Suggesties voor NS

• 18 March 2018
  • 8 reacties
  • 431 Bekeken

Reputatie 1
Geachte meneer/mevrouw van de Nederlandse Spoorwegen,

Het is bijna lente en dus is het tijd voor een aantal suggesties, tips en hints 😃 😃 :D

Ter informatie betreft de eerste suggestie, er zijn spoorwegovergangen met en zonder slagboom. Deze eerste suggestie gaat over spoorwegovergangen met een slagboom.

1) Bij spoorwegovergangen met een slagboom (op het moment dat de rode lichten aan gaan en er geluid is en de slagbomen naar beneden gaan) is het de bedoeling dat men vóór de slagbomen wacht totdat de trein gepasseerd is, wacht totdat de slagbomen weer omhoog gaan en vervolgens ook wacht totdat de rode lichten gedoofd zijn voordat men zijn of haar weg vervolgt.

Het wachten totdat de lichten gedoofd zijn doet niet iedereen. Dit was te zien in een aflevering van "De Handhavers" op SBS6. Zodra de slagbomen omhoog gaan, terwijl de rode lichten nog aan zijn (met geluid) zijn er gewoon mensen die op dat moment hun weg gaan vervolgen. Het is dan ook een grote ontwerpfout dat de slagbomen omhoog gaan terwijl de lichten nog niet gedoofd zijn. Op deze manier wordt het gewoon uitgelokt om niet te wachten. Zou het een idee zijn om alle spoorwegovergangen met slagboom zo aan te passen dat de slagbomen pas omhoog gaan als ook de lichten gedoofd zijn?

Bij spoorwegovergangen zonder een slagboom werkt deze suggestie natuurlijk niet, maar als we deze suggestie toepassen op de spoorwegovergangen met een slagboom, dan is Nederland weer een stuk veiliger.

2) Op het station zie je weleens mensen met een rollator en kinderwagen. Zolang de treinen in Nederland niet gelijkvloers zijn met het perron, moet er altijd hulp worden geboden aan deze mensen. Weet u wellicht wanneer alle treinen in Nederland gelijkvloers instappen kan aanbieden zodat ook deze mensen zonder hulp kunnen instappen?

3) Tussen het trein en het perron is een gat. Zou u willen doorgeven aan de fabrikanten die de treinen ontwerpen dat ze hun treinen moeten ontwerpen op een manier waardoor er geen gat is tussen het perron en de trein? In Den Haag en Rotterdam heb je Randstadrail. Hier is het echt heel goed gedaan. Er is bijna geen gat te zien. Het is niet 100% perfect, maar het is toch wel rond de 95% perfect. Bij NS is dit percentage veel lager.

4) Ik heb een studentenreisproduct. Als iemand vóór mij in- of uitcheckt met ook een studentenreisproduct, dan moet ik altijd een aantal seconden wachten. Als ik namelijk niet wacht, dan kan ik moeilijk zien of ik succesvol heb in- of uitgecheckt. Ik kan het wel horen aan de pieptoon, maar het zou fijner zijn als er wordt ingesteld dat als men in- of uitcheckt met een studentenreisproduct het scherm van de in- of uitcheck paal na 1 seconde al dooft i.p.v. 2 a 3 seconden. Op deze manier is het wel goed zichtbaar dat ik succesvol heb in- of uitgecheckt. Een andere optie is om een cijfer toe te voegen op het scherm die steeds verhoogd wordt als iemand met hetzelfde soort product in- of uitcheckt.

Dus stel, iemand vóór mij checkt in- of uit met een studentenreisproduct en ik daarna direct ook. Het zou fijn zijn als wanneer ik dan direct in-of uitcheck een cijfer "2" te zien krijg en als achter mij de volgende ook met een studentenreisproduct direct in- of uitcheckt een cijfer "3" te zien krijgt.

5) In de ICM Koploper staan er klapstoelen bij de deuren. Deze klapstoelen zijn hinderlijk voor mensen die in- en uit willen stappen. Het zijn weliswaar wel extra zitplekken, maar toegankelijkheid en veiligheid zijn belangrijker.

6) Zou het een idee zijn dat er in de NS treinen intercoms zijn naast de noodrem? Op deze manier kan je ook met de conducteur praten.

7) Zou het een idee zijn om op zowel de voorkant als de achterkant van alle NS treinen uit te rusten met een camera en/of bewegingssensor?

Sommige treinen zoals de ICM Koploper zijn heel erg hoog. Als er iemand om welke reden dan ook opzettelijk voor de trein gaat staan terwijl deze net wilt vertrekken, dan kan de machinist deze persoon niet zien vanwege de hoogte. Een camera en/of bewegingssensor aan de voorkant kan deze persoon registreren.

Hetzelfde geldt voor mensen die een selfie willen maken met de trein en dus mee gaan liften op de achterkant van de trein. Een camera en/of bewegingssensor op de achterkant kan deze persoon registreren.

8 reacties

1- Je voorstel is zeer gevaarlijk. Bij uitvoering jou idee zijn de bomen nog naar beneden en de lichten al uit. Dat gaat bij duisternis niet lang goed.......
2- Nog 15 tot 20 jaar totdat VIRM en DDZ buiten dienst gaan.
3-Het omgrenzingsprofiel bij een trein moet veel ruimer zijn omdat er veel meer typen (ook buitenlands) materieel zijn. Tevens moet de ruimte groter zijn ivm de lengte van de rijtuigen en ook de hogere snelheid (meer zijdelingse beweging).
4- Dit geld niet alleen bij een studentenproduct. Even wachten is de oplossing. Niemand verplicht je zeer snel te checken. De meeste mensen (80 procent schat ik) kijken niet op het display.
5- Op zich een goed idee, er zijn in veel materieel al klapstoelen om deze reden verwijderd. Maar wel minder zitplaatsen.. ...
6- Nieuw materieel heeft dit al, bv de Flirt en SNG. Je krijgt dan de machinist aan de lijn en niet de conducteur. Vanuit oogpunt van veiligheid kan een machinist niet altijd reageren.
7- Opzettelijk voor de trein gaan staan raad ik strek af. Dat gebeurd ook weinig bij stilstaand. Aanrijdingen persoon gebeuren eigenlijk alleen bij hogere snelheid.
Nieuwe treinen krijgen een camera aan de voorzijde om NA een aanrijding sneller de oorzaak en omstandigheid te kunnen achterhalen.
Reputatie 7
Badge
Geachte meneer/mevrouw van de Nederlandse Spoorwegen,

Het is bijna lente en dus is het tijd voor een aantal suggesties, tips en hints 😃 😃 :D

Ter informatie betreft de eerste suggestie, er zijn spoorwegovergangen met en zonder slagboom. Deze eerste suggestie gaat over spoorwegovergangen met een slagboom.

1) Bij spoorwegovergangen met een slagboom (op het moment dat de rode lichten aan gaan en er geluid is en de slagbomen naar beneden gaan) is het de bedoeling dat men vóór de slagbomen wacht totdat de trein gepasseerd is, wacht totdat de slagbomen weer omhoog gaan en vervolgens ook wacht totdat de rode lichten gedoofd zijn voordat men zijn of haar weg vervolgt.

Het wachten totdat de lichten gedoofd zijn doet niet iedereen. Dit was te zien in een aflevering van "De Handhavers" op SBS6. Zodra de slagbomen omhoog gaan, terwijl de rode lichten nog aan zijn (met geluid) zijn er gewoon mensen die op dat moment hun weg gaan vervolgen. Het is dan ook een grote ontwerpfout dat de slagbomen omhoog gaan terwijl de lichten nog niet gedoofd zijn. Op deze manier wordt het gewoon uitgelokt om niet te wachten. Zou het een idee zijn om alle spoorwegovergangen met slagboom zo aan te passen dat de slagbomen pas omhoog gaan als ook de lichten gedoofd zijn?

Bij spoorwegovergangen zonder een slagboom werkt deze suggestie natuurlijk niet, maar als we deze suggestie toepassen op de spoorwegovergangen met een slagboom, dan is Nederland weer een stuk veiliger.

Dat is iets wat je met ProRail zal moeten oppakken, aangezien zij degenen zijn die de infrastructuur in beheer hebben.

3) Tussen het trein en het perron is een gat. Zou u willen doorgeven aan de fabrikanten die de treinen ontwerpen dat ze hun treinen moeten ontwerpen op een manier waardoor er geen gat is tussen het perron en de trein? In Den Haag en Rotterdam heb je Randstadrail. Hier is het echt heel goed gedaan. Er is bijna geen gat te zien. Het is niet 100% perfect, maar het is toch wel rond de 95% perfect. Bij NS is dit percentage veel lager.
Randstadrail stopt bij iedere halte. Onze treinen niet. Je zal neem ik aan geregeld in de trein zitten. Het moet je dan ook opgevallen zijn dat onze sporen niet in beton gegoten zijn (exclusief de HSL) en een trein derhalve nogal wat schommelende bewegingen maakt. Die ruimte tussen trein en perron is er niet voor niets :)

6) Zou het een idee zijn dat er in de NS treinen intercoms zijn naast de noodrem? Op deze manier kan je ook met de conducteur praten.
De FLIRT en SLT hebben dit al. Je praat dan echter niet met de conducteur, maar met de machinist.

7) Zou het een idee zijn om op zowel de voorkant als de achterkant van alle NS treinen uit te rusten met een camera en/of bewegingssensor?

Sommige treinen zoals de ICM Koploper zijn heel erg hoog. Als er iemand om welke reden dan ook opzettelijk voor de trein gaat staan terwijl deze net wilt vertrekken, dan kan de machinist deze persoon niet zien vanwege de hoogte. Een camera en/of bewegingssensor aan de voorkant kan deze persoon registreren.

Hetzelfde geldt voor mensen die een selfie willen maken met de trein en dus mee gaan liften op de achterkant van de trein. Een camera en/of bewegingssensor op de achterkant kan deze persoon registreren.
Als iemand recht voor mijn trein gaat staan als ik een VIRM heb, zie ik die persoon ook niet. Als iemand zo kort voor een trein gaat staan, kun je daar niet heel veel aan doen. De FLIRT treinen zijn reeds uitgerust met frontcamera's (zoals een zekere treinsurfer onlangs heeft ontdekt), maar zelfs dan zit je met een blinde vlek.
Reputatie 7
Badge
Ah, ik zie dat Spoor 2 me net voor was.
Reputatie 1
Hoi allemaal, wat leuk dat er reacties zijn op mijn suggesties :D

@Spoor 2, ik snap wat je bedoelt met van dat mijn eerste suggestie gevaarlijk kan zijn in de duisternis. Ik denk dat een aanvullende oplossing hier zal zijn van dat er lampen bij de spoorwegovergangen geplaatst wordt. Bij voorkeur van de kleur blauw. De kleur blauw is namelijk een kleur van kalmte en rust. Op deze manier is er verlichting en worden ook nog eens mensen ontmoedigd om zelfmoord te plegen bij een spoorwegovergang.
Badge +3
Bij (knipperende) blauwe lampen denk ik eerder aan alarm (hulpdiensten) dan aan kalmte en rust.

Tegenwoordig worden voor bewaking en bouwterreinen wel steeds vaker groene (LED) lampen gebruikt, dat is rustiger voor de natuur (dieren) en omwonenden.

Vrijwel alle grote leveranciers van straatverlichting hebben inmiddels een of meerdere led-armaturen in hun assortiment opgenomen. De meerderheid van deze armaturen geeft wit of koelwit licht. De Nederlandse fabrikant Innolumis maakt echter gebruik van groene en rode leds, wat een goudgroen schijnsel oplevert. Deze spectrale verdeling sluit beter aan bij de fysiologische eigenschappen van het menselijk oog in het donker (het Purkinje-effect), waardoor er minder licht nodig is om toch goed te kunnen zien.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Led#Toepassingen en zie ook dit filmpje..

Blauw en groen gaan het niet worden in de nabijheid van een spoorlijn, dat zijn kleuren welke reeds in het seinenboek (bijlage 4) voorkomen en een betekenis hebben voor de machinist.

Dag klopt het dat het niet mogelijk is om tijdens je reis een overstap/upgrade aan te schaffen via de app voor de 1e klas? Ik had verwacht dat dat kon maar ook volgens de conductrice kon dat niet. Mijn suggestie is om dit wel mogelijk te maken. Lijkt me iets waar NS op kan verdienen en de 1e klas voller krijgt. Graag reactie

Met NS Flex kan je via de app tot 15 minuten na inchecken nog je klasse wijzigen.

Reageer