beantwoord

Te vroeg

  • 8 november 2017
  • 26 reacties
  • 596 Bekeken

Iedereen heeft t vaak over vertraging. Wat ik echter regelmatig meemaak, is dat de trein te vroeg vertrekt. Zoals net de trein vanuit Duivendrecht naar Almere. Ik zag m al om 16.09 wegrijden ipv 16.11. Ligt dat aan de conducteur of de machinist ?
Nu een kwartier te laat op Mn afspraak ...
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 november 2017, 18:21

Hallo Flora en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Nooduitgang en iMark al aangeven, is dit een 'hot topic' waar veel berichten over binnenkomen. Het is niet de bedoeling dat een trein te vroeg vertrekt, net zo min als dat een trein niet vertraagd hoort te vertrekken. Te vroeg vertrekken voelt nog vervelender natuurlijk. Vanuit het forum proberen wij hier ook een luisterend oor voor te vinden binnen de organisatie, aangezien het aantal topics met dit thema oploopt. Ook Social Media krijgt veel meldingen hierover binnen. Dit helpt jou op de korte termijn niet, maar toch willen wij dit soort meldingen graag goed doorspelen. Ik zet het voor deze rit door, in het vervolg leent onze Twitter of Facebook pagina zich hier het beste voor. Wij zetten dit door, zodat er een database ontstaat van klachten n.a.v. te vroeg vertrekkende treinen.
Bekijk origineel

26 reacties

Als u even op dit forum zoekt zult u zien dat er meerdere topics te vinden zijn.

https://forum.ns.nl/search?q=Te+vroeg+vertrokken
Reputatie 7
Badge +3
Iedereen heeft t vaak over vertraging. Wat ik echter regelmatig meemaak, is dat de trein te vroeg vertrekt. Zoals net de trein vanuit Duivendrecht naar Almere. Ik zag m al om 16.09 wegrijden ipv 16.11. Ligt dat aan de conducteur of de machinist ?
Nu een kwartier te laat op Mn afspraak ...

Het ligt aan de onnozele NS die weigert de vertrekprocedure te herzien zodat er weer op de klok gekeken wordt voordat wordt vertrokken. Een station als Duivendrecht is een zogenaamde halte aan de vrije baan waardoor het sein al veilig staat bij aankomst en dus ook het vertreklicht al brandt. De Hc zou niet te vroeg met de vertrekprocedure mogen beginnen maar doet dat dus wel. Ook omdat er bij NS geen haan kraait naar deze elementaire fouten. Men is zo overdreven gefocust op het voorkomen van vertragingen dat men liever te vroeg vertrekt.
Reputatie 7
Hallo Flora en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Nooduitgang en iMark al aangeven, is dit een 'hot topic' waar veel berichten over binnenkomen. Het is niet de bedoeling dat een trein te vroeg vertrekt, net zo min als dat een trein niet vertraagd hoort te vertrekken. Te vroeg vertrekken voelt nog vervelender natuurlijk. Vanuit het forum proberen wij hier ook een luisterend oor voor te vinden binnen de organisatie, aangezien het aantal topics met dit thema oploopt. Ook Social Media krijgt veel meldingen hierover binnen. Dit helpt jou op de korte termijn niet, maar toch willen wij dit soort meldingen graag goed doorspelen. Ik zet het voor deze rit door, in het vervolg leent onze Twitter of Facebook pagina zich hier het beste voor. Wij zetten dit door, zodat er een database ontstaat van klachten n.a.v. te vroeg vertrekkende treinen.
Reputatie 6
Geldt de GTBV-regeling ook als de trein te vroeg vertrekt en daardoor een half uur moet worden gewacht op de volgende?
Reputatie 6
Badge
@Bertus, als de overstap in de reisplanner haalbaar was geweest en de trein inderdaad te vroeg vertrokken is waardoor je een half uur niet verder kon: ja. NS Moet ook vervangend vervoer regelen mocht je hierdoor de laatste trein naar huis missen.
Geldt de GTBV-regeling ook als de trein te vroeg vertrekt en daardoor een half uur moet worden gewacht op de volgende?

Ben niet van de NS, maar denk dat ze daar niet moeilijk over doen als je de zaak op scherp zet aankaart.
Reputatie 6
@ landrsrhrn: Het gaat me niet zozeer om een 'haalbare' overstap, maar puur als de trein gemist wordt doordat die te vroeg is vertrokken.

@ nooduitgang: ik ben benieuwd of in de achterliggende systemen van GBTV ook (te vroeg) vertrokken treinen worden opgenomen.

Wellicht heeft één van de moderatoren het antwoord? Of misschien voer voor een nieuw topic?
@ nooduitgang: ik ben benieuwd of in de achterliggende systemen van GBTV ook (te vroeg) vertrokken treinen worden opgenomen.
Nee. Enkel te laat. Te vroeg vertrokken treinen toevoegen is ook geen eenvoudige handeling overigens.
Reputatie 6
Daar was ik al bang voor. GTBV lijkt me dus in het geval van een te vroeg vertrokken trein geen appeltje-eitje...
Reputatie 6
Badge
Beroepen op de reisplanner die aangeeft dat je de overstap had kunnen halen en jouw trein niet vertraagd was. Dat moeten ze wel geloven.
Reputatie 6
Ik doel dus niet op een trein die van een overstapstation te vroeg vertrekt maar vanaf een station, waar die een tussenstop maakt.

Stel: ik reis van Delft naar Eindhoven. De trein vertrekt niet om 10:00:00 maar al 09:59:15 en precies op dat tijdstip kom ik op het perron. Ik zie de trein dus net vertrekken.
De volgende trein naar Eindhoven vertrekt (als het goed is) om 10:30:00 en daardoor arriveer ik dus een half uur later dan voorzien in Eindhoven.

Conclusie: door het te vroege vertrek kom ik een half uur vertraagd op mijn bestemming aan. Recht op GTBV?
Ja, alternatieve formulier gebruiken en aangeven welke trein te vroeg vertrokken is.
Reputatie 6
Henk, bedankt voor de tip.

En hopelijk is in voorkomende gevallen bij de afdeling GTBV dan ook bekend, dat een bepaalde trein daadwerkelijk te vroeg is vertrokken en niet wordt afgescheept met de riedel dat de desbetreffende trein geen vertraging had.
Nee, dat is in claimcheck niet bekend. Te vroeg vertrekken is wat lastig af te leiden uit de informatievoorziening, vooral als het secondewerk is. Of de claims af- of toegewezen worden durf ik niet te zeggen, het zou me niet verbazen als je (in sommige gevallen) op je strepen moet gaan staan helaas.
Ik vrees dat ik weinig kan toevoegen aan wat Henk_NL al heeft aangegeven. In principe zou je in zo'n situatie inderdaad in aanmerking komen als je door een te vroeg vertrokken trein meer dan 30 minuten vertraging oploopt. Het nadeel bij dit soort situaties, zoals Henk_NL ook al aangeeft, is dat het enorm lastig om dit aan te tonen. Ten eerste wordt het te vroeg vertrekken niet geregistreerd (zelf bewijs maken helpt), maar daarnaast zal het ook vaak een afweging zijn tussen 'de trein is echt onacceptabel vroeg vertrokken' of 'je was gewoon te laat op het station'. Hoe dat soort claims precies behandeld worden durf ik niet te zeggen, ik ben er geen specialist in. Je kunt in ieder geval altijd een poging wagen.
Binnen 30 dagen na vertrek kan ik het eventueel nazoeken, maar dan zou je er op het forum een topic over moeten maken en me daarin even moeten pingen.

Ik vrees dat ik weinig kan toevoegen aan wat Henk_NL al heeft aangegeven.

Reputatie 7
Badge
Het is mij een aantal keren overkomen, en ik zorg zelf voor bewijs, zoaks Stijn NS al adviseert: ik maak foto van vertrekkende trein en stationsklok (in 1 beeld), en vraag ProRail per email om verklaring van vertrektijd van specifieke trein ( station, dag en treinnummer). Dat krijg je per email. Beide gaan mee met GTBV verzoek op alternatieve formulier. En dan wijst NS af, maar ga ik in bezwaar, soms weer afgewezen, en daarna chat ik met klantenservice met verwijzing naar de GTBV- voorwaarden (waarin staat "afwijking van vertrektijd"), en komt na 2 a 3 maanden geld terug. Ik ben niet blij met al dat extra werk, maar als ik niks doe wordt het probleem ook niet bij NS geregistreerd.
Reputatie 7
Badge +3
Toevallig zag ik net dit twitterbericht met foto:
https://twitter.com/wjmeulman/status/929336961374064646

Dat is tenminste duidelijke communicatie wat betreft de vertrekprocedure.
Badge +3
Haha Momo ik zie hem op Twitter ook al vaak voorbij komen als retweet inderdaad.

Dat is inderdaad super duidelijk. No 'late runners' de deuren gaan 30 seconden (maar dan ook niet eerder) voor vertrek dicht, en op de hele minuut gaan we rijden!

Bij Kassa BBN/VARA vanavond trouwens een treinformulemanager aan het woord. Wie dat nu weer bedacht heeft weet ik ook niet !? :?
Reputatie 7
Badge
Bij Kassa BBN/VARA vanavond trouwens een treinformulemanager aan het woord. Wie dat nu weer bedacht heeft weet ik ook niet !? :?

Raad eens... begint met Mark en eindigt op ting
Iemand die verantwoordelijk is voor productmanagement van een soort trein, zoals sprinter of ICD

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/53870/notengeur-en-3d-brillen-moeten-reiziger-verleiden
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/08/treinkunst-moet-juist-niet-te-veel-opvallen-1428339-a1135353
Badge +3
Ik ga eerst die uitzending van Kassa maar eens kijken straks of morgen (heb andere dingen te doen) maar die term 'treinformulemanager' belooft veel lachwekkends denk ik zomaar.. 😛
Reputatie 7
Badge
die term 'treinformulemanager' belooft veel lachwekkends denk ik zomaar.. :P

Het gaat allemaal om "hoe verkoop je iets dat slecht is, als goed...". Dat begon al met de wijziging van "plaatsbewijs" in "vervoersbewijs". Straks is "deze trein is vol" omgedoopt in "de volgende trein is speciaal voor u ".
Het is overigens te zot voor woorden dat de klant moet bewijzen dat een trein te vroeg vertrekt.

Dit moet gewon ergens vastgelegd zijn. Het is nu een beetje reizigertje proberen af te schepen verhaal.

Het moet niet "enorm lastig" zijn, het moet gewoon goed geregeld zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Toevallig zag ik net dit twitterbericht met foto:
https://twitter.com/wjmeulman/status/929336961374064646

Dat is tenminste duidelijke communicatie wat betreft de vertrekprocedure.


Interessant. En net zo dom als NS. Sinds NS de treinen vroeger/te vroeg laat vertrekken is de aankomstpunctualiteit amper verbeterd. Het een heeft dus niets met het ander te maken en NS kan beter op de schreden terugkeren en weer uitgaan van het principe: vertrektijd = uiterste instaptijd.
Reputatie 7
Badge
Ach iMark, NS heeft haar best gedaan, toch? Er zijn bij grote bedrijven talloze "oplossingen" door managers achter hun excel-sheet, zonder merkbaar lange termijn resultaat. Maar op korte termijn is het goed voor een bonus of promotie.

Reageer