beantwoord

Toeslagzuil op Perron 15 Amsterdam Centraal

• 22 januari 2015
  • 10 reacties
  • 5437 Bekeken

Gister met Intercity Direct van Amsterdam CS naar Rotterdam. Ingecheckt in de hal. Dan moet je uiteraard op het perron de toeslag nog betalen. Bovenaan de trap op perron 15 staat meteen links een zuil, ik ging er vanuit dat dit een toeslagzuil was. Toen in de trein mijn OV-chipkaart werd gecontroleerd door de conducteur, bleek dat ik op perron 15 had uitgecheckt in plaats van de toeslag betaald; die zuil bovenaan de trap is dus een uitcheckzuil, en geen toeslagzuil. Ik had natuurlijk op de display van de zuil kunnen zien dat het om een uitcheckprocedure ging, maar ik had haast, omdat de trein op het punt van vertrekken stond; daarom niet goed op de display gekeken. Dus gedeeltelijk mijn eigen schuld. Aan de andere kant: Ik vind wel dat ik op het verkeerde been ben gezet, want: 1) In Rotterdam CS, waar ik vaak kom, staat er bovenaan de trap van spoor 11/12, vanwaar de Intercity Direct vertrekt, een toeslagzuil, dus dat ben ik gewend, dan verwacht ik dat in Amsterdam CS ook. 2) Er was op perron 15 in Amsterdam in de directe omgeving bovenaan de trap geen toeslagzuil te zien, je moet daar echt naar gaan zoeken, en daar had ik geen tijd meer voor.
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 23 januari 2015, 00:32

Ook in Rotterdam vind je op enkele perrons reguliere Check-in/Check-uit paaltjes zoals je die op 3 op de 4 stations in Nederland tegenkomt. Het paaltje in Amsterdam is dan ook geen uitcheckpaaltje maar een doodgewoon in/uitcheckpaaltje.
De toeslagzuil is zeer duidelijk aangegeven met (fyra)rode i.p.v. gele bestickering en een bordje erboven en ook wanneer u eens buiten de randstad komt is het belangrijk om niet alleen op de vorm maar ook op de kleur van het paaltje af te gaan zoals te zien is op plaatje twee.

Daarnaast heb ik begrepen dat spoor 15 buiten de poortjes valt in Amsterdam en dat er daarom paaltjes zijn neergezet. Wanneer je dan vanaf het centrum komt hoor je volgens de regels in te checken bij het betreden van het door poortjes omsloten gebied, uitchecken bij het verlaten van dat gebied en op het perron weer inchecken en toeslag laden.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Badge
Ook in Rotterdam vind je op enkele perrons reguliere Check-in/Check-uit paaltjes zoals je die op 3 op de 4 stations in Nederland tegenkomt. Het paaltje in Amsterdam is dan ook geen uitcheckpaaltje maar een doodgewoon in/uitcheckpaaltje.
De toeslagzuil is zeer duidelijk aangegeven met (fyra)rode i.p.v. gele bestickering en een bordje erboven en ook wanneer u eens buiten de randstad komt is het belangrijk om niet alleen op de vorm maar ook op de kleur van het paaltje af te gaan zoals te zien is op plaatje twee.

Daarnaast heb ik begrepen dat spoor 15 buiten de poortjes valt in Amsterdam en dat er daarom paaltjes zijn neergezet. Wanneer je dan vanaf het centrum komt hoor je volgens de regels in te checken bij het betreden van het door poortjes omsloten gebied, uitchecken bij het verlaten van dat gebied en op het perron weer inchecken en toeslag laden.

Het eerste gedeelte van dit antwoord is mij duidelijk. Het tweede gedeelte bevreemdt mij: dus voor Spoor 15 eerst inchecken, dan weer uitchecken, en dan op het perron weer inchecken en daarna op een andere plek op het perron de toeslag laden?
Het eerste gedeelte van dit antwoord is mij duidelijk. Het tweede gedeelte bevreemdt mij: dus voor Spoor 15 eerst inchecken, dan weer uitchecken, en dan op het perron weer inchecken en daarna op een andere plek op het perron de toeslag laden?

Komend vanaf het centrum loopt u eerst voor de tunnel de OV-chipkaartzone in (=>Inchecken). Aan het eind van de tunnel loopt u die weer uit (=>Uitchecken). Op het perron wilt u gebruik maken van de trein (=>Inchecken, =>Toeslag laden).

Komend vanaf het centrum loopt u eerst voor de tunnel de OV-chipkaartzone in (=>Inchecken). Aan het eind van de tunnel loopt u die weer uit (=>Uitchecken). Op het perron wilt u gebruik maken van de trein (=>Inchecken, =>Toeslag laden).

Ik vrees dat heel wat reizigers die incidenteel met de Intercity Direct vanaf Amsterdam CS vertrekken hiermee fouten zullen maken; dit is toch veel te omslachtig!
NS zal betogen dat ze daarom zo snel mogelijk de poortjes willen sluiten, zodat die handelswijze grotendeels wordt afgedwongen.
Reputatie 1
Badge
Maar juist dat kan in AMS-C niet om allerlei redenen.
Overigens staan er op dat perron 15 OOK Toeslagzuilen die geel zijn en met handgeschreven erop papier eraan dat je daar niet moet in/uitsjekken. tenzijn ze dat de laatste 2 weken hebben veranderd.
Is het overigens mogelijk een onterechte insjek voor ICD alsnog weer te verwijderen? Bvb als ie weer eens niet gaat en je de gewone IC pakt?
Reputatie 1
Reizigers die het incheckverhaal voor de ICD op de perrons te omslachtig vinden kunnen uiteraard
ook een papieren toeslag kopen die alleen getoond hoeft te worden bij controle in de ICD.
Dus daarmee hoeft niet in- en uitgechekt te worden.
Reputatie 6
Badge +2
Is het overigens mogelijk een onterechte insjek voor ICD alsnog weer te verwijderen? Bvb als ie weer eens niet gaat en je de gewone IC pakt?
Ja, nog eens de kaart voor de paal houden binnen 30 minuten, zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/waar-te-koop/toeslagzuil-intercity-direct.html.
Reputatie 6
Badge
De laatste keer dat ik met de IC Direct reed, was het lastig om een toeslag zuiltje te vinden, omdat ze er te weinig zijn.

Zo waren er aan de zijkant van het perron een aantal incheck-zuiltjes die buiten gebruik waren (geen schermpje/leesvak maar plastic kap). Erg zonde.....

Ik zal de eerst volgende keer als ik daar ben eens het hele perron doorlopen, en mijn bevindingen eens melden.
Reputatie 6
Badge +2
Een van de toeslagpalen op het perron van spoor 15 Asd heeft niet het reguliere uiterlijk: het is een gewone paal in het geel (met nummer C2), wel met een rood bord erboven. Op het geel staat met viltstift "Toeslag".

Reageer