beantwoord

(suggestie) Omroepen WAAROM een trein vertraging heeft op het station

• 2 september 2014
  • 3 reacties
  • 635 Bekeken

Vandaag had mijn trein (sprinter richting Zutphen van 15.00 station Arnhem Presikhaaf) 20 minuten vertraging. Echter er werd niet omgeroepen waarom de trein vertraging heeft. Materiaal defect, langzaamrijdende werktrein, openstaande brug, sein/wissel-storing, lastig persoon noem maar op.

Eenmaal ingestapt vroeg ik aan de conductrice waarom de trein zo laat was, het kwam neer op een storing, wat voor een bleef in het midden. Echter vroeg ik waarom niet werd omgeroepen wat de vertraging veroorzaakte. Immers als reizigers weten waarom er vertraging is kunnen wij als reizigers meer en makkelijker begrip tonen voor de situatie. De conductrice verwees me door richting de ns-site ofwel ik kwam hier op het service forum uit.

Ofwel in het kort:
Indien een trein vertraging heeft niet alleen omroepen wanneer de trein aankomt maar ook waarom de trein te laat is. Als reiziger kan ik dan makkelijker begrip tonen voor de situatie.
icon

Beste antwoord door Loes 2 september 2014, 19:58

Vandaag had mijn trein (sprinter richting Zutphen van 15.00 station Arnhem Presikhaaf) 20 minuten vertraging. Echter er werd niet omgeroepen waarom de trein vertraging heeft. Materiaal defect, langzaamrijdende werktrein, openstaande brug, sein/wissel-storing, lastig persoon noem maar op.

Eenmaal ingestapt vroeg ik aan de conductrice waarom de trein zo laat was, het kwam neer op een storing, wat voor een bleef in het midden. Echter vroeg ik waarom niet werd omgeroepen wat de vertraging veroorzaakte. Immers als reizigers weten waarom er vertraging is kunnen wij als reizigers meer en makkelijker begrip tonen voor de situatie. De conductrice verwees me door richting de ns-site ofwel ik kwam hier op het service forum uit.

Ofwel in het kort:
Indien een trein vertraging heeft niet alleen omroepen wanneer de trein aankomt maar ook waarom de trein te laat is. Als reiziger kan ik dan makkelijker begrip tonen voor de situatie.

Hoi WillemG,

Ik sta versteld van het antwoord van mijn collega. Wij hebben namelijk gewoon de instructie om te vertellen, lees dus om om te roepen bij de knooppuntstations en daar het vertrek vanaf om om te roepen waarom we vertraagd zijn. Als we het niet weten, moeten we dat vertellen, maar er wordt van ons wel verwacht dat om te roepen. Op Sprinters doen we dat niet na elk station, maar de belangrijke overstapstations doen we dat wel, althans, dat is de bedoeling dat wij dat als hoofdconducteur doen. Vandaar dat ik het antwoord van mijn collega nogal apart vind. Je vraag is namelijk terecht.
Bekijk origineel

3 reacties

Ofwel in het kort:

Hoi WillemG,

Ik sta versteld van het antwoord van mijn collega. Wij hebben namelijk gewoon de instructie om te vertellen, lees dus om om te roepen bij de knooppuntstations en daar het vertrek vanaf om om te roepen waarom we vertraagd zijn. Als we het niet weten, moeten we dat vertellen, maar er wordt van ons wel verwacht dat om te roepen. Op Sprinters doen we dat niet na elk station, maar de belangrijke overstapstations doen we dat wel, althans, dat is de bedoeling dat wij dat als hoofdconducteur doen. Vandaar dat ik het antwoord van mijn collega nogal apart vind. Je vraag is namelijk terecht.

Hoi WillemG,

In de sprinter zou dat dan moeten gebeuren na station Dieren, overstapplaats op de intercity. Echter dat is niet gebeurd.
Voor Zuthpen werd door de machinist, getuigen de mannen stem, wel omgeroepen dat we nog even moesten wachten totdat de brug dicht was en het sein op groen/oranje weer stond om verder te mogen.

Ter verduidelijking:
Naast in de trein dus ook op stations omroepen waarom de trein vertraging heeft zodat je weet waarom je langer moet wachten op de trein.
Beste WillemG,

Ik kan me voorstellen dat je als reiziger de reden wilt weten van een vertraging, zodra die informatie bekend is proberen we dat ook te communiceren op het station. We vinden het belangrijk dat een reiziger goed wordt geïnformeerd. Soms wordt op het laatste moment de reis nog aangepast en wordt dit later omgeroepen, deze informatie kan dan ook niet altijd op tijd worden omgeroepen. Zodra het personeel ervan op de hoogte is, proberen zij de informatie zo snel mogelijk over te brengen op de reizigers. Loes geeft ook al aan, dat het personeel in trein de reden ook moet aangeven. Hopelijk was deze keer een uitzondering en krijg je een volgende keer wel de juiste informatie.

Reageer