beantwoord

Tailgaten met geldig vervoersbewijs

• 10 oktober 2017
  • 74 reacties
  • 1888 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanochtend was de fietsstalling vol achter Leiden Centraal. Ik liep met mijn fiets door het station op zoek naar plek aan de voorkant, zonder in -en uit te checken. Daarop werd ik staande gehouden door geel geüniformeerde NS ordebewakers. Met zijn 5-en slingerden ze me op de bon voor het overtreden van de huisregels van de NS. Die huisregels zijn eenzijdig vastgesteld, zonder overleg met jarenlange vaste klanten zoals ik daar 1 van ben. De ordebewakers hebben zo te zien politiestatus, en werden ook terzijde gestaan door een echte agent te fiets met helm en alle apparatuur. Dat was buiten het station inmiddels. Wie heeft soortgelijke ervaringen? Heeft het zin de zaak voor te laten komen?

Ik heb vervolgens de fiets maar naar Sassenheim gepakt, alwaar geen poortjes. Inchecken met geldig vervoersbewijs is iets waar de NS mij niet toe zal dwingen. Maar daar ging het hier niet om. Ik liep door het station heen waar een bezettingsmacht handhaaft dat dat alleen met gebruik van een pasje gebeurt.
icon

Beste antwoord door Thom 10 oktober 2017, 14:15

Strikt genomen heeft u pas een geldig vervoersbewijs als u bent ingechekt met uw chipkaart. De wet is democratisch vastgesteld met overleg op het hoogste niveau. De wetgevende- en uitvoerende macht hoeven daarvoor werkelijk niet met u te overleggen. Het recht in Nederland is iets anders dan wat u persoonlijk als recht ervaart. Het kan alleen voorkomen als er in strijd met de wet is gehandeld, en dat is niet het geval.

U bent er bij de aankoop van uw abonnement mee akkoord gegaan dat u moet in- en uitchecken. Van dwingen is geen sprake. U had geen geldig vervoersbewijs en tailgaten mag niet. Iemand met vrij reizen moet net zo goed inchecken. Tailgaten is altijd een overtreding die beboet kan worden

Mensen met enig historisch besef, zullen bezwaar hebben tegen de term 'bezettingsmacht'.

Wat er is gebeurd, mag bij u elk gevoel opwekken wat u wilt, maar de wet is, althans door de NS-medewerkers, niet overtreden.
Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 3
Heeft u een goede reden niet in en uit te willen checken? Heeft u daar contact met NS over gehad?

Als u slechts niet gedwongen wilt worden, is het sowieso zinloos.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen heeft u pas een geldig vervoersbewijs als u bent ingechekt met uw chipkaart. De wet is democratisch vastgesteld met overleg op het hoogste niveau. De wetgevende- en uitvoerende macht hoeven daarvoor werkelijk niet met u te overleggen. Het recht in Nederland is iets anders dan wat u persoonlijk als recht ervaart. Het kan alleen voorkomen als er in strijd met de wet is gehandeld, en dat is niet het geval.

U bent er bij de aankoop van uw abonnement mee akkoord gegaan dat u moet in- en uitchecken. Van dwingen is geen sprake. U had geen geldig vervoersbewijs en tailgaten mag niet. Iemand met vrij reizen moet net zo goed inchecken. Tailgaten is altijd een overtreding die beboet kan worden

Mensen met enig historisch besef, zullen bezwaar hebben tegen de term 'bezettingsmacht'.

Wat er is gebeurd, mag bij u elk gevoel opwekken wat u wilt, maar de wet is, althans door de NS-medewerkers, niet overtreden.
Reputatie 7
Badge
Ik liep door het station heen
Er komt wel veel publiek, maar een station of perron is geen publieke ruimte, en daar kunnen "huisregels" gelden. In de NS huisregels staat wanneer een vervoersbewijs geldig is. Alleen vóór de ingang van het station is er zgn. openbare ruimte, die voor ieder toegankelijk is.

Dat is niet nieuw, getuige dit ENTOS citaat: De spoorwegmaatschappijen stelden een z.g. perronkaartje in. Ten eerste bracht dat extra inkomsten in het laatje, maar het hield vooral ongure types buiten het station. Dat perronkaartje kostte vanaf de Eerste Wereldoorlog vijf cent. Bij het in- en uitgaan van de stations werden de treinreizigers of bezoekers door spoorwegpersoneel hier op gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +3
Mensen met enig historisch besef zullen bezwaar hebben tegen de term 'bezettingsmacht'.
Geheel mee eens.

Iemand kan het niet eens zijn met bepaalde regels van een vervoerder. Dat is heel vervelend maar wanneer je van de diensten van een vervoerder gebruik wilt maken, zul je die regels moeten accepteren. Wanneer iemand de regels dan overtreedt door te tailgaten is klagen zinloos. Voor mensen die dan toch klagen en het hogerop zoeken bestaat een woord van 9 letters dat begint met een q en eindigt op een t.
Reputatie 7
Badge +4
Querulant?:D

Je hebt gelijk, Goner.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je om naar de voorkant van het station te komen niet wilt in en uitchecken ben je binnen 3 a 4 minuten met de fiets aan de andere kant. En dan mag je zelf kiezen of je via de Rijnburgerweg gaat of de Walenkamptunnel. Door het station zal nauwelijks sneller zijn want daar mag je niet fietsen.
Goedkoper dan een boete en sneller dan naar Sassenheim fietsen.
Reputatie 5
Querulant ... toch ?

Los van het feit dat TS in overtreding was, vind ik 5 man V&S en een agent van de bike-patrol (?) wel wat overdreven ...
Reputatie 7
Badge
Wanneer je om naar de voorkant van het station te komen niet wilt in en uitchecken ben je binnen 3 a 4 minuten met de fiets aan de andere kant. Door het station zal nauwelijks sneller zijn want daar mag je niet fietsen.

Als je gewoon fietst, val je niet op, en heb je niet(s) te klagen...
Querulant ... toch ?

Los van het feit dat TS in overtreding was, vind ik 5 man V&S en een agent van de bike-patrol (?) wel wat overdreven ...

Ja in dat opzicht kan ik de gemaakte vergelijking wel begrijpen.
1 of 2 hadden het karwei wel kunnen klaren, hadden de andere 4 wat anders kunnen doen.
Reputatie 7
Badge
1 of 2 hadden het karwei wel kunnen klaren, hadden de andere 4 wat anders kunnen doen.

werkoverleg, bijv. ?
Reputatie 3
Je kan voor station Leiden ook een passagepas aanvragen.
Maar met zo'n pas niet in het bezit van een vervoerbewijs.
Je kan met die pas wel het station in maar volgens de huisregels zou dat niet mogen.
Tegenstrijdig beleid van NS.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanvragen-passagepas-station.html
Reputatie 7
Juridische achtergrond
Artikel 72 Wet Personenvervoer 2000:
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Artikel 52 1. Onder verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang als bedoeld in artikel 72 van de wetworden verstaan:
a. gedragingen waardoor de bediening en het gebruik van voorzieningen of van een vervoermiddel dan wel de taakuitoefening van het personeel van de vervoerder worden verhinderd of belemmerd,
b. misbruik maken van voorzieningen dan wel gebruik maken van voorzieningen of van een vervoermiddel op een tijdstip waarop deze niet voor gebruik beschikbaar zijn dan wel op een andere wijze dan waarvoor deze bestemd zijn,
c. uit een vervoermiddel werpen van stoffen of van voorwerpen,
d. zich in kennelijke staat van dronkenschap of onder kennelijke invloed van verdovende middelen bevinden,
e. afsteken van vuurwerk, of op zodanige wijze geluid voortbrengen dat anderen daarvan hinder ondervinden, f. uitoefenen van beroep of bedrijf of het aanbieden van diensten,
g. tentoonstellen van voorwerpen, maken van reclame of propaganda, verspreiden van drukwerken, bedelen of houden van inzamelingen,
h. meenemen in een vervoermiddel van dieren, stoffen of voorwerpen, die hinder, gevaar, verontreiniging of beschadiging veroorzaken of kunnen veroorzaken,
i. roken in een vervoermiddel, station of halte, of gedeelten daarvan, ten aanzien waarvan de vervoerder heeft aangegeven dat roken niet is toegestaan,
j. zich bevinden op een station of halte op een tijdstip dat deze kenbaar gesloten is of op een gedeelte van een station of halte dat kenbaar daartoe niet toegankelijk is,
k. zich op een station of halte begeven langs een andere dan de daarvoor bestemde weg,
l. op een andere wijze hinder, gevaar, verontreiniging of beschadiging veroorzaken of kunnen veroorzaken.

Feitnummer E121b (Euro 90,–)
Voorzieningen gebruiken op een andere dan de daarvoor bestemde wijze.

Het is de bedoeling dat je zelf je ov-chipkaart gebruikt om in te checken om de poortjes te passeren. Doe je dat niet, dan gebruik je dus voorzieningen anders dan bestemd. Als je met alles wat hierboven staat denkt dat jij hard kunt maken dat dat niet zo was, zou ik in beroep gaan. De kans dat je wint acht ik echter zeer klein.

Daarbij is een vervoersbewijs niet geldig tot je incheckt. In dit geval kun je dus ook niet spreken van tailgaten met een geldig vervoersbewijs.
Reputatie 7
Badge
Dat is toch de chipversie vsn het aloude perronkaartje om "vooral ongure types buiten het station te houden" ?
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je om naar de voorkant van het station te komen niet wilt in en uitchecken ben je binnen 3 a 4 minuten met de fiets aan de andere kant. Door het station zal nauwelijks sneller zijn want daar mag je niet fietsen.

Als je gewoon fietst, val je niet op, en heb je niet(s) te klagen...

Dan doe je er fietsend door het station misschien 2 minuten over. Gaat het eigenlijk niet om. Het gaat om de regel dat je om door het station heen te komen moet in en uitchecken, of je dit nu leuk vind of niet. En vind je het niet leuk dan kun je om fietsen. Zo ver is dat niet.
Reputatie 7
Badge +3
Het is trouwens in andere landen ook zo dat je niet naar het perron mag zonder geldig kaartje. In Frankrijk bijvoorbeeld levert dat hele discussies op met de SNCF. Hier een paar voorbeelden.
http://questions.sncf.com/questions/35712-acces-aux-quais
http://questions.sncf.com/questions/983016-accompagnement-personnes-quai

Voor zover ik kan nagaan will de SNCF (net als NS) niet overgaan tot herinvoering van perronkaartjes. Dus ook in Frankrijk zul je dan je toevlucht moeten nemen tot het kopen van een heel goedkoop kaatje en dat als perronkaartje gebruiken. Maar op veel stations wordt natuurlijk helemaal niet gecontroleerd en zijn er ook geen poortjes.
Afgelopen weekend hebben we iemand afgezet bij station Boulogne-Ville. Ook daar grote borden dat je zonder geldig kaartje niet naar het perron mag. Maar een "ticket de quad" was er niet te koop.....

In Engeland zouden op ieder bemenst station perronkaartjes te koop moeten zijn. In de praktijk is dat een stuk lastiger.
https://www.railforums.co.uk/threads/seeing-someone-off-platform-tickets.44826/
Waar kan je terugvinden dat je zonder fietskaartje door de poortjes mag?
Reputatie 7
Badge
[quote=Slidestops]Juridische achtergrond
Artikel 72 Wet Personenvervoer 2000:
Het is een ieder verboden .....

Slidestops 🆒 Redder in nood! Als we jou hier niet hadden ...
Reputatie 5
TS is toch helemaal niet op een perron geweest ??
Ben wel benieuwd welke huisregels er precies zijn overtreden ... toevallig is Leiden blijkbaar al afgesloten waardoor je je in een zone kunt bevinden zonder ingecheckt te zijn, maar hoe zit dat op bijv. Den Haag waar je bergen mensen met fietsen door de hal ziet zeulen (vaak ook erop), ook op tijden dat je niet eens met je fiets in de trein mag dus die zijn blijkbaar ook gewoon op weg naar de andere kant, net als TS ?? Zegt niemand wat van ... en het ziet daar blauw/geel van V&S en politie.

Slidestops 🆒 Redder in nood! Als we jou hier niet hadden ...
Leg 's uit ; als het gaat om de onderstreepte tekst in zijn post, dan ontgaat het me volledig. Hij maakte toch geen gebruik/misbruik van voorzieningen of zijn vervoermiddel :?
Reputatie 7
Badge +3
Daarbij is een vervoersbewijs niet geldig tot je incheckt. In dit geval kun je dus ook niet spreken van tailgaten met een geldig vervoersbewijs.
Hier zie je iets over het hoofd. Met een e-ticket kun je helemaal niet inchecken en kun je wel degelijk tailgaten met een geldig vervoerbewijs.

Ik heb overigens de indruk dat tekst van jhf400 is aangepast. Er staat niets meer over het niet willen in- en uitchecken met zijn abonnement en het achter iemand aan mee naar binnenglippen zonder in te checken......
Met een e-ticket heb je altijd een geldig vervoersbewijs en zal het tailgaten wel de overtreding zijn? Maar voor een fiets heb je toch ook een kaartje nodig?
Reputatie 7
Badge
Met een e-ticket heb je altijd een geldig vervoersbewijs en zal het tailgaten wel de overtreding zijn? ?

En wat als je eerst geldige e-ticket (in de regen op het glas van de scanner gedrukt om het poortje te openen) door toedoen van een NS poortje onleesbaar/onbruikbaar dus ongeldig is geworden???/
Dat zal wel de verantwoordelijkheid van de reiziger zijn.

Maar nogmaals, mag je zonder fietskaartje door de poortjes?
Alleen om door te steken naar de andere zijde van het station.
En waar kan ik dat teruglezen?
Reputatie 7
Badge +3
Nergens. Als je een fiets aan de hand meevoert, heb je geen vervoerbewijs voor de fiets nodig. Je hebt pas een Dagkaart Fiets nodig op het moment dat je met fiets de trein betreedt om een reis te beginnen.

Reageer