Suggestie: Algeheel rookverbod station

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste fora gebruikers en NS medewerkers,

Gezien het steeds meer geaccepteerd wordt dat roken slecht voor de roker EN omstanders is, wordt het op steeds meer plekken verboden om te roken. Binnen enkele jaren wordt het ook verboden om sigaretten te openlijk te verkopen: http://nos.nl/artikel/2181516-sigarettenautomaten-in-2022-verboden.html

Ik stoor mij ook aan de rokersmogelijkheden op stations, voornamelijk op de volgende twee manieren:
1) Het toestaan van roken bij de ingangen: wanneer het regent staan er vaak allemaal rokers bij de ingangen van de stations. Hierdoor mag je door een fijne walm aan rooklucht lopen als je het station in loopt.

2) Bij enkele sporen, zoals Leiden centraal spoor 1 en 2, moet je verplicht langs een rookpaal lopen indien je in een andere coupé dan de eerste wilt gaan zitten. Deze rokerspalen werken tot op zekere hoogte omdat rokers hier samen komen, maar zorgt er ook meteen voor dat er een hele geconcentreerde rooklucht uit de paal komt / van de rokers vandaan komt.

Mijn voorstel zou dan ook zijn om het verboden te maken te roken IN en RONDOM het station. In de VS is dit op veel plekken ook zo geregeld, en dit werkt goed. Als voorbeeld: daar is het vaak verboden om binnen een straal van x (zeg: 10) meter te roken van een bushalte.

Hoe staan jullie hierin?
Mark

256 reacties

Reputatie 7
Badge

Een prima en duidelijke uitspraak van de Hoge Raad: roken in speciale ruimtes en zones mag per direct niet meer in de horeca.

Een prima moment om even goed door te pakken en het roken in en buiten de rookzone s op stations en perrons ook per direct te verbieden !
Deze uitspraak gaat over de horeca, niet over stations en perrons.

En wat stond er in mijn bijdrage @Tamzin ?
Reputatie 7
Badge +3
Een prima en duidelijke uitspraak van de Hoge Raad: roken in speciale ruimtes en zones mag per direct niet meer in de horeca.

Een prima moment om even goed door te pakken en het roken in en buiten de rookzone s op stations en perrons ook per direct te verbieden !

Deze uitspraak gaat over de horeca, niet over stations en perrons.
Reputatie 7
Badge +3
Roken in rookzones verbieden?? 🙂
Reputatie 7
Badge

Badge +3
Er zijn de laatste tijd ook de nodige instellingen zoals universiteiten, ziekenhuizen e.d. die een (groot) gebied rondom hun gebouwen of de hele campus rookvrij willen maken.

Of zelfs sommige stranden (want al die peuken in het zand...) Is iets voor te zeggen, en zal er ooit wel van komen misschien.

En een barbecue op het strand of in het park (of andere houtrook) ook verbieden!
Ja ik ken de definities van deze wet niet. Voor m'n gevoel kan een perron onder de noemer 'inrichting van een instelling voor maatschappelijke dienstverlening' vallen, maar zeker weet ik dat niet.
Ik heb 'm even niet voor mij, maar beperkt art 10 zich niet tot de gebouwen en vervoersmiddelen? Of de perrons met overkapping daaronder vallen is misschien twijfelachtig, maar de open perrons vallen daar zeker niet onder.
Beste NS, zijn jullie op basis van de Tabakswet verplicht om stations (grotendeels) rookvrij te maken?
Dan zijn jullie conform de Tabakswet artikel 10 ook verplicht om het te handhaven.
Badge +3
Geheel mee eens. NS doet helemaal niets terwijl de maatschappelijke trend is dat openbare gelegenheden geheel rookvrij worden. Kinderen hebben recht op een rookvrije treinreis. Het is opmerkelijk dat staatssecretaris Blokhuis nog niets heeft gezegd over een volledig rookvrij openbaar vervoer.

Ik heb de indruk dat NS de confrontatie met de rokende personeelsleden zo lang mogelijk uit de weg wil gaan en daarom niet wil overgaan tot een volledig rookverbod. Maar als zelfs voetbalstadions volledig rookvrij gaan worden dan kunnen stations ook volledig rookvrij verklaard worden. De handhaving is dan een volgend probleem. Maar het aanspreken van rokers wordt wel veel eenvoudiger.
Reputatie 4
Het is wel weer een mooi moment om dit punt nog eens op te pakken: deze week kwam in het nieuws dat alles stadions vanaf 2020 rookvrij zijn. Het gaat erom dat je de huidige jonge generatie graag rookvrij op wil laten groeien. Dus rookvrije schoolpleinen, sportvelden etc etc. De meeste rokers zijn het daar ook wel mee eens. Die willen niet dat hun en andere kinderen (ook) verslaafd raken.

Je houdt gewoon de situatie dat onder een overkapping niet rokers nog steeds gezellig mee Moeten roken. En op kleinere stations bv kampen zuid de rokers in de winter lekker overdekt roken (daar is niet eens een rookzuil) en de niet rokers dus pal op de wind er buiten mogen staan. Omgedraaide wereld wat mij betreft. Het probleem is natuurlijk het eigen personeel. Een groot deel rookt en is het gewend te mogen doen.
Reputatie 7
Er is alleen geen verdienmodel; alles gaat rechtstreeks naar justitie, in tegenstelling tot d3 boete voor zwartrijden ;)

Op Zwolle is wel altijd V&S aanwezig - maar ook die zijn met andere dingen bezig. Sta je op de perrons voor de rokers, dan sta je niet bij de poortjes voor info en handhaving op vervoersbewijzen/tailgaten. Je kunt niet overal tegelijk zijn.
Aanspreken wordt jammer genoeg meestal niet gewaardeerd... (krijg je discussie over hoeveel meter mag je bij paal vandaan staan of waar ik me mee bemoei of ze begrijpen mijn humor niet 😉 )
dus iets meer handhaven vanaf het NS personeel (inclusief boete; ik zie weer mooi verdien model) zou ik erg prettig vinden.
We verwachten van onze reizigers het fatsoen dat zij op de aangegeven plekken hun sigaretje roken als ze daar behoefte aan hebben. Erg jammer dat men zich hier niet aan houdt natuurlijk 😓. 24/7 op stations handhaven of de huisregels nageleefd worden is helaas een onbegonnen zaak. Mocht je op het station ons personeel tegenkomen kan je deze uiteraard aanspreken hierover. Ook zijn er dagelijks collega's op het loket aanwezig tot 20.00 uur. De betreffende mensen zelf aanspreken is natuurlijk ook een optie echter kan ik me voorstellen dat je dit niet als jouw verantwoordelijkheid ziet natuurlijk.
Net op station Zwolle me weer verbaasd over de rokers. Ver buiten zone. Ik vraag me af waarom NS hier niet handhaaft. Als je zonder kaartje reist dan krijg je boete. Als je rookt op verkeerde plek dan zegt NS er niks van.
Vandaag reed mijn trein niet en wachtte ik een halfuur op de volgende sprinter. Ik heb een halfuur rook staan inademen van mensen die op het perron rookten-wat het hele perron overwaait. Zelf van het station weglopen en op het stationsplein gaan staan biedt geen soelaas: in de open lucht mag men ook roken.

Er is geen plek voor mij om heen te gaan als ik rookvrij op de trein wil wachten. Het is ondertussen 2018, hoe kan dit nog bestaan?
Reputatie 6
Och, die rookzones. Ik zie er bijna nooit iemand staan. Zat vandaag zoals zo vaak te wachten op station Breda en om me heen weer meerdere mensen die nog snel een peuk zitten te roken op bankjes her en der. De rookpaal staat een eind verderop. Er komen treinen aan en personeel stapt uit, maar niemand die iets zegt tegen de rokers of ze verwijst naar de paal.... De peuken liggen later gewoon op het perron of op het spoor.

Dezelfde situatie vaak op Rotterdam C. Daar staan rokers vaak tegen achertzijde van de kiosk geleund, leunen tegen het rijtje afvalbakken of zitten op de trap. En daar ook regelmatig trein- of stationspersoneel die kijken en de schouders ophalen of een discussie aangaan.
Reputatie 6
Och, die rookzones. Ik zie er bijna nooit iemand staan. Zat vandaag zoals zo vaak te wachten op station Breda en om me heen weer meerdere mensen die nog snel een peuk zitten te roken op bankjes her en der. De rookpaal staat een eind verderop. Er komen treinen aan en personeel stapt uit, maar niemand die iets zegt tegen de rokers of ze verwijst naar de paal.... De peuken liggen later gewoon op het perron of op het spoor.
Reputatie 6
Om roken op het station en de overlast die veroorzaakt - en dáár gaat het in dit topic over - te vergelijken met fietsers en voetgangers die door rood licht fietsen of oversteken is inderdaad een domme redenering.

Het roken op het station geeft overlast. Dat komt niet alleen doordat er rokers zijn die de regels aan hun laars lappen en 'op weg' naar de rookzone hun sigaret opsteken of gewoon roken, zonder zich iets aan te trekken van de regels. Veel rookzone's zijn op totaal verkeerde plaatsen neergezet en daarnaast: rook laat zich niet tegenhouden door een markering of een denkbeeldige cirkel. Handhaving of niet. Of verwacht je dat handhavers de rook soms terug de rookzone inblazen?
Op veel stations lopen genoeg S&V mensen of conducteurs rond die mensen aan kunnen spreken en in veel gevallen zou dat al voldoende zijn, maar dit gebeurt ook nauwelijks.

Ik zou zeggen laat S&V personeel extra rondjes maken op stations waar veel klachten dat er overlast is door rokers.

Als dit allemaal te duur is (en dat begrijp ik best) dan moet je stations rookvrij maken d.w.z. roken helemaal verbieden.

Dan is er geen handhaving meer nodig, want uit de praktijk blijkt dat er dan geen overlast meer is.
Zo makkelijk is het op te lossen.

Tuurlijk. En dan maken we het gelijk verboden om straten over te steken voor fietsers of voetgangers, want die negeren vaak rood licht, en dus verbieden we het gewoon dat ze oversteken, probleem opgelost. Domme redenering, lijkt me. Om iets te verbieden puur omdat je de overtreders niet kunt terechtwijzen. Dus de vele mensen die zich netjes aan de regels houden? Geen boodschap aan, die moeten dan maar lijden onder het feit dat er te weinig personeel is om te handhaven en we hangen er een hangslot op.
Er is toch sprake van een verbod op rookhokjes? Rookpalen zijn nog erger, dus inderdaad stoppen er mee. En gewoon at random een paar keer controleren en rokers op de bon slingeren. Zijn we er zo vanaf.
Persoonlijk is het erg vervelend, omdat mijn keel al bij een beetje rook dicht slaat en ik slecht kan ademen. Dat er mensen zijn die graag hun gezondheid verpesten, ok. Val mij en anderen er alleen niet mee lastig.
Op veel stations lopen genoeg S&V mensen of conducteurs rond die mensen aan kunnen spreken en in veel gevallen zou dat al voldoende zijn, maar dit gebeurt ook nauwelijks.

Ik zou zeggen laat S&V personeel extra rondjes maken op stations waar veel klachten dat er overlast is door rokers.

Als dit allemaal te duur is (en dat begrijp ik best) dan moet je stations rookvrij maken d.w.z. roken helemaal verbieden.

Dan is er geen handhaving meer nodig, want uit de praktijk blijkt dat er dan geen overlast meer is.
Zo makkelijk is het op te lossen.
Badge +3
Haha, rekenwonders :P

De werkgeverslasten bij een burtoloon(tje) van € 1500 per maand zijn ongeveer het dubbele.

In geval van de goedkoopste payroll-constructie of uitzendbureau (werknemer krijgt minimumloon) zal NS daar ook minimaal €20 per uur per persoon voor moeten betalen, als ze ouder zijn dan 23 (wel zo wenselijk voor de rookpolitie).

Of ze moeten inhuren bij de sociale werkplaatsen, maar die mensen zijn (met alle respect en min of meer als grap bedoeld, ik 'werk' dagelijks met ze maar de meesten hebben een forse beperking) veel beter in plantsoenendienst, en op een schoffel leunen met een saffie/sjekkie in hun mondhoek. Een beetje rondkijken op een perron wordt dan al gauw dagbesteding voor ze.

Plus, die mensen zullen een bepaalde bevoegdheid moeten hebben om te handhaven. Zie verkeersregelaars bij evenementen. Ze vallen op, maar als ik ze negeer kunnen ze weinig anders dan assistentie inschakelen.
@Pejeka voel je vrij je portemonee te trekken om deze perronwachters te betalen. Per station heb je dan minimaal een poule van 4-5 mensen nodig, die allemaal als we van minimumloon uitgaan €1500 per maand willen ontvangen, dus dat komt op zn goedkoopst op €6.000 euro per maand per station. Daar is het geld niet voor, tenzij zoals ik al zei, jij geld wilt gaan schieten
Als je het geld daarvoor niet wilt uitgeven als organisatie, dan zul je moeten accepteren dat er mensen zijn die zich niet aan de regels houden. Als er geen politietoezicht zou zijn, zouden ook heel veel meer mensen waarschijnlijk zomaar wat vaker het gaspedaal verder intrappen dan mag. En als je op stations geen toezicht nodig vindt, kan het zomaar gebeuren dat iemand na een avondje stappen opeens "wildplast" achter een paal, of dat mensen dingen doen die wel mogen, maar op andere gebieden dan waar ze het doen. Maar dat is een keuze die je maakt. Dan moet je niet omdat er overtreders zijn, de mensen die wél netjes de regels volgen tot slachtoffer maken. Je gaat toch ook niet alle WC's sluiten omdat er soms zomaar dronken studenten zijn die na een avondje stappen in een donker hoekje hun plas laten lopen? Nee, dan pak je die overtreders aan, en zo hoort het ook.
Reputatie 5
@Pejeka voel je vrij je portemonee te trekken om deze perronwachters te betalen. Per station heb je dan minimaal een poule van 4-5 mensen nodig, die allemaal als we van minimumloon uitgaan €1500 per maand willen ontvangen, dus dat komt op zn goedkoopst op €6.000 euro per maand per station. Daar is het geld niet voor, tenzij zoals ik al zei, jij geld wilt gaan schieten
Reputatie 6
Een probleem is de onduidelijkheid van de regels,

'Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan. Let op: ook het gebruik van een elektronische sigaret is alleen toegestaan in de gemarkeerde rookzones op de perrons en de stations. In de buitenlucht, zoals op perrons zonder overkapping, is roken toegestaan'

Op zich helder, maar wat als er rond een rookpaal onder een overkapping geen markeringen zijn aangebracht? Is het dan een rookzone of niet?

Een ander probleem is dat regels vaak opgerekt worden. Drie meter van de rookpaal? Dan moet 3 meter en 5 centimeter toch ook kunnen en als 3.05 meter kan, dan is de stap naar 3.15 meter zo gezet. En, ook al staan rokers keurig in het gelid in de rookzone en met het gezicht naar de rookpaal: rook laat zich door een markering of een denkbeeldige cirkel niet tegenhouden. Er ontstaat toch overlast (ongeacht of er streng gehandhaaft wordt of niet) en daardoor wordt in feite vrijheid van de niet-roker Ingeperkt. Het is dus een kwestie van afwegen: niet-rokers ondervinden overlast door het roken, niet-rokers veroorzaken rokers en niet-rokers geen overlast en daarbij: roken kan ook buiten het station, op de trein wachten niet. En als die afweging is gemaakt dan is de conclusie dat de enige manier om de overlast te stoppen, het opheffen van de rookzone's en daarmee het rookvrij maken van het station is.

En last but not least: met het opheffen van de rookzone's komen financiële middelen vrij, die aangewend kunnen worden voor zaken waar zowel rokers als niet-rokers profijt van hebben. Win-win!

Reageer