Suggestie: Algeheel rookverbod station

Toon eerste bericht

252 reacties

Reputatie 6
Badge
Wat Sneltram zei en de menselijke norm dat een kleine groep zich hoort aan te passen aan de grotere groep is al genoeg beargumentatie. Bovendien ontkracht Sneltram met zijn reactie de punten die Pejeka noemt.
Reputatie 7
Wat Sneltram zei en de menselijke norm dat een kleine groep zich hoort aan te passen aan de grotere groep is al genoeg beargumentatie. Bovendien ontkracht Sneltram met zijn reactie de punten die Pejeka noemt.

Is dat zo? Ik moet helaas toegeven dat ik het daar niet mee eens kan zijn eigenlijk.
http://www.ad.nl/binnenland/de-roker-van-de-norm-naar-paria~a58f5238/

@Trein-D,
De maatschappij verandert in hoog tempo en wat 20 jaar terug normaal was, wordt nu anders bekeken. Inzichten veranderen en de regeltjes ook. Ook in ons kikkerlandje maken we nu keuzes die 'wenselijk' zijn, maar achteraf onwenselijk. En geloof me, een goede sigaar kan heerlijk ruiken. Als kind genoot ik van de subtiele geur van een goede Hajenius, maar de roker die een Braziliaanse sigaar over de longen rookt? Nou veel plezier 🙂, dat is geen kattenpis. Gewoon een keer proberen. 😉 Het grote probleem zit hem in de producten die je over je longen rookt en welke bewust verslavend worden gemaakt. Misschien moet je toch even luisteren naar mijn eerdere 538 link. Naast de sjoemel sigaret, de sjoemel met uitlaatgassen, kan ik je zeggen dat het 'plaatje' het maakt. 30 jaar terug was Nederland de grootste producent van k....p....o. 😞 Allemaal legaal..
Nu liggen de producenten van rokerswaar onder vuur en straks waarschijnlijk ook de tussenhandel die het bewust is blijven faciliteren. Geef wat mij betreft maar het exclusieve recht tot verkoop terug aan de tabakswinkel..
Reputatie 7
http://www.ad.nl/binnenland/de-roker-van-de-norm-naar-paria~a58f5238/

Nou lekker dan, straks word roken dus volledig verboden en zal het niet eens meer verkocht worden in de winkels.
Erg sneu voor de mensen die al jarenlang roken. 😞 Het is namelijk super moeilijk om na jarenlang roken zomaar ineens even te stopen.
Volgens mij heb je mijn bericht niet goed gelezen of begrepen. https://forum.ns.nl/op-het-station-17/suggestie-algeheel-rookverbod-station-37134/index1.html#post241152

Mij gaat het niet om een totaal verbod, en verkoop via winkels sluit ik niet uit. En ja, voor velen is het zeker lastig om te stoppen.
Reputatie 7
Volgens mij heb je mijn bericht niet goed gelezen of begrepen. https://forum.ns.nl/op-het-station-17/suggestie-algeheel-rookverbod-station-37134/index1.html#post241152

Mij gaat het niet om een totaal verbod, en verkoop via winkels sluit ik niet uit. En ja, voor velen is het zeker lastig om te stoppen.

Maar wat zegt de tekst dan precies. Ik heb het helemaal gelezen maar snap het niet zo goed. Willen ze nou een totaal rookverbod of willen ze dat er strenger tegen opgetreden word en dat Nederland minder begripvol moet zijn naar rokers toe? :?
Luister even het audiofragment.
Reputatie 7

Ooh oke ga ik doen.
Reputatie 7

Ik heb het geluisterd en gezien. Maar ik twijfel een beetje aan de geloofwaardigheid hiervan.
En ik vind het ook wel vreemd dat deze vrouw zo tegen roken is terwijl zij zelf in het verleden 30 jaar heeft gerookt. hmm vreemd.

Wat vind jij zelf eigenlijk van dit interview Nooduitgang?
Dat is niet vreemd, want bekeerlingen zijn het ergste, dat is bij geloof ook zo, die zijn het fanatiekst.
Gestopte rokers zijn ook vaak fel tegen roken.
Reputatie 7
Dat is niet vreemd, want bekeerlingen zijn het ergste, dat is bij geloof ook zo, die zijn het fanatiekst.
Gestopte rokers zijn ook vaak fel tegen roken.

Dat is duidelijk, deze vrouw is iig erg fanatiek.
Reputatie 6
Badge
Na 30 jaar roken ben je al helemaal kapot van binnen, maar het geeft een enorm zelfvertrouwen als je ermee kan stoppen. Inderdaad wat vanGelder zegt, gestopte rokers weten hoe het is om verslaafd te zijn en zijn daarom fel tegen roken.
Of mensen roken maakt mij niet uit Trein-D. De vrije wil vind ik wel van belang. Als mensen een sigaret moeten opsteken om even wat meer lucht te krijgen, dan is er wel wat mis.
Reputatie 7
Of mensen roken maakt mij niet uit Trein-D. De vrije wil vind ik wel van belang. Als mensen een sigaret moeten opsteken om even wat meer lucht te krijgen, dan is er wel wat mis.

Ja maar dat is altijd als je een aantal jaren achter elkaar rookt.
Reputatie 7
Na 30 jaar roken ben je al helemaal kapot van binnen, maar het geeft een enorm zelfvertrouwen als je ermee kan stoppen. Inderdaad wat vanGelder zegt, gestopte rokers weten hoe het is om verslaafd te zijn en zijn daarom fel tegen roken.

Dat snap ik, maar het lijkt me idd wel een beetje laat ja, na 30 jaar.
Omdat het product zeer verslavend is en ze dus jaren blijven roken.

Hier een oud artikel uit de Trouw. https://www.trouw.nl/home/-ik-kreeg-juist-meer-lucht-door-het-roken-~a9ac0b6b/
Badge +3
Het is niet zo vreemd dat ex-rokers fel gekant zijn tegen de tabaksindustrie. Het is immers de tabaksindustrie die ze verslaafd heeft gemaakt en gehouden. Door alle toevoegingen aan de sigaretten is het bijzonder moeilijk om de verslaving te overwinnen. Ik kan er over meepraten omdat ik zelf jaren verslaafd ben geweest. Voor mensen die nooit gerookt hebben ligt dat minder gevoelig.

Ik vind het dan ook confronterend om te zien dat er nog steeds jongeren zijn die (gaan) roken. Net als alcohol is tabak geen normaal product. In Nederland zijn er meer plekken waar tabak verkocht dan verse groente en fruit. Het lijkt me geen slecht idee om de verkoop van alcohol en tabak alleen nog toe te staan in speciaalzaken met beperkte openingstijden.
Reputatie 7
Omdat het product zeer verslavend is en ze dus jaren blijven roken.

Hier een oud artikel uit de Trouw. https://www.trouw.nl/home/-ik-kreeg-juist-meer-lucht-door-het-roken-~a9ac0b6b/

Heel erg heftig, ik ben begin nu toch ook wel een beetje bang te worden hoor. 😞
Reputatie 7
Het is niet zo vreemd dat ex-rokers fel gekant zijn tegen de tabaksindustrie. Het is immers de tabaksindustrie die ze verslaafd heeft gemaakt en gehouden. Door alle toevoegingen aan de sigaretten is het bijzonder moeilijk om de verslaving te overwinnen. Ik kan er over meepraten omdat ik zelf jaren verslaafd ben geweest. Voor mensen die nooit gerookt hebben ligt dat minder gevoelig.

Hoe moeilijk is het om te stopen?
Badge +3
Hoe moeilijk is het om te stopen?
Dat ligt voor iedereen anders. Ik kan aanraden om contact op te nemen met de huisarts. Een hulpmiddel als Champix kan goed helpen. Verder kun je bij je zorgverzekeraar navragen of ze een programma bekostigen dat helpt bij het stoppen met roken.

Maar het begint met motivatie: je moet op een dag besluiten dat je echt wilt stoppen. Voor mij is een extra motivatie geweest dat ik niet wil dat de tabaksindustrie ooit nog een cent aan me verdient.
Reputatie 7

Dat ligt voor iedereen anders. Ik kan aanraden om contact op te nemen met de huisarts. Een hulpmiddel als Champix kan goed helpen. Verder kun je bij je zorgverzekeraar navragen of ze een programma bekostigen dat helpt bij het stoppen met roken.

Maar het begint met motivatie: je moet op een dag besluiten dat je echt wilt stoppen. Voor mij is een extra motivatie geweest dat ik niet wil dat de tabaksindustrie ooit nog een cent aan me verdient.

Oke, dan valt stopen met roken dus toch wel mee. Gelukkig maar. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
En alle anti-rokers hebben nog niet eens 1 vraag kunnen beantwoorden van pejaka waarom roken in de buitenlucht (zogenaamd) zo erg is ondanks dat het eigenlijk niet je gezondheid kan schaden (altans niet zo erg als de luchtvervuiling van auto´s, bussen, vrachtwagens).

De luchtvervuiling van auto´s, bussen, vrachtwagens is nu eenmaal niet te vermijden, tabaksrook wel.En ik zit of sta op een station nou niet echt op 2 meter afstand van een bus, terwijl dat wel het geval is met een rookpaal die naast een bankje geplaatst is. En zoals al aangegeven, NS kan niets doen aan de uitlaatgassen van auto's en bussen.

Ik ben opgegroeid in een huis waar stevig gerookt werd, beide ouders rookten en ook mijn broer is jong begonnen. Als klein kind had ik er nog niet zo veel last van maar naar mate ik ouder werd wel. Regelmatig zat ik als enige nietroker kuchend op de bank in de huiskamer of tijdens kaartavondjes aan de eettafel onderwel de rook proberen weg te wapperen met de kaarten. Afgezien dat sigarettenrook gewoon smerig is, irriteert het mijn luchtwegen, waarschijnlijk omdat ik daar al vanaf jonge kinderjaren aan ben blootgesteld.
In mijn eigen huis mag niet gerookt worden, de verslaafde broer mag buiten staan daarvoor. Het zou dan fijn zijn wanneer ik er op het station ook niet mee geconfronteerd wordt.
Gewoon verbieden op en rond het station. Het komt wel zover, misschien niet binnen enkele jaren, maar op den duur wel. Ik vind het een beetje gezocht om tabaksrook van mensen direct om je heen te vergelijken met uitlaatgassen van auto's op straat. De hele wereld zit vol met meer of minder giftige (vaak ook natuurlijke) stoffen, dat is een gegeven. Tabaksrook is een in principe goed te vermijden verbrandingsproduct. Een kleine moeite om tijdens je hele OV-reis van roken af te zien, inclusief het lopen naar het station en het wachten.

Waar het om gaat is dat je de ene schadelijke uitstoot met de andere vergelijkt. Veel uitstoot van auto's (zeker binnen de stad) is ook prima te vermijden als mensen gewoon weer eens dingen te voet of op de fiets gaan doen, en niet voor iedere boodschap die verder dan 500 meter lopen is, in de auto springen. Ik heb ook zo'n buurman, die stapt bij wijze van spreken nog in de auto om de kerstkaarten op de brievenbus te doen - 600 meter verderop (en nee, hij is niet invalide)... Moet ik dan die buurman ook kuchend en kwaad gaan staan aankijken, omdat hij daardoor mijn lucht onnodig vervuilt?

Blijkbaar vinden we het nog steeds héél normaal dat allerlei dingen onze lucht vervuilen, en niet zo'n beetje ook, maar zodra een roker een sigaret opsteekt, is het opeens kommer en kwel, en is hij iemand die een ander overlast veroorzaakt, en moeten er "maatregelen" tegen genomen worden.

Vind je het erg als ik dat een beetje dubbele moraal vind?
Jullie begrijpen niet dat er een verschil is tussen uitlaatgassen die je kan vermijden, omdat je niet naast de auto hoeft te staan/lopen en tussen rokers waar je vaak tussendoor moet lopen of tussen mag staan wachtend op een trein.

Voordat de uitlaatgassen jouw bereiken is het al opgelost.

En ja buitenlucht is slecht, water is slecht, eten is slecht, alles is slecht.

Maar met rokers op een station heb je geen keuze, als je met de trein gaat.
Jullie begrijpen niet dat er een verschil is tussen uitlaatgassen die je kan vermijden, omdat je niet naast de auto hoeft te staan/lopen en tussen rokers waar je vaak tussendoor moet lopen of tussen mag staan wachtend op een trein.

Voordat de uitlaatgassen jouw bereiken is het al opgelost.

En ja buitenlucht is slecht, water is slecht, eten is slecht, alles is slecht.

Maar met roken op een station heb je geen keuze, als je met de trein gaat.

Nou, stel je er niet al te veel van voor dat die kwalijke dampen van voertuigen op een station al "opgelost" zijn. Rondom veel stations is véél verkeer, dieseldampen van busstations, taxi's die af en aan rijden, drukke wegen rond de stations, en dat waait allemaal lekker onder de overkapping... Of wou je zeggen dat al die dampen als bij toverslag verdwenen zijn zodra jij een station betreedt en dat de lucht op de perrons net zo zuiver is als in een verlaten alpenweide... maar tja, dan staan er opeens rokers... zoiets?

Reageer