Suggestie: Algeheel rookverbod station

Toon eerste bericht

256 reacties

Gewoon buiten het station mag ook, alleen niet voor de ingang liefst.
Reputatie 6
Badge
Martin, jij omschrijft een situatie waarin de grote groep (de niet-rokers) rekening moet houden met de vele malen kleinere groep (de rokers). Zoiets kan absoluut niet de bedoeling zijn. De omgekeerde wereld heet dat, en daar leven we met zijn allen niet in.

Waarom gaan die mensen dan niet lekker thuis roken waar niemand last van ze heeft?
Beste fora gebruikers en NS medewerkers,

Gezien het steeds meer geaccepteerd wordt dat roken slecht voor de roker EN omstanders is, wordt het op steeds meer plekken verboden om te roken.

Ik vind dit nogal dubieus. Er is bewijs dat roken en meeroken slecht is voor je gezondheid, maar geldt dat meerook-argument buiten eigenlijk wel? En dan nog moet de rook boven de drempel van fijnstof-uitstoot van auto's, treinen e.d. uitkomen om verschil te maken. Niet dat dat laatste een reden zou zijn tegen een verbod, maar het plaatst het wel in perspectief.

Persoonlijk vind ik roken erg vies, maar ik gun een ander zijn (ongezonde) pleziertje. Leven en laten leven, al dan niet gemiddeld een stukje korter 😉 Als je verplicht langs een roker moet, dan kun je ook even je adem inhouden. En als je je voor langere tijd in de buurt van rokers moet begeven, dan doet sociale interactie ook wonderen. De meeste mensen zijn echt wel voor rede vatbaar 🙂
Ter info https://www.538.nl/evers-staat-op/nederlandse-tabaksstrafzaak-gaat-internationaal-roken-is-moord

Die automaten zijn toch onhandig. Ik loop straks op het station even langs de kiosk en dan naar buiten.
Badge +3
Het lijkt me eerder een oproep aan de overheid om de regelgeving aan te scherpen. NS gaat dit niet vanuit zichzelf doen. Net als in andere landen moeten stations worden opgenomen in de lijst van openbare gebouwen waar een volledig rookverbod geldt. Rookzones zijn alleen toegestaan in afgesloten ruimtes met voldoende afzuiging. NS zal dan de afweging moeten maken of ze die afgesloten ruimtes willen bouwen.

Het uitgangspunt kan niet anders zijn dan dat niet-rokers recht hebben op een rookvrije reis. Vergelijkbaar met niet-rokers die recht hebben op een rookvrije werkplek. Dat laatste was de doorslaggevende reden om alle treinen rookvrij te maken: het personeel dat op de trein werkt heeft recht op een rookvrije werkplek.
Reputatie 6
Badge
Helemaal mee eens, maar ja. NS Verdient veel geld aan de rokers en als je het roken afschaft zullen die rokers helemaal onmogelijk tijd kunnen doden op het station en vergaat de wereld voor de rokers.

Reageer