beantwoord

Storing

• 7 juni 2016
  • 9 reacties
  • 738 Bekeken

Er is weer wisselstoring tussen den bosch en utrecht. Ik vraag op het station aan een ns medewerker wat sneller is om in amsterdam te komen. Zegt ie dat ik de sprinter naar breda moet nemen en daar de intercity direct naar amsterdam moet nemen. Stap ik de sprinter binnen, kijk ik in mijn reisplanner app. Intercity direct sluit helemaal niet aan op de sprinter en is helemaal niet haalbaar. Ook geeft die app geen alternatieve reis weer. Wat heb ik dan aan zo'n app?

Dat er wisselstoring en blablabla is begrijp ik wel maar ik vind gewoon dat de ns sneller met handelen. Het is toch niet de eerste keer dat zoiets jullie overkomt. Jullie moeten het onderhand wel gewend zijn met die onverwachte storingen en sneller met een alternatief kunnen komen.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 7 juni 2016, 10:30

Waarschijnlijk was de eerstvolgende trein naar Breda de sprinter. Ik snap het advies ergens wel. De Intercity Direct rijdt vanuit Breda 2 maal per uur en levert en opzichte van de gewone intercity dusdanig veel tijdwinst op dat even wachten op deze trein zelfs wel uit kan. Het zal per definitie de snelste manier zijn om in Amsterdam te komen wanneer de ader via Utrecht is afgesloten. Het omreizen via Breda/Rotterdam was overigens wel degelijk een officieel reisadvies, Hoe lang heb je uiteindelijk moeten wachten te Breda en welke sprinter heb je genomen?
Bekijk origineel

9 reacties

Waarschijnlijk was de eerstvolgende trein naar Breda de sprinter. Ik snap het advies ergens wel. De Intercity Direct rijdt vanuit Breda 2 maal per uur en levert en opzichte van de gewone intercity dusdanig veel tijdwinst op dat even wachten op deze trein zelfs wel uit kan. Het zal per definitie de snelste manier zijn om in Amsterdam te komen wanneer de ader via Utrecht is afgesloten. Het omreizen via Breda/Rotterdam was overigens wel degelijk een officieel reisadvies, Hoe lang heb je uiteindelijk moeten wachten te Breda en welke sprinter heb je genomen?
Haha sorry voor mijn reactie hierboven. Het was echt een gefrustreerd moment. Ik was afgelopen vrijdag ook al te laat op mijn bestemming en nu het vandaag weer gebeurde werd ik een beetje gek.

In breda moest ik eigenlijk 26 minuten wachten maar de intercity direct had vertraging. (Haha vertraging waar ik dit keer wel iets aan had) ik was uiteindelijk een uur te laat op mijn bestemming.

Geldt de extra toeslag op de intercity direct ook in zulke gevallen?
Dat geeft helemaal niet RKY19. Die frustratie is begrijpelijk en mag geventileerd worden; doen we niet moeilijk over. De aansluiting was voor jou inderdaad verre van optimaal. Wellicht was een reis via Rotterdam (ipv Breda) handiger geweest. Maar dat is de welbekende mosterd na de maaltijd. Ook in het geval van omreizen geldt de extra toeslag voor de Intercity Direct. Dit omdat er een alternatief is in de vorm van de 'gewone' intercity.
Als er controle plaats had gevonden zou ik dus een boete gekregen hebben?
In het geval dat je geen toeslag aanschaft riskeer je inderdaad een boete. In sommige gevallen is deze toeslag niet vereist, maar dat is alleen wanneer dit de enigste optie van omreizen is. Dit zal ook altijd duidelijk worden aangegeven.
Dat was de reisadvies die ik heb gevolgd zonder er bij na te denken. Er was vast wel een andere omreis mogelijkheid maar is het in zo'n geval ook niet belangrijk dat de reiziger een beetje op tijd op zijn bestemming komt? Als een soort van compensatie?

En hoe schaf je zoiets aan? Ik had alleen ingecheckt. Verder heb ik niets gedaan. .
Het is voor treinpersoneel aan boord van de ICD lastig inschatten wie wel en niet omreist met deze trein. Ik snap je opmerking, maar ook bij omreizen is de toeslag verplicht. Het zou kunnen dat je achteraf via KlanteNService de toeslag terugkrijgt. We willen nog wel eens coulant zijn.
@RKY19

De toeslag voor de ICD kun je op je OV laden via de rode toeslagpalen op het perron waar de ICD van vertrekt. Das het snelst.
Verder kan je hem uit de automaat halen of via een e-ticket. In dit geval zou de toeslagpaal het handigste zijn. Bij de conducteur aanschaffen kan wel, maar is veel duurder.
Reputatie 6
Badge
Correct, er volgt geen feitelijke boete als je geen toeslag koopt. Je baalt een aan-boord prijs van 10,00 t.o.v. 2,40 normaal. Het bedrag is dus ongeveer 400 pct meer.

Richting NS: Ik snap dat een conducteur niet kan zien of er omgereisd wordt (al dan niet) door storing. Toch zou het fijn zijn als daar wat sneller van afgeweken wordt. Een storing is al vervelend en kost doorgaans al veel extra tijd. Het zou sieren dat die toeslag dan (bijvoorbeeld achteraf in combinatie met GTvB aanvraag) kan worden teruggevorderd. Toevallig heb ik pas ook moeten omreizen met ICD doordat er geen treinen via Utrecht gingen.

(Als ik dan zie dat de conducteurs in Rotterdam gelijk het hokje induiken en daar in ieder geval blijven zitten tot Schiphol samen, dan voelt het niet goed, dat ik door omreizen toeslag betaal.)

Reageer