stop de diefstal open de poortjes op Sloterdijk


  • Anonymous
  • 0 reacties
bovenstaande dus

319 reacties

Reputatie 1
Wie weet het nog? Was bij de introductie van de OV-Chipkaart ons niet beloofd dat reizen makkelijker en ook niet duurder zou worden? Het tegendeel is waar... de OV-Chipkaart: OV-Stropkaart.


Het hele basisidee was dat je met de OV-Chipkaart incheckt aan het begin en uitcheckt aan het einde van de reis. Je betaald over de afstand, ongeacht vervoersmiddels of transporteur.

De realiteit is dat ik alleen al naar mijn werk minstens 12 chipkaart transacties heb. Op een gemiddelde dag tijd 20-24 stuks.

  • Fietsenstalling inlopen
  • Fietsenstalling uitlopen
  • Station inlopen
  • Station aan de andere kant uitlopen voor koffietentje
  • Station opnieuw inlopen om de trein te halen
  • Ander station uitchecken voor overstap
  • Inchecken voor overstap
  • Uit de trein bij eindbestemming, uitchecken
  • Metro in, inchecken
  • Metro uit, uitchecken
  • Bus in, inchecken
  • Bus uit, uitchecken
Die belofte van twee transacties is zo wel een beetje weg.
Reputatie 7
Badge +3
Pff, dat is wel weer echt slecht geregeld dan. Ook totaal geen informatie daarover op de werkzaamheden-pagina. Je moet reizigers natuurlijk niet te wijs maken.
Gelukkig zal het ongetwijfeld uitgebreid geëvalueerd gaan worden ...
Reputatie 7
Badge +3
Als NS daadwerkelijk van mening is dat het slechts een hele kleine groep reizigers betreft, dan was het toch een hele kleine moeite geweest om deze mensen hierop te attenderen en pro-actief te compenseren voor het ongemak?
Maar het zullen wel weer de bekende alternatieve feiten zijn.


Het is eerder een demonstratie van onvermogen van de kant van NS. Men is bekend met het probleem van het plaatsen van poortjes op bepaalde stations. Vervolgens plaatst men de poortjes toch. NS creëert zelf een probleem maar onderkent dat probleem ook maar doet er gewoon niets aan. De dooddoener is dan dat het slechts een kleine groep mensen treft. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat in dit soort gevallen om het principe.

NS moet heel goed gaan nadenken welke effecten dit soort akkefietjes hebben op de beeldvorming over het bedrijf. Na het Fyra-fiasco en de corruptie in Limburg moet er hoognodig iemand aan het roer komen die de reputatie van NS voorop stelt. Dit soort klantonvriendelijke flauwekul moet ogenblikkelijk intern aangepakt worden. NS-ers moeten weer gaan begrijpen dat ze niet zijn besteld om klanten af te zetten. Kortom: fouten moeten worden hersteld en excuses moeten worden aangeboden. Verder moeten er eindelijk een oplossing komen voor de problemen met de tarifering wanneer op hetzelfde station door de plaatsing van de poortjes tariefmatige problemen ontstaan. En als die oplossing met gesloten poortjes niet gevonden kan worden dan verzint NS maar wat anders. Haal die poortjes dan maar weer weg.

Er lopen veel te veel onderwerpen op het forum waarin NS zich onmachtig toont om fouten toe te geven en problemen op te lossen. Dat is een zeer zorgelijke ontwikkeling, zeker wanneer het gaat om de reputatie van NS. Het zijn allemaal symptomen van een bedrijf waar het niet bepaald goed gaat.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het lijkt er nu op dat er een hele kudde paarden is uitgebroken.
Reputatie 7
Badge +3
@achja
Als je goedkoper wil reizen kan dat via Beverwijk maar sommige mensen voelen zich te goed om met een sprinter te reizen.


Wanneer NS de reis niet tegen het aangekondigde tarief van €17,30 (100 tariefeenheden) kan leveren maar in de praktijk doodleuk €19 euro (115 tariefeenheden) laat aftikken door het onnozele omchecken in Sloterdijk dan grenst dat aan oplichting. Dat mensen eventueel niet met een Sprinter zouden willen reizen heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Mensen reizen zoals de reisplanner dat voorstelt en verwachten de prijs te betalen die de reisplanner opgeeft.



Het zou NS sieren de problemen toe te geven en op onderhavige stations de poortjes open te zetten tot het moment dat er een oplossing is voor het teveel betalen bij nodeloos omchecken. En zelfs dan is het voor de reizigers goed opletten dat ze niet per ongeluk uit- en inchecken op één van de inmiddels beruchte stations.
Reputatie 7
Badge +3

Ho ho, don't shoot the messenger :slight_smile: Ik probeer alleen aan te geven dat je volgens de huisregels niet twee keer eenzelfde topic mag beginnen, maar er staat letterlijk gezien niks over meerdere dezelfde reacties.

Reputatie 6
Ik dacht dat het woord "perron" uit het NS-woordenboek was verbannen?:?
Reputatie 6
De essentie van het Londense "out-of-station interchange" is het toelaten van een overstap via de openbare weg, waarbij een beëindigde reis (uitcheck) als het ware opnieuw wordt geopend - onafhankelijk van het uiteindelijk te bereizen aantal zones. Dat is nauwkeurig per geval gespecificeerd (https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges). Ik zie niet in waarom dat in Nederland (Amsterdam, Den Haag) niet zou kunnen.
Ik besef mij dat het toch wel weer een pakket wordt van gare workarounds, maar dat is absoluut geen oplossing en mag nooit als oplossing worden gezien. Precies wat @iMark al aangeeft, men moet terug naar de ontwerpfase en fundamentele wijzigingen maken in het OVCP-systeem. Het is a la 2018 vreselijk achterhaalde techniek die we met allerlei kunstgrepen proberen overeind te houden. Het is een kwestie van tijd voordat het volgende probleem zich voordoet.
Ns vind dit geen diefstal dus topic zal wel dicht gaan 😃
Reputatie 7
Badge
Ik vind het tot nu toe een kansloos standpunt omdat het niet constructief en onbeargumenteerd is.
Wat vind jij diefstal? En waarom betrek je alleen Sloterdijk erbij? Misschien kunnen we een interessante discussie voeren, maar kom dan niet met een one-liner aan.

Of de NS er uiteindelijk wat mee doet, is een tweede. 😉
Reputatie 6
Volgens mij wordt "Overstap OK" alleen door de CiCo's van bus-tram-metro gegeven.

@iMark. Ik heb me onhandig uitgedrukt.Inderdaad gaat de overstap binnen het bus-tram-metro-systeem zonder (nieuw) instaptarief.

Bij de opzet van het OV-Chipkaartsysteem is indertijd gekozen om alle saldotransacties en reisproducten op de chipkaart zelf te plaatsen om 1) anoniem reizen mogelijk te maken en 2) geen continue verbinding tussen alle CiCo's en de Backoffice te vereisen. Dat was toen onhaalbaar voor alle trams/bussen en de hand-helds van controleurs en conducteurs. Voorts eisten de vervoerbedrijven eigen domeinen, gesloten voor de spiedende ogen van de "concurrent". Daarom zitten we nu met het idiote omchecken en talloze vergissingen die hiermee - blijkens de meldingen op dit forum - gemaakt worden. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet (zie Blauwnet), maar dat betekent dat de stationstabel voor alle vervoerders samen wordt gemaakt. Dan moet je dus wel afspraken maken over de verdeling van de inkomsten door een neutrale partij - en moeten de vervoerders elkaar vertrouwen.
@hlubbers
Diefstal?? Je betaalt met de gesloten poortjes nu precies voor het gereisde aantal kilometers. Tot nu toe maakte je een omrit zonder daarvoor te betalen.
Reputatie 4
NS weet best wel waar het over gaat.
Je bent nu op het forum! En daar zit ook niet-NS personeel. En verder hebben we ook geen glazen bol. :)

Dus kom eens met wat constructieve beargumentering. Tot dan beschouw ik deze discussie als waardeloos.


Zie onder andere https://forum.ns.nl/overige-producten-6/reis-duurder-nu-poortjes-op-amsterdam-sloterdijk-gesloten-zijn-45035 en https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/hoger-tarief-gouda-hoofddorp-als-je-reist-via-den-haag-cs-42439/index1.html.
Door het sluiten van de poortjes dwingt NS reizigers om uit- en in te checken wat tot te hoge tarieven leidt wanneer je via een toegestane reisroute reist die niet de kortste route is. NS is al jaren van dit probleem op de hoogte, maar heeft er desondanks voor gekozen de poortjes uitermate ongunstig te plaatsen, te sluiten en de reiziger niet erop te wijzen dat deze te veel betaalt voor diens reis.
Reputatie 6
Ik zou het van harte toejuichen, want als mijn bankpas stuk gaat heb ik overmorgen (zonder extra kosten) een nieuwe. Maar ja, hoe ga je saldo, abonnementen en andere producten (toegangsrechten of tegoed voor de koffieautomaat e.d.) op een bankpas zetten? Dat gaat niet lukken, en als het al lukt vindt de bank dat niet okee denk ik zomaar.

Het gebruik van een bankpas of een ander identificatiemiddel is binnen het OV-chipkaartsysteem denkbaar, maar vergt een fundamentele systeemwijziging. Nu is het "reisrecht" (saldo, reisproduct, passagerecht...) opgeslagen op de Chipkaart zelf. Dat heeft het voordeel dat je met ieder poortje, paaltje of controle-apparaat heel snel kunt zien of je te maken hebt met een geldige kaart, ook wanneer je geen onmiddellijke dataverbinding hebt, in een tunnel bijvoorbeeld.
Met de huidige bankpas kun je je wel identificeren, maar alle reisproducten, incassomachtigingen en reizigersgegevens moeten in de centrale backoffice staan. Om na te gaan of een bankpas geldig is voor OV-gebruik moet je dus bij iedere handeling even de centrale database raadplegen. De vraag is hoe snel dat allemaal kan plaatsvinden. Anoniem reizen is fundamenteel onmogelijk.

Er zijn natuurlijk wel voordelen aan een centrale administratie. De tariefberekening achteraf kan dynamischer worden,de verdeling van de opbrengsten tussen de vervoerders is eenvoudiger en er kan (eindelijk) een mechanisme van "price capping" worden ingevoerd (een maximumtarief per dag/week/maand). En het Sloterdijk-probleem is gelijk opgelost...

Ik verwacht dat een grootschalig gebruik van bankpassen alleen van de grond kan komen wanneer de banken - bij een volgende generatie passen - schrijven van data naar hun pas door derden toelaten.
Reputatie 7
Badge
Maar het is toch bekend dat je nu voor je hele rit betaalt, i.p.v. tot je overstap?
Dat geldt al een flinke tijd al.
Reputatie 4
Maar het is toch bekend dat je nu voor je hele rit betaalt, i.p.v. tot je overstap?
Dat geldt al een flinke tijd al.


Het gaat hier om een ander probleem.
Een reis van Schagen naar Den Haag Centraal bedraagt 100 tariefeenheden. NS adviseert hiervoor echter de route via Amsterdam Sloterdijk. Omdat die route langer is (115 tariefeenheden) leidt de gedwongen uit- en incheck op Sloterdijk tot een te hoog tarief. NS is al tijden bekend met dit probleem maar is nog altijd niet met een oplossing gekomen. Men vindt het zelfs niet nodig om de reiziger erop te attenderen dat deze te veel betaalt voor diens reis.
Het gaat momenteel dan ook niet om de feitelijke kostprijs, Translink geeft expliciet aan dat de kosten momenteel zo hoog zijn om aanloopverliezen uit het verleden te dekken.
Reputatie 4
@achja
Als je goedkoper wil reizen kan dat via Beverwijk maar sommige mensen voelen zich te goed om met een sprinter te reizen.


Als AH in de folder zet dat een pot jam 1 euro kost, dan verwacht ik niet dat ik 1,50 moet betalen.
Als de reisplanner zegt dat een bepaalde reis, via Sloterdijk, me 17 euro kost, dan verwacht ik dus ook niet dat ik vervolgens 19 euro moet betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik las dat volgens Translink 14% van de kosten in het OV opgaat aan ticketing en dat daarvan 15% kosten zijn voor Translink.

Wanneer inderdaad 14% van de kosten van het OV opgaat aan ticketing dan lijkt me dat onwaarschijnlijk inefficiënt. Ik heb geen idee wat allemaal wordt toegeschreven aan de kosten. Gaat het bijvoorbeeld om investeringen in de paaltjes en poortjes en het hele achterliggende circus om het draaiende te houden? Dus inclusief energiekosten e.d.? Ik heb nog nergens een eerlijke vergelijking kunnen vinden waarin al dit soort kosten op een rijtje worden gezet. Waarschijnlijk worden dit soort vraagtekens helemaal niet meer geplaatst omdat er inmiddels zo veel kosten zijn gemaakt dat op de schreden terugkeren niet meer gaat.
Reputatie 7
Badge +3
NS biedt overigens wel aan de teveel in rekening gebrachte gelden terug te storten. Maar dat moet een reiziger maar net weten. Nog afgezien van alle moeite die de reiziger moet doen. Het gaat me te ver om het oplichting te noemen. Maar ik vind het wel getuigen van een enorme minachting voor de klanten en het riekt naar het binnenharken van geld waar men eigenlijk geen recht op heeft.

Wanneer (theoretisch) de omgekeerde situatie was ontstaan door de poortjes, door omchecken betalen reizigers minder voor hun reis, dan was NS er als de kippen bij geweest om het lek te dichten.
Reputatie 7
Badge +3
Dat wordt voor het voorbeeld als een reis van Schagen naar Den Haag Centraal heel interessant. In plaats van een verbinding met één overstap in Amsterdam Sloterdijk moet je dan drie keer overstappen. In Heerhugowaard, Beverwijk en Haarlem.
Reputatie 7
Badge +1

Mijn comment was dan ook om aan te geven dat ik het volkomen met je eens ben en is zeker geen haat richting jou @mrfreeze . :sweat_smile:

Soms moet men regels ook niet letterlijk woord voor woord uitleggen, maar juist de context ervan.

Reputatie 7
Badge +3

Soms moet men regels ook niet letterlijk woord voor woord uitleggen, maar juist de context ervan.

Hopelijk leest NS mee :wink:

Reputatie 7
Badge


Een andere optie is om reizigers weer net als vroeger verplicht via de kortste route te laten reizen.


Dat is inderdaad de beste oplossing. Gewoon de overstap in Sloterdijk veranderen naar omreizen. Dus via Sloterdijk reizen is dan geen overstap meer...neeeee via Sloterdijk reizen word dan gewoon een omweg maken. En daar ga je dan legaal meer voor betalen.
En wat NS daarna ook nog even mag gaan doen is eindelijk weer eens een fatsoenlijke intercity laten rijden tussen Haarlem en Alkmaar (zoals dat vroeger ook ging).
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie trouwens dat de informatie wel in de planner staat. Valt me weer mee 🙂
De link "Meer info" verwijst naar deze pagina.


Reageer