beantwoord

Stoppen van de trein op dezelfde plek bij het perron

  • 7 mei 2015
  • 3 reacties
  • 934 Bekeken

Bepaalt de machinist zelf waar hij stopt met de trein bij een lang perron. Ik neem elke dag dezelfde trein, zelfde tijd en perron. Waar de trein stopt wil wel verschillen, soms 100 m eerder terwijl de trein even lang is, waarom rijd de trein niet helemaal naar voren net als anders ..
icon

Beste antwoord door John de Jong 7 mei 2015, 19:25

Nee, de machinist bepaalt niet zelf waar de trein stopt. Dat hangt in ieder geval af van de seinen, die bediend worden door de verkeersleiding. Rood sein gaat voor op alle andere aanwijzingen.
Vervolgens hangt het af van de aanwijzingen die de machinist krijgt: stoppen aan de a-zijde van het perron, de b-zijde of a- en b-zijde (niet alle perrons kennen een a en b-zijde). In de dienstregeling (ook te zien via de reisplanner) is opgenomen of een trein op a, a/b of b stopt, maar dit wordt nog wel eens op het laatste moment door de verkeersleiding veranderd. Ten derde hangt het af van de lengte van de trein: blauwe, ruitvormigeborden langs het spoor geven aan tot waar een trein met een bepaalde lengte doorrijdt.
Misschien kennen andere lezers van dit forum nog meer factoren.
Ten slotte blijkt uit de praktijk dat tal van machinisten het niet altijd even nauw nemen als het om de blauwe ruitvormigeborden gaat. Dat merkt u ook.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge
Nee, de machinist bepaalt niet zelf waar de trein stopt. Dat hangt in ieder geval af van de seinen, die bediend worden door de verkeersleiding. Rood sein gaat voor op alle andere aanwijzingen.
Vervolgens hangt het af van de aanwijzingen die de machinist krijgt: stoppen aan de a-zijde van het perron, de b-zijde of a- en b-zijde (niet alle perrons kennen een a en b-zijde). In de dienstregeling (ook te zien via de reisplanner) is opgenomen of een trein op a, a/b of b stopt, maar dit wordt nog wel eens op het laatste moment door de verkeersleiding veranderd. Ten derde hangt het af van de lengte van de trein: blauwe, ruitvormigeborden langs het spoor geven aan tot waar een trein met een bepaalde lengte doorrijdt.
Misschien kennen andere lezers van dit forum nog meer factoren.
Ten slotte blijkt uit de praktijk dat tal van machinisten het niet altijd even nauw nemen als het om de blauwe ruitvormigeborden gaat. Dat merkt u ook.
Reputatie 4
idd bepaalt de dienstregeling en de treindienstleider de sporen (nr. , a en b zijde) en de machinist waar de trein wordt neergezet, waarbij hij seinen en vaak wissels afrijdt*. Hierbij staan er blauwe cijferborden (zie http://www.nicospilt.com/index_borden.htm) langs het perron om aan te geven waar de trein met voorkeur moet stoppen. Deze borden zijn een hulpmiddel en geven een minimumlengte aan voor een virm treinbak (de langste die er is, m.u.v. Heerlen-Sittard, dit is mat 64 baklengte). Hier zet de machinist dus zijn trein minimaal neer. Maar deze borden staan op sommige stations erg laat (kan dus eerder stoppen), of krap (kan beter later stoppen). Daarnaast is een SLT-4 maar een 3-bak en een SLT-6 een 4-bak. Daarnaast kan een mcn een trein verder zetten wanneer de verdeling van reizigers op het perron verkeerd is.

* neem Utrecht, een trein (uit Amsterdam, Leiden) staat op beide zijdes in de cta-bakken, dan zal de mcn meer naar de b zijde staan omdat er tusssen de a en b zijde een sein staat, welke hij moet afrijden.
Reputatie 4
Badge
idd bepaalt de dienstregeling en de treindienstleider de sporen (nr. , a en b zijde) en de machinist waar de trein wordt neergezet, waarbij hij seinen en vaak wissels afrijdt*. Hierbij staan er blauwe cijferborden (zie http://www.nicospilt.com/index_borden.htm) langs het perron om aan te geven waar de trein met voorkeur moet stoppen. Deze borden zijn een hulpmiddel en geven een minimumlengte aan voor een virm treinbak (de langste die er is, m.u.v. Heerlen-Sittard, dit is mat 64 baklengte). Hier zet de machinist dus zijn trein minimaal neer. Maar deze borden staan op sommige stations erg laat (kan dus eerder stoppen), of krap (kan beter later stoppen). Daarnaast is een SLT-4 maar een 3-bak en een SLT-6 een 4-bak. Daarnaast kan een mcn een trein verder zetten wanneer de verdeling van reizigers op het perron verkeerd is.

* neem Utrecht, een trein (uit Amsterdam, Leiden) staat op beide zijdes in de cta-bakken, dan zal de mcn meer naar de b zijde staan omdat er tusssen de a en b zijde een sein staat, welke hij moet afrijden.


Dank MCN 1995.
Goed om te weten dat de machinist niet gehouden is aan de blauwe schilden. Ik kies namelijk vaak mijn positie op het perron aan de hand daarvan en soms stopt de machinist inderdaad eerder.
Nu stap ik ook dat sommige (korte) treinen in Utrecht zo ver naar de b-zijde doorrijden om het sein af te rijden. Met name als de trein Den Haag/Rotterdam - Amersfoort kort is, komt het bizar over als deze bijna helemaal naar de b-zijde rijdt. Daar gaat het nog wel eens mis dat reizigers aan de a-zijde niet snappen dat hun trein aan de b-zijde staat.

Reageer