beantwoord

Stopplaats treinen op station Helmond



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

414 reacties

Spreiding van reizigers kun je beter bereiken door duidelijk aan te geven waar de trein zal stoppen en ook zorgen dat dat gebeurt. Als je een paar keer een half perron hebt moeten aflopen omdat de trein op een andere plek stopt dan waar jij denkt, laat je het in het vervolg wel uit je hoofd om je over het perron te spreiden. En zeker in de spits bij een overstapverbinding (op trein of ander ov) is het ook van belang dat je in de buurt van de (rol)trap kunt uitstappen, anders haal je je aansluiting niet.
Dan kun je wel heel kunstmatig de reizigers proberen te spreiden door een trein te laten stoppen op het smalste deel van het perron waar bovendien geen perronvoorzieningen zijn, maar ik denk dat het beter is de onderliggende oorzaken op te lossen, te beginnen bij de voorspelbaarheid van treinlengte en stopplaats op het perron en voor de treinoverstappers een betrouwbare overstap te bieden i.p.v. de sluitsein-aansluitingen die schering en inslag zijn.
Maar dat is iets wat NS zelf moet oplossen, het is natuurlijk veel makkelijker om de bal bij de reiziger te leggen.
Reputatie 7
Badge +3
@volvo8700
Spreiding van de reizigers is denk inderdaad de belangrijkste overweging. Alle reizigers die vooraan instappen is zeker in de spits een groot probleem op deze lijn.
Reputatie 4
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.

Het perron is helemaal niet verbreed. Het bestaande perron is nog steeds zoals het altijd wat, het nieuwe gedeelte zelfs nog iets smaller dan het destijds al bestaande perron.

Ook leuk: in het nieuwe stationsgebouw is destijds een lunchroom gepland, zeg maar, een stationsrestauratie, die had tafeltjes buiten zodat mensen die op de trein moesten wachten eventueel een kop koffie met broodje konden nuttigen en dan zo de trein in konden stappen als die arriveerde... maar toen werd het station afgesloten... en die lunchroom ligt nét aan de verkeerde kant van de hekken, dus leidt nu een kwijnend bestaan, want het oorspronkelijke doel is teniet gedaan...
http://www.sandroos.nl/
Het terras is daar inmiddels verdwenen, een enkel poortje zoals bij de parkeerplaats zou voor die zaak al veel schelen.
De nieuwe locatie waar de treinen stoppen is een flinke verbetering voor de spreiding, het vertrekproces en fietsers.
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.

Het perron is helemaal niet verbreed. Het bestaande perron is nog steeds zoals het altijd wat, het nieuwe gedeelte zelfs nog iets smaller dan het destijds al bestaande perron.

Ook leuk: in het nieuwe stationsgebouw is destijds een lunchroom gepland, zeg maar, een stationsrestauratie, die had tafeltjes buiten zodat mensen die op de trein moesten wachten eventueel een kop koffie met broodje konden nuttigen en dan zo de trein in konden stappen als die arriveerde... maar toen werd het station afgesloten... en die lunchroom ligt nét aan de verkeerde kant van de hekken, dus leidt nu een kwijnend bestaan, want het oorspronkelijke doel is teniet gedaan...

Maar om op het perron terug te komen, nee de trein stopt nu niet handig, want op het smalste deel van het perron en juist op een deel van het perron waar géén klokken hangen, géén CTA's zijn, geen bankjes staan, enz. En het enorm lange deel van het perron waar wél bankjes, CTA's, klokken en andere voorzieningen zijn, rijdt de trein nu voorbij om stukken verderop pas te stoppen...
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.
Reputatie 7
Badge +3
Zowel in Venlo, Bleruck, Horst en Deurne ligt het stationsgebouw aan de voorkant van de trein waardoor de treinen vaak vooraan overvol en achteraan leeg zijn. Daarom is het erg handig om in Helmond zo ver mogelijk door te rijden naar voren zodat de Helmondse reizigers achteraan instappen.
Reputatie 7
Ook niet rechter?
Ligt dat station niet in n bocht? Ben er al even niet meer geweest. Dan is het handig dat een perron rechter is bij de vertrekprocedure ivm de veiligheid. Als het verlengde stuk recht is, snap ik waarom er wordt doorgereden.

Het verlengde stuk is ook niet recht, de bocht is pas een eindje voorbij het station afgelopen. Dus daar ligt het niet aan.
Reputatie 7
Ligt dat station niet in n bocht? Ben er al even niet meer geweest. Dan is het handig dat een perron rechter is bij de vertrekprocedure ivm de veiligheid. Als het verlengde stuk recht is, snap ik waarom er wordt doorgereden.
De plaats waar de treinen stopten was vroeger juist erg onhandig omdat toen de voorkant bij het stationsgebouw stopte waardoor de reizigers zich slecht over de hele trein verdeelden. Het handigste is als het midden van de trein ongeveer bij het stationsgebouw stopt.

Die was vroeger helemaal niet onhandig. De kop van de trein stopte inderdaad ter hoogte van het stationsgebouw destijds, maar de rest van de trein langs het perron aan de "Deurnese" zijde. En dat wisten de mensen dus die stonden daar ook voor het merendeel, niet in de laatste plaats omdat zich daar de bankjes en wachtruimtes en klokken en CTA's bevonden.

Tegenwoordig rijdt de trein het stationsgebouw voorbij, dus ook het perron waar men vroeger stopte (en waar dus de bankjes, CTA's, klokken en wachtruimtes zijn), naar het niet aangelegde perrongedeelte waar geen enkele voorziening is. Dus mensen die oudergewoonte op het perrongedeelte staan te wachten dat tientallen jaren lang de stopplaats was, moeten nu opeens als de trein aankomt in draf om 50 meter verderop de trein in te kunnen springen.

Waarom kan de trein niet gewoon stoppen waar hij altijd al stopte, zeker omdat de perronlengte méér dan genoeg is?
Hallo Pejeka, ik begrijp dat dit niet erg handig is in deze situatie.
De exacte reden waarom de trein nu zo ver doorrijdt, durf ik niet precies aan te geven. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De stopplaats van de trein is dan ook afhankelijk van de seinen en deze worden bediend door de verkeersleiding. Wellicht worden er op het nieuwe perron ook nog CTA's en wachtruimtes gebouwd. Ik ga deze situatie in ieder geval even aankaarten. Bedankt voor je feedback.
Reputatie 7
Badge +3
De plaats waar de treinen stopten was vroeger juist erg onhandig omdat toen de voorkant bij het stationsgebouw stopte waardoor de reizigers zich slecht over de hele trein verdeelden. Het handigste is als het midden van de trein ongeveer bij het stationsgebouw stopt.
Vanaf december gaan er in de spits veel langere treinen stoppen omdat dan het treindeel Heerlen-Schiphol vervalt.

Nou, dat is prettig dan. Maar waarom moeten dan NU de treinen zo ver doorrijden dat ze buiten de normale wachtruimte komen? Op het nieuwe perrongedeelte waarop ze NU stoppen, staan geen bankjes, zijn geen klokken, geen CTA's, niks, die staan en hangen allemaal op het oude perron. Dus als je op een bankje wilt wachten zit je daar uiteraard, of als je even wilt kijken hoe laat een trein komt, ben je ook op dat gedeelte. Maar de treinen razen allemaal dat gedeelte voorbij, het stationsgebouw voorbij, en stoppen dan op een kaal nieuw stuk perron waar geen wachtfaciliteiten zijn, waar geen CTA's hangen, enz. Is toch onzin? Moet iedereen opeens in draf 50 meter achter de trein aan rennen om in te kunnen stappen.
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf december gaan er in de spits veel langere treinen stoppen omdat dan het treindeel Heerlen-Schiphol vervalt.