijkheden zijn om het station zonder te betalen binnen te komen. Het baat niet, het schaadt wel.
Stations zijn er voor reizigers, niet voor passanten.
Een station is geen openbare ruimte.

Stationstunnels- en bruggen zijn wel altijd betrokken geweest in de ruimtelijke planning, bijvoorbeeld om gelijkvloerse overwegen nabij stations te kunnen sluiten. Een tweede brug of tunnel pal naast de stationsbrug- of tunnel aanleggen voor alleen passanten was en is geldverspilling, om nog maar te zwijgen van het aantal buitendienststellingen dat er voor de aanleg nodig zou zijn.
Reputatie 2
Een dergelijke situatie gaat zich voordoen in Haarlem. Daar komen nu poortjes en verdwijnen straks de paaltjes. Maar als je van de ene kant van het station naar de andere kant moet vanwege het gebruik van de bus, zul je of om moeten lopen, of inchecken aan de ene kant en gelijk weer uitchecken aan de andere kant van de doorgang. Niet bepaald handig dus...
Reputatie 4

Diverse stations hebben een passagefunctie, wat voor de (lokale) overheid reden is om fors mee te betalen aan verbouwingen.

Als dat zo zou zijn zouden die gemeenten ook mee moeten betalen aan het schoonhouden en het onderhoud van die passages. Waarom moet de treinreizigers dat betalen t..b.v. degenen die niet met de trein gaan?
Reputatie 4
Een dergelijke situatie gaat zich voordoen in Haarlem. Daar komen nu poortjes en verdwijnen straks de paaltjes. Maar als je van de ene kant van het station naar de andere kant moet vanwege het gebruik van de bus, zul je of om moeten lopen, of inchecken aan de ene kant en gelijk weer uitchecken aan de andere kant van de doorgang. Niet bepaald handig dus...
Toen alle stations nog in- en uitgangscontrole hadden was dat in Haarlem ook zo en toen klaagde daar niemand over.
Een dergelijke situatie gaat zich voordoen in Haarlem. Daar komen nu poortjes en verdwijnen straks de paaltjes. Maar als je van de ene kant van het station naar de andere kant moet vanwege het gebruik van de bus, zul je of om moeten lopen, of inchecken aan de ene kant en gelijk weer uitchecken aan de andere kant van de doorgang. Niet bepaald handig dus...
Toen alle stations nog in- en uitgangscontrole hadden was dat in Haarlem ook zo en toen klaagde daar niemand over.


Was dat voor de oorlog of erna ? 😃
Reputatie 4

Was dat voor de oorlog of erna ? :D

Tot in de jaren 70.
Sindsdien is er heel wat bijgebouwd bij stations om over winkels en scholen nog maar te zwijgen, dus die situatie is niet te vergelijken met 2016.

Diverse stations hebben een passagefunctie, wat voor de (lokale) overheid reden is om fors mee te betalen aan verbouwingen.

Als dat zo zou zijn zouden die gemeenten ook mee moeten betalen aan het schoonhouden en het onderhoud van die passages. Waarom moet de treinreizigers dat betalen t..b.v. degenen die niet met de trein gaan?


Het leeuwendeel van de kosten van die bruggen en tunnels, namelijk aanleg en renovatie, worden via ProRail door de Rijksoverheid betaald, net als de vrij-toegankelijke kunstwerken die onder bijvoorbeeld Rijkswaterstaat vallen.
Reputatie 7
Badge +3
De reiziger draait via de infraheffing op voor de kosten vanProRail.
Reputatie 4
De reiziger draait via de infraheffing op voor de kosten vanProRail.
En de passanten betalen nergens aan mee, dat is ook mijn bezwaar.
Passanten betalen belasting. De infraheffing is bedoeld om de variabele kosten van de infrastructuur te dekken, de slijtage door gebruik. Stationstunnels slijten niet noemenswaardig sneller naar mate er meer treinen overheen rijden, dus dat zit niet in de infraheffing. De inkomsten van Prorail komen voor ongeveer 25% vanuit de vervoerders en 75% vanuit de overheid.
Reputatie 4
Passanten betalen belasting.
Die betalen treinriezigers naast de infraheffing ook.

De infraheffing is bedoeld om de variabele kosten van de infrastructuur te dekken, de slijtage door gebruik.

En daar valt dus ook het onderhoud van de passages onder.
Passanten betalen belasting.
Die betalen treinriezigers naast de infraheffing ook.

Waarom zouden treinreizigers geen belasting moeten betalen in dit verband? Ze maken toch gebruik van de stationspassages? :?

Ik kan je vast verklappen dat als er aparte passages aangelegd moeten worden voor alléén passanten, treinreizigers ook geen belastingvoordeel wacht ten opzichte van niet-treinreizigers.
Reputatie 4
Een dergelijke situatie gaat zich voordoen in Haarlem. Daar komen nu poortjes en verdwijnen straks de paaltjes. Maar als je van de ene kant van het station naar de andere kant moet vanwege het gebruik van de bus, zul je of om moeten lopen, of inchecken aan de ene kant en gelijk weer uitchecken aan de andere kant van de doorgang. Niet bepaald handig dus...
Met dat omlopen valt het overigens heel erg mee. Direct naast beide stationspassages ligt voor auto's, fietsers en wandelaars ook nog eens twee tunnels onder het station door. Het scheelt dus ongeveer 25 meter naar een naast gelegen tunnel lopen.
Overigens mag de NS pas die poortjes daadwerkelijk gaan sluiten als de NS samen met de gemeente tot een overeenkomst komt hoe die twee auto/fiets/wandel tunnels op te knappen, omdat ze nu een ietwat verwaarloosde indruk bieden.
Reputatie 6
Badge
Het grappige is, dat de poortjes een soort schijnmiddel zijn om zwartrijders tegen te houden. De zwartrijders hebben vier mogelijkheden:
a) Achter iemand aanlopen (geregeld gezien)
b) Over de poortjes klimmen (gezien)
c) Onder het poortje door (zelfs dat gezien, wist niet dat het kon...)
d) Gewoon inchecken en eenmaal binnen weer uitchecken (nog niet gezien, maar mss wel het makkelijkst).

Die poortjes houden misschien een incidentele, nog niet getrainde zwartrijder misschien buiten, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Waarom passagepassen uitdelen?!?!
Reputatie 4
Badge
Voor de NS zijn op sommige stations - en daar zitten er veel met poortjes bij - de inkomsten uit de winkels en horeca hoger dan van treinreizen. Toegankelijkheid van die winkels is voor NS een must. Gratis toegang tot het stationsgebied is daarvoor belangrijk.

Afgezien daarvan: als er overlast is op een station moet dat gewoon worden aangepakt. Dat heeft met de poortjes eigenlijk niet eens zoveel te maken.
Reputatie 2
Met dat omlopen valt het overigens heel erg mee. Direct naast beide stationspassages ligt voor auto's, fietsers en wandelaars ook nog eens twee tunnels onder het station door. Het scheelt dus ongeveer 25 meter naar een naast gelegen tunnel lopen.
Overigens mag de NS pas die poortjes daadwerkelijk gaan sluiten als de NS samen met de gemeente tot een overeenkomst komt hoe die twee auto/fiets/wandel tunnels op te knappen, omdat ze nu een ietwat verwaarloosde indruk bieden.

Dat is dan wel 25 meter keer drie. 😉 Los van de huidige verbouwingsperikelen was het voorheen niet de meest prettige wandelroute vanwege de enorme lading fietsen aan de kant van het Kennemerplein. De twee doorgangen onder het spoor zijn in principe wel goed begaanbaar, maar een likje verf zou niet misstaan. 🙂
heel dat poortjes gedoe , werkt niet. het meelopen als iemand er doorheen gaat maak ik steeds vaker mee. zo af en toe help ik mensen er ook door als ze aan de verkeerde kant van het poortje staan ingecheckt maar toch niet op perron of uitgecheckt maar toch nog op perron. komt veel bij onze belgische klanten voor in roosendaal.

of u kunt niet uitchecken door saldo te kort.
maar goed het houdt de zwart reiziger en hang mensen toch zo goed van de trein vandaan ?
daar gaat het toch om ?
Reputatie 3
Ik vraag inmiddels wel een beetje af hoe NS denkt over de herinvoering van een 'perronkaartje' of 'betaald passagerecht'.
Uiteindelijk raak je zwartrijders niet door poortjes en gratis passagerecht.

Reageer