beantwoord

Stopplaats treinen op station Helmond



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

414 reacties

Ik begrijp dat je graag een reactie wenst in dit topic en dat is terecht. Ik doe mijn best en zo ook de stationsmanager, maar op een gegeven moment kunnen wij ook niet meer dan dat. Zoals ik aangaf heb ik ook persoonlijk contact gehad met verschillende contactpersonen, maar ook ik ontvang geen verdere reactie. Als ik kon achterhalen wie destijds de verantwoordelijke projectmanager is geweest dan had ik dat uiteraard gedaan, maar ik kan niet in de systemen van ProRail kijken. Ik heb gisteren nogmaals een reminder verzonden, maar weet niet of ik nog reactie ga ontvangen. Je geeft aan dat je graag iemand direct wil benaderen, dan wil ik je adviseren om contact op te nemen met ProRail. Ondertussen blijf ik mijn best doen.
Ik begrijp dat je graag een reactie wenst in dit topic en dat is terecht. Ik doe mijn best en zo ook de stationsmanager, maar op een gegeven moment kunnen wij ook niet meer dan dat. Zoals ik aangaf heb ik ook persoonlijk contact gehad met verschillende contactpersonen, maar ook ik ontvang geen verdere reactie. Als ik kon achterhalen wie destijds de verantwoordelijke projectmanager is geweest dan had ik dat uiteraard gedaan, maar ik kan niet in de systemen van ProRail kijken. Ik heb gisteren nogmaals een reminder verzonden, maar weet niet of ik nog reactie ga ontvangen. Je geeft aan dat je graag iemand direct wil benaderen, dan wil ik je adviseren om contact op te nemen met ProRail. Ondertussen blijf ik mijn best doen.
Miriam, mijn woorden van kritiek waren (nogmaals) zeker niet tegen jou bedoeld, echt petje af hoe je je blijft inzetten.

Ik wacht maar weer geduldig af... en hoop dit topic zeer snel tot de geschiedenis te kunnen verwijzen omdat het opgelost is.

Maar aan jou alle dank voor je inzet.
Bedankt voor je reactie Pejeka.

Na veel over en weer gemail is er eindelijk duidelijkheid in het team dat hier verantwoordelijk voor is. Ik ben nu in afwachting van een reactie, maar weet dat ik nu in ieder geval de juiste persoon te pakken heb. Hopelijk weten we nu ook snel meer.
Bedankt voor je reactie Pejeka.

Na veel over en weer gemail is er eindelijk duidelijkheid in het team dat hier verantwoordelijk voor is. Ik ben nu in afwachting van een reactie, maar weet dat ik nu in ieder geval de juiste persoon te pakken heb. Hopelijk weten we nu ook snel meer.

Nogmaals met alle waardering voor jouw inzet, maar het verhaal blijft natuurlijk bizar. Waarom moet het maanden duren om binnen de eigen organisatie te weten wie waarvoor verantwoordelijk is? En waar is die persoon dan gebleven die toegezegd had dat in kwartaal 2 van 2018 alles geregeld zou zijn? Met de noorderzon vertrokken, in lucht opgelost, en niemand van zijn collega's nam de planning over?

Maar goed, ik blijf benieuwd.
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf december gaan er in de spits veel langere treinen stoppen omdat dan het treindeel Heerlen-Schiphol vervalt.
Krijg inmiddels veel zin om dit topic door te sturen naar een programma als "Kannie waar zijn"... niet om jou, Miriam, daarin belachelijk te maken, want hij bent de enige die wel serieus aan de gang is gegaan, maar de rest van het verhaal wordt toch inmiddels wat belachelijk...
Vanaf december gaan er in de spits veel langere treinen stoppen omdat dan het treindeel Heerlen-Schiphol vervalt.

Nou, dat is prettig dan. Maar waarom moeten dan NU de treinen zo ver doorrijden dat ze buiten de normale wachtruimte komen? Op het nieuwe perrongedeelte waarop ze NU stoppen, staan geen bankjes, zijn geen klokken, geen CTA's, niks, die staan en hangen allemaal op het oude perron. Dus als je op een bankje wilt wachten zit je daar uiteraard, of als je even wilt kijken hoe laat een trein komt, ben je ook op dat gedeelte. Maar de treinen razen allemaal dat gedeelte voorbij, het stationsgebouw voorbij, en stoppen dan op een kaal nieuw stuk perron waar geen wachtfaciliteiten zijn, waar geen CTA's hangen, enz. Is toch onzin? Moet iedereen opeens in draf 50 meter achter de trein aan rennen om in te kunnen stappen.
Ik begrijp je Pejeka en had dit ook graag anders gezien. Helaas heb ik nog geen reactie van de projectmanager ontvangen. Vanaf morgen ben ik met vakantie en zal ik al het contact met ProRail overdragen aan een collega moderator die dit topic in beheer zal houden.
Reputatie 7
Badge +3
De plaats waar de treinen stopten was vroeger juist erg onhandig omdat toen de voorkant bij het stationsgebouw stopte waardoor de reizigers zich slecht over de hele trein verdeelden. Het handigste is als het midden van de trein ongeveer bij het stationsgebouw stopt.
Update: Zoals Miriam vorige week al aangaf is ze momenteel met vakantie en neem ik dit topic voor nu waar. We hebben echter nog geen reactie gekregen van de persoon die betrokken moet zijn geweest met de verplaatsing.
Hallo Pejeka, ik begrijp dat dit niet erg handig is in deze situatie.
De exacte reden waarom de trein nu zo ver doorrijdt, durf ik niet precies aan te geven. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De stopplaats van de trein is dan ook afhankelijk van de seinen en deze worden bediend door de verkeersleiding. Wellicht worden er op het nieuwe perron ook nog CTA's en wachtruimtes gebouwd. Ik ga deze situatie in ieder geval even aankaarten. Bedankt voor je feedback.
Update: Ik heb nog steeds geen update ontvangen en hem een reminder gestuurd.
De plaats waar de treinen stopten was vroeger juist erg onhandig omdat toen de voorkant bij het stationsgebouw stopte waardoor de reizigers zich slecht over de hele trein verdeelden. Het handigste is als het midden van de trein ongeveer bij het stationsgebouw stopt.

Die was vroeger helemaal niet onhandig. De kop van de trein stopte inderdaad ter hoogte van het stationsgebouw destijds, maar de rest van de trein langs het perron aan de "Deurnese" zijde. En dat wisten de mensen dus die stonden daar ook voor het merendeel, niet in de laatste plaats omdat zich daar de bankjes en wachtruimtes en klokken en CTA's bevonden.

Tegenwoordig rijdt de trein het stationsgebouw voorbij, dus ook het perron waar men vroeger stopte (en waar dus de bankjes, CTA's, klokken en wachtruimtes zijn), naar het niet aangelegde perrongedeelte waar geen enkele voorziening is. Dus mensen die oudergewoonte op het perrongedeelte staan te wachten dat tientallen jaren lang de stopplaats was, moeten nu opeens als de trein aankomt in draf om 50 meter verderop de trein in te kunnen springen.

Waarom kan de trein niet gewoon stoppen waar hij altijd al stopte, zeker omdat de perronlengte méér dan genoeg is?
Wordt dit niet een beetje belachelijk, dat een simpele vraag die eerst beantwoord leek, zelfs na maanden en maanden nog geen inhoudelijke reactie krijgt? En dat het enige dat je teruggekoppeld krijgt is: tja, we hebben nog een reminder gestuurd, maar nog steeds geen antwoord? En nogmaals, alle lof voor de moderatoren die toch steeds zich inzetten, maar heus, dit gaat toch nergens meer over?
Reputatie 7
Ligt dat station niet in n bocht? Ben er al even niet meer geweest. Dan is het handig dat een perron rechter is bij de vertrekprocedure ivm de veiligheid. Als het verlengde stuk recht is, snap ik waarom er wordt doorgereden.
Ligt dat station niet in n bocht? Ben er al even niet meer geweest. Dan is het handig dat een perron rechter is bij de vertrekprocedure ivm de veiligheid. Als het verlengde stuk recht is, snap ik waarom er wordt doorgereden.

Het verlengde stuk is ook niet recht, de bocht is pas een eindje voorbij het station afgelopen. Dus daar ligt het niet aan.
Ik denk dat de NS wel klantgericht bezig is in deze aangezien ze toch steeds maar weer achter een antwoord voor jou aangaan, echter lijkt er bij derden vandaan geen medewerking te zijn om een antwoord te kunnen geven.

Dus het telefoonnummer van de station manager zal je hierin ook niet verder helpen.

Wellicht is het terug plaatsen van de treinlengteborden een makkelijker opgave met het ook het gewenste resultaat ;)

Maar ja, hoe lang duurt die aanvraag, beslissing, uitvoering door ProRail ?

Ik ben bang dat je geduld nog even op de proef wordt gesteld.
Reputatie 7
Ook niet rechter?
Badge +3
Wellicht is het terug plaatsen van de treinlengteborden een makkelijker opgave met het ook het gewenste resultaat ;)
Nee, want het hele probleem is dat de treinen tegenwoordig op het nieuwe (verlengde) deel van het perron stoppen, en daar geen schermen staan/hangen. Die bevinden zich helemaal aan de andere kant, waar dus geen treinen meer stoppen... en moeten dus alleen maar verplaatst worden. Gaat volgens mij overigens maar over één scherm (met klok), in de richting Eindhoven.
Reputatie 7
Badge +3
Zowel in Venlo, Bleruck, Horst en Deurne ligt het stationsgebouw aan de voorkant van de trein waardoor de treinen vaak vooraan overvol en achteraan leeg zijn. Daarom is het erg handig om in Helmond zo ver mogelijk door te rijden naar voren zodat de Helmondse reizigers achteraan instappen.

Wellicht is het terug plaatsen van de treinlengteborden een makkelijker opgave met het ook het gewenste resultaat ;)Nee, want het hele probleem is dat de treinen tegenwoordig op het nieuwe (verlengde) deel van het perron stoppen, en daar geen schermen staan/hangen. Die bevinden zich helemaal aan de andere kant, waar dus geen treinen meer stoppen... en moeten dus alleen maar verplaatst worden. Gaat volgens mij overigens maar over één scherm (met klok), in de richting Eindhoven.

Maar als je hiermee de treinen weer op de oude plaats laat stoppen dan bereik je toch hetzelfde Robert B ?
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.
Badge +3
Maar als je hiermee de treinen weer op de oude plaats laat stoppen dan bereik je toch hetzelfde Robert B ?
Tja, inderdaad. Dan hadden dat perron helemaal niet hoeven verlengen.

Geen idee waarom dat zo gedaan is, maar dat weet @Pejeka misschien? Vertreksein zal wel ergens te ver weg zijn dan, want het station ligt min of meer in een bocht.

De sprinters zijn in ieder geval maar FLIRT-3 soms (of twee van die dingen)...
Het perron is ook verbreed. Het hoofdsein is verplaatst. Dat stond eerst bij het hoofdgebouw en werd een groot deel van het perron niet gebruikt. Er is nog wel sprake van een bocht, maar door het bredere perron veel beter te overzien. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verplaatsing van het hoofdsein.

Het perron is helemaal niet verbreed. Het bestaande perron is nog steeds zoals het altijd wat, het nieuwe gedeelte zelfs nog iets smaller dan het destijds al bestaande perron.

Ook leuk: in het nieuwe stationsgebouw is destijds een lunchroom gepland, zeg maar, een stationsrestauratie, die had tafeltjes buiten zodat mensen die op de trein moesten wachten eventueel een kop koffie met broodje konden nuttigen en dan zo de trein in konden stappen als die arriveerde... maar toen werd het station afgesloten... en die lunchroom ligt nét aan de verkeerde kant van de hekken, dus leidt nu een kwijnend bestaan, want het oorspronkelijke doel is teniet gedaan...

Maar om op het perron terug te komen, nee de trein stopt nu niet handig, want op het smalste deel van het perron en juist op een deel van het perron waar géén klokken hangen, géén CTA's zijn, geen bankjes staan, enz. En het enorm lange deel van het perron waar wél bankjes, CTA's, klokken en andere voorzieningen zijn, rijdt de trein nu voorbij om stukken verderop pas te stoppen...

Maar als je hiermee de treinen weer op de oude plaats laat stoppen dan bereik je toch hetzelfde Robert B ?Tja, inderdaad. Dan hadden dat perron helemaal niet hoeven verlengen.

Geen idee waarom dat zo gedaan is, maar dat weet @Pejeka misschien? Vertreksein zal wel ergens te ver weg zijn dan, want het station ligt min of meer in een bocht.

De sprinters zijn in ieder geval maar FLIRT-3 soms (of twee van die dingen)...

Dat hele perron had niet verlengd hoeven worden, want het bestaande perron was lang genoeg om lange intercity's en sprinters te kunnen faciliteren, maar bij de verbouwing van het station heeft men ervoor gekozen om er desondanks een nieuw stuk perron bij te maken. Prima, maar zorg dan ook dat de voorzieningen als CTA en klok ook op dat nieuwe gedeelte komen, waar de treinen tegenwoordig stoppen, en niet ergens hangen waar tegenwoordig hooguit het achterste deel van een (lange) trein nog stopt.