beantwoord

toeslag betalen zonder OV kaart

• 22 juli 2015
  • 9 reacties
  • 292 Bekeken

Heb geen ov en reis zelden met de trein. Hoe moet ik zien en weten welk perron. Als ik bijvoorbeeld. Naar Amsterdam wil van Rotterdam centraal en de eerste trein is een snel trein. Moet ik bijbetalen blijkbaar en dat kan op het perron. Maar dat gaat niet omdat ik geen ov heb. Waarom kan dat niet met cash. Erg onduidelijk en onvriendelijk voor een leek.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 23 juli 2015, 09:54

Hoi Erik, en welkom op dit forum. Ik zie dat Tochjo je al goed geïnformeerd heeft, fijn!

Het is mij niet duidelijk of je nu wel of niet een OV kaart hebt. In je enalaatste bericht schrijf je van wel, maar die is niet geldig?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je onvoorbereid naar een station komt, het lastig kan zijn, wanneer je geen tijd meer hebt om de toeslag te halen en je niet weet hoe het werkt. Ook al reis je op een traject waar geen toeslag geldt, is een voorbereiding altijd handig.

Je hebt drie opties:

- in de kaartautomaat, zonder OV-chipkaart

- in de toeslagzuil, met OV-chipkaart

- in de trein, bij de conducteur

Die laatste optie is begrijpelijkerwijs niet de gewenste optie, maar er zijn dus twee andere opties, waaronder een waarbij de OV niet nodig is. Mocht je dus een volgende keer willen reizen op dit traject, bedenk dan vooraf even welke reis je maakt. Ik neem aan dat je op een bepaald tijdstip ergens wil zijn, dus de routeplanner check je dan sowieso, en wanneer dit niet het geval is, dan kun je er ook voor kiezen een andere trein te nemen, al dan niet een gewone intercity.

Los daarvan is het inderdaad altijd goed dat je meedenkt over zulke dingen!
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
Voor de intercity direct is voor een enkele reis tussen Rotterdam en Schiphol een toeslag van 2,30 euro verplicht. Dit komt omdat deze trein een kortere reistijd heeft dan de reguliere intercity's. U betaalt dus extra om sneller in Amsterdam te zijn.

Het idee is dat mensen vooraf al bepalen of ze de kortere reistijd een kleine toeslag waard vinden en daarom vooraf al zo'n toeslag kopen bij de kaartautomaat. Of bij de toeslagpaal op het perron, maar daarvoor is dus een OV-chipkaart nodig. In ieder geval is de gedachte niet dat ze hun keuze tussen de gewone intercity en de intercity direct baseren op welke trein het eerst vertrekt. Het is immers niet zo dat de eerst vertrekkende trein ook het eerst in Amsterdam is.
Ja maar nu komt het. Ik sta op perron en ik weet niet beter dit is mijn trein. De trein komt eraan. Ik kom er achter dat je moet bij betalen en dat wil ik best wel. Sneller is beter. Maar dat gaat niet. Wel blijkbaar met ov kaart maar niet meer kaartje.
Badge +3
Dan loopt u naar de kaartautomaat om een toeslagkaartje te kopen. Met de eerstvolgende intercity direct bent u immers alsnog sneller in Amsterdam dan met de eerstvolgende reguliere intercity.

Ik begrijp wel dat de situatie voor incidentele reizigers wat verwarrend kan zijn, maar dan speelt het één keer en weten ze het voor de volgende keer, toch?
Nee niet mee eens. Naar automaat lopen is te laat. Dan pak men de eerst volgende. Als een ov kaart houder bij kan betalen. Waarom niet als reguliere kaartjes persoon niet. Zelf niet bij de conducteur. Gewoon ... erg vervelend
Badge +3
Reizen met een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart biedt nu eenmaal voordelen ten opzichte van eenmalige chipkaarten. Bij een toeslagpaal een toeslag kunnen aanschaffen is er daar één van. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van uw voorstel tot contant aanschaffen op het perron niet; mijns inziens wegen de meerkosten ook niet op tegen de baten. En juist van incidentele reizigers mag toch verwacht worden dat ze hun reis goed voorbereiden en dus niet pas op het perron bedenken een toeslagkaartje nodig te hebben? Maar ik ben geen medewerker van NS, dus wellicht komt hier nog een moderator die het wel een goed idee vindt en uw opmerking intern zal doorgeven.

De toeslag is overigens wel in de trein te koop, maar kost dan 10 euro.
Oké. Snap ik. Mijn klacht is gewoon dat ik bereid ben in bij betalen en dat niet kan wanneer het nodig is. Zo'n kaart ov heb ik maar niet geschikt bij ns blijkbaar. Raar fenomeen maar het klopt gewoon niet. Dit zijn dingen waar je niet op kan plannen. Want je kom aan en je loop naar je perron met de juiste locatie. Je geniet en je stap in. Dan kom je er pas achter. Wil deze irritatie niet ongehoord laten. Het klopt niet en waarom kan de ene wel bijkopen en de ander niet.

Maar bedankt iig voor je reactie
Badge +3
Als u een persoonlijke of anonieme kaart hebt en u wilt ermee reizen bij NS, dan moet u het product Reizen op saldo op de kaart laden. Kort gezegd geeft u dan aan of u eerste of tweede klas wilt reizen. U kunt dit regelen bij een kaartautomaat. In dit filmpje ziet u hoe dat gaat.

Ik snap u ook goed: u ervaart op uw reis iets waarvan u denkt dat het beter kan en geeft die suggestie vervolgens door. We zijn het oneens over de noodzaak ervan, maar laat dat u er niet van weerhouden zulke suggesties te blijven doen. Zoals gezegd werk ik niet bij NS, en misschien denken anderen er anders over. Mijn mening is niet bepalend 🙂
Leuk zo'n uitleg maar wanneer ik weer ga reizen ben ik waarschijnlijk een jaar verder. sommige dingen moeten vanzelfsprekend zijn en trein reizen is blijkbaar alles behalve dat. En dan reis ik nog net een kleine 6 jaar niet meer intensief met de trein.

Maar ik heb ns ook gevraagd maar reactie is gewoon erg traag.
Hoi Erik, en welkom op dit forum. Ik zie dat Tochjo je al goed geïnformeerd heeft, fijn!

Het is mij niet duidelijk of je nu wel of niet een OV kaart hebt. In je enalaatste bericht schrijf je van wel, maar die is niet geldig?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je onvoorbereid naar een station komt, het lastig kan zijn, wanneer je geen tijd meer hebt om de toeslag te halen en je niet weet hoe het werkt. Ook al reis je op een traject waar geen toeslag geldt, is een voorbereiding altijd handig.

Je hebt drie opties:
- in de kaartautomaat, zonder OV-chipkaart
- in de toeslagzuil, met OV-chipkaart
- in de trein, bij de conducteur
Die laatste optie is begrijpelijkerwijs niet de gewenste optie, maar er zijn dus twee andere opties, waaronder een waarbij de OV niet nodig is. Mocht je dus een volgende keer willen reizen op dit traject, bedenk dan vooraf even welke reis je maakt. Ik neem aan dat je op een bepaald tijdstip ergens wil zijn, dus de routeplanner check je dan sowieso, en wanneer dit niet het geval is, dan kun je er ook voor kiezen een andere trein te nemen, al dan niet een gewone intercity.

Los daarvan is het inderdaad altijd goed dat je meedenkt over zulke dingen!

Reageer