Suggestie: Algeheel rookverbod station



Toon eerste bericht

252 reacties

Badge +3
Mensen die aanvoeren dat luchtvervuiling ook veel overlast geeft en ook ziek maakt hebben wel een punt. De WHO noemt luchtvervuiling dan ook het 'nieuwe roken'. We zijn ons in Nederland inmiddels wel bewust van het feit dat roken heel ongezond is en overlast veroorzaakt. De volgende stap is de strijd tegen de luchtvervuiling.
https://www.theguardian.com/environment/2018/oct/27/air-pollution-is-the-new-tobacco-warns-who-head

Je kunt het invoeren van het rookverbod op de stations dan ook zien als een eerste stap op weg naar schonere lucht, overal en voor iedereen.

@Rene74
Spanje is niet het enige Europese land met een algemeen rookverbod op stations. Hetzelfde geldt al sinds jaren op alle stations in het Verenigd Koninkrijk. Het is zonder veel morren volkomen geaccepteerd.
Precies, waarom wordt het offtopic geneuzel hier niet verwijderd ? Topic heeft zo ook geen zin om door te zetten naar de betreffende afdelingen.....
Goedemorgen allen. Een belangrijk topic dat duidelijk ook de nodige emoties met zich meebrengt. Ik ben zelf ook voorstander van het weghalen van geruis (tenzij natuurlijk bestemd voor ons aparte onderdeel Off topic en welkom), dus ik zal zo even dit topic doorlopen en proberen het overzicht terug te halen. Dank voor je signaal, MvanGelder (en Bertus).
Waar het om gaat is: gebrek aan handhavend personeel/ordepersoneel op stations. Tuurlijk gaan rokers de fout in, net zo goed als andere mensen met overlastgevend gedrag de fout in gaan, maar aangezien de "pakkans" nihil is, zullen alle overlastgevers, rokend of niet-rokend, zich niet gehinderd voelen in hun gedrag. De enige manier om orde op zaken te stellen is, net zoals vroeger, perronwachters te hebben, die mensen die zich niet aan bepaalde regels houden, daarop wijzen ende orde handhaven.

Maar ik vind het te ver gaan om roken te verbieden, of andere zaken te verbieden, puur vanwege het feit dat er geen ordepersoneel is dat mogelijke overtreders daarop wijst en (in geval van rokers) naar de rookzone verwijst, bijvoorbeeld. Regels instellen is één ding, maar die werken alleen als er mensen zijn die controleren op de naleving daarvan, anders hebben regels totaal geen nut.
Badge +3
@Pejeka
Er zijn heel veel regels die niet constant gecontroleerd worden maar toch heel behoorlijk nageleefd worden. De meeste verkeersdeelnemers stoppen gewoon voor rode verkeerslichten, ook als er helemaal niet op gecontroleerd wordt. Een volkomen rookverbod op de stations zal uiteindelijk net zo goed worden nageleefd als het volkomen rookverbod in de treinen.

Alleen al het signaal dat zal uitgaan van een volledig rookverbod op alle stations zal al bijdragen aan de duidelijkheid voor iedereen.
@Pejeka
Er zijn heel veel regels die niet constant gecontroleerd worden maar toch heel behoorlijk nageleefd worden. De meeste verkeersdeelnemers stoppen gewoon voor rode verkeerslichten, ook als er helemaal niet op gecontroleerd wordt. Een volkomen rookverbod op de stations zal uiteindelijk net zo goed worden nageleefd als het volkomen rookverbod in de treinen.

Alleen al het signaal dat zal uitgaan van een volledig rookverbod op alle stations zal al bijdragen aan de duidelijkheid voor iedereen.

Vind ik niet. Respect voor iedereen met ruimte voor iedereen is mijn motto. Ook voor de rokers. En ja, als rokers zich buiten hun grenzen begeven, mogen ze op de vingers worden getikt, net zo goed als dat voor andere mensen geldt die dingen doen die niet mogen of kunnen. Maar ik vind het te makkelijk om dan de mensen die zich wel aan de regels houden, te straffen door hun vrijheden in te perken. Want heus, ik zie genoeg mensen die wél netjes in de rookzone gaan staan.

Maar net zoals bij maximum-snelheden op de snelweg het geval is, of bij rode verkeerslichten: als er niet wordt gecontroleerd, dan slaat de nonchalance toe. Dan zijn er mensen die toch 180 km per uur gaan rijden, of die vinden dat een rood licht alleen maar betekent dat je moet stoppen "als er iets aankomt". En zo zijn er ook rokers die regels niet naleven als er niet wordt gehandhaafd. Dus de enige remedie is: personeel om te handhaven. Dat doen we in het verkeer, dat doen op andere terreinen, dus waarom niet op stations? Zal bovendien het gevoel van veiligheid van veel mensen vergroten.
Reputatie 6
Een probleem is de onduidelijkheid van de regels,

'Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan. Let op: ook het gebruik van een elektronische sigaret is alleen toegestaan in de gemarkeerde rookzones op de perrons en de stations. In de buitenlucht, zoals op perrons zonder overkapping, is roken toegestaan'

Op zich helder, maar wat als er rond een rookpaal onder een overkapping geen markeringen zijn aangebracht? Is het dan een rookzone of niet?

Een ander probleem is dat regels vaak opgerekt worden. Drie meter van de rookpaal? Dan moet 3 meter en 5 centimeter toch ook kunnen en als 3.05 meter kan, dan is de stap naar 3.15 meter zo gezet. En, ook al staan rokers keurig in het gelid in de rookzone en met het gezicht naar de rookpaal: rook laat zich door een markering of een denkbeeldige cirkel niet tegenhouden. Er ontstaat toch overlast (ongeacht of er streng gehandhaaft wordt of niet) en daardoor wordt in feite vrijheid van de niet-roker Ingeperkt. Het is dus een kwestie van afwegen: niet-rokers ondervinden overlast door het roken, niet-rokers veroorzaken rokers en niet-rokers geen overlast en daarbij: roken kan ook buiten het station, op de trein wachten niet. En als die afweging is gemaakt dan is de conclusie dat de enige manier om de overlast te stoppen, het opheffen van de rookzone's en daarmee het rookvrij maken van het station is.

En last but not least: met het opheffen van de rookzone's komen financiële middelen vrij, die aangewend kunnen worden voor zaken waar zowel rokers als niet-rokers profijt van hebben. Win-win!
Reputatie 5
@Pejeka voel je vrij je portemonee te trekken om deze perronwachters te betalen. Per station heb je dan minimaal een poule van 4-5 mensen nodig, die allemaal als we van minimumloon uitgaan €1500 per maand willen ontvangen, dus dat komt op zn goedkoopst op €6.000 euro per maand per station. Daar is het geld niet voor, tenzij zoals ik al zei, jij geld wilt gaan schieten
@Pejeka voel je vrij je portemonee te trekken om deze perronwachters te betalen. Per station heb je dan minimaal een poule van 4-5 mensen nodig, die allemaal als we van minimumloon uitgaan €1500 per maand willen ontvangen, dus dat komt op zn goedkoopst op €6.000 euro per maand per station. Daar is het geld niet voor, tenzij zoals ik al zei, jij geld wilt gaan schieten
Als je het geld daarvoor niet wilt uitgeven als organisatie, dan zul je moeten accepteren dat er mensen zijn die zich niet aan de regels houden. Als er geen politietoezicht zou zijn, zouden ook heel veel meer mensen waarschijnlijk zomaar wat vaker het gaspedaal verder intrappen dan mag. En als je op stations geen toezicht nodig vindt, kan het zomaar gebeuren dat iemand na een avondje stappen opeens "wildplast" achter een paal, of dat mensen dingen doen die wel mogen, maar op andere gebieden dan waar ze het doen. Maar dat is een keuze die je maakt. Dan moet je niet omdat er overtreders zijn, de mensen die wél netjes de regels volgen tot slachtoffer maken. Je gaat toch ook niet alle WC's sluiten omdat er soms zomaar dronken studenten zijn die na een avondje stappen in een donker hoekje hun plas laten lopen? Nee, dan pak je die overtreders aan, en zo hoort het ook.
Badge +3
Haha, rekenwonders :P

De werkgeverslasten bij een burtoloon(tje) van € 1500 per maand zijn ongeveer het dubbele.

In geval van de goedkoopste payroll-constructie of uitzendbureau (werknemer krijgt minimumloon) zal NS daar ook minimaal €20 per uur per persoon voor moeten betalen, als ze ouder zijn dan 23 (wel zo wenselijk voor de rookpolitie).

Of ze moeten inhuren bij de sociale werkplaatsen, maar die mensen zijn (met alle respect en min of meer als grap bedoeld, ik 'werk' dagelijks met ze maar de meesten hebben een forse beperking) veel beter in plantsoenendienst, en op een schoffel leunen met een saffie/sjekkie in hun mondhoek. Een beetje rondkijken op een perron wordt dan al gauw dagbesteding voor ze.

Plus, die mensen zullen een bepaalde bevoegdheid moeten hebben om te handhaven. Zie verkeersregelaars bij evenementen. Ze vallen op, maar als ik ze negeer kunnen ze weinig anders dan assistentie inschakelen.
Op veel stations lopen genoeg S&V mensen of conducteurs rond die mensen aan kunnen spreken en in veel gevallen zou dat al voldoende zijn, maar dit gebeurt ook nauwelijks.

Ik zou zeggen laat S&V personeel extra rondjes maken op stations waar veel klachten dat er overlast is door rokers.

Als dit allemaal te duur is (en dat begrijp ik best) dan moet je stations rookvrij maken d.w.z. roken helemaal verbieden.

Dan is er geen handhaving meer nodig, want uit de praktijk blijkt dat er dan geen overlast meer is.
Zo makkelijk is het op te lossen.
Er is toch sprake van een verbod op rookhokjes? Rookpalen zijn nog erger, dus inderdaad stoppen er mee. En gewoon at random een paar keer controleren en rokers op de bon slingeren. Zijn we er zo vanaf.
Persoonlijk is het erg vervelend, omdat mijn keel al bij een beetje rook dicht slaat en ik slecht kan ademen. Dat er mensen zijn die graag hun gezondheid verpesten, ok. Val mij en anderen er alleen niet mee lastig.
Op veel stations lopen genoeg S&V mensen of conducteurs rond die mensen aan kunnen spreken en in veel gevallen zou dat al voldoende zijn, maar dit gebeurt ook nauwelijks.

Ik zou zeggen laat S&V personeel extra rondjes maken op stations waar veel klachten dat er overlast is door rokers.

Als dit allemaal te duur is (en dat begrijp ik best) dan moet je stations rookvrij maken d.w.z. roken helemaal verbieden.

Dan is er geen handhaving meer nodig, want uit de praktijk blijkt dat er dan geen overlast meer is.
Zo makkelijk is het op te lossen.

Tuurlijk. En dan maken we het gelijk verboden om straten over te steken voor fietsers of voetgangers, want die negeren vaak rood licht, en dus verbieden we het gewoon dat ze oversteken, probleem opgelost. Domme redenering, lijkt me. Om iets te verbieden puur omdat je de overtreders niet kunt terechtwijzen. Dus de vele mensen die zich netjes aan de regels houden? Geen boodschap aan, die moeten dan maar lijden onder het feit dat er te weinig personeel is om te handhaven en we hangen er een hangslot op.
Reputatie 6
Om roken op het station en de overlast die veroorzaakt - en dáár gaat het in dit topic over - te vergelijken met fietsers en voetgangers die door rood licht fietsen of oversteken is inderdaad een domme redenering.

Het roken op het station geeft overlast. Dat komt niet alleen doordat er rokers zijn die de regels aan hun laars lappen en 'op weg' naar de rookzone hun sigaret opsteken of gewoon roken, zonder zich iets aan te trekken van de regels. Veel rookzone's zijn op totaal verkeerde plaatsen neergezet en daarnaast: rook laat zich niet tegenhouden door een markering of een denkbeeldige cirkel. Handhaving of niet. Of verwacht je dat handhavers de rook soms terug de rookzone inblazen?
Reputatie 6
Och, die rookzones. Ik zie er bijna nooit iemand staan. Zat vandaag zoals zo vaak te wachten op station Breda en om me heen weer meerdere mensen die nog snel een peuk zitten te roken op bankjes her en der. De rookpaal staat een eind verderop. Er komen treinen aan en personeel stapt uit, maar niemand die iets zegt tegen de rokers of ze verwijst naar de paal.... De peuken liggen later gewoon op het perron of op het spoor.
Reputatie 6
Och, die rookzones. Ik zie er bijna nooit iemand staan. Zat vandaag zoals zo vaak te wachten op station Breda en om me heen weer meerdere mensen die nog snel een peuk zitten te roken op bankjes her en der. De rookpaal staat een eind verderop. Er komen treinen aan en personeel stapt uit, maar niemand die iets zegt tegen de rokers of ze verwijst naar de paal.... De peuken liggen later gewoon op het perron of op het spoor.

Dezelfde situatie vaak op Rotterdam C. Daar staan rokers vaak tegen achertzijde van de kiosk geleund, leunen tegen het rijtje afvalbakken of zitten op de trap. En daar ook regelmatig trein- of stationspersoneel die kijken en de schouders ophalen of een discussie aangaan.
Vandaag reed mijn trein niet en wachtte ik een halfuur op de volgende sprinter. Ik heb een halfuur rook staan inademen van mensen die op het perron rookten-wat het hele perron overwaait. Zelf van het station weglopen en op het stationsplein gaan staan biedt geen soelaas: in de open lucht mag men ook roken.

Er is geen plek voor mij om heen te gaan als ik rookvrij op de trein wil wachten. Het is ondertussen 2018, hoe kan dit nog bestaan?
Net op station Zwolle me weer verbaasd over de rokers. Ver buiten zone. Ik vraag me af waarom NS hier niet handhaaft. Als je zonder kaartje reist dan krijg je boete. Als je rookt op verkeerde plek dan zegt NS er niks van.
We verwachten van onze reizigers het fatsoen dat zij op de aangegeven plekken hun sigaretje roken als ze daar behoefte aan hebben. Erg jammer dat men zich hier niet aan houdt natuurlijk 😓. 24/7 op stations handhaven of de huisregels nageleefd worden is helaas een onbegonnen zaak. Mocht je op het station ons personeel tegenkomen kan je deze uiteraard aanspreken hierover. Ook zijn er dagelijks collega's op het loket aanwezig tot 20.00 uur. De betreffende mensen zelf aanspreken is natuurlijk ook een optie echter kan ik me voorstellen dat je dit niet als jouw verantwoordelijkheid ziet natuurlijk.
Aanspreken wordt jammer genoeg meestal niet gewaardeerd... (krijg je discussie over hoeveel meter mag je bij paal vandaan staan of waar ik me mee bemoei of ze begrijpen mijn humor niet 😉 )
dus iets meer handhaven vanaf het NS personeel (inclusief boete; ik zie weer mooi verdien model) zou ik erg prettig vinden.
Reputatie 7
Er is alleen geen verdienmodel; alles gaat rechtstreeks naar justitie, in tegenstelling tot d3 boete voor zwartrijden ;)

Op Zwolle is wel altijd V&S aanwezig - maar ook die zijn met andere dingen bezig. Sta je op de perrons voor de rokers, dan sta je niet bij de poortjes voor info en handhaving op vervoersbewijzen/tailgaten. Je kunt niet overal tegelijk zijn.
Reputatie 3
Het is wel weer een mooi moment om dit punt nog eens op te pakken: deze week kwam in het nieuws dat alles stadions vanaf 2020 rookvrij zijn. Het gaat erom dat je de huidige jonge generatie graag rookvrij op wil laten groeien. Dus rookvrije schoolpleinen, sportvelden etc etc. De meeste rokers zijn het daar ook wel mee eens. Die willen niet dat hun en andere kinderen (ook) verslaafd raken.

Je houdt gewoon de situatie dat onder een overkapping niet rokers nog steeds gezellig mee Moeten roken. En op kleinere stations bv kampen zuid de rokers in de winter lekker overdekt roken (daar is niet eens een rookzuil) en de niet rokers dus pal op de wind er buiten mogen staan. Omgedraaide wereld wat mij betreft. Het probleem is natuurlijk het eigen personeel. Een groot deel rookt en is het gewend te mogen doen.
Badge +3
Geheel mee eens. NS doet helemaal niets terwijl de maatschappelijke trend is dat openbare gelegenheden geheel rookvrij worden. Kinderen hebben recht op een rookvrije treinreis. Het is opmerkelijk dat staatssecretaris Blokhuis nog niets heeft gezegd over een volledig rookvrij openbaar vervoer.

Ik heb de indruk dat NS de confrontatie met de rokende personeelsleden zo lang mogelijk uit de weg wil gaan en daarom niet wil overgaan tot een volledig rookverbod. Maar als zelfs voetbalstadions volledig rookvrij gaan worden dan kunnen stations ook volledig rookvrij verklaard worden. De handhaving is dan een volgend probleem. Maar het aanspreken van rokers wordt wel veel eenvoudiger.
Beste NS, zijn jullie op basis van de Tabakswet verplicht om stations (grotendeels) rookvrij te maken?
Dan zijn jullie conform de Tabakswet artikel 10 ook verplicht om het te handhaven.
Ik heb 'm even niet voor mij, maar beperkt art 10 zich niet tot de gebouwen en vervoersmiddelen? Of de perrons met overkapping daaronder vallen is misschien twijfelachtig, maar de open perrons vallen daar zeker niet onder.

Reageer