beantwoord

Storing met reden technisch onderzoek?

• 29 juni 2019
  • 11 reacties
  • 533 Bekeken

Reputatie 6
  • Koploper*
  • 1074 reacties
Gisteren (28-6) reden er gedurende ruim twee uur geen treinen tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS wegens een technisch onderzoek (https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/28187-28-juni-2019-technisch-onderzoek-den-haag-rotterdam).

Wat was er aan de hand en wat moest er zo urgent onderzocht worden?

Ook merkwaardig was de mededeling om 1718 u dat de beperkingen voorbij waren en dat de treinen om 1745 u weer normaal zouden rijden, terwijl dit later na weer veranderd werd en de ellende voortduurde tot 1915 - 1930 u.

Waar was het vervangend busvervoer dat NS heeft afgesproken in de concessie hoofdrailnet?

"In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is."
icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 juli 2019, 13:25

Volgens mij is er al voldoende gezegd over het vervangende busvervoer. TL;DR:
Zeker in het vakantieseizoen is het vaak niet mogelijk om op korte termijn grote aantallen touringcars te regelen. Die zijn in juni druk met seniorenreizen naar Duitsland en Oostenrijk.

En als er al touringcars zijn zijn er vaak geen chauffeurs op afroep beschikbaar. Dat laatste komt steeds vaker voor omdat vakbonden zich verzetten tegen flexwerk en overwerk. Bij kleine familiebedrijven is er wel soms nog wel wat te regelen maar die hebben dan maar een handjevol bussen.

Wat betreft de vraag over wat er voor technisch onderzoek precies was heb ik helaas geen antwoord. Voor mij is dit niet terug te vinden. Als je echt graag wilt weten wat er precies aan de hand was dan kun je hiervoor contact op nemen met ProRail, alhoewel ik de kans klein acht dat zij je wel een antwoord kunnen of gaan geven.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit is excuus kan natuurlijk iedere keer geroepen worden, maar het idee van de concessie afspraak lijkt mij dat de NS wel ervan leert dat als het blijkbaar in de vakantie moeilijker is dat ze dan meer moeten regelen. Dat zal wellicht meer kosten, maar ik word een beetje moe van steeds het riedeltje dat er geen bussen waren en dat dit niet erg is omdat het nu eenmaal moeilijk is om bussen te regelen. Ten tijde van het afsluiten van de concessie was dat niet anders dus toen de NS hierop Ja zij hadden ze ook maatregelen moeten nemen.
Wellicht kan de NS een aantal machinisten/conducteurs aanbieden om zelf een groot rijbewijs te halen om zodanig te zorgen dat er als er geen treinen rijden (en dus minder conducteurs nodig zijn, er wel mensen zijn die een touringcar kunnen besturen).

En jij denkt dat een touringcarbedrijf zijn bussen zonder chauffeur gaat uitlenen?
Daarbij moet zo'n machinist/conducteur naar de garage gebracht worden én weer terug naar station.
Het is makkelijk redeneren achter een toetsenbord, maar je kunt niet zomaar ergens een bus vandaan plukken.
Ik heb zelf een groot rijbewijs (ben 10 jaar buschauffeur geweest), maar ik hoef echt niet bij de U-OV stalling aan te komen en zeggen: ik heb effe een bus van jullie nodig jongens.
Reputatie 7
Badge
Kopen............dat betekent vergunningen aanvragen, stallingen regelen en onderhoud plegen.
Dat door het hele land, want op 1 plek kan natuurlijk niet.

Er wordt een heleboel aan gedaan om genoeg bussen te krijgen, maar die bussen moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je kunt niet met een Hainje CSA aan komen kachelen of een touringcar die al 25 jaar oud is.
Dát is het soort bus wat wél beschikbaar is, maar dat gaat niet gebeuren.

Op korte termijn een bus hebben is niet makkelijk. Dat is geen smoes, dat is realiteit. Stel dat er een verstoring optreedt (in dit geval technisch onderzoek). Dan maak je contact met het bedrijf wat je bussen gaat regelen (ik dacht dat dat Munckhof was tegenwoordig). Die gaat hun bedrijven bellen om bussen naar Den Haag en Rotterdam te sturen. Dan kun je dus niet Boosten in Hoensbroek bellen, want die is al 2 uur onderweg vanaf de stalling. Dat wordt dus een bedrijf in de buurt en die zijn niet op elke hoek van de straat beschikbaar.
Het zijn geen taxi's.
Reputatie 7
Badge +3
De NS is akkoord gegaan met de concessie en daarin staat deze voorwaarde, dan mag je er toch als reiziger vanuit gaan dat de NS ook maatregelen treft om zich aan de concessie voorwaarden te houden en niet steeds gemeld wordt dat het bij verstoringen moeilijk is bussen te krijgen op korte termijn.
In de concessie staat heel duidelijk "voor zover mogelijk", dus hoezo houdt NS zich niet aan de concessie? Er zijn gewoon goede argumenten waarom je op zo'n korte termijn geen grote aantallen bussen tegen acceptabele kosten op de been kan brengen.
want die waren te laat met indienen om nog mee te mogen dingen voor de concessie😥

Als ze al te laat zijn met het indienen van een offerte, zullen de bussen ook wel niet op tijd komen en hadden we nog meer van dit soort topics gehad 🤣
Reputatie 2
Blijft de vraag wat er technisch onderzocht moest worden...
Zeker in het vakantieseizoen is het vaak niet mogelijk om op korte termijn grote aantallen touringcars te regelen. Die zijn in juni druk met seniorenreizen naar Duitsland en Oostenrijk.

En als er al touringcars zijn zijn er vaak geen chauffeurs op afroep beschikbaar. Dat laatste komt steeds vaker voor omdat vakbonden zich verzetten tegen flexwerk en overwerk. Bij kleine familiebedrijven is er wel soms nog wel wat te regelen maar die hebben dan maar een handjevol bussen.

Dit is excuus kan natuurlijk iedere keer geroepen worden, maar het idee van de concessie afspraak lijkt mij dat de NS wel ervan leert dat als het blijkbaar in de vakantie moeilijker is dat ze dan meer moeten regelen. Dat zal wellicht meer kosten, maar ik word een beetje moe van steeds het riedeltje dat er geen bussen waren en dat dit niet erg is omdat het nu eenmaal moeilijk is om bussen te regelen. Ten tijde van het afsluiten van de concessie was dat niet anders dus toen de NS hierop Ja zij hadden ze ook maatregelen moeten nemen.
Wellicht kan de NS een aantal machinisten/conducteurs aanbieden om zelf een groot rijbewijs te halen om zodanig te zorgen dat er als er geen treinen rijden (en dus minder conducteurs nodig zijn, er wel mensen zijn die een touringcar kunnen besturen).
Badge +3
Op korte termijn een bus hebben is niet makkelijk. Dat is geen smoes, dat is realiteit. Stel dat er een verstoring optreedt (in dit geval technisch onderzoek). Dan maak je contact met het bedrijf wat je bussen gaat regelen (ik dacht dat dat Munckhof was tegenwoordig).
Nee, is per 2019 geen Munckhof meer want die waren te laat met indienen om nog mee te mogen dingen voor de concessie😥

Welk bedrijf het wel is geworden ben ik ook wel benieuwd naar.
Volgens mij is er al voldoende gezegd over het vervangende busvervoer. TL;DR:

Wat betreft de vraag over wat er voor technisch onderzoek precies was heb ik helaas geen antwoord. Voor mij is dit niet terug te vinden. Als je echt graag wilt weten wat er precies aan de hand was dan kun je hiervoor contact op nemen met ProRail, alhoewel ik de kans klein acht dat zij je wel een antwoord kunnen of gaan geven.
Waar was het vervangend busvervoer dat NS heeft afgesproken in de concessie hoofdrailnet?

"In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is."

Heb je het eerste lid ook gelezen?

1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is

De vraag is dus waarom dit niet (redelijkerwijs) mogelijk was.
Reputatie 7
Badge +3

@Edwin Bussen kan je ook kopen, of je kan een deal sluiten met een maatschappij dat je wel gebruik van bussen mag maken. Natuurlijk snap ik dat jij als individu niet zomaar een bus meekrijgt, maar de NS kan daar toch afspraken over maken?

De NS is akkoord gegaan met de concessie en daarin staat deze voorwaarde, dan mag je er toch als reiziger vanuit gaan dat de NS ook maatregelen treft om zich aan de concessie voorwaarden te houden en niet steeds gemeld wordt dat het bij verstoringen moeilijk is bussen te krijgen op korte termijn.
Dat verkrijgen van bussen op korte termijn is namelijk precies de voorwaarde die gesteld is in de concessie

Reageer