beantwoord

Toekomstvisie station Heerenveen IJsstadion

  • 14 December 2021
  • 57 reacties
  • 2563 Bekeken

Reputatie 2

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 December 2021, 18:05

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo is er heel wat aan kleinere projecten te verzinnen die voor een veel beter en robuuster spoornet kunnen zorgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Met daaraan toegevoegd een tweede spoorbrug over de IJssel bij Zwolle. Dan kun je een veel betere dienstregeling plannen. Viersporigheid tussen Meppel en Hattemerbroek aansluiting. Veel zinniger dan de Lelylijn.

Reputatie 7
Badge +3

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Zo afgeserveerd dus ook weer niet.

Het nieuwe kabinet maakt drie miljard euro vrij voor de aanleg van de Lelylijn. Dat staat in het regeerakkoord dat woensdagmiddag is gepresenteerd door VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De komende periode wordt verder uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie van het noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/12/15/regeerakkoord-kabinet-investeert-drie-miljard-in-lelylijn/

Reputatie 7
Badge +1

Een spoorverdubbeling van 2 naar 4 tussen Meppel en Zwolle lijkt dan logischer en eenvoudiger om het treinverkeer van en naar het noorden te verbeteren. Niet alleen is er dan meer capaciteit, ook voorkomt het dat direct het hele noorden geïsoleerd is van de rest van het land als er een verstoring optreed. Dat gebeurd helaas regelmatig. 

En zorg eventueel bij dat Meppel beter te passeren is voor de snellere IC's. Dat sluit ook weer mooi aan bij de bochtverruiming die in Hoogeveen momenteel gaande is 😉.

Maar goed, wie ben ik 🙃

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH Dat hebben we jaren geleden al geroepen. Maar een spoorverdubbeling tussen Zwolle en Meppel is natuurlijk geen project met prestige als die Lelylijn. Terwijl de bestuurders in het Noorden daar op betrekkelijk korte termijn een flinke verbetering mee zouden kunnen realiseren.

Wel grappig dat dit weer eens ter sprake komt. Mijn eerste topic hier ging over de problemen met de treindienst tussen Zwolle en Meppel toen er fikse storing was en er een chaos was met vervangend vervoer.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Graag ook de Nedersaksenlijn, een trein Enschede - Emmen - Veendam - Groningen kan gaan rijden  Ook geen prestige maar wel zeer nuttig om de cirkel rond te maken en nieuwe verbindingen en een alternatief te creëren. Goed voor heel oost- Nederland plus Groningen en Drenthe. Nu is Zwolle een bottleneck voor het noorden. En, niet in het noorden, maar toch: de spoorbrug bij Ravenstein verdubbelen. En Zwolle- Deventer geheel dubbelsporig maken zodat er eindelijk een echte intercity kan gaan rijden tussen.

Het was altijd de bedoeling dat de sprinterdienst Zwolle-Leeuwarden zou worden aanbesteed en dat een reguliere bediening van IJsstadion dan zou worden opgenomen in het pakket van eisen. De vraag is alleen hoe het daarmee staat nu het aantal reizigers is ingestort.

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Reputatie 7
Badge +1

Heerenveen heeft net geen 30.000 inwoners. Een intercity is al erg luxe eigenlijk 😁 Twee stations dan helemaal.

Drachten heeft er 45.000. Maar geen spoor..… vreemd genoeg.

Steenwijk heeft ook een IC, met nog minder inwoners. 

De andere kant richting Groningen op: Hoogeveen heeft geen intercity, maar weer veel meer inwoners. Al willen ze die wel graag 😅.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij waren dat IC's die tussen Zwolle en Leeuwarden als stoptrein reden. Kwamen uit Amsterdam als ik het goed heb. 

Badge +3

Bestaand gebied/bebouwing ondertunnelen zoals Rotterdam (Wijnhaven) of de GVB Noord-Zuidlijn, of zelfs iets ‘simpels’ als station Best (4 sporen) is natuurlijk vele malen duurder dan een nieuw tracé langs de A7.

Hoe bereikbaar wil je station Heerenveen Centrum (geen Centraal) hebben? Dat kan eventueel ook met HOV-achtige oplossingen, of natuurlijk de bestaande sprinters.

Ik vergelijk het maar met Eindhoven Airport. Daar zou relatief eenvoudig een spoor naartoe gelegd kunnen worden (ligt er al deels, maar dat is cargo (GDC goederendistributiecentrum Eindhoven-Acht), maar met de Airport shuttlebus vanaf Eindhoven of bus 20 van/naar station Best ben je er ook redelijk snel.

Heerenveen Noord zou dan zoiets als Sloterdijk worden, waar tot voor kort ook bijzonder weinig te doen was qua bewoning of toerisme (tegenwoordig wel veel hotels en de ‘Flixbus’ opstapplaats, en ja dat moet allemaal Amsterdam Zuid worden op termijn).

Maar ruimte zat, dus een grote P+R en wat outlet stores erbij en je hebt Heerenveen op de kaart staan, meer dan met een spoortunnel naar het centrum! :rofl:

Reputatie 7

Aardig het gespeculeer over de Lelylijn.

Ook al is er nu geld voor uitgetrokken, wil dat nog lang niet zeggen dat die er binnen afzienbare tijd ook daadwerkelijk komt. Ongetwijfeld komen er eindeloze discussies met gemeenten die in uit hun krachten gegroeide dorpen een station willen, milieuorganisaties die een ruime bocht om een poel eisen vanwege een de zeldzame rood snavelige blauw-groen gevlekte plompeduikeend, een extra diep gelegen tunnel onder een poldertje vanwege een zeldzame pol gras,  een uitgestorven gewaand insect of een nieuw ontdekte wormpje. Bedenk het maar.

Enfin, tegen de tijd dat de Lelylijn bijna klaar is, blijkt misschien wel dat de traditionele trein een achterhaald vervoermiddel is.

Het is nuttiger de  miljarden nu te investeren in verschillende knelpunten. Enkelsporige trajecten en bruggen verdubbelen, dat maakt het spoor robuuster en minder gevoeliger voor vertragingen. Extra sporen en perroncapaciteit op knooppunten om meer snellere  overstappen mogelijk te maken. Inhaalsporen bij kleinere station waardoor snelle Intercity’s meer mogelijkheden hebben Sprinters te kunnen inhalen, verbindingbogen om snellere en directere verbindingen te introduceren. 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder dat er honderdduizenden woningen worden gebouwd in de buurt van stations is er geen business case voor dit project. En moeten die mensen allemaal met de trein naar de Randstad forensen?

De bestuurders van de noordelijke provincies hebben geen idee wat voor een structuurwijzigingen ze voorstellen voor het noorden van het land. Zonder die structuurwijzigingen waardoor er woningen bij moeten wonen er veel te weinig mensen voor een nieuwe spoorlijn.

Me dunkt dat er veel dringender projecten zijn in Nederland. Te beginnen met verstevigen van allerlei trajecten waar de treinen te zwaar zijn en het spoor aan het verzakken is.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9267/prorail-treinverkeer-onder-druk-door-zwakke-spoorbodem.html

Of de spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst. Om maar een dwarsstraat te noemen.

×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

Zowel ijsstadion en station is niet meer van deze tijd. Zouden ze niet beter een nieuwe multifunctionele sportstadion in Heerenveen kunnen bouwen? Met daarin geïntegreerd een ijsstadion. 

En hopelijk wordt de Lelylijn in de toekomst aangelegd. En dan de nieuwe multifunctionele sportstadion & ijsstadion bij de nieuwe station Heerenveen Noord:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/11/16/staatssecretaris-resultaten-haalbaarheidsstudie-lelylijn-volgt-eind-dit-jaar/

Lelylijn zal vooral parallel aan de snelwegen worden aangelegd. Kunnen ze vanaf de snelwegen de sportstadion en nieuwe station eenvoudig bereiken. 

Reputatie 2

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

Zowel ijsstadion en station is niet meer van deze tijd. Zouden ze niet beter een nieuwe multifunctionele sportstadion in Heerenveen kunnen bouwen? Met daarin geïntegreerd een ijsstadion. 

En hopelijk wordt de Lelylijn in de toekomst aangelegd. En dan de nieuwe multifunctionele sportstadion & ijsstadion bij de nieuwe station Heerenveen Noord:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/11/16/staatssecretaris-resultaten-haalbaarheidsstudie-lelylijn-volgt-eind-dit-jaar/

Lelylijn zal vooral parallel aan de snelwegen worden aangelegd. Kunnen ze vanaf de snelwegen de sportstadion en nieuwe station eenvoudig bereiken. 

Het idee van station Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Reputatie 7
Badge +1

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Reputatie 2

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Reputatie 2

.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn verschillende opties zie ik, en zo te zien is dit één van de voorstellen. IC-Leeuwarden zou dan dus ook niet meer via Zwolle, Meppel, Steenwijk gaan, dus die komt helemaal niet meer bij Heerenveen. De prioriteit zal op Leeuwarden liggen, omdat daar het meeste reizigers vandaan komen.  

Bij ons in de stad stoppen ook al jaren geen IC's meer. Daar is de 8100 serie voor in de plaats gekomen en dat hebben we ook overleefd.

Maar goed, voorlopig is de bouw van de lijn nog helemaal niet definitief en dus nog toekomstmuziek. Van een definitieve dienstregeling is nog helemaal geen sprake.

Reputatie 5

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Dat is dan de afweging. In Amsterdam zal station Amsterdam Zuid steeds belangrijker worden. En Amsterdam Centraal zal minder dominant zijn als belangrijkste station. 

Als station Heerenveen Noord een kruisstation zal worden zoals Duivendrecht zal de huidige station Heerenveen nog steeds goed bereikbaar zijn. Concessie is dat reizigers met Sprinters naar Zwolle of Leeuwarden moet reizen. 

En dat je met de IC vanaf het bovenste deel van station Heerenveen Noord snel naar Groningen, Lelystad, Amsterdam (Zuid/Centraal), Schiphol/Rotterdam (via HSL) of Den Haag kan. Zoals dat nu kan vanaf de huidige station Heerenveen. 

Wel zal zoals de noordelijke provincies al nieuwe huizen nabij de nieuwe spoorlijn moeten worden aangelegd. Een geïntegreerde aanpak. Dit hadden ze voorgesteld aan het kabinet.

 

Reputatie 2

De bereikbaarheid vind ik nu al prima te doen, met uitzondering in de richting van Groningen.

Maar mij lijkt het allemaal niet nodig voorlopig. De trein die over de Hanzelijn gaat voldoet prima.

Geldverspilling als het ware. 

En dan zal SNG zeker niet voldoen op het huidige traject. Doe daar ook nog een halfuursdienst bij en dan reis ik niet meer met de trein. Dan is de verbinding zodanig slecht genoeg om het OV af te zien.

Reputatie 7
Badge +1

Maar goed, dat de Lelylijn voor een aantal inwoners uit Heerenveen niet goed uitpakt wil nog niet zeggen dat het hele plan niet deugt. Zeker als het verschil tussen Sprinter en IC naar Zwolle maar 3 minuten is.

Ik moet dagelijks twee keer een half uur met de SNG en ik kan je vertellen dat dat prima voldoet 🙂. Ook de verbindingen met de randstad zijn vanuit de sprinter prima.

Vooralsnog zou ik me er vooral niet druk om maken, want zelfs als de Lelylijn er komt duurt het nog jaren voordat alles klaar is.

Reputatie 2

Maar goed, dat de Lelylijn voor een aantal inwoners uit Heerenveen niet goed uitpakt wil nog niet zeggen dat het hele plan niet deugt. Zeker als het verschil tussen Sprinter en IC naar Zwolle maar 3 minuten is.

Ik moet dagelijks twee keer een half uur met de SNG en ik kan je vertellen dat dat prima voldoet 🙂.

 

Helaas doet de Sprinter op dit traject een uur hier over.

Dus dat is dubbel zo veel van Zwolle naar Leeuwarden.

En qua verbinding naar Groningen, die is er gewoon al. Maar dan via Zwolle en Assen vanuit de randstad of vanuit Leeuwarden met de Arriva trein..

Deze verbinding verbind alleen de dorpen Emmeloord, Heerenveen, Drachten en de stad Groningen.

En als je vanuit Groningen naar Lelystad reist, is er dan zo’n groot verschil met deze Lelylijn??

En hoeveel minuten tijdsverschil hebben we het dan over voor zo’n miljoenenproject?

Reputatie 7
Badge +3

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

 

Het station heeft nooit poortjes en kaartautomaat gehad. Er waren zelfs geen vaste incheckpalen.Er werden mobiele palen neergezet als het gebruikt werd bij een schaatsevenement.

En dat is waarom het niet meer gebruikt wordt: de organisator van evenementen in Thialf moet NS betalen om treinen op het station te laten stoppen. Voor alleen schaatsevenementen is het station niet rendabel. (Toekomstige) gebruikers zouden de wens om het station dagelijks te gebruiken bij NS moeten neerleggen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar goed, dat de Lelylijn voor een aantal inwoners uit Heerenveen niet goed uitpakt wil nog niet zeggen dat het hele plan niet deugt. Zeker als het verschil tussen Sprinter en IC naar Zwolle maar 3 minuten is.

Ik moet dagelijks twee keer een half uur met de SNG en ik kan je vertellen dat dat prima voldoet 🙂.

 

Helaas doet de Sprinter op dit traject een uur hier over.

Dus dat is dubbel zo veel van Zwolle naar Leeuwarden.

En qua verbinding naar Groningen, die is er gewoon al. Maar dan via Zwolle en Assen vanuit de randstad of vanuit Leeuwarden met de Arriva trein..

Deze verbinding verbind alleen de dorpen Emmeloord, Heerenveen, Drachten en de stad Groningen.

En als je vanuit Groningen naar Lelystad reist, is er dan zo’n groot verschil met deze Lelylijn??

En hoeveel minuten tijdsverschil hebben we het dan over voor zo’n miljoenenproject?

Maar dan heb je het over Leeuwarden en niet over Heerenveen, want voor die Heerenveen is het verschil minimaal.

De Lelylijn zou er vooral moeten komen om Groningen (en ook Leeuwarden) een snellere verbinding te geven met de randstad, en tussenliggende steden een verbinding te geven. Bovendien is via Meppel dan niet meer de enige manier om in het noorden te komen, wat bij storingen nu het gehele noorden van Nederland isoleert van de rest van het land.

Wat betreft dienstregeling: Ga er maar vanuit dat de huidige IC's naar Zwolle niet zomaar zullen verdwijnen, want dan verlies je alle verbindingen richting Utrecht, Deventer, Enschede.

Maar nu zijn we aan speculeren over een project waarvan nog niet eens definitief is of, wanneer en hoe het er komt. Laten we eerst maar afwachten tot het ooit definitief wordt, en wat dan de plannen worden. Komende jaren gaan de IC's sowieso op de schop door de komst van ICNG.

Reputatie 7

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Openbaar vervoer bungelde altijd al onderaan de lijst van prioriteiten.

Reageer