Suggestie: Algeheel rookverbod station

Toon eerste bericht

256 reacties

Badge +3
Duurt te lang deze discussie, tijd voor Godwin's Law https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin ;)

Ik rook graag, dus ik doe dat waar het (nog) toegestaan is. Natuurlijk niet in de buurt van kinderen en zo, bij voorkeur. Maar zoals ik al (hier of ergens anders) zei, het 'kunnen' roken is bijna zo aanstekelijk als gapen.. dus als ik mensen zie roken op een perron ga ik er al gauw bij staan.

Zodra NS mij echt verbiedt te roken op of rondom een station (én dat handhaaft!), dan neem ik misschien wel de auto. Gaat een beetje tegen het principe van 'iedereen met de trein in plaats van in de file' in...

In mijn auto wordt overigens ook niet gerookt, dan maar even stoppen op een parkeerplaats bij 'hoge nood'. Zelfde als voor een trein zonder toilet. Dan maar naar buiten en de volgende nemen.

Je weet waar je aan toe bent.. over zoveel minuten of uur mag ik gewoon weer opsteken ;)

Totaal betuttelend trouwens om geen tabak meer te verkopen bij Kiosk of AH ToGo, dan koop ik toch gewoon 2 pakjes ergens anders?
Ik merk heel weinig van uitlaatgassen op straat, ook al zijn ze slecht. Ik ruik ze niet. Niet bewust althans. Tabaksrook op stations en het perron ruik je makkelijk. Evenals de walmende palen. Het trekt op m'n keel en irriteert. Dan ga ik ergens anders staan. Het is geen zeldzaamheid, er wordt ook buiten de rookzones gewoon gerookt zie en ruik ik regelmatig, geen handhavingshaan die er naar kraait. De omgekeerde wereld. (Net als die rookzones voor de ingang van ziekenhuizen, ook zoiets aparts) Een klein rookhoekje ergens aan de rand van het station, onoverdekt en niet zijnde het perron, vind ik acceptabel, maar liefst gewoon niet, dat is het duidelijkst. De Nederlandse compromisoplossingen werken gewoon niet. Net als iMark verwacht ik dat binnen enkele jaren er een algeheel rookverbod is op en rond stations.

Dát je de vervuiling van bijv. auto's niet meer bewust "ruikt" zou je eerder zorgen moeten baren dan dat je de incidentele vlaag tabaksrook waar je tegenwoordig nog mee te maken krijgt in het openbare leven, wél ruikt...

Maar het iets wel of niet ruiken, doet niks af aan de schadelijkheid. Schadelijke stoffen zijn niet minder schadelijk omdat we ze niet (meer) ruiken. Koolmonoxide ruik je ook niet in je huis. Maar je kunt er wel dood aan gaan.
Reputatie 7
Ik merk heel weinig van uitlaatgassen op straat, ook al zijn ze slecht. Ik ruik ze niet. Niet bewust althans. Tabaksrook op stations en het perron ruik je makkelijk. Evenals de walmende palen. Het trekt op m'n keel en irriteert. Dan ga ik ergens anders staan. Het is geen zeldzaamheid, er wordt ook buiten de rookzones gewoon gerookt zie en ruik ik regelmatig, geen handhavingshaan die er naar kraait. De omgekeerde wereld. (Net als die rookzones voor de ingang van ziekenhuizen, ook zoiets aparts) Een klein rookhoekje ergens aan de rand van het station, onoverdekt en niet zijnde het perron, vind ik acceptabel, maar liefst gewoon niet, dat is het duidelijkst. De Nederlandse compromisoplossingen werken gewoon niet. Net als iMark verwacht ik dat binnen enkele jaren er een algeheel rookverbod is op en rond stations.
Inderdaad, een auto die voorbijrijdt veroorzaakt zelden een alles doordringende stank, terwijl in de nabijheid van zo'n rookzuil komen dat wel doet. Een vervoermiddel dat qua hoeveelheid stank nog wel eens in de buurt wil komen zijn brommers en snorfietsen met een niet zo goede uitlaat, en ja die mogen van mij ook liever vandaag dan morgen uit het straatbeeld verdwijnen.
Reputatie 7
Badge +3

Maar op de één of andere rare manier vinden we die auto's dan "noodzakelijke" luchtvervuiling waar we niks aan kunnen veranderen, maar een roker die nog geen duizendste, nog geen miljoenste van de openbare luchtvervuiling op zijn geweten heeft, die is dan opeens wél erg...

En vind jij het dan erg dat ik het niet snap?

Ik begin niet spontaan te hoesten van een auto of bus die langs het station rijdt of wacht, wel wanneer er naast me iemand staat te roken en de rook mijn kant op waait. Ja, als ik pal achter een bus met draaiende motor ga staan heb ik daar ook last van maar dat doe ik niet.

Auto's verbieden is een illusie, we zijn met zijn allen nog meer verslaafd aan de auto dan aan roken. Wel kan het schoner of meer elektrisch. Wat betreft uitlaatgassen van bussen en auto's is het al een stuk beter dan pakweg 30/40 jaar geleden.
Zelf heb ik geen auto, wel 2 fietsen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is natuurlijk wel erg ironisch dat treinreizigers, toch niet de grootste luchtvervuilers, op stations te maken krijgen met rookvervuiling. Daar mag best over geklaagd worden. Het beste is dan ook dat NS die idiote rookpalen en -putten weghaalt en de verkoop van rookwaren op stations verbiedt. Daar gaat ook een enorm maatschappelijk signaal van uit.

Gebeurt het niet dit jaar of volgend jaar, voor 2025 is dat echt wel geregeld. De tabaksindustrie en de rooklobby voeren een achterhoedegevecht dat ze niet kunnen winnen. De vraag is of NS maatschappelijk voorloper wil zijn of wil achterblijven bij de achterhoede. Ik hoop op het eerste maar vermoed het weinig ambitieuze laatste.
Jullie begrijpen niet dat er een verschil is tussen uitlaatgassen die je kan vermijden, omdat je niet naast de auto hoeft te staan/lopen en tussen rokers waar je vaak tussendoor moet lopen of tussen mag staan wachtend op een trein.

Voordat de uitlaatgassen jouw bereiken is het al opgelost.

En ja buitenlucht is slecht, water is slecht, eten is slecht, alles is slecht.

Maar met roken op een station heb je geen keuze, als je met de trein gaat.

Nou, stel je er niet al te veel van voor dat die kwalijke dampen van voertuigen op een station al "opgelost" zijn. Rondom veel stations is véél verkeer, dieseldampen van busstations, taxi's die af en aan rijden, drukke wegen rond de stations, en dat waait allemaal lekker onder de overkapping... Of wou je zeggen dat al die dampen als bij toverslag verdwenen zijn zodra jij een station betreedt en dat de lucht op de perrons net zo zuiver is als in een verlaten alpenweide... maar tja, dan staan er opeens rokers... zoiets?
Jullie begrijpen niet dat er een verschil is tussen uitlaatgassen die je kan vermijden, omdat je niet naast de auto hoeft te staan/lopen en tussen rokers waar je vaak tussendoor moet lopen of tussen mag staan wachtend op een trein.

Voordat de uitlaatgassen jouw bereiken is het al opgelost.

En ja buitenlucht is slecht, water is slecht, eten is slecht, alles is slecht.

Maar met rokers op een station heb je geen keuze, als je met de trein gaat.
Gewoon verbieden op en rond het station. Het komt wel zover, misschien niet binnen enkele jaren, maar op den duur wel. Ik vind het een beetje gezocht om tabaksrook van mensen direct om je heen te vergelijken met uitlaatgassen van auto's op straat. De hele wereld zit vol met meer of minder giftige (vaak ook natuurlijke) stoffen, dat is een gegeven. Tabaksrook is een in principe goed te vermijden verbrandingsproduct. Een kleine moeite om tijdens je hele OV-reis van roken af te zien, inclusief het lopen naar het station en het wachten.

Waar het om gaat is dat je de ene schadelijke uitstoot met de andere vergelijkt. Veel uitstoot van auto's (zeker binnen de stad) is ook prima te vermijden als mensen gewoon weer eens dingen te voet of op de fiets gaan doen, en niet voor iedere boodschap die verder dan 500 meter lopen is, in de auto springen. Ik heb ook zo'n buurman, die stapt bij wijze van spreken nog in de auto om de kerstkaarten op de brievenbus te doen - 600 meter verderop (en nee, hij is niet invalide)... Moet ik dan die buurman ook kuchend en kwaad gaan staan aankijken, omdat hij daardoor mijn lucht onnodig vervuilt?

Blijkbaar vinden we het nog steeds héél normaal dat allerlei dingen onze lucht vervuilen, en niet zo'n beetje ook, maar zodra een roker een sigaret opsteekt, is het opeens kommer en kwel, en is hij iemand die een ander overlast veroorzaakt, en moeten er "maatregelen" tegen genomen worden.

Vind je het erg als ik dat een beetje dubbele moraal vind?
Reputatie 7
Badge +3
En alle anti-rokers hebben nog niet eens 1 vraag kunnen beantwoorden van pejaka waarom roken in de buitenlucht (zogenaamd) zo erg is ondanks dat het eigenlijk niet je gezondheid kan schaden (altans niet zo erg als de luchtvervuiling van auto´s, bussen, vrachtwagens).

De luchtvervuiling van auto´s, bussen, vrachtwagens is nu eenmaal niet te vermijden, tabaksrook wel.En ik zit of sta op een station nou niet echt op 2 meter afstand van een bus, terwijl dat wel het geval is met een rookpaal die naast een bankje geplaatst is. En zoals al aangegeven, NS kan niets doen aan de uitlaatgassen van auto's en bussen.

Ik ben opgegroeid in een huis waar stevig gerookt werd, beide ouders rookten en ook mijn broer is jong begonnen. Als klein kind had ik er nog niet zo veel last van maar naar mate ik ouder werd wel. Regelmatig zat ik als enige nietroker kuchend op de bank in de huiskamer of tijdens kaartavondjes aan de eettafel onderwel de rook proberen weg te wapperen met de kaarten. Afgezien dat sigarettenrook gewoon smerig is, irriteert het mijn luchtwegen, waarschijnlijk omdat ik daar al vanaf jonge kinderjaren aan ben blootgesteld.
In mijn eigen huis mag niet gerookt worden, de verslaafde broer mag buiten staan daarvoor. Het zou dan fijn zijn wanneer ik er op het station ook niet mee geconfronteerd wordt.
Reputatie 7
Badge

Dat ligt voor iedereen anders. Ik kan aanraden om contact op te nemen met de huisarts. Een hulpmiddel als Champix kan goed helpen. Verder kun je bij je zorgverzekeraar navragen of ze een programma bekostigen dat helpt bij het stoppen met roken.

Maar het begint met motivatie: je moet op een dag besluiten dat je echt wilt stoppen. Voor mij is een extra motivatie geweest dat ik niet wil dat de tabaksindustrie ooit nog een cent aan me verdient.

Oke, dan valt stopen met roken dus toch wel mee. Gelukkig maar. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Hoe moeilijk is het om te stopen?
Dat ligt voor iedereen anders. Ik kan aanraden om contact op te nemen met de huisarts. Een hulpmiddel als Champix kan goed helpen. Verder kun je bij je zorgverzekeraar navragen of ze een programma bekostigen dat helpt bij het stoppen met roken.

Maar het begint met motivatie: je moet op een dag besluiten dat je echt wilt stoppen. Voor mij is een extra motivatie geweest dat ik niet wil dat de tabaksindustrie ooit nog een cent aan me verdient.
Reputatie 7
Badge
Het is niet zo vreemd dat ex-rokers fel gekant zijn tegen de tabaksindustrie. Het is immers de tabaksindustrie die ze verslaafd heeft gemaakt en gehouden. Door alle toevoegingen aan de sigaretten is het bijzonder moeilijk om de verslaving te overwinnen. Ik kan er over meepraten omdat ik zelf jaren verslaafd ben geweest. Voor mensen die nooit gerookt hebben ligt dat minder gevoelig.

Hoe moeilijk is het om te stopen?
Reputatie 7
Badge
Omdat het product zeer verslavend is en ze dus jaren blijven roken.

Hier een oud artikel uit de Trouw. https://www.trouw.nl/home/-ik-kreeg-juist-meer-lucht-door-het-roken-~a9ac0b6b/

Heel erg heftig, ik ben begin nu toch ook wel een beetje bang te worden hoor. 😞
Reputatie 7
Badge +3
Het is niet zo vreemd dat ex-rokers fel gekant zijn tegen de tabaksindustrie. Het is immers de tabaksindustrie die ze verslaafd heeft gemaakt en gehouden. Door alle toevoegingen aan de sigaretten is het bijzonder moeilijk om de verslaving te overwinnen. Ik kan er over meepraten omdat ik zelf jaren verslaafd ben geweest. Voor mensen die nooit gerookt hebben ligt dat minder gevoelig.

Ik vind het dan ook confronterend om te zien dat er nog steeds jongeren zijn die (gaan) roken. Net als alcohol is tabak geen normaal product. In Nederland zijn er meer plekken waar tabak verkocht dan verse groente en fruit. Het lijkt me geen slecht idee om de verkoop van alcohol en tabak alleen nog toe te staan in speciaalzaken met beperkte openingstijden.
Omdat het product zeer verslavend is en ze dus jaren blijven roken.

Hier een oud artikel uit de Trouw. https://www.trouw.nl/home/-ik-kreeg-juist-meer-lucht-door-het-roken-~a9ac0b6b/
Reputatie 7
Badge
Na 30 jaar roken ben je al helemaal kapot van binnen, maar het geeft een enorm zelfvertrouwen als je ermee kan stoppen. Inderdaad wat vanGelder zegt, gestopte rokers weten hoe het is om verslaafd te zijn en zijn daarom fel tegen roken.

Dat snap ik, maar het lijkt me idd wel een beetje laat ja, na 30 jaar.
Reputatie 7
Badge
Of mensen roken maakt mij niet uit Trein-D. De vrije wil vind ik wel van belang. Als mensen een sigaret moeten opsteken om even wat meer lucht te krijgen, dan is er wel wat mis.

Ja maar dat is altijd als je een aantal jaren achter elkaar rookt.
Of mensen roken maakt mij niet uit Trein-D. De vrije wil vind ik wel van belang. Als mensen een sigaret moeten opsteken om even wat meer lucht te krijgen, dan is er wel wat mis.
Reputatie 6
Badge
Na 30 jaar roken ben je al helemaal kapot van binnen, maar het geeft een enorm zelfvertrouwen als je ermee kan stoppen. Inderdaad wat vanGelder zegt, gestopte rokers weten hoe het is om verslaafd te zijn en zijn daarom fel tegen roken.
Reputatie 7
Badge
Dat is niet vreemd, want bekeerlingen zijn het ergste, dat is bij geloof ook zo, die zijn het fanatiekst.
Gestopte rokers zijn ook vaak fel tegen roken.

Dat is duidelijk, deze vrouw is iig erg fanatiek.
Dat is niet vreemd, want bekeerlingen zijn het ergste, dat is bij geloof ook zo, die zijn het fanatiekst.
Gestopte rokers zijn ook vaak fel tegen roken.
Reputatie 7
Badge
Luister even het audiofragment.

Ik heb het geluisterd en gezien. Maar ik twijfel een beetje aan de geloofwaardigheid hiervan.
En ik vind het ook wel vreemd dat deze vrouw zo tegen roken is terwijl zij zelf in het verleden 30 jaar heeft gerookt. hmm vreemd.

Wat vind jij zelf eigenlijk van dit interview Nooduitgang?
Reputatie 7
Badge

Ooh oke ga ik doen.

Reageer