Strengere kaartcontrole tijdens spoorwerkzaamheden Limburg?

• 7 november 2014
  • 2 reacties
  • 175 Bekeken

Reputatie 1
Het viel me laatst op dat er in Limburg relatief strenger op kaartjes gecontroleerd wordt dan in de rest van Nederland als er werkzaamheden aan het spoor zijn.
Terwijl in bijvoorbeeld Eindhoven, Utrecht, Arnhem of andere Noordelijke plaatsen de doorstroom bevordert wordt en S&V-medewerkers vooral servicegericht bezig zijn, wordt er in Limburg strenger opgelet en staan er twee, soms drie S&V'ers te controleren (zelfs een keer in samenwerking met politie, waarbij je even geheel doorgelicht wordt).

Hoewel ik er op zich geen problemen mee heb (iedereen behoort immers een kaartje te kopen, ook al is de trein nog zo vol, vallen alle bussen uit en meer van dat soort smoezen), vind ik het voor de doorstroom (vooral als je naar je werk bent en al veel eerder vertrokken bent) een ramp.

Ik vraag me dan ook vooral af, WAAROM:
Heeft Limburg zoveel zwartrijders? Hebben we er zoveel onrendabel volk wonen dat je bijna failliet gaat? Is NS in Limburg bezig met een spannende, fantastische actie die bijvoorbeeld opereert onder de naam 'Operatie Drugs- en Zwartrijdersvrij' waar een heuse taskforce in samenwerking met de politie op zit? Of ziet Limburg zichzelf dusdanig als deelstaat van Nederland dat het een eigen beleid hanteert en doorstroom op plaats 4, 5 en 6 zet?

2 reacties

Het is bij mij niet bekend dat de controle in Limburg anders zou verlopen dan in andere delen van Nederland. Is deze ervaring gebaseerd op de laatste reis je die hebt gemaakt toen er werkzaamheden plaatsvonden of ervaar je dit vaker? Naast het verstrekken van informatie aan reizigers tijdens evenementen, calamiteiten of werkzaamheden dragen de Service & Veiligheid medewerkers ook bij aan de sociale veiligheid. Daar horen rondes over het station lopen en kaartcontrole ook bij. Dit kan steekproefsgewijs plaatsvinden, maar ook als we verwachten dat de veiligheid daarom vraagt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 1
Ha Inge, dank voor je antwoord!

Dat er aan de veiligheid gedacht wordt: alle lof.
Alleen, als er grote groepen reizigers zijn die snel van trein in bus moeten, bijvoorbeeld in de ochtend, dan is dat voor de doorstroom echt een ramp. Dat je dat 's-avonds doet, is niet meer dan logisch. Verder is het niet echt steekproefsgewijs, maar gebeurt het hier als een soort vaste procedure. Lijkt me voor die mensen ook niet leuk om continue te moeten controleren: voor het verwijzen van mensen wordt volgens mij vooral met studenten of vrijwilligers gewerkt...

Reageer