Suggestie: Algeheel rookverbod station


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste fora gebruikers en NS medewerkers,

Gezien het steeds meer geaccepteerd wordt dat roken slecht voor de roker EN omstanders is, wordt het op steeds meer plekken verboden om te roken. Binnen enkele jaren wordt het ook verboden om sigaretten te openlijk te verkopen: http://nos.nl/artikel/2181516-sigarettenautomaten-in-2022-verboden.html

Ik stoor mij ook aan de rokersmogelijkheden op stations, voornamelijk op de volgende twee manieren:
1) Het toestaan van roken bij de ingangen: wanneer het regent staan er vaak allemaal rokers bij de ingangen van de stations. Hierdoor mag je door een fijne walm aan rooklucht lopen als je het station in loopt.

2) Bij enkele sporen, zoals Leiden centraal spoor 1 en 2, moet je verplicht langs een rookpaal lopen indien je in een andere coupé dan de eerste wilt gaan zitten. Deze rokerspalen werken tot op zekere hoogte omdat rokers hier samen komen, maar zorgt er ook meteen voor dat er een hele geconcentreerde rooklucht uit de paal komt / van de rokers vandaan komt.

Mijn voorstel zou dan ook zijn om het verboden te maken te roken IN en RONDOM het station. In de VS is dit op veel plekken ook zo geregeld, en dit werkt goed. Als voorbeeld: daar is het vaak verboden om binnen een straal van x (zeg: 10) meter te roken van een bushalte.

Hoe staan jullie hierin?
Mark

252 reacties

Reputatie 6
Badge
Helemaal mee eens, maar ja. NS Verdient veel geld aan de rokers en als je het roken afschaft zullen die rokers helemaal onmogelijk tijd kunnen doden op het station en vergaat de wereld voor de rokers.
Badge +3
Het lijkt me eerder een oproep aan de overheid om de regelgeving aan te scherpen. NS gaat dit niet vanuit zichzelf doen. Net als in andere landen moeten stations worden opgenomen in de lijst van openbare gebouwen waar een volledig rookverbod geldt. Rookzones zijn alleen toegestaan in afgesloten ruimtes met voldoende afzuiging. NS zal dan de afweging moeten maken of ze die afgesloten ruimtes willen bouwen.

Het uitgangspunt kan niet anders zijn dan dat niet-rokers recht hebben op een rookvrije reis. Vergelijkbaar met niet-rokers die recht hebben op een rookvrije werkplek. Dat laatste was de doorslaggevende reden om alle treinen rookvrij te maken: het personeel dat op de trein werkt heeft recht op een rookvrije werkplek.
Ter info https://www.538.nl/evers-staat-op/nederlandse-tabaksstrafzaak-gaat-internationaal-roken-is-moord

Die automaten zijn toch onhandig. Ik loop straks op het station even langs de kiosk en dan naar buiten.
Beste fora gebruikers en NS medewerkers,

Gezien het steeds meer geaccepteerd wordt dat roken slecht voor de roker EN omstanders is, wordt het op steeds meer plekken verboden om te roken.


Ik vind dit nogal dubieus. Er is bewijs dat roken en meeroken slecht is voor je gezondheid, maar geldt dat meerook-argument buiten eigenlijk wel? En dan nog moet de rook boven de drempel van fijnstof-uitstoot van auto's, treinen e.d. uitkomen om verschil te maken. Niet dat dat laatste een reden zou zijn tegen een verbod, maar het plaatst het wel in perspectief.

Persoonlijk vind ik roken erg vies, maar ik gun een ander zijn (ongezonde) pleziertje. Leven en laten leven, al dan niet gemiddeld een stukje korter 😉 Als je verplicht langs een roker moet, dan kun je ook even je adem inhouden. En als je je voor langere tijd in de buurt van rokers moet begeven, dan doet sociale interactie ook wonderen. De meeste mensen zijn echt wel voor rede vatbaar 🙂
Reputatie 6
Badge
Martin, jij omschrijft een situatie waarin de grote groep (de niet-rokers) rekening moet houden met de vele malen kleinere groep (de rokers). Zoiets kan absoluut niet de bedoeling zijn. De omgekeerde wereld heet dat, en daar leven we met zijn allen niet in.

Waarom gaan die mensen dan niet lekker thuis roken waar niemand last van ze heeft?
Gewoon buiten het station mag ook, alleen niet voor de ingang liefst.
Reputatie 7
Martin, jij omschrijft een situatie waarin de grote groep (de niet-rokers) rekening moet houden met de vele malen kleinere groep (de rokers). Zoiets kan absoluut niet de bedoeling zijn. De omgekeerde wereld heet dat, en daar leven we met zijn allen niet in.

Waarom gaan die mensen dan niet lekker thuis roken waar niemand last van ze heeft?


Maar vroeger werkte dat ook zo en toen mocht iedereen zelfs in de trein roken. Niemand die daar toen wat van zei.

En nog even wat anders. Het kan nooit zo zijn dat sigarettenrook buiten de zelfde frequentie bereikt als al het fijnstof wat van auto´s en/of bussen vandaan komt. Dus waar gaat dit over?
gun iemand anders zijn pleziertje. zeker als het geen gevolgen heeft voor jouw gezondheid. Je kan je wel gaan ergeren aan rokers maar rokers zijn niet de enige ergernis die je op straat tegen kan komen.
Dus dan kan er net zo goed een strijd gevoerd gaan worden tegen alle ergernissen die er bestaan op de wereld en die onze gezondheid kunnen schaden (en die zijn er genoeg).
Reputatie 7


Ik vind dit nogal dubieus. Er is bewijs dat roken en meeroken slecht is voor je gezondheid, maar geldt dat meerook-argument buiten eigenlijk wel? En dan nog moet de rook boven de drempel van fijnstof-uitstoot van auto's, treinen e.d. uitkomen om verschil te maken. Niet dat dat laatste een reden zou zijn tegen een verbod, maar het plaatst het wel in perspectief.

Persoonlijk vind ik roken erg vies, maar ik gun een ander zijn (ongezonde) pleziertje. Leven en laten leven, al dan niet gemiddeld een stukje korter 😉 Als je verplicht langs een roker moet, dan kun je ook even je adem inhouden. En als je je voor langere tijd in de buurt van rokers moet begeven, dan doet sociale interactie ook wonderen. De meeste mensen zijn echt wel voor rede vatbaar :)


Precies.
Badge +3
Het is heel simpel. Iedereen heeft recht op een rookvrije reis. Het is aan NS om dat eindelijk eens te regelen.

Dat er andere schadelijke zaken in de lucht hangen is geen enkel excuus om het rookvrij reizen niet te regelen. Voertuigen die voortbewogen worden door verbrandingsmotoren geven ook veel problemen en die moeten ook aangepakt worden. Maar er zijn wel degelijk niet-rokers die last hebben van de rokers op de stations. Zeker als ze staan op plekken die niet zijn aangewezen als rookzone.

Een discussie over wapenbezit in de VS is heel interessant maar nauwelijks relevant in een discussie over het rookverbod in Nederland.
Reputatie 7
Het is heel simpel. Iedereen heeft recht op een rookvrije reis. Het is aan NS om dat eindelijk eens te regelen.



Maar je reis is al Rookvrij want in de trein word niet gerookt. Dus op het moment dat je je reis maakt zal je geen last hebben van sigarettenrook.
Maar rondom een station is er alle ruimte en hoef je niet perse bij een rookpaal te staan toch?
Badge +3
Een rookvrije reis betekent dat je tijdens het lopen naar het perron of tijdens het wachten op het perron niet wordt lastiggevallen met de afgewerkte rook van anderen. Het lopen naar het perron en het wachten op de trein zijn ook onderdeel van treinreis.
Reputatie 7
Badge +2
Wat mij betreft mag roken helemaal verboden worden op stations.

En wanneer men dit niet wil verbieden, zorg dan in ieder geval dat de rookpalen niet direct naast een wachtgelegenheid met bankjes is. Op bv perron 4/5 van Laan van NOI is een rookpaal precies tussen 2 half open wachtgelegendheden. Rokers blijven niet altijd vlak naast de rookpaal staan en er is ook niet met tape of verf een vierkant afgebakend waar men mag roken. Resultaat is dan rokers regelmatig vlak naast het glazen wandje staan en de rook langs, onder of boven het wandje door komt. Dat is niet prettig wanneer je daar op het bankje zit.
Zet die rookpalen dan wat verder weg op het perron.
Reputatie 6
Het is ook buitengewoon smerig als een rookzuil zo is geplaatst dat door de wind onder d overkapping het halve perron ook mag meeroken. Amsterdam Sloterdijk sporen 7/8 bijvoorbeeld.

Maar ik ben het er mee eens: geen halfbakken Nederlandse polderoplossign, maar gewoon verbieden op stations.
Volledig verbieden hoeft van mij niet, maar de NS dient wel te zorgen dat de legale rookplaatsen voor 99% uit de looproutes liggen, rekening houdend met windstromen. Te veel stations staan de rookzuilen midden op de perrons, zonder enig windscherm waardoor de stinkende rook rustig 20 meter verderop nog voor overlast zorgt.
Eerst en vooral: ik besef dat er mensen zijn die sigarettenrook niet aangenaam vinden en daar zoveel mogelijk van verschoond willen blijven.

Maar dan kijk ik naar een gemiddeld station. Meestal is daar een busstation naast, waar meerdere bussen stationair draaiend blauwe dieselwalmen de omgeving in blazen tot ze hun volgende ronde moeten maken. Taxi's rijden af en aan, en particuliere auto's. Vaak is er in de onmiddellijke nabijheid van het station ook nog een doorgaande weg, waar het verkeer in drommen langsrijdt. En alles wat die bussen en auto's uitblazen, vervuilt de lucht, en niet zo'n beetje ook. Zijn er nu écht mensen die denken dat er om het station heen een soort van magische muur hangt die al die diesel- en benzine- en andere dampen van het stadsleven tegenhoudt, zodat het op het perron ruikt als een frisse alpenweide, maar hé, die rokers verpesten het dan, ofzo?

Nogmaals, ja, ik erken dat mensen tabaksrook niet fijn kunnen vinden, om allerlei redenen, maar het argument "het schaadt mijn gezondheid op het station" of "het vervuilt de lucht" is gewoon onzin, omdat om bovengenoemde redenen de lucht op vrijwel álle stations al érger vervuild is door de omgevingsfactoren dan 100 rokers kunnen bewerkstelligen.
Reputatie 6
Auto's gaan hopelijk steeds minder uitstoten. De stationair draaiende bussen worden ook steeds meer elektrisch.
Auto's gaan hopelijk steeds minder uitstoten. De stationair draaiende bussen worden ook steeds meer elektrisch.

"Hopelijk" Maar voorlopig zijn auto's en bussen en vrachtwagens nog steeds de grootste veroorzaker van luchtvervuiling. Dus in dat kader blijf ik het apart vinden dat mensen wél over rokers klagen, die in de (half)open lucht een sigaretje roken, en niet over al het verkeer, de bussen, enz. die vlak naast en rondom het station voor de mééste luchtvervuiling zorgen...
Reputatie 6
Badge
Daar wordt wel degelijk over geklaagd, maar NS heeft daar niks mee te maken. Je kan dan ook niet verwachten dat je mensen op dit forum hoort klagen over vrachtwagens of bussen, want die horen niet bij NS of treinreizen.
Daar wordt wel degelijk over geklaagd, maar NS heeft daar niks mee te maken. Je kan dan ook niet verwachten dat je mensen op dit forum hoort klagen over vrachtwagens of bussen, want die horen niet bij NS of treinreizen.

Maar dan nog. Stel dat er naast een station een enorm stinkende fabriek staat, en daar hoor je dan als NS nooit over zeuren, dat het vies ruikt op het station, maar als er een paar mensen een sigaret opsteken, zijn de klachten opeens niet van de lucht...

Dan snap ik alsnog dat je als NS niks aan die fabriek kan veranderen, maar je kan dan ook je normale gezonde verstand gebruiken (ook als reiziger, overigens) en gewoon redeneren: OK, helemaal vervelend dat er mensen zijn die sigarettenrook niet prettig vinden, maar er zijn ook mensen die fabrieksstank niet prettig vinden, of de stank van dieselbussen of verkeer in het algemeen, en toch hangt al die "stank" gewoon op het station. Dat is nou eenmaal de prijs die je betaalt voor de moderne ontwikkeling. En de serieuze vraag is dan gewoon: hoe veel (meetbaar) ga je de lucht op een station gezonder maken door roken te verbieden op het perron? En is dat verschil niet of nauwelijks meetbaar, waarom zou je dat dan willen of moeten doen?
Reputatie 6
Badge
Het is dus wel degelijk lastig, je krijgt namelijk directe rookvlagen in je gezicht. Rokers moeten op zijn minst ver van de beschaafde beschaving af roken, dus ergens in de verre hoek waar geen trein komt. Maar ja, dan zit je weer met de handhaving en over het algemeen zal een roker schijt hebben aan de regels. Gewoon verbieden is daarom de beste optie.
Het begint met handhaven. Zojuist liep ik langs een groepje van vijf v&s medewerkers toen ik Amsterdam Centraal binnen ging. Gezellig buiten het station roken. Niet allemaal hoor, maar als ik dan over het perron naar het voorste treinstel loop, passeer ik twee reizigers die op verschillende plaatsen onder de overkapping bij de prullenbakken aan het roken zijn. En wat betreft die rookpalen op Sloterdijk, 20 meter verplaatsen?
Reputatie 6
Gewoon verbieden op en rond het station. Het komt wel zover, misschien niet binnen enkele jaren, maar op den duur wel. Ik vind het een beetje gezocht om tabaksrook van mensen direct om je heen te vergelijken met uitlaatgassen van auto's op straat. De hele wereld zit vol met meer of minder giftige (vaak ook natuurlijke) stoffen, dat is een gegeven. Tabaksrook is een in principe goed te vermijden verbrandingsproduct. Een kleine moeite om tijdens je hele OV-reis van roken af te zien, inclusief het lopen naar het station en het wachten.
Reputatie 5
Badge
De discussie over auto's vind ik interessant. In feite wordt gesteld dat er iets is wat nog erger is dan sigarettenrook, waardoor we over sigarettenrook niet mogen klagen. Dat lijkt me een kromme redenatie. Stel dat ik luid boerend en windenlatend het perron over ga. Dat stinkt en geeft overlast. Het is kortdurend en waait ook vrij snel weer weg, maar toch. Sommige mensen krijgen mijn maag en darmlucht rechtstreeks in het gezicht. Dan kan ik me toch niet beroepen op het feit dat er naast het station ronkende dieselmotoren staan en mensen dus niet mogen klagen over mijn stinkende boer- en windgedrag. Stel dan eens voor dat er groepen boerende- en windende mensen op het perron staan. En dat hun geboer en gewind ook nog eens vijf minuten per persoon duurt. En dat die boer- en windlucht ook nog eens schadelijk is voor de gezondheid. De wereld zou te klein zijn. Maar van roken accepteren we het. Anno 2017 kan dat niet meer. Rookvrije stations worden de norm. Misschien niet vandaag, dan toch zeker vrij vlot in de toekomst.
Reputatie 6
Badge
@Sneltram, helemaal mee eens. Ik was op zoek naar die specifieke woorden.
Reputatie 7
Ik vind eigenlijk dat Pejaka een heel goed punt heeft. En alle anti-rokers hebben nog niet eens 1 vraag kunnen beantwoorden van pejaka waarom roken in de buitenlucht (zogenaamd) zo erg is ondanks dat het eigenlijk niet je gezondheid kan schaden (altans niet zo erg als de luchtvervuiling van auto´s, bussen, vrachtwagens).

En Sneltram, lekker boeiend als er mensen zijn die voortdurend lopen te scheten en boeren. Ik lig daar niet waker van hoor.

Reageer