beantwoord

Stopplaats treinen op station Helmond


  • Anonymous
  • 0 reacties
Een jaar of twee/drie geleden werd het nieuwe station van Helmond opgeleverd. Onderdeel van de nieuwbouw was het verlengen van het perron (waarom, god mag het weten, want er stoppen geen treinen die langer zijn dan 1 treinstel). Maar goed. Het verlengde deel van het perron is voorbij het stationsgebouw aangelegd, het bestaande gedeelte lag en ligt aan de andere kant van het stationsgebouw. Op het nieuwe gedeelte van het perron zijn geen CTA's of andere aanduidingen, die hangen allemaal op het oude gedeelte. Maar om de één of andere reden stoppen de treinen allemaal op het nieuwe stuk perron, en moet je dus, als je op het bestaande perron wacht (waar ook de CTA's en de klokken hangen) gewoon 50 meter rennen om in de trein te komen. Wat is dat voor onzin? Waarom kunnen die treinen niet gewoon stoppen waar ze altijd al tientallen jaren gestopt hebben?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 september 2018, 14:52

Hoi allemaal. Zojuist heb ik een aantal mailwisselingen ontvangen van Miriam. Daaruit valt op te maken dat zij hier al erg lang mee bezig is, en dat een deel van de communicatie haar niet heeft bereikt, waardoor deze informatie nu pas bij ons bekend is. Erg jammer dat dit zo lang heeft moeten duren. Namens de betrokken afdelingen onze excuses hiervoor. Ik wil Miriam in ieder geval bedanken voor haar aanhoudende inzet.

Eind 2016 vond in Helmond inderdaad een spoor- en wisselvernieuwing plaats. Bij de uitvoering van dit project werden twee wissels verwijderd. Door het verwijderen van een van die wissels werd het mogelijk een van de seinen ver genoeg voorbij het perron van het spoor te plaatsen om te kunnen voldoen aan de minimale zichtafstand van het sein. Door het verplaatsen was het noodzakelijk om ook het andere sein (en de wissel) te verplaatsen om verwarring tussen de seinen te voorkomen.

ProRail geeft aan dat zij een bevestiging hebben gehad dat de afronding van de werkzaamheden in orde was. Het project is inmiddels al een tijd afgesloten en ProRail geeft aan dat er geen mogelijkheden meer zijn nog iets op Helmond te doen.

Ik kan me voorstellen dat je graag anders nieuws had gehad, maar meer dan je feedback hierover doorzetten kan ik niet doen. Er is door meerdere personen veel moeite gedaan de status van het project te achterhalen en te zien wat er mogelijk was, maar voor nu is dit de situatie zoals hij is. Vanuit de Community kunnen wij je helaas niet meer of beter nieuws geven dan dit.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

414 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Vanaf december gaan er in de spits veel langere treinen stoppen omdat dan het treindeel Heerlen-Schiphol vervalt.
Vanaf december gaan er in de spits veel langere treinen stoppen omdat dan het treindeel Heerlen-Schiphol vervalt.

Nou, dat is prettig dan. Maar waarom moeten dan NU de treinen zo ver doorrijden dat ze buiten de normale wachtruimte komen? Op het nieuwe perrongedeelte waarop ze NU stoppen, staan geen bankjes, zijn geen klokken, geen CTA's, niks, die staan en hangen allemaal op het oude perron. Dus als je op een bankje wilt wachten zit je daar uiteraard, of als je even wilt kijken hoe laat een trein komt, ben je ook op dat gedeelte. Maar de treinen razen allemaal dat gedeelte voorbij, het stationsgebouw voorbij, en stoppen dan op een kaal nieuw stuk perron waar geen wachtfaciliteiten zijn, waar geen CTA's hangen, enz. Is toch onzin? Moet iedereen opeens in draf 50 meter achter de trein aan rennen om in te kunnen stappen.
Reputatie 7
Badge +3
De plaats waar de treinen stopten was vroeger juist erg onhandig omdat toen de voorkant bij het stationsgebouw stopte waardoor de reizigers zich slecht over de hele trein verdeelden. Het handigste is als het midden van de trein ongeveer bij het stationsgebouw stopt.
Hallo Pejeka, ik begrijp dat dit niet erg handig is in deze situatie.
De exacte reden waarom de trein nu zo ver doorrijdt, durf ik niet precies aan te geven. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De stopplaats van de trein is dan ook afhankelijk van de seinen en deze worden bediend door de verkeersleiding. Wellicht worden er op het nieuwe perron ook nog CTA's en wachtruimtes gebouwd. Ik ga deze situatie in ieder geval even aankaarten. Bedankt voor je feedback.
De plaats waar de treinen stopten was vroeger juist erg onhandig omdat toen de voorkant bij het stationsgebouw stopte waardoor de reizigers zich slecht over de hele trein verdeelden. Het handigste is als het midden van de trein ongeveer bij het stationsgebouw stopt.

Die was vroeger helemaal niet onhandig. De kop van de trein stopte inderdaad ter hoogte van het stationsgebouw destijds, maar de rest van de trein langs het perron aan de "Deurnese" zijde. En dat wisten de mensen dus die stonden daar ook voor het merendeel, niet in de laatste plaats omdat zich daar de bankjes en wachtruimtes en klokken en CTA's bevonden.

Tegenwoordig rijdt de trein het stationsgebouw voorbij, dus ook het perron waar men vroeger stopte (en waar dus de bankjes, CTA's, klokken en wachtruimtes zijn), naar het niet aangelegde perrongedeelte waar geen enkele voorziening is. Dus mensen die oudergewoonte op het perrongedeelte staan te wachten dat tientallen jaren lang de stopplaats was, moeten nu opeens als de trein aankomt in draf om 50 meter verderop de trein in te kunnen springen.

Waarom kan de trein niet gewoon stoppen waar hij altijd al stopte, zeker omdat de perronlengte méér dan genoeg is?
Reputatie 7
Ligt dat station niet in n bocht? Ben er al even niet meer geweest. Dan is het handig dat een perron rechter is bij de vertrekprocedure ivm de veiligheid. Als het verlengde stuk recht is, snap ik waarom er wordt doorgereden.
Ligt dat station niet in n bocht? Ben er al even niet meer geweest. Dan is het handig dat een perron rechter is bij de vertrekprocedure ivm de veiligheid. Als het verlengde stuk recht is, snap ik waarom er wordt doorgereden.

Het verlengde stuk is ook niet recht, de bocht is pas een eindje voorbij het station afgelopen. Dus daar ligt het niet aan.
Reputatie 7
Ook niet rechter?
Reputatie 7
Badge +3
Zowel in Venlo, Bleruck, Horst en Deurne ligt het stationsgebouw aan de voorkant van de trein waardoor de treinen vaak vooraan overvol en achteraan leeg zijn. Daarom is het erg handig om in Helmond zo ver mogelijk door te rijden naar voren zodat de Helmondse reizigers achteraan instappen.
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.

Het perron is helemaal niet verbreed. Het bestaande perron is nog steeds zoals het altijd wat, het nieuwe gedeelte zelfs nog iets smaller dan het destijds al bestaande perron.

Ook leuk: in het nieuwe stationsgebouw is destijds een lunchroom gepland, zeg maar, een stationsrestauratie, die had tafeltjes buiten zodat mensen die op de trein moesten wachten eventueel een kop koffie met broodje konden nuttigen en dan zo de trein in konden stappen als die arriveerde... maar toen werd het station afgesloten... en die lunchroom ligt nét aan de verkeerde kant van de hekken, dus leidt nu een kwijnend bestaan, want het oorspronkelijke doel is teniet gedaan...

Maar om op het perron terug te komen, nee de trein stopt nu niet handig, want op het smalste deel van het perron en juist op een deel van het perron waar géén klokken hangen, géén CTA's zijn, geen bankjes staan, enz. En het enorm lange deel van het perron waar wél bankjes, CTA's, klokken en andere voorzieningen zijn, rijdt de trein nu voorbij om stukken verderop pas te stoppen...
Reputatie 4
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.

Het perron is helemaal niet verbreed. Het bestaande perron is nog steeds zoals het altijd wat, het nieuwe gedeelte zelfs nog iets smaller dan het destijds al bestaande perron.

Ook leuk: in het nieuwe stationsgebouw is destijds een lunchroom gepland, zeg maar, een stationsrestauratie, die had tafeltjes buiten zodat mensen die op de trein moesten wachten eventueel een kop koffie met broodje konden nuttigen en dan zo de trein in konden stappen als die arriveerde... maar toen werd het station afgesloten... en die lunchroom ligt nét aan de verkeerde kant van de hekken, dus leidt nu een kwijnend bestaan, want het oorspronkelijke doel is teniet gedaan...
http://www.sandroos.nl/
Het terras is daar inmiddels verdwenen, een enkel poortje zoals bij de parkeerplaats zou voor die zaak al veel schelen.
De nieuwe locatie waar de treinen stoppen is een flinke verbetering voor de spreiding, het vertrekproces en fietsers.
Reputatie 7
Badge +3
@volvo8700
Spreiding van de reizigers is denk inderdaad de belangrijkste overweging. Alle reizigers die vooraan instappen is zeker in de spits een groot probleem op deze lijn.
Spreiding van reizigers kun je beter bereiken door duidelijk aan te geven waar de trein zal stoppen en ook zorgen dat dat gebeurt. Als je een paar keer een half perron hebt moeten aflopen omdat de trein op een andere plek stopt dan waar jij denkt, laat je het in het vervolg wel uit je hoofd om je over het perron te spreiden. En zeker in de spits bij een overstapverbinding (op trein of ander ov) is het ook van belang dat je in de buurt van de (rol)trap kunt uitstappen, anders haal je je aansluiting niet.
Dan kun je wel heel kunstmatig de reizigers proberen te spreiden door een trein te laten stoppen op het smalste deel van het perron waar bovendien geen perronvoorzieningen zijn, maar ik denk dat het beter is de onderliggende oorzaken op te lossen, te beginnen bij de voorspelbaarheid van treinlengte en stopplaats op het perron en voor de treinoverstappers een betrouwbare overstap te bieden i.p.v. de sluitsein-aansluitingen die schering en inslag zijn.
Maar dat is iets wat NS zelf moet oplossen, het is natuurlijk veel makkelijker om de bal bij de reiziger te leggen.
Reputatie 7
Badge +3
Door aan te geven waar de trein stopt krijg je geen spreiding.Als in Helmond de ingang dan aan de voorkant is en in Eindhoven de uitgang ook aan de voorkant is blijven mensen in Helmond categorisch weigeren door te lopen naar achteren.
Mijn ervaring als treinforens was juist dat spitsreizigers zich wel degelijk spreiden, mits de stopplaats voorspelbaar is en je bij het uitstappen dan je aansluiting nog haalt.
Als iedereen in Helmond categorisch weigert door te lopen naar achteren, zal dat dus toch iets te maken hebben met een van deze twee voorwaarden. Dus niet erop kunnen vertrouwen dat de trein op een bepaalde plek stopt en/of een dusdanig krappe aansluiting in Eindhoven (daar hebben op dit forum ook andere onderwerpen betrekking op), dat je het risico niet kunt nemen om achterin de trein te gaan zitten. Allebei aan NS om voor verbetering te zorgen.
Als toch gekozen wordt, om welke reden dan ook, de huidige stopplaats te handhaven, zorg er dan voor dat dat deel van het perron ook de daarbij horende voorzieningen krijgt.

Buiten de spits lijkt me spreiding geen issue.
Het grappige is dus ook dat de mensen zich vroeger inderdaad gewoon spreidden over het perron, niet in de laatste plaats omdat er overal zit-mogelijkheden waren, klokken, CTA's, en omdat de trein toen nog doorreed als intercity naar Tilburg enz. Dus mensen die er in Eindhoven niet uit hoefden, zochten gewoon een ander plekje op.

Tegenwoordig rijdt de trein (enkel treinstel) hélemaal door tot het nieuwe gedeelte boven het viaduct, waar geen énkele wachtvoorziening is, waar geen klokken hangen, waar geen displays met informatie zijn, hélemáál niks, en oudergewoonte staan veel mensen dan nog te wachten op het bestaande perron waar al die voorzieningen wél zijn, en die moeten dan opeens 50 meter hollen als de trein aankomt...
Wacht nog steeds op een update op dit bericht...
Reputatie 2
De treinen zijn helemaal niet een stel. Er rijden ook zeker langere treinen. Ik zit er dagelijks in.
Daarnaast reed er tot vorig jaar veel langer materieel. En nu dubbeldeks en dus korter.

De enige reden is dat de spreiding van het oude station niet goed was. Horst-Sevenum en Deurne en deels Brouwhuis stopt ook aan de voorkant en dat was ook in Helmond het geval.
Hierdoor ontstond er met name in Helmond onnodige vertraging. De reistijd tussen Deurne en Eindhoven is nu dan ook 1 minuut sneller.

Het nieuwe perron licht ook in een veel kortere bocht en ook dat is een forse verbetering.

Ik zeg houden zo!
Wacht nog steeds op een update op dit bericht...

Ik zal mijn collega vragen of er nog nieuws is.
Hallo Pejeka, ik heb hier destijds een melding van gemaakt zonder het verzoek voor een terugkoppeling. Mede omdat er verschillende redenen door andere forumleden zijn aangekaart waardoor de situatie op dit station zo is. Uiteraard begrijp ik dat je graag nog wat meer informatie over deze situatie ontvangt. Ik heb direct contact gezocht met de verantwoordelijke afdeling en daarbij ook navraag gedaan omtrent de CTA's en andere aanduidingen. Zodra ik meer weet zal ik je dit laten weten.
Hallo Pejeka, ik heb hier destijds een melding van gemaakt zonder het verzoek voor een terugkoppeling. Mede omdat er verschillende redenen door andere forumleden zijn aangekaart waardoor de situatie op dit station zo is. Uiteraard begrijp ik dat je graag nog wat meer informatie over deze situatie ontvangt. Ik heb direct contact gezocht met de verantwoordelijke afdeling en daarbij ook navraag gedaan omtrent de CTA's en andere aanduidingen. Zodra ik meer weet zal ik je dit laten weten.

Heel fijn. Kijk, als het om welke reden dan ook handiger is om op het nieuwe deel van het perron te stoppen voortaan, prima, maar dan zou het gewoon prettig zijn als er op dat nieuwe gedeelte ook voorzieningen worden geplaatst als CTA's, klokken en bankjes e.d., want die bevinden zich nu dus allemaal wél op het oude deel van het perron, maar daar wordt dus niet meer gestopt (hooguit het achterste deel van een langere trein). Dus het zou gewoon handig zijn als die dan op het nieuwe deel van het perron ook aanwezig zouden zijn.
En even nieuwsgierig, gaat hier nou ook echt iets mee gebeuren (dus dat ik over bijv. 2 maanden zomaar opeens hoera CTA's en klokken en wachtgelegenheden en bankjes zie op het nieuwe perrondeel), of is dit weer een geval van "we geven het door" en vervolgens hoor je er nooit meer iets van en over een jaar is er nog steeds niks veranderd?
Reputatie 7
Dat één iemand een suggestie doet wil niet zeggen dat dat ook klakkeloos over wordt genomen natuurlijk. Er zal per situatie worden gekeken en besloten of het wordt gedaan.
Dat één iemand een suggestie doet wil niet zeggen dat dat ook klakkeloos over wordt genomen natuurlijk. Er zal per situatie worden gekeken en besloten of het wordt gedaan.

Dat snap ik. Leek me alleen maar logisch als de door mij genoemde voorzieningen (ook) op het perrondeel aanwezig zijn waar de treinen tegenwoordig stoppen. En mocht men dat NIET logisch vinden en daarom niet uitvoeren, dan neem ik aan dat men de moeite neemte uit te leggen waarom NIET.