Suggestie: Nieuw station Muiderberg (MDB)

• 30 maart 2017
  • 4 reacties
  • 520 Bekeken

Het dorpje Muiderberg (MDB), tussen Weesp en Almere heeft de laatste tijd geen goed openbaar vervoer. Er gaat wel een reguliere bus, maar die rijdt vaak niet of ze zijn heel erg vol zodat je er niet in kan vooral in de spits. Het is met openbaar vervoer echt een ramp. Daarom dacht ik voor de plaatselijke bewoners een nieuw NS-station met voorzien van een AKO boekenhandel en een kiosk te vestigen. Misschien dat niet alle treinen kunnen stoppen, maar er zal minimaal 2 of 4x per uur een sprinter kunnen stoppen, zodat er ook vanuit Muiderberg (MDB) ook goed te bereiken is met het openbaar vervoer. Ik hoop dat het net als bijvoorbeeld Maastricht Noord wel te realiseerbaar is. Muiderberg valt onder gemeente Gooise Meren, maar heeft nooit een NS station gehad. Weesp bijvoorbeeld weer wel. Ik ben benieuwd of het station Muiderberg (MDB) misschien binnen 5 jaar kan komen. Het jammer van is om in Muiderberg te gaan wonen dat je niet zo direct weg kan, niet naar Bussum of Hilversum laat staan naar Amsterdam of Almere.

4 reacties

Reputatie 4
Badge
Er wordt voor nieuwe stations een minimaal aantal van 1000 reizigers per dag verondersteld. Het lijkt me dat je daar een verzoringsgebied van meer dan 10.000 inwoners voor nodig hebt. Muiderberg voldoet daar bij lange na niet aan. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat hier de komende 10 jaar een station wordt geopend.
Ik acht de kans ook heel erg klein, het is een gigantisch druk stuk spoor daar waardoor een station een flinke puzzel zal worden (waarschijnlijk zul je het spoor dan een stukje moeten verdubbelen), en daar tegenover staat dat het een erg klein dorpje is, je kan haast alle inwoners in één trein proppen. Er zijn wel meer dorpen met een spoorlijn maar zonder station, dadelijk wil Staphorst ook een station krijgen bijvoorbeeld (behalve op zondag) en nog tig andere.
Badge +3
De enige reden voor een station in Muiderberg zou de nabijheid van het P+R terrein kunnen zijn. Het dorp zelf is daar met iets meer dan 3000 inwoners te klein voor. Muidenaren kunnen beter, net als nu, het station in Weesp gebruiken.
Als je het OV in Muiderberg wilt verbeteren, kun je beter kijken of er meer bussen langs het P+R-terrein kunnen rijden of inzetten op een betere bediening met de buslijnen 110 en 151.

Helaas, de Gooische Stoomtram zal niet terugkeren. Maar station Staphorst is misschien rond 2030 gerealiseerd.
http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/station-staphorst-stapje-dichterbij-1.294584
Reputatie 6
Badge
Dan wil ik graag ook een station voor het dorpje Netersel in de gemeente Bladel. Rijdt maar 1x per uur een bus richting 2 andere dorpen met 10 zitplaatsen en komt langs 0 treinstations.

Reageer