beantwoord

Stopplaats treinen Den Bosch

• 18 mei 2014
  • 6 reacties
  • 361 Bekeken

Reputatie 3
Sinds de verbouwing stoppen de treinen in Den Bosch voornamelijk op spoor 3a/4a of 6b/7b terwijl de andere helft van het perron vaak leeg staat. Bovendien stoppen de treinen heel ver van de trap om zo wissels vrij te houden. In de meeste gevallen is de rest van het perron leeg! Kunnen de treinen niet gewoon in het midden stoppen? Dit bespaart een heleboel loopkilometers voor de reiziger! Bovendien kunnen de treinen dan sneller vertrekken omdat niet iedereen achteraan instapt.
icon

Beste antwoord door Femke NS 19 mei 2014, 11:19

Beste wiskunde123, deze treinen worden bewust op een A-zijde of B-zijde geplaatst. Op die manier wordt de wissel vrijgehouden en kan een andere trein passeren.
Bekijk origineel

6 reacties

Dat is raar inderdaad, maar zijn de werkzaamheden niet al lang af?
Reputatie 3
Dat is raar inderdaad, maar zijn de werkzaamheden niet al lang af?
Ik bedoelde dat dit de situatie is sinds de verbouwing is afgelopen en alles beschikbaar is.
Badge
Beste wiskunde123, deze treinen worden bewust op een A-zijde of B-zijde geplaatst. Op die manier wordt de wissel vrijgehouden en kan een andere trein passeren.
Reputatie 3
Beste wiskunde123, deze treinen worden bewust op een A-zijde of B-zijde geplaatst. Op die
manier wordt de wissel vrijgehouden en kan een andere trein passeren.

Beste Femke,

Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf snap ik dat de wissel wordt vrijgehouden. Maar hoe vaak passeert er daadwerkelijk een trein? In veruit de meeste gevallen is de rest van het perron gewoon leeg en veroorzaakt dit veel overlast voor de reizigers met lange loopafstanden.

Kunnen de treinen standaard niet in het midden van het perron stoppen? In het geval van verstoringen dat dit nodig blijkt kan het spoor altijd nog naar een A- of B-zijde gewijzigd worden. Bovendien wordt de punctualiteit ook niet beter als iedereen bij de achterste deur instapt.
Beste wiskunde123, ik heb het hier nog even uitgezocht. Het is helaas niet mogelijk te stoppen op de wissels op het perron. De sporen zijn gebouwd op de groei. In de toekomst willen we graag met meer treinen op dit station rijden, en daarvoor is deze spoorindeling nodig. Daarnaast biedt deze indeling voldoende flexibiliteit om bijvoorbeeld vertragingen goed op te vangen.
Reputatie 3
Beste Thijs, bedankt voor je nadere toelichting op het antwoord! Ik begrijp de situatie, maar toch blijf ik het jammer vinden voor de reiziger en de kiosk-medewerker op spoor 3b/4b die niets te doen heeft.

Reageer