beantwoord

Toestemming voor politieke propaganda?

• 6 februari 2017
  • 10 reacties
  • 286 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Op veel stations deelden mensen van Milieudefensie vanmorgen krantjes uit. Ik vraag me verbaasd af of NS toestemming heeft gegeven voor het bedrijven van politiek gekleurde propaganda in zijn stations en zo ja hoe zich dit verhoudt tot de politieke neutraliteit die van je van een bedrijf als NS mag verwachten?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 6 februari 2017, 16:03

Dat is dan kantje boord. Wel goed dat je dit even checkt, want normaliter mogen zij dit niet op het station zelf doen. Het betreft een eenmalige actie, dus ik verwacht geen verdere problemen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik zou zeggen, noem eens een voorbeeld.
Reputatie 5
Bedoel je De Pers ? Met achterop een advertentie van Milieudefensie ?
(dacht toch heel even dat De Pers écht terug was)

Die werden op Den Haag buiten het station uitgedeeld. Wist overigens niet dat veganisme ook een politieke stroming was ...
Ik ben ooit bijna verwijderd uit station Leiden omdat mijn jas veel leek op de jassen die de PVDA folderaars, die iedere keer probeerde binnen te dringen. Dus in ieder geval mocht het toen in Leiden niet binnen..
Reputatie 7
Badge +3
In Eindhoven stonden ze in het station reclame te maken voor GroenLinks.

@Goner De Pers had hier niets mee maken want die krant is al jaren geleden opgeheven..
De Pers is vandaag voor één dag weer uitgedeeld. Ik zag ze ook op Utrecht. Zie ook https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/06/nepkrant-milieudefensie-overleden-krant-de-pers-herleeft-6571821-a1544682.

In Utrecht stonden ze ook niet op het station, maar daarbuiten. @Tamzin: is dit wat jij bedoelde en stonden ze daadwerkelijk op het station?
Reputatie 7
Badge +3
In de hal aan de stadskant, wel vlak bij de buitendeur zodat ze niet in de gaten liepen.
Reputatie 5
@Goner De Pers had hier niets mee maken want die krant is al jaren geleden opgeheven..
Daarom zei ik ook dat ik even dacht dat de echte Pers terug was ... maar helaas.

Vraag me alleen af in hoeverre je dit 'politiek gekleurde propaganda' zou kunnen noemen.
Dat is dan kantje boord. Wel goed dat je dit even checkt, want normaliter mogen zij dit niet op het station zelf doen. Het betreft een eenmalige actie, dus ik verwacht geen verdere problemen.
Reputatie 4
@Goner organisaties zoals milieudefensie, vluchtelingenwerk NL, Amnesty International
Hebben voor sommige reizigers erg controversiële standpunten. Reclame voor die organisaties wordt om die reden sneller geweigerd.
@tamzin ik zou zelf het liefst ook reclame op de advertentie borden op de stations weg willen hebben. Dit is een voorbeeld van de Europese verkiezingen van 2010, stemmen onder het scherm van Roemer. (Foto uit het NRC)

Reputatie 7
Badge +3
Eindhoven heeft een lange traditie met dit soort zaken.Van tijd tot tijd duiken er in de hal weer abonnementsverkopers voor allerkei goede doelen en hantekeningenjagers van Amnesty op. En bij de vorige verkiezingen stonden ze van de PvDA op het perron om mensen persoonlijk te benaderen. En dan was er nog de beroemde Eindhovense schreeuw-Jezus Arnol Kox.

Reageer