beantwoord

Sticker bij de lift voor mensen met beperking

Reputatie 2
Ik reis alweer een aantal jaar met de NS, ondanks een beperking. Meestal gaat dat goed en over het algemeen ben ik tevreden over de service van de NS en de assistentie. Maar vanmorgen liep ik tegen iets vreemds aan.

Bij veel liften zie je tegenwoordig de sticker "Bent u afhankelijk van de lift en is deze buiten gebruik? Bel 030-7515098" plus het liftnummer. Dit heb ik altijd geruststellend gevonden, want het valt niet mee om met een lastig lijf en een zwaar hulpmiddel het perron te bereiken zonder lift.

Vanmorgen was het zover. De lift was kapot, maar ik moest toch op tijd op mijn plek van bestemming zijn, dus ik belde het nummer. Daar werd ik al meteen afgekapt met de woorden dat ze niets konden doen en dat ik maar de klantenservice moest bellen (030-7515155). Het nummer dat ik had gebeld was bedoeld voor als je vastzat in de lift. Maar waarom is het stickertje dan aan de buitenkant van de lift geplakt? Daarop kon men niet antwoorden.

Het nummer van de klantenservice dat ik moest bellen, was bezet, ik kwam er niet doorheen.

Met hulp van enkele sterke mannen ben ik toch op het perron gekomen. Eenmaal op de plek van bestemming heb ik de informatiebalie gevraagd hoe dat nou toch zit met dat stickertje, dat suggereert dat men je komt helpen als je afhankelijk bent van een lift die stuk blijkt te zijn. Ook zij verwezen me naar de klantenservice.

Ik begrijp echt wel dat de NS bij overmacht zoals onvoorziene defecten geen ijzer met handen kan breken. Maar je zou aan de hand van zo'n stickertje toch denken dat je op één of andere manier geholpen kan worden bij een defecte lift, terwijl dit niet het geval blijkt te zijn.

Ik heb besloten mezelf niet opnieuw in de wacht te laten zetten, maar het op het forum neer te zetten. Want ik snap het niet. Op het stickertje staat duidelijk dat mensen die afhankelijk zijn van een lift een bepaald nummer moeten bellen als die lift kapot is. Dan verwacht je toch enige vorm van hulp, maar men kan/wil je niet verder helpen en verwijst je naar een ander telefoonnummer waar je flink in de wacht wordt gezet.

Concreet: wat heeft dat stickertje voor nut?
icon

Beste antwoord door Denice NS 1 mei 2019, 17:11

Hmm, ik kan me goed voorstellen dat zo'n sticker weinig nut heeft als het nummer inderdaad alleen is voor als je vast zit in de lift. Erg vreemd inderdaad dat deze dan aan de buitenkant van de lift is geplakt. Ik wil dit graag intern eens aankaarten aangezien de tekst van de sticker duidelijk aangeeft dat je kan bellen als de lift stuk is en de afhankelijk bent van de lift.

Zou je nog willen laten weten om welk station het vanmorgen precies ging?
Bekijk origineel

11 reacties

Je ervaring is inmiddels opgepakt door de verantwoordelijke afdeling, flevoleven. Het blijkt dat deze stickers door een andere partij geplaatst zijn zonder medeweten van de collega's achter het telefoonnummer. Niet zo handig natuurlijk!

Als ik in dit topic even een uitstapje mag maken naar dit topic, dan rijst bij mij de vraag of je het hier hebt over (jouw) NS-collega's of over Prorail-collega's.
Wij werken volgens mij intern aan een overzicht, zal ik even vragen in hoeverre wij dit met jullie kunnen delen VIRM?
Reputatie 6
Op dit forum heb ik al eerder de suggestie gedaan om op internet een actueel overzicht te plaatsen van defecte liften.
Die informatie moet er zijn, want ik heb onlangs geen reisassistentie via de app kunnen boeken omdat op dat specifieke perron waar ik moest overstappen een defecte lift was, en er werd doorverwezen naar het reguliere nummer van AVG.
Je ervaring is inmiddels opgepakt door de verantwoordelijke afdeling, flevoleven. Het blijkt dat deze stickers door een andere partij geplaatst zijn zonder medeweten van de collega's achter het telefoonnummer. Niet zo handig natuurlijk!
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad dus ik ga er opnieuw achteraan!
Reputatie 2
Dankje!

De link van de foto lijkt helaas niet te werken ☹

Mijn excuses 😯
Ik zie dat Momo inmiddels al een foto met een dergelijke sticker heeft geplaatst plus uitleg (dank je!). Op mijn foto zag je ook nog het lichtje "buiten dienst" branden 😉
Ik ga hier intern achteraan. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat medewerkers aangeven dat het nummer alleen bestemd is voor reizigers die vast zitten in de lift!

Zodra ik een terugkoppeling heb gekregen laat ik van me horen!
Reputatie 7
Badge +3
Bij alle liften moet nu zo'n sticker zijn volgens onderstaand artikel van vorig jaar augustus. De sticker zou juist bedoeld zijn om een defecte lift te melden en om assistentie te vragen.

Stationsliften zijn vanaf nu aan de buitenkant voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar reizigers naartoe kunnen bellen om een defecte lift te kunnen melden. Dit is onderdeel van het reizigersloket dat ProRail in samenspraak met reizigersorganisatie Rover heeft ingericht.
Op de stickers staat het liftnummer en een telefoonnummer. Met een belletje kan de reiziger gericht melding maken welke lift defect is en indien nodig assistentie aanvragen om de reis te vervolgen.

https://www.prorail.nl/nieuws/assistentienummer-op-stationsliften

Dankje!

De link van de foto lijkt helaas niet te werken ☹
Reputatie 2
Het gaat in dit geval over station Dronten, maar ik heb ze ook gezien in Hilversum en Lelystad, en volgens mij ook in Almere Centrum. Allemaal buiten de lift, naast de deur.

Hierbij de foto in Dronten, die ik vanmorgen heb gemaakt: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/58641566_2334933580121367_3067776280607850496_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=b52eeffc88790eeb4ef758315fe9b9bb&oe=5D663856

Foto is op perronniveau gemaakt, maar de sticker is ook op de begane grond te vinden.
Hmm, ik kan me goed voorstellen dat zo'n sticker weinig nut heeft als het nummer inderdaad alleen is voor als je vast zit in de lift. Erg vreemd inderdaad dat deze dan aan de buitenkant van de lift is geplakt. Ik wil dit graag intern eens aankaarten aangezien de tekst van de sticker duidelijk aangeeft dat je kan bellen als de lift stuk is en de afhankelijk bent van de lift.

Zou je nog willen laten weten om welk station het vanmorgen precies ging?

Reageer