Te vroeg vertrek

• 17 december 2018
  • 6 reacties
  • 316 Bekeken

code:
Vandaag heb ik de trein gemist. Ik was op tijd, maar de conducteur was niet op tijd. Ze was namelijk te vroeg.

Ik liep naar de trein. Geen sprint, want ik had nog drie minuten speling. Voor de deur stonden twee mannen met een rolstoel. Ik dacht dat ze die rolstoel nog naar binnen wilden hijsen. Dus ik wachtte even.
Op dat moment klonk de sluitfluit. Daar schrok ik van; kennelijk moest ik toch naar binnen. Ik zou direct tussen de mannen door naar binnen stappen, maar de conducteur -die bij deze deur binnen stond - hield me verbaal tegen. "Nee meneer, u bent te laat!" Tussen de sluitfluit en mijn poging zaten twee of drie tellen.
De deuren sloten zich hermetisch. Daarna bleef de trein nog twee minuten stil staan, want het was nog geen vertrektijd. De machinist hield zich wél aan de vertrektijd!

Ook de beide mannen bij de deur verbaasden zich over deze conductrice. "Wat een bitch!" zei één van de beide heren. De ander vulde aan: "en dan ook nog twee minuten wachten. Beneden peil! Ik zou een klacht indienen als ik u was!"

Ik weet dat er een vertrekprocedure bestaat, en dat de deur even voor vertrektijd gesloten mag worden, maar zoals het nu ging was het te strikt.

6 reacties

Vreemd en heel vervelend, maar over welke trein heeft u het ?
De Intercity Direct van 14.38 uur uit Amsterdam Centraal. De conductrice stond helemaal achter in, waar het overigens best vol was. Achteraf had ik beter een paar deuren naar voren kunnen lopen, maar dan had ik ook de trein gemist vanwege de abrupte sluiting van de deuren.
Bedankt voor de verdere informatie Henk50. Zoals Stoomman al aangaf vind ik het ook een erg vreemde situatie. Het klopt dat het in wezen niet meer is toegestaan om in te stappen nadat het fluitsignaal is gegeven, maar als je bij de deur, voor zover ik heb begrepen, al zo'n 2 à 3 minuten staat voordat er gefloten wordt ben ik het er mee eens dat dit wel erg strikt is.

Ik heb in ieder geval een melding gemaakt van de situatie, zodat het onderzocht kan worden en deze conductrice er eventueel op kan worden aangesproken.
Reputatie 2
Belachelijk gedrag dat veel vaker voorkomt. Komt door mentaliteit van sommige conducteurs in combinatie met de onzinnige vertrekregeling.
Belachelijk gedrag dat veel vaker voorkomt. Komt door mentaliteit van sommige conducteurs in combinatie met de onzinnige vertrekregeling.

Mocht je voorbeelden hebben dan kun je dat altijd aangeven, Steven91. We kunnen hier melding van maken en de conducteur wordt, wanneer er inderdaad te vroeg vertrokken is, er ook op aangesproken.
@ Stijn (om misverstanden te voorkomen): toen ik de trap opliep stond de klok op 14.35. Ik liep toen door naar de achterste deur van de Intercity Direct, waar twee mannen bij de deur stonden met een rolstoel tussen hen in. Ik dacht dat ze die rolstoel naar binnen wilden tillen. Dus ik was even aarzelend: wat gaat er gebeuren? Op dat moment ging opeens de sluitfluit. Ik wilde om beide mannen heen lopen en gaf verbaal aan aan de conducteur dat ik in wilde stappen. Maar ze maakte een armgebaar en zei "Nee!" Daarna keek ik verbaasd op de klok: deze stond toen op 14.36 en 20 seconden. De deuren waren dus op dat moment al dicht. Daarna duurde het nog bijna twee minuten voordat de trein ging rijden. Het lijkt er op dat de conducteur te vroeg heeft gefloten. Dat was ook de mening van de beide getuigen, die ook opmerkten dat het echt nog geen tijd was. Het verbaasde me ook dat ze niet even keek of er nog reizigers mee moesten en dan pas de sluitfluit gebruikte.

Reageer