beantwoord

Toezicht op de stations

  • 11 januari 2019
  • 4 reacties
  • 220 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
De stations manager heeft als taak om te handhaven als er mensen zonder kaartje zich op de perrons bevinden, waar krijgt hij deze input vandaan?
Op station Bovenkarspel Flora ( en andere perrons) vieren groepen jongeren bij alle dagen feest met luide muziek en geschreeuw waar de omgeving veel overlast van heeft.
We hebben politie, wijkagent en toezichthouders van de gemeente al om hulp gevraagd, maar die kunnen niet veel doen omdat het terrein niet onder hun bevoegdheid valt.
Wij wonen met meerdere mensen in de straat al 30 jaar aan het perron, maar het laatste half jaar is de overlast groter dan de 30 jaar hier voor.
Wij staan open voor ideeen om dit op te lossen op een manier waar iedereen bij gebaat is.
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 januari 2019, 08:29

De stationsmanager is zelf niet belast met een handhavend taak. Hij/zij kan dit wel onder de aandacht brengen en gericht Veiligheid en Service aansturen hiervoor. Dit is dan inderdaad voor de handhaving op vervoersbewijs of eventuele overlast op het perron.

Dat een agent geen bevoegdheid zou hebben op een perron klinkt erg raar en makkelijk afgeschoven. Voor het niet hebben van een vervoersbewijs kunnen zij inderdaad niet optreden, in de vorm van het uitschrijven van een vervoersbewijs. Ze zijn wel algemeen opsporingsambtenaar, wat betekent dat ze wel kunnen optreden voor overlast oid. Op de meeste plaatsen hebben we hele goede samenwerking en zeker als er klachten komen uit de omgeving, houdt een wijkagent vaak extra toezicht.

Zo hebben we in Breda bijvoorbeeld goed contact met de wijkagent en andere agenten in de regio, die ook regelmatig even een rondje maken op het station.

In Rotterdam, Amsterdam en Utrecht loopt continu een koppel politie rond, die daar ook meehelpen aan de handhaving van spoor gerelateerde feiten.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
De stationsmanager is zelf niet belast met een handhavend taak. Hij/zij kan dit wel onder de aandacht brengen en gericht Veiligheid en Service aansturen hiervoor. Dit is dan inderdaad voor de handhaving op vervoersbewijs of eventuele overlast op het perron.

Dat een agent geen bevoegdheid zou hebben op een perron klinkt erg raar en makkelijk afgeschoven. Voor het niet hebben van een vervoersbewijs kunnen zij inderdaad niet optreden, in de vorm van het uitschrijven van een vervoersbewijs. Ze zijn wel algemeen opsporingsambtenaar, wat betekent dat ze wel kunnen optreden voor overlast oid. Op de meeste plaatsen hebben we hele goede samenwerking en zeker als er klachten komen uit de omgeving, houdt een wijkagent vaak extra toezicht.

Zo hebben we in Breda bijvoorbeeld goed contact met de wijkagent en andere agenten in de regio, die ook regelmatig even een rondje maken op het station.

In Rotterdam, Amsterdam en Utrecht loopt continu een koppel politie rond, die daar ook meehelpen aan de handhaving van spoor gerelateerde feiten.
Bedankt voor uw reactie,
Hoe kunnen we als bewoners in contact komen met de betreffende stations manager?
Reputatie 7
Normaal gezien is het niet mogelijk direct in contact te komen met een stationsmanager. U kunt contact opnemen met de klantenservice, om uw klacht in te dienen en uw intenties te willen overleggen met de stationsmanager kenbaar te maken. Vernoem daarbij ook zeker de stappen die u al genomen heeft met de gemeente/politie en het advies dat ze u geven. De klantenservice kan u dan verder helpen 🙂
Bedankt !!

Reageer