beantwoord

Tijd Inchecken

• 11 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 726 Bekeken

Hallo,
Even een vraag.
Morgen vroeg ga ik voor het eerst reizen met de OV chipkaart.
Mijn trein vertrekt om 9.51.
Mag ik bijv. ookal 10 minuten eerder inchecken ????!!!!

Ik hoop nog op een antwoord.

Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Pe_pe 11 augustus 2014, 21:34

Ja, u mag tot een half uur voor vertrek inchecken.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Badge

Ik zou zelfs denken dat het weinig uitmaakt als u nog wat langer wacht, zolang het geen effect heeft op de vraag of u met korting mag reizen. Maar formeel gezien is het antwoord van Pe_pe juist: u moet binnen een half uur na het inchecken gaan reizen.
Nou, ... formeel staat er in de AVR-NS:

Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.

Dat betekent dat het van het vervoerbewijs afhangt of vroegtijdig inchecken het vervoerbewijs daadwerkelijk ongeldig maakt. In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat:

U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende vervoermiddel niet mogelijk is.

Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude:
(...)
• Wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw reis;

Dat betekent dat vroegtijdig inchecken bij deze abonnementen niet verboden is, alleen dat daarmee het recht op korting vervalt en dat het verboden is om het bij herhaling te doen.
In de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement staat bijvoorbeeld wel een duidelijk gebod:

Na het inchecken moet u binnen dertig (30) minuten uw reis starten.

En dat terwijl juist bij het Voordeelurenabonnement vroegtijdig inchecken in tegenstelling tot bij de nieuwe abonnementen nooit een voordeel kan opleveren.

In de Voorwaarden Enkele Reis en Retour is zelfs helemaal niets hierover te vinden, dus ik zie geen belemmering om daarmee langer van tevoren in te checken.

Voor de eenvoud is het natuurlijk handiger om aan te houden dat men altijd binnen een half uur met reizen moet beginnen.
Haha ik maak alleen gebruik van een Persoonlijke OV met automatisch opladen.
Dus dat mag een half uur van te voren?
En nog een vraag. Maakt het verder nog uit bij welke paal ik uitcheck?
Ik reis met NS dus uitchecken bij een paaltje van NS.
Maar weet een van U of er in Zwolle al poortjes zijn...
Of dat je als je trein uitkomt dan direct kan uitchecken en gewoon het station kan verlaten?
Als er paaltjes staan, maakt het niet uit welke u gebruikt, zolang het er maar een van NS is. Als er poortjes staan kunt u alleen uitchecken aan de binnenkant (dus als u het station uit loopt) en alleen inchecken aan de buitenkant (dus als u het station in loopt). In Zwolle staan bij mijn weten nog geen poortjes, wel paaltjes van Arriva die u niet moet gebruiken.
Oke dankuwel.

Ik hoop op een prettige reis morgen.
Ik reis immers voor het eerst in me eentje.
Wel ff wennen met die OV chipkaart.
In Zwolle stonden zaterdag nog geen poortjes, dus nu vast ook nog niet 😉
Reputatie 3
Badge
Oke dankuwel.

Ik hoop op een prettige reis morgen.
Ik reis immers voor het eerst in me eentje.
Wel ff wennen met die OV chipkaart.

In principe, en voor het grootste deel van de reizigers, is het helemaal niet zo ingewikkeld. Zeker als u gewoon een persoonlijke OV met automatisch opladen en verder zonder korting heeft. Inderdaad alleen opletten dat u altijd in- en uitcheckt bij de juiste paaltjes en aan de juiste kant van eventuele poortjes. Dan is het zelfs heel gemakkelijk: u loopt het station in. checkt in, gaat reizen, checkt weer uit en verlaat het station weer. Je hoeft nooit van tevoren een kaartje te kopen.

Het wordt (helaas) pas ingewikkeld met allerlei abonnementen en kortingsmogelijkheden, en als er iets misgaat onderweg. . .
Beste xchristineee, Bedankt voor je vraag. Je mag je maximaal een half uur van te voren inchecken; het antwoord van Pe_Pe is dus juist. Daarnaast maakt het niet zoveel uit bij welke paaltjes je in- of uitcheckt: zolang het maar van de vervoerder is waarmee je reist. Daarnaast zal er bij de poortjes op de stations weinig verwarring kunnen ontstaan; bij de ingang staan incheckpoortjes. Wanneer je het station verlaat aan de andere kant van een in- en/of uitgang staat de poortjes voor het uitchecken. Hier dien je nog wel even goed op te letten.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het Station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Ik hoop dat je een goede reis hebt!

Reageer