beantwoord

Tekst "press a key" op de betaalterminal

• 23 oktober 2017
  • 28 reacties
  • 512 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 14 reacties
Ik ging vandaag mijn saldo ophogen bij de automaat en in plaats van dat er op de betaalterminal (waar je je pincode invoert) "welkom" stond, zoals gebruikelijk, stond er "Press a key" ergens op een rare plek op het scherm. Voor de zekerheid ben ik naar de automaat er tegenover gegaan, maar daar stond hetzelfde, samen met nog een raar teken in de hoek. Toen ik op een toets van de terminal drukte verscheen er wel weer "welkom" en kon ik gewoon mijn kaart opladen. Heeft iemand dit eerder gezien? Is het normaal?
icon

Beste antwoord door klant_Jac 23 oktober 2017, 20:21

Dag Nijn,
welkom in de wondere wereld van automaten en afstandsbedieningen!

De kaartautomaten - in feite een soort computer met beeldscherm en kassa - kunnen op afstand voorzien worden van nieuwe besturings-software, kaartsoorten, prijstabellen en dienstregeling. De gebeurt meestal s-nachts. Het kan zijn dat ze daarna nog niet geactiveerd waren, en dat die dankbare taak aan u is.

Bleven de automaten daarna het gebruikelijke scherm vertonen, of gingen ze terug in de "slaapstand"? Ik vermoed namelijk dat de dienstregeling 2018 is ingeladen, zodat je nu kerstkaartjes kunt kopen.

Enkele kaartautomaten in Nederland zijn zgn. proefautomaten. Daar probeert NS uit hoe de reizigers de automaat bedienen en gebruiken. Daar zal vaker de software worden gewijzigd..

Als het de PIN terminal betreft, denk ik meer aan een hacker-storing.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge
Dag Nijn,
welkom in de wondere wereld van automaten en afstandsbedieningen!

De kaartautomaten - in feite een soort computer met beeldscherm en kassa - kunnen op afstand voorzien worden van nieuwe besturings-software, kaartsoorten, prijstabellen en dienstregeling. De gebeurt meestal s-nachts. Het kan zijn dat ze daarna nog niet geactiveerd waren, en dat die dankbare taak aan u is.

Bleven de automaten daarna het gebruikelijke scherm vertonen, of gingen ze terug in de "slaapstand"? Ik vermoed namelijk dat de dienstregeling 2018 is ingeladen, zodat je nu kerstkaartjes kunt kopen.

Enkele kaartautomaten in Nederland zijn zgn. proefautomaten. Daar probeert NS uit hoe de reizigers de automaat bedienen en gebruiken. Daar zal vaker de software worden gewijzigd..

Als het de PIN terminal betreft, denk ik meer aan een hacker-storing.
Badge +3
Ja, op die dingen draait een 'embedded' versie van (meestal) Windows, en soms zelfs een behoorlijk oude versie zoals Windows NT of 98 of XP.

Dat werkt op zich wel, en is relatief onschuldig maar soms geeft Windows dan een 'exception error' dus een fout waar het eigenlijk niets mee kan en dan moet je op doorgaan of negeren klikken en werkt het uiteindelijk wel, of word je terug gestuurd naar het begin. Het komt ook wel voor bij andere apparaten zoals bij tankstations.

Op websites zie je het ook wel soms "er is een onbekende fout opgetreden, probeer opnieuw"...

Vergelijk het ook met je internetmodem thuis. Als die vastloopt even de stekker er uit en weer er in is meestal de oplossing.

Edit: Wat klant_Jac zegt kan ook (als het bij meerdere automaten zo was) dan is er een update geweest misschien. Die zijn meestal 'silent/unattended' dus geven geen meldingen maar je weet het nooit..
Omdat je zo specifiek over betaalterminal praat en pinnen in de tags hebt staan, ben ik even nieuwsgierig. Betrof het hier de kaartautomaat-interface (grote touchscreen), of echt de betaalterminal, het gedeelte waar je de pas invoert en pincode intikt?
Nee, het ging echt om de betaalterminal, de tekst stond op het aparte kleine schermpje boven het numerieke toetsenbordje waar je je pincode op intikt. Dus niet op het grote touchscreen. Vandaar dat ik het ook een beetje verdacht vond en de andere automaat wilde nemen, maar daar stond precies hetzelfde.

Omdat je zo specifiek over betaalterminal praat en pinnen in de tags hebt staan, ben ik even nieuwsgierig. Betrof het hier de kaartautomaat-interface (grote touchscreen), of echt de betaalterminal, het gedeelte waar je de pas invoert en pincode intikt?
Reputatie 7
Badge
Oei.... NS gehackt, en misschien jouw betaalpas ook...::?
Nu word ik nieuwsgierig 🆒 Op welk station?
Thanks, dan klopt m'n vermoeden. Iemand die het verschil weet tussen die twee dus 😃 😃 :D

Overigens is de verklaring ervoor ongeveer hetzelfde, al zijn pinterminals nog grotere rampendingen. Waarschijnlijk hebben ze een update of configuratiewijziging doorgekregen, zijn gaan herstarten/herladen en schakelen daarna naar dit venster 🙂
Badge +3
Heel vreemd (en terecht verdacht!) want de UI van de PIN-terminal is zeker geen Windows en al helemaal geen touchscreen dus.
Reputatie 7
Badge
Baas boven baas :@
dat wordt koffie op mijn rekening
want de UI van de PIN-terminal is zeker geen Windows
Pas op wat je zegt 😞 😞 😞 😞 😞
Reputatie 7
Badge
want de UI van de PIN-terminal is zeker geen Windows
Pas op wat je zegt 😞 😞 😞 😞 :(

Als je geld toe wilt krijgen, is het Windows; als je geld kwijt wilt, is het iOS; en als je iets goeds wilt, is het Linux.
Henk + Windows == vliegende dingen uit het raam.

Ben zelf enthousiast IRSSI-gebruiker, werd een week of wat geleden aangesproken door iemand naast me in de trein met de vraag of ik aan hacken was, LOL.
Reputatie 7
Badge
IRSSI... datis toch IRC... 20 jaar geleden chatten? Vintage! Net zo in als een Nokia 6310
Jup, IRC client. Hobby nog wat met een aantal minigames die ik uitwerk, daar doen we contact via IRC. Lekker makkelijk.
Reputatie 6
Badge
Lekker kort door de bocht om Linux met Windows te vergelijken. Vertel je er ook even bij dat Linux open souce is en er dus willekeurige mensen aan werken die echt naar de gebruikers luisteren? Bovendien is Linux vaak helemaal gratis. Dan kan je zeker goed concurreren ja.
Beetje lol moet kunnen.
Ik weet niet wie er heeft bepaald dat deze vraag beantwoord is, maar volgens mij is dat nog niet echt het geval. Het gaat dus om de pin-terminal en niet om de kaartautomaat-interface. Daar staat volgens Robert B. geen Windows op, maar wat dan wel?

Het was trouwens in Dieren en gisteren zag ik het opnieuw. Twee keer binnen een week de eerste persoon zijn die gebruik maakt van de automaat na een nieuwe update of configuratie lijkt me vrij sterk. Zeker omdat ik het eerder nog nooit had gezien, en ik reis toch vrij veel met de trein.

Ik heb contact gezocht met de NS via Twitter en zij raadden aan om voorlopig het saldo op m'n rekening voor de zekerheid maar goed in de gaten te houden, meer wisten zij ook niet. Nu ga ik er niet van uit dat ik geskimd ben, maar ik ben (inmiddels) toch wel nieuwsgierig naar de ins en outs van de UI van de pinterminal... Is het een onschuldige screensaver of zit er toch een hacker achter? 🙂
Reputatie 7
Badge
Slimme hackers (en dat zijn de meesten) halen het kunstje eerst een tijd uit (tot de verwondering omslaat in terughoudendheid) en slaan dan ineens hun slag.
Raar advies van NS, de klant moet zelf zijn rekening in de gaten houden, zodat NS niets hoeft te doen :?
Reputatie 7
Badge
Dat vind ik ook zo bijzonder aan deze zaak. Niemand van NS komt vertellen of dit nu een onschuldig technisch mankementje is, of een serieuze hack(poging). Intussen lopen reizigers mogelijk financieel risico. Lijkt de bank wel.
Reputatie 6
Badge
Simpel, NS is waarschijnlijk niet eens aansprakelijk bij een daadwerkelijke hack.
Badge +3
NS zou wellicht de fabrikant van die automaten kunnen noemen, zodat we daar kunnen informeren wat er zoal op draait?

Mijn opmerking was omdat ik het een behoorlijk overkill zou vinden om Windows CE op een simpele betaalterminal te draaien.
Reputatie 6
Badge
Windows CE wordt volgens mij voornamelijk gebruikt voor simpele mini-laptops met 1/4 GB RAM. Die dingen kunnen amper 1 YouTube filmpje van 20FPS aan op 240P.
Badge +3
Ja, en voor veel embedded dingen zoals waarschijnlijk ook de RailPockets e.d.
Mijn opmerking was omdat ik het een behoorlijk overkill zou vinden om Windows CE op een simpele betaalterminal te draaien.
Windows 7 Embedded kom ik ook tegen hoor, maak je geen zorgen 😃
Reputatie 6
Badge
Een hackpoging zou ik vreemd vinden. Deze automaten hangen niet open en bloot aan het internet.
Of er moet iemand op het interne NS-netwerk zitten. Maar dan moet het wel een verdomd goede hacker zijn als ze de kaartautomaten kunnen voorzien van eigen software,

Reageer