"Toeslag is verkrijgbaar in de automaat"

• 12 januari 2016
  • 4 reacties
  • 114 Bekeken

Beste NS, sinds jaar en dag vraag ik mij af waarom er op de grotere stations (Amsterdam cs) wordt omgeroepen dat de verplichte toeslag voor Inter City Express treinen "verkrijgbaar" is in de automaat.

Dit impliceert namelijk dat de reiziger een verplichte toeslag (= aanvullend geldbedrag) ontvangt.

Feitelijk zou men zeggen dat er een toeslag betaald moet worden, maar dat is dan is "verkrijgen" weer niet de juiste term.

4 reacties

U hebt het niet goed verstaan. Het omroepbericht gaat niet over een toeslag, maar over een Toeslag. Toeslag met een hoofdletter is een aanvullend vervoerbewijs voor bijvoorbeeld de ICE. Het bedrag dat u moet betalen voor het verkrijgen van een Toeslag, zou u een toeslag kunnen noemen.
Bedankt voor je aanvulling Pe_pe (met een hoofdletter P). Ik denk dat Broerse hier de interpretatie graag naar zijn hand wil zetten. Bottomline: Voor het reizen met de Intercity Direct dien je een toeslag aan te schaffen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het ook wel slecht taalgebruik. Je koopt een toeslagbewijs (een aanvullend vervoerbewijs), en je betaalt daarvoor een toeslag.
Ik vind het ook wel slecht taalgebruik. Je koopt een toeslagbewijs (een aanvullend vervoerbewijs), en je betaalt daarvoor een toeslag.

Je hebt een punt. Ik zal het hier bespreken.

Reageer