beantwoord

Tilburg Universiteit alweer overgeslagen

• 16 januari 2020
  • 15 reacties
  • 614 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

De stoptrein van Arnhem naar Dordrecht van 8.22 sloeg vandaag wederom Tilburg Universiteit over. Dit is minimaal de vierde trein in 8 dagen die dit doet. Wat was deze keer de reden en is dit de frequentie waar we rekening mee moeten gaan houden tegenwoordig? 

icon

Beste antwoord door West 17 januari 2020, 00:42

Dag JHGL,

Als machinist van de betrokken trein vanochtend kan ik je precies uitleggen waarom deze trein gisterochtend Tilburg universiteit over heeft geslagen, zoals vaker met dit soort beslissingen zit er meer achter dan je wellicht denkt.

In Nijmegen is deze trein verlengd tot 10 bakken (3 treinstellen type FLIRT). Dit is een redelijk ongebruikelijke lengte die alleen bij enkele spitsritten voorkomt. De computer vanochtend had wat moeite met het herkennen van de bijgevoegde treinstellen waardoor er al niet helemaal lekker op tijd uit Nijmegen vertrokken werd. Dat is 1.

Ten tweede beschikt de computer van de FLIRT over een automatische acceleratie begrenzing indien de spanning op de bovenleiding (volgens de computer) te laag wordt. Drie treinstellen trekken nogal wat stroom tijdens het optrekken en de computer is dan al gauw van mening dat de spanning te laag is geworden. Het gevolg was dat ik de trein niet meer dan 20 a 30% tractie kon laten geven. Op sommige stukken werd ik zelfs begrenst tot 17%. Het optrekken duurde dus een stuk langer en ik kon niet op alle stukken de voorgeschreven snelheid behalen. 

Ten derde hebben we een aantal minuten langer stilgestaan op station Oss omdat ik daar een aanwijzing van de verkeersleiding kreeg. Een collega die een paar minuten eerder op hetzelfde traject had gereden had wat twijfels bij de correcte werking van een de overwegen, aan mij kwam de vraag om wat langzamer op de betreffende overweg af te rijden en aldaar aan de verkeersleiding terug te koppelen of alles goed was gegaan. 

Zo bijelkaar dus een aantal belemmeringen die steeds een beetje bij hebben gedragen aan de vertraging. Na vertrek uit Den Bosch ben ik ingelicht dat we niet mochten stoppen op Tilburg uni. De vertraging kan door het missen van deze stop een paar minuten worden ingelopen. De conducteur heeft tijdens de stop te Tilburg de reizigers ingelicht en de verkeersleiding heeft ervoor gezorgd dat de sprinter met eindbestemming Tilburg uni (afkomstig uit Eindhoven) iets langer heeft gewacht zodat men uit onze trein nog snel over kon stappen. 

Groet,

West.

Bekijk origineel

15 reacties

Hoi JHGL. Welkom bij de Community!

Erg vervelend natuurlijk dat de trein niet op jouw station is gestopt vanmorgen. De oorzaak was de reeds opgelopen vertraging. Wanneer er 5 minuten of meer vertraging is dan zal de stop op Tilburg Universiteit worden opgeheven helaas. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou natuurlijk erg ongunstig uitpakt aangezien de volgende trein pas een halfuur later vertrekt. De reden voor deze oplossing is vertraging voor achteropkomende treinen voorkomen. Tilburg - Breda is een ontzettend druk spoor. De IC naar Den Haag (HSL) rijdt daar, net als een hoop goederentreinen. Vooral die goederentreinen gooien roet in het eten als die niet op snelheid kunnen komen.

Je geeft aan dat dit de laatste tijd vaker voorkomt echter kan ik, wat betreft de trein van 8.22 uur van Tilburg Universiteit naar Dordrecht, in de afgelopen 8 dagen geen andere data vinden waarop de trein station Tilburg Universiteit heeft overgeslagen. Of gaat het dan om treinen die op een andere tijd zouden vertrekken?

Reputatie 2

Moet dat dan niet gewoon een station eerder worden omgeroepen in de trein, zodat reizigers tijdig kunnen overstappen. Reden is op zich logisch, maar de verrassing maakt het voorval twee keer zo erg.

Reputatie 5

@Denice NS Elders op dit forum staan de andere voorbeelden. Zo werden op 9 januari twee achtereenvolgende stops geschrapt en ontstond er dus een “gat” van anderhalf uur van Tilburg Universiteit richting Breda, zonder dat NS vervangend vervoer aanbood.

Deze bijsturingsmaatregel wordt al bij geringe vertraging (twee minuten) getroffen, waarbij ik me afvraag wat er op die manier van de bedieningsplicht volgens de concessie van het hoofdnet rail (minstens éénmaal per half uur) overblijft.

Reputatie 7
Badge +3

Dit begint echt volkomen belachelijk te worden.

Reputatie 6

Weten de mensen in de trein wel op tijd dat Tilburg Universiteit niet wordt aangedaan of zitten ze in de trein die voorbij rijdt?

Reputatie 4

[...]Deze bijsturingsmaatregel wordt al bij geringe vertraging (twee minuten) getroffen, waarbij ik me afvraag wat er op die manier van de bedieningsplicht volgens de concessie van het hoofdnet rail (minstens éénmaal per half uur) overblijft.

Buiten dat vind ik dat NS en Prorail hier wel erg makkelijk mee weg komen. Vertragingen worden hiermee straffeloos kunstmatig weggepoetst.

De toezichthouder zou dit soort praktijken moeten bestraffen met een reglementaire aankomstvertraging van bijv. 15 of 30 minuten voor zowel NS als Prorail. En dan liever 30, daar dit vaak voor de gedupeerde reizigers de opgelopen vertragingsduur betreft.

Badge +3

Is dat overslaan van Tbu alleen in de richting Breda (sprinter Dordrecht)?

Als dat gewoon omgeroepen wordt en op de borden staat dan kan je vanaf Universiteit natuurlijk (11 minuten later of als je er toch al staat 13 minuten eerder) met een sprinter naar Tilburg en vanuit daar naar Breda en verder. Je bent dan wel aan het terugsteken trouwens...

Niet ideaal, maar de enige reizigers die je er echt mee dupeert zijn die van Universiteit naar Reeshof of Gilze-Rijen willen.

Omgekeerd kunnen reizigers vanuit Den Bosch dan (als het in de trein omgeroepen wordt) misschien de sprinter uit Eindhoven halen in Tilburg, maar als de vertraging meer dan 4 minuten is gaat dat natuurlijk ook mis.

Reputatie 3

Dag JHGL,

Als machinist van de betrokken trein vanochtend kan ik je precies uitleggen waarom deze trein gisterochtend Tilburg universiteit over heeft geslagen, zoals vaker met dit soort beslissingen zit er meer achter dan je wellicht denkt.

In Nijmegen is deze trein verlengd tot 10 bakken (3 treinstellen type FLIRT). Dit is een redelijk ongebruikelijke lengte die alleen bij enkele spitsritten voorkomt. De computer vanochtend had wat moeite met het herkennen van de bijgevoegde treinstellen waardoor er al niet helemaal lekker op tijd uit Nijmegen vertrokken werd. Dat is 1.

Ten tweede beschikt de computer van de FLIRT over een automatische acceleratie begrenzing indien de spanning op de bovenleiding (volgens de computer) te laag wordt. Drie treinstellen trekken nogal wat stroom tijdens het optrekken en de computer is dan al gauw van mening dat de spanning te laag is geworden. Het gevolg was dat ik de trein niet meer dan 20 a 30% tractie kon laten geven. Op sommige stukken werd ik zelfs begrenst tot 17%. Het optrekken duurde dus een stuk langer en ik kon niet op alle stukken de voorgeschreven snelheid behalen. 

Ten derde hebben we een aantal minuten langer stilgestaan op station Oss omdat ik daar een aanwijzing van de verkeersleiding kreeg. Een collega die een paar minuten eerder op hetzelfde traject had gereden had wat twijfels bij de correcte werking van een de overwegen, aan mij kwam de vraag om wat langzamer op de betreffende overweg af te rijden en aldaar aan de verkeersleiding terug te koppelen of alles goed was gegaan. 

Zo bijelkaar dus een aantal belemmeringen die steeds een beetje bij hebben gedragen aan de vertraging. Na vertrek uit Den Bosch ben ik ingelicht dat we niet mochten stoppen op Tilburg uni. De vertraging kan door het missen van deze stop een paar minuten worden ingelopen. De conducteur heeft tijdens de stop te Tilburg de reizigers ingelicht en de verkeersleiding heeft ervoor gezorgd dat de sprinter met eindbestemming Tilburg uni (afkomstig uit Eindhoven) iets langer heeft gewacht zodat men uit onze trein nog snel over kon stappen. 

Groet,

West.

Badge +3

Helder, bedankt!

En voor de sprinter uit Eindhoven maakt die paar minuten wachten natuurlijk bijzonder weinig uit, want die eindigt toch op Tbu. Alhoewel, die moet daar natuurlijk wel in 7 minuten keren...

Reputatie 1

Wel leuk om de berichtgeving direct van de machinist te mogen ontvangen. Ik zeg.. moeten we vaker doen :D

Reputatie 2

En vanochtend was het weer eens raak... en dit keer 2 keer achter elkaar.

https://treinposities.nl/ritinfo/20200203/6623

https://treinposities.nl/ritinfo/20200203/6625

Volkomen belachelijk om midden in de spits Tilburg Uni een uur lang niet te bedienen vanuit de richting Den Bosch...

Badge +3

Nou ja, niet bedienen?

Ik neem aan dat het gecommuniceerd is dat men op Tb nog wel (verplicht) kon uitstappen voor de sprinter vanuit Eindhoven, maar bizar is het wel.

Reputatie 5

In beide gevallen heeft de sprinter naar Tilburg Universiteit (serie 5200) niet gewacht, zodat er inderdaad een uur lang geen bediening uit de richting ‘s-Hertogenbosch en in de richting Breda is geweest.

Maar ach, het zijn om die tijd vooral studenten en die reizen toch al “gratis”…

NS moet deze bijsturingsmaatregel dringend heroverwegen, wanneer die kennelijk zo vaak moet worden toegepast.

Reputatie 7
Badge +3

En vandaag stopt de trein van 8.52 weer niet. Gaat lekker bij NS.

Deze trein heeft vandaag ook alle stations tussen Nijmegen en Den Bosch overgeslagen. Echt handig zo'n sprinter die nergens stopt. Waar zou toch de indruk vandaan komen dat NS van alle sprintervervoer af wil?

Update: inmiddels rijdt de trein na Den Bosch helemaal niet meer.

Misschien kan NS weer stoppen met treinen met drie Flirtstellen, waarbij er steeds problemen ontstaan als er in Nijmegen een derde stel wordt bijgeplaatst. Het middel van langere treinen is erger dan de kwaal, de storingen bij het koppelen met die lange treinen hopen zich op.

En vandaag stopt de trein van 8.52 weer niet. Gaat lekker bij NS.

Deze trein heeft vandaag ook alle stations tussen Nijmegen en Den Bosch overgeslagen. Echt handig zo'n sprinter die nergens stopt. Waar zou toch de indruk vandaan komen dat NS van alle sprintervervoer af wil?

Update: inmiddels rijdt de trein na Den Bosch helemaal niet meer.

Misschien kan NS weer stoppen met treinen met drie Flirtstellen, waarbij er steeds problemen ontstaan als er in Nijmegen een derde stel wordt bijgeplaatst. Het middel van langere treinen is erger dan de kwaal, de storingen bij het koppelen met die lange treinen hopen zich op.

Je mag ervan uitgaan dat we op onderzoek gaan naar de oorzaak van de uitval. Als dat zou komen door het aankoppelen van een derde treinstel zullen we daarmee aan de slag gaan. Vooralsnog heb ik echter geen informatie gekregen dat dit de aanleiding is. 

Reageer