beantwoord

Stopplaats treinen op station Helmond

• Anonymous
  • 0 reacties
Een jaar of twee/drie geleden werd het nieuwe station van Helmond opgeleverd. Onderdeel van de nieuwbouw was het verlengen van het perron (waarom, god mag het weten, want er stoppen geen treinen die langer zijn dan 1 treinstel). Maar goed. Het verlengde deel van het perron is voorbij het stationsgebouw aangelegd, het bestaande gedeelte lag en ligt aan de andere kant van het stationsgebouw. Op het nieuwe gedeelte van het perron zijn geen CTA's of andere aanduidingen, die hangen allemaal op het oude gedeelte. Maar om de één of andere reden stoppen de treinen allemaal op het nieuwe stuk perron, en moet je dus, als je op het bestaande perron wacht (waar ook de CTA's en de klokken hangen) gewoon 50 meter rennen om in de trein te komen. Wat is dat voor onzin? Waarom kunnen die treinen niet gewoon stoppen waar ze altijd al tientallen jaren gestopt hebben?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 september 2018, 14:52

Hoi allemaal. Zojuist heb ik een aantal mailwisselingen ontvangen van Miriam. Daaruit valt op te maken dat zij hier al erg lang mee bezig is, en dat een deel van de communicatie haar niet heeft bereikt, waardoor deze informatie nu pas bij ons bekend is. Erg jammer dat dit zo lang heeft moeten duren. Namens de betrokken afdelingen onze excuses hiervoor. Ik wil Miriam in ieder geval bedanken voor haar aanhoudende inzet.

Eind 2016 vond in Helmond inderdaad een spoor- en wisselvernieuwing plaats. Bij de uitvoering van dit project werden twee wissels verwijderd. Door het verwijderen van een van die wissels werd het mogelijk een van de seinen ver genoeg voorbij het perron van het spoor te plaatsen om te kunnen voldoen aan de minimale zichtafstand van het sein. Door het verplaatsen was het noodzakelijk om ook het andere sein (en de wissel) te verplaatsen om verwarring tussen de seinen te voorkomen.

ProRail geeft aan dat zij een bevestiging hebben gehad dat de afronding van de werkzaamheden in orde was. Het project is inmiddels al een tijd afgesloten en ProRail geeft aan dat er geen mogelijkheden meer zijn nog iets op Helmond te doen.

Ik kan me voorstellen dat je graag anders nieuws had gehad, maar meer dan je feedback hierover doorzetten kan ik niet doen. Er is door meerdere personen veel moeite gedaan de status van het project te achterhalen en te zien wat er mogelijk was, maar voor nu is dit de situatie zoals hij is. Vanuit de Community kunnen wij je helaas niet meer of beter nieuws geven dan dit.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

414 reacties

Hallo Pejeka, zoals ik eerder heb aangegeven ga ik mijn best doen je van een terugkoppeling voorzien. Zodra ik deze van de betreffende afdeling heb ontvangen laat ik dit weten.
Hallo Pejeka, zoals ik eerder heb aangegeven ga ik mijn best doen je van een terugkoppeling voorzien. Zodra ik deze van de betreffende afdeling heb ontvangen laat ik dit weten.

Ik wacht vol spanning af, Miriam.
Is er al nieuws te melden?
Ik heb direct even voor je gekeken Pejeka, maar ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen. Wel heb ik even een reminder verzonden, zodra ik meer weet hoor je van mij.
Ik heb goed nieuws voor je Pejeka. De stationsmanager heeft overleg gehad met ProRail en ik heb de volgende terugkoppeling ontvangen. Als het goed is staat er een informatiescherm vlakbij het stationsgebouw aan de oostzijde en is er ook nog een scherm aanwezig in het stationsgebouw. De reden dat de trein op het nieuwe gedeelte stopt is met name omdat de reizigers die hun fiets stallen minder ver hoeven te lopen. Ook is dit gunstiger voor de reizigers die hun auto op de P+R parkeerplaats neerzetten. De reizigers die het stationsgebouw als hoofdingang gebruiken komen als het goed is ter hoogte van een trein op het perron aan.

Zoals het nu lijkt komen er geen nieuwe schermen op de nieuwe perronzijde. Wel zal er worden gekeken naar de mogelijkheden voor het plaatsen van een bank, maar dat is nog niet definitief.
Ik heb goed nieuws voor je Pejeka. De stationsmanager heeft overleg gehad met ProRail en ik heb de volgende terugkoppeling ontvangen. Als het goed is staat er een informatiescherm vlakbij het stationsgebouw aan de oostzijde en is er ook nog een scherm aanwezig in het stationsgebouw. De reden dat de trein op het nieuwe gedeelte stopt is met name omdat de reizigers die hun fiets stallen minder ver hoeven te lopen. Ook is dit gunstiger voor de reizigers die hun auto op de P+R parkeerplaats neerzetten. De reizigers die het stationsgebouw als hoofdingang gebruiken komen als het goed is ter hoogte van een trein op het perron aan.

Zoals het nu lijkt komen er geen nieuwe schermen op de nieuwe perronzijde. Wel zal er worden gekeken naar de mogelijkheden voor het plaatsen van een bank, maar dat is nog niet definitief.

Maar wat is het goede nieuws dan eigenlijk? Dat er heel misschien wellicht een bankje op het nieuwe gedeelte van het perron geplaatst gaat worden, waar tegenwoordig de treinen stoppen, maar dat de CTA's en de klokken niet geplaatst gaan worden op het nieuwe gedeelte, omdat die al hangen op het oude gedeelte waar de treinen niét stoppen? Of hoe bedoel je dit nou? En hoe is dat dan goed nieuws, behalve dan dat bankje dat heel misschien wellicht geplaatst gaat worden?
Reputatie 7
Ik heb Miriam NS op de hoogte gesteld, zij zal zodra zij weer op het forum springt, jou beantwoorden.
Ik heb Miriam NS op de hoogte gesteld, zij zal zodra zij weer op het forum springt, jou beantwoorden.

Dank je wel. Snap jij ook dat ik het "goede nieuws" niet helemaal begrijp?
Miriam is al in verschillende andere topics verschenen vandaag, maar nog niet in dit topic. Dus ik vraag me nog steeds af waar dat "goede nieuws" van haar nou op slaat. Er worden geen klokken en TCA's geplaatst op het perrongedeelte waar de treinen tegenwoordig stoppen, maar wél een bankje, en dat is dan het goede nieuws ofzo, of hoe moet ik dat nou snappen?
Is dit onderwerp nu opeens afgedaan ofzo, met de mededeling "Ik heb goed nieuws voor je, er worden geen TCA's en klokken geplaatst op het nieuwe perron, maar wél een bankje..."?
Hallo Pejeka, ik heb de afgelopen dagen niet op het forum gewerkt en zie nu je reacties. Niet alle moderators zijn iedere dag actief, vandaar dat het soms even duurt voordat je een reactie ontvangt. Dat betekend dan niet dat het topic is afgedaan. De reden dat ik begon met goed nieuws is omdat ik je van een, naar mijn mening, goede inhoudelijke terugkoppeling kon voorzien. We wilden graag achterhalen wat de reden is dat de trein op het nieuwe perron stopt. Dat weten we. Daarnaast is er overleg met ProRail geweest, dat houdt in dat er zowel bij ons als bij ProRail aandacht is voor deze situatie en er wordt gekeken naar de mogelijkheden. Ik vind dit positieve berichten, maar begrijp ook dat jij dat wellicht anders ziet.

Daarbij is er ook aangegeven dat de situatie nu zo is dat er geen informatieschermen op het nieuwe perron komen, omdat er elders al twee schermen aanwezig zijn. Het zou heel goed kunnen dat dit in de toekomst toch wordt aangepast. Op korte termijn is dit niet het geval.
Hallo Pejeka, ik heb de afgelopen dagen niet op het forum gewerkt en zie nu je reacties. Niet alle moderators zijn iedere dag actief, vandaar dat het soms even duurt voordat je een reactie ontvangt. Dat betekend dan niet dat het topic is afgedaan. De reden dat ik begon met goed nieuws is omdat ik je van een, naar mijn mening, goede inhoudelijke terugkoppeling kon voorzien. We wilden graag achterhalen wat de reden is dat de trein op het nieuwe perron stopt. Dat weten we. Daarnaast is er overleg met ProRail geweest, dat houdt in dat er zowel bij ons als bij ProRail aandacht is voor deze situatie en er wordt gekeken naar de mogelijkheden. Ik vind dit positieve berichten, maar begrijp ook dat jij dat wellicht anders ziet.

Daarbij is er ook aangegeven dat de situatie nu zo is dat er geen informatieschermen op het nieuwe perron komen, omdat er elders al twee schermen aanwezig zijn. Het zou heel goed kunnen dat dit in de toekomst toch wordt aangepast. Op korte termijn is dit niet het geval.

Er zijn niet TWEE informatieschermen aanwezig. Ja, op het totale station wel, één op het perron richting Eindhoven en één op het perron richting Venlo.

Maar waar het mij om gaat is dit:

Het informatiescherm (CTA) en de klok hangen nu op het gedeelte van het perron richting Eindhoven waar vróeger de treinen stopten. Tegenwoordig stoppen ze een stuk verderop, op het nieuwe (verlengde) gedeelte van het perron. Maar alle voorzieningen hangen nog afgestemd op de oude situatie. Is het dan niet gewoon logischer om de klokken en CTA ook op dat nieuwe gedeelte te hangen? Ik bedoel echt niet dat er éxtra voorzieningen hoeven te komen, maar het is dan toch logisch om óók de CTA en de klokken te verplaatsen naar het nieuwe gedeelte van het perron, waar de treinen tegenwoordig stoppen, in plaats van die te laten hangen op een stuk perron waar tegenwoordig hooguit de achterdeur van de trein terechtkomt als er een wat langere trein is? Of zie ik het nou verkeerd?
Of zie ik het nou verkeerd?

Zeker niet. Ik ga navragen wat mogelijk is en zal nog even met mijn collega-moderator overleggen. Maar soms geven wij een signaal door en wordt door een andere partij (ProRail, stationsbeheerder etc etc) de beslissing gemaakt geen actie te ondernemen. Niet leuk, maar het gebeurt.
Of zie ik het nou verkeerd?

Zeker niet. Ik ga navragen wat mogelijk is en zal nog even met mijn collega-moderator overleggen. Maar soms geven wij een signaal door en wordt door een andere partij (ProRail, stationsbeheerder etc etc) de beslissing gemaakt geen actie te ondernemen. Niet leuk, maar het gebeurt.

Snap ik, maar ik zou dan zo graag eens weten waaróm die actie niet wordt ondernomen, terwijl (zoals in dit geval) iedereen het logisch zou vinden om klokken en CTA e.d. te verplaatsen naar het nieuwe perron, waar tegenwoordig wordt gestopt, in plaats van die te laten hangen op het oude perrongedeelte waar hooguit nog de achterkant van de trein terechtkomt.
Reputatie 7
Omdat alles geld kost en ook het verplaatsen. Het lijkt mij dat zolang het goed zichtbaar is, ook al is het aan de achterzijde van de trein, dat het geen probleem is.
Omdat alles geld kost en ook het verplaatsen. Het lijkt mij dat zolang het goed zichtbaar is, ook al is het aan de achterzijde van de trein, dat het geen probleem is.

Maar dat IS nu juist het probleem: vanaf het nieuwe perrongedeelte zijn noch de CTA, noch de klok goed zichtbaar (laat staan leesbaar), omdat de iets naar voren springende gevel van het stationsgebouw het zicht so-wie-so belemmert. Bovendien wil "zichtbaar" nog niet zeggen "leesbaar". Ik ken maar weinig mensen die vanaf tientallen meters exact kunnen lezen wat er op een standaard CTA staat, laat staan de meldingen in (nog) kleinere letters onderin het scherm.
En, is er al iets nieuws te melden?
Nog steeds geen nieuws?
Nog steeds niks bekend? Terwijl het toch véél logischer is CTA's en klokken te hangen op de plek waar de treinen tegenwoordig stoppen? In plaats van ze te laten hangen op een stuk perron waar hooguit bij een wat langere trein de achterdeur terechtkomt?
Er zal op korte termijn geen aanpassing worden gedaan, maar nog in Q3 (dus voor oktober) zal de stationsmanager kijken of er verbeteringen mogelijk zijn en doorgevoerd zullen worden.
Er zal op korte termijn geen aanpassing worden gedaan, maar nog in Q3 (dus voor oktober) zal de stationsmanager kijken of er verbeteringen mogelijk zijn en doorgevoerd zullen worden.

En, is er nu dan iets bekend?
Reputatie 7
Badge
Omdat alles geld kost en ook het verplaatsen. Het lijkt mij dat zolang het goed zichtbaar is, ook al is het aan de achterzijde van de trein, dat het geen probleem is.Merkwaardige redenering...
1) Als je een verandering aanbrengt, maak je sowieso kosten, en dan neem je de andere noodzakelijke wijzigingen als gevolg van het veranderingsbesluit toch mee in de begroting en uitvoering?
2) Als je wachtend op het gewenste deel van het perron de CTA niet kunt zien, hoe weet je dan of je trein vertraagd is? Of er ineens ergens een stremming is? Wat heeft die CTA dan voor zin? Wie kijkt daar dan op?
3) Hoe zit het met het Europese besluit "toegankelijkheid openbaar vervoer"om voor ouderen en minder validen voorzieningen te treffen? Of wordt verwacht dat die hun rollator meenemen om op te zitten wachten tot de trein komt?
Alle suggesties zijn zeer welkom, maar we kunnen onmogelijk iedereen van een terugkoppeling voorzien. Zoals Miriam al aangaf heeft ze zelf ook geen terugkoppeling gekregen. Indien je suggestie als verbeterpunt wordt gezien en deze ook financieel haalbaar is zal de overweging worden gemaakt om deze wel of niet te plaatsen. Als dat niet het geval is zal dat 1 van de redenen zijn waarom dit niet zal plaatsvinden. Ik had graag een uitgebreid antwoord gegeven waarom wel of niet, maar dat is helaas onmogelijk.
Ik ben benieuwd of hier al iets nieuws te melden is, immers, in eerdere reacties werd gezegd dat het in oktober/november meegenomen zou worden.

Maar de CTA hangt nog steeds in Helmond op een inmiddels zo goed als in onbruik geraakt stuk perron, en waar de treinen wél stoppen tegenwoordig, is geen CTA, geen klok, niks. Dus was toch even benieuwd naar een update.
Reputatie 7
Badge
Maar de CTA hangt nog steeds in Helmond op een inmiddels zo goed als in onbruik geraakt stuk perron, en waar de treinen wél stoppen tegenwoordig, is geen CTA, geen klok, niks. Dus was toch even benieuwd naar een update.
idem dito in Sassenheim en Assen (spoor 21), zie forum