beantwoord

Tarief Blerick-Enschede bijna 40 procent verhoogd

• 5 juni 2014
  • 4 reacties
  • 310 Bekeken

Sinds 2011 reis ik elk weekend van Enschede naar Blerick en terug met mijn studentenreisproduct. Omdat er regelmatig op dit traject werkzaamheden zijn in het weekend reis ik dus ook regelmatig buiten mijn vrij-reizen-periode om een reistijd van 4 uur te voorkomen.
Nu kostte een kaartje voor dit traject in november 2011 12,40, dat werd in de loop van de tijd verhoogd naar 12,60, 13,10, 13,50 en uiteindelijk tot 13,80 in mei 2014. Echter kan ik nu geen kaartje meer kopen voor dit traject dat geldt voor Blerick-Nijmegen met Veolia met vervolg Nijmegen-Enschede via Deventer met NS, het traject dat altijd door de reisplanner werd aanbevolen. Één optie is om via Utrecht te reizen (alleen NS), de andere optie is via Zutphen (met Veolia, NS, Syntus en weer NS). Alleen met het 'trajectloze' kaartje is het dus mogelijk om via Deventer te reizen. Dit kaartje kost echter 17,77 volgens de NS-reisplanner. (Alle eerder genoemde tarieven zijn met 40% korting).
Nu kostte het me op dit traject overigens wél een vergelijkbaar bedrag (ongeveer 18 euro) als ik op saldo reisde. Dit kwam door dubbele instaptarieven bij de verschillende vervoerders. De NS beloofde echter dit probleem begin 2014 te verhelpen. Ik kan niet anders dan nu de indruk krijgen dat 'dubbel instaptarief verhelpen' wordt opgelost door simpelweg het tarief voor het traject aanzienlijk te verhogen. Ter vergelijking: een retourtje Blerick-Enschede, 2e klas vol tarief, kostte voorheen 43 euro. Dit is nu verhoogd naar 59,30 (!!) euro.
Ik vind dit een belachelijke verhoging, en mijn vraag is daarom: Gaat hier nog iets aan veranderen? Op deze manier wordt reizen met de trein buiten het weekend voor mij vrijwel onmogelijk gemaakt.
icon

Beste antwoord door Ramon NS 6 juni 2014, 12:46

Dag Keuning, goed dat je ons forum hebt weten te vinden om deze vraag te stellen. De antwoorden van Dennis zijn inderdaad juist. Graag zou ik hier nog het één en ander aan toe willen voegen. De tarieven worden meestal per 1 januari van elk jaar verhoogd. De verhoging is in lijn met de stijging van de consumentenprijsindex, de gebruiksvergoeding* voor de infrastructuur. NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor.

Op bepaalde trajecten in Nederland is het mogelijk om met verschillende treinvervoerders (Arriva, Breng, NS, Syntus, Valleilijn of Veolia) uw bestemming te bereiken. Sinds 2 april 2014 is de prijs van een treinkaartje (enkele reis en retour), e-ticket en Traject Vrij abonnement niet meer gebaseerd op enkel de tarieven van NS als je een deel of de totale reis aflegt met Arriva, Breng, Syntus, Valleilijn of Veolia. Voor alle regionale treinvervoerders gelden andere tarieven die naar aanleiding van landelijke regelgeving sinds 2 april 2014 in de prijs van NS-treinkaartjes zijn verwerkt. Hierdoor kan de prijs van de reis gestegen zijn.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat je verkeerd gekeken hebt, voor de prijzen van papieren kaartjes (tevens binnenkort die van op saldo reizen) klik op "Toon uitgebreid prijsadvies". Blerick-Nijmegen met Veolia met vervolg Nijmegen-Enschede via Deventer met NS met korting kost ruim € 14.
Ik denk dat je verkeerd gekeken hebt, voor de prijzen van papieren kaartjes (tevens binnenkort die van op saldo reizen) klik op "Toon uitgebreid prijsadvies". Blerick-Nijmegen met Veolia met vervolg Nijmegen-Enschede via Deventer met NS met korting kost ruim € 14.

In het uitgebreid prijsadvies staat inderdaad dat de prijs van een papieren kaarje voor dit traject 14.40 is. De grap is alleen dat er NIET gekozen kan worden voor dit traject bij de kaartautomaat van NS. De enige mogelijkheid om dit traject te gebruiken zonder ofwel via Utrecht te reizen ofwel met 3 vervoerders te moeten reizen is om een vrije trajectkeuze-kaartje te kopen voor 15.80. Zelfs al zou het kaartje van 14.40 te krijgen zijn bij de automaat is dit nog steeds een verhoging van 1.30 ten opzichte van Januari van ditzelfde jaar. Waar slaat trouwens uberhaupt dat nieuwe trajectkaartje op? Een maand geleden kocht ik nog gewoon een kaartje van de ene plek naar de andere plek, voor minder geld!

Daarnaast heeft NS beloofd begin dit jaar het dubbel instaptarief te verhelpen, terwijl nu zwart op wit op de reisplanner van NS wordt aangegeven dat reizen op saldo 17,77 kost, wat dus veel duurder is dan een papieren kaartje. Ik heb dit al jaren proberen te begrijpen maar ik kan er maar niet bij. Bij de servicebalie op station Enschede is me verzekerd dat er absoluut geen sprake meer is van dubbel instaptarief betalen! Waarom is reizen op saldo zo veel duurder?
Reputatie 6
Badge +2
In het uitgebreid prijsadvies staat inderdaad dat de prijs van een papieren kaarje voor dit traject 14.40 is. De grap is alleen dat er NIET gekozen kan worden voor dit traject bij de kaartautomaat van NS. De enige mogelijkheid om dit traject te gebruiken zonder ofwel via Utrecht te reizen ofwel met 3 vervoerders te moeten reizen is om een vrije trajectkeuze-kaartje te kopen voor 15.80.
Dit is blijkbaar inmiddels gecorrigeerd, de automaat en de e-ticket bestelprocedure geven

Route A Prijs € 24,22, met korting € 14,49

van Blerick naar Nijmegen met Veolia
van Nijmegen naar Enschede met NS

Daarnaast heeft NS beloofd begin dit jaar het dubbel instaptarief te verhelpen, terwijl nu zwart op wit op de reisplanner van NS wordt aangegeven dat reizen op saldo 17,77 kost, wat dus veel duurder is dan een papieren kaartje. Ik heb dit al jaren proberen te begrijpen maar ik kan er maar niet bij. Bij de servicebalie op station Enschede is me verzekerd dat er absoluut geen sprake meer is van dubbel instaptarief betalen! Waarom is reizen op saldo zo veel duurder?
Zie http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html, nog deze maand worden de prijzen bij op saldo reizen verlaagd tot die van de huidige papieren kaartjes, op tijd vóór het afschaffen van papieren kaartjes met korting.

Dag Keuning, goed dat je ons forum hebt weten te vinden om deze vraag te stellen. De antwoorden van Dennis zijn inderdaad juist. Graag zou ik hier nog het één en ander aan toe willen voegen. De tarieven worden meestal per 1 januari van elk jaar verhoogd. De verhoging is in lijn met de stijging van de consumentenprijsindex, de gebruiksvergoeding* voor de infrastructuur. NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor.

Op bepaalde trajecten in Nederland is het mogelijk om met verschillende treinvervoerders (Arriva, Breng, NS, Syntus, Valleilijn of Veolia) uw bestemming te bereiken. Sinds 2 april 2014 is de prijs van een treinkaartje (enkele reis en retour), e-ticket en Traject Vrij abonnement niet meer gebaseerd op enkel de tarieven van NS als je een deel of de totale reis aflegt met Arriva, Breng, Syntus, Valleilijn of Veolia. Voor alle regionale treinvervoerders gelden andere tarieven die naar aanleiding van landelijke regelgeving sinds 2 april 2014 in de prijs van NS-treinkaartjes zijn verwerkt. Hierdoor kan de prijs van de reis gestegen zijn.

Reageer