Ter info... (poortjes Rotterdam CS)

• Anonymous
  • 0 reacties
Was te verwachten.....

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23999470/__Zwartrijders_op_R_dam_CS__.html

http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-05-2015/zwartrijders-hebben-lak-aan-poortjes-cs

170 reacties

Zo ziet dat er dus uit: https://youtu.be/qae6mh1-1Hk

:):8;) voel me gelijk 25 jaar jonger. Maar helaas... Denk dat ik er fysiek gemakkelijker onderdoor kruip...

Aparte prioriteiten houdt die beveiligingsmedewerker er op na. Over de poortjes springen is blijkbaar geen probleem, maar waag het niet hem te filmen en om een reactie te vragen...
Misschien had hij zijn OV-chipkaart niet bij zich en kon hij dus niet achter de hordeloper aan.
@theofiel

Ik vind het persoonlijk ook een vreemde reactie van de beveiliger. Ik mis de belangrijkste vraag aan de cameraman en dat is of hij of zij toestemming heeft van de vervoerder om te mogen filmen op het station. Ook al had men geen toestemming had dit ook heel anders opgelost kunnen worden.
Overigens worden de beveiligers ingehuurd door NS en zijn ze niet bij ons in dienst. Zeer slechte beurt.
@theofiel

Ik mis de belangrijkste vraag aan de cameraman en dat is of hij of zij toestemming heeft van de vervoerder om te mogen filmen op het station.

Ik betwijfel of dat de belangrijkste vraag is. Is de essentie niet het weerhouden van zwartrijders?
Hier hoeft geen toestemming voor gevraagd te worden:

Voor het fotograferen/filmen (anders dan voor privé-doeleinden) en het maken van radio/televisieopnamen in treinen is toestemming van NS nodig. Voor journalistieke opnamen in stations en op perrons geldt het principe van vrije nieuwsgaring, dus dat kan zonder toestemming vooraf. Wel raden wij u aan om tevoren contact te leggen met NS Persvoorlichting.

bron: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/persvoorlichting#ns-corporate-communication

Filmen op het station mag dus zowel voor privé- als journalistieke doeleinden zonder toestemming.
@Pe_pe

Die is nieuw voor mij. Ik heb altijd begrepen dat daar toestemming voor nodig was. Ms toch iets gemist tijdens me BOA-opleiding. Heb er nog niet eerder iemand over aangesproken, blijkbaar maar goed ook. Prive was mij wel bekend, journalistiek niet.

@theofiel

Dat van die zwartrijders kon je op wachten. De echte harde kern zal zich nergens voor doen terugdeinzen.
@theofiel

Dat van die zwartrijders kon je op wachten. De echte harde kern zal zich nergens voor doen terugdeinzen.

Allicht, dat is ook wat ik al een jaar aangeef als door een woordvoerder van de NS of poortjesfan Thom weer eens wordt gedaan alsof met het sluiten van de poortjes alle problemen met zwartrijders en agressie als sneeuw voor de zon verdwijnen. De enige mensen die de dupe worden van poortjes zijn mijns inziens de goedwillende reizigers en ondernemers (zowel binnen als buiten de poortjes), terwijl de mensen die problemen veroorzaken ze lachend zullen negeren.
NS-personeel mag niet herkenbaar in beeld worden gebracht noch worden geïnterviewd zonder toestemming en voor journalistieke opnamen in treinen is ook toestemming nodig. Hier staat het wat uitgebreider beschreven.
@Pe_pe

Dus in het geval van de beveiliger zou het kloppen, dus dat daar toestemming voor nodig was ivm herkenbaarheid. Heb ik dat onthouden als het geheel. Bedankt voor de link overigens.

@theofiel

Door het sluiten van de poortjes komen wij de goedwillende reiziger niet meer oningecheckt tegen. Ook daar liepen de discussies hoog mee op. De echte zwartrijder verzint altijd wat nieuws.
@Loes, behalve natuurlijk de reizigers die op 1 van de 318 stations instappen die geen poortjes hebben en deze ook niet zullen krijgen.
@theofiel

Klopt, maar ik moet zeggen dat ik steeds vaker goed ingecheckte kaarten tegenkom en dat men het systeem begint te begrijpen. Het is niet het makkelijkste, maar de onwetende kom ik veel minder vaak tegen gelukkig.
Zelfs de Blokker-, Kruidvat en meereiskaarten kom ik veelvuldig goed ingecheckt tegen. Dat scheelt zoveel discussie en ik heb het vermoeden dat de gesloten poortjes hier een goede invloed hebben gehad.
Dus het nut van de poortjes is dat de goedwillende reiziger die het OV-chipkaartsysteem niet goed begrijpt buiten gehouden wordt. Waren zowel de OV-chipkaart als de poortjes niet ingevoerd, was nagenoeg hetzelfde effect gratis bereikt, met als verschil dat de genoemde goedwillende reiziger met een geldig treinkaartje in de trein zou zitten, in plaats van gefrustreerd buiten een poortje zou staan.
Ja dat klopt, het gedoe met al die kaartjes snapt NS zelf niet eens, laat staan de reiziger die zelden of nooit met de trein gaat.

Vind je het dan gek dat je hoogoplopende discussies krijgt ?
Kijk maar welke informatie je hier krijgt....

Je krijgt nu wel veel vaker met agressie te maken, net als in Parijs en Barcelona springt de zwartrijder gewoon over het poortje onder het oog van de bewakers....en daarmee hinderen ze de goedwillende klanten die hiermee dagelijks geconfronteerd gaan worden.

En die medewerkers zijn over een paar weken weg.
Hoe ver reikt het causaal verband tussen poortjes en agressie/zwartrijders en kosten? Wat levert het op. Is meer personeel geen oplossing?
De kosten van de OV chipkaart en de kosten van zwartrijders ?

10 jaar geleden zei de NS topman nog dat 98% van de reizigers goedwillend was....

Dus ik denk dat de OV chipkaart meer kost al levert het natuurlijk wel miljoenen op door vergeten uitchecken van reizigers.
En toch maken ze nog steeds winst........
Ja als de belastingbetaler die miljarden op moet hoesten en de NS zelf de prijzen meer dan gemiddeld verhoogd heeft...

Die poortjes kregen ze cadeau...
Het zou ook een bijzondere prestatie zijn als NS na het afstoten van bijna alle verlieslatende lijnen geen winst zou weten te maken op het hoofdrailnet.
Reputatie 3
Badge
Allereerst valt het me op dat die beveiligers vóór de poortjes staan. Dus als ze zo'n poortjesspringer willen achterhalen moeten ze eerst zelf door het poortje en er dan achteraan rennen.... Dat lijkt me niet de handigste opstelling.
Ik zou zeggen: zet voldoende beveiligers ACHTER de poortjes, en die hordenlopers springen zo in je armen.

Verder is volgens mij nog steeds de discussie of de reiziger met een afgekocht reisrecht wel (al dan niet via poortjes) verplicht kan worden om in te checken. Ik weet het: daar heeft nog geen rechter zich over uitgesproken, maar mocht die uiteindelijk besluiten dat dit niet kan, dan valt sowieso het hele systeem in het water.
Het ligt er maar net aan of ze naar binnen of naar buiten springen. Ik zou zeggen dat beide ongeveer even vaak voorkomt.
Naar buiten kan je ze toch niet meer grijpen, dan kunnen ze alle kanten op, als ze naar binnen springen kunnen ze nergens heen (behalve evt weer naar buiten).

Als ze met de trein willen reizen heb je ze wel als je ze achterna gaat.

Maar zo te zien stonden ze toch binnen de poortjes ?
Ofwel de poortjes weerhouden geen zwartrijders.
Ze zijn wel beter zichtbaar!
Let ook op die sjaggeraars die vlak achter jou het open poortje willen doorlopen. Gewoon na het klapgedeelte even stilstaan tot het poortje dicht is.

Reageer