beantwoord

Toilet station Delft

Hierbij een klacht ober het toilet op station Delft. Het station is prachtig, maar het toilet is het smerigste toilet dat ik ooit heb gezien. Op de vloer drollen, bebloed papier en uitgetrokken onderbroeken. Schande voor dit station!
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 juli 2017, 17:46

Dat klopt Bezemsteel: de schoonmaak voor dit toilet is uitbesteed. Het schoonmaakbedrijf is tussen 06:00 uur en ~19:00 uur daar aanwezig om eventuele reinigingen uit te voeren. De frequentieverhoging die ik heb aangevraagd is afgewezen, maar mij wordt verteld dat de controle strenger zal verlopen. Ze schrokken ook, toen ik ze liet zien hoeveel topics er inmiddels aan gewijd zijn. Bedankt voor jullie input!
Bekijk origineel

42 reacties

Badge +3
Dit is al eerder gemeld. Er zou contact opgenomen worden met de stationsbeheerder om hier actie op te ondernemen. Dat was een paar weken geleden, maar er is dus niets verbeterd :?
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/toiletten-op-prachtig-nieuw-station-delft-ontbreken-36296
Reputatie 7
Daar wil ik meteen achteraan. Ik ga de stationsbeheerder meteen contacteren dat dit niet kan. Bedankt, overigens, voor het niet bijvoegen van een bijlage. Dan houden wij het avondeten nog even in de maag.
Wat ik voor je ga doen is deze melding, precies zoals jij deze hebt omschreven, doorspelen naar èn de verantwoordelijke van de toiletten op stations in Nederland èn naar de stationsbeheerder, want dit soort meldingen zie ik liever nooit meer. Heel goed dat je dit bij ons aangeeft, zonder dit soort meldingen, komen we niet snel genoeg tot een oplossing.
Forum gelezen, ongelofelijk dat hier niets aan wordt gedaan. Het was werkelijk walgelijk, nog nooit zoiets gezien. Misschien wordt het tijd om eens een berichtje hierover maar de pers te sturen als het station hier niet snel werk van maakt.
Mooi Thomas, maar ik ga het wel controleren. Ik kom dagelijks op station Delft en ga met enige regelmaat in dit toilet kijken. Hoop dat de NS hierin inderdaad zijn verantwoordelijkheid neemt.
Reputatie 7
Ik zal dit topic in mijn beheer laten, en je inlichten zodra ik terugkoppeling heb ontvangen.
Dank voor je actie Thomas.
Reputatie 6
Badge
Even serieus, wie rekent er nou op openbare toiletten? Ik zou er niet levend of dood gevonden willen worden: thuis is de wc altijd schoon en kan ik letterlijk van de vloer eten.

Neemt uiteraard niet weg dat de stationsbeheerders de voorziening wel bruikbaar moeten maken en dus schoon moeten houden, anders kun je net zo goed het toilet weghalen.
Reputatie 7
Er is natuurlijk geen toilet zo fijn, als die van eigen huis. Toch ben ik van mening dat onze voorzieningen binnen bepaalde grenzen moeten blijven qua hygiëne en comfort. Die is in deze melding duidelijk overschreden.
Toiletten op stations dienen gewoon schoon te zijn, ongeacht of je er letterlijk of figuurlijk van de vloer kan eten. Ik vraag me dan ook af hoe vaak er controle is. Eenmaal per dag?
Badge +3
Ik begreep dat er op Delft maar twee toiletten zijn? Was er geen ruimte voor meer dan, en dan al dan niet bemenst (door bijv. Sanifair)?
Echt smerige toiletten kan natuurlijk niet maar een tijdje terug waren in Delft de 2 toiletten afgeplakt met stikkers "defect". Even later zag ik dat er toch iemand na betaling gebruik ervan maakte. Ik ook dus. Wat ik aantrof een lege fles sterke drank en wat water op de vloer maar het toilet was verder bruikbaar. Daar ik met sprinters zonder toilet reisde was de nood hoog. Op mijn vraag aan de informatie waarom de toiletten afgesloten waren kreeg ik als antwoord dat ze er veel klachten over kregen dat dat te belastend was voor de het NS personeel en dat er in de binnenstad bij de horeca ook toiletten waren. Wat mij betreft liever een vies toilet dan geen. Hans (69 jr)
Reputatie 7
Update: Vanavond nog komt er een spoedreiniging. Daar heb ik zojuist voor gezorgd. Ik heb nog contact met de stationsmanager en de assistent stationsmanager open staan om te overleggen of de schoonmaakfrequentie eventueel omhoog kan, gezien dit niet de eerste keer is dat het toilet op station Delft een bron van klachten is. Ik houd jullie daarvan op de hoogte.
Update: Vanavond nog komt er een spoedreiniging. Daar heb ik zojuist voor gezorgd. Ik heb nog contact met de stationsmanager en de assistent stationsmanager open staan om te overleggen of de schoonmaakfrequentie eventueel omhoog kan, gezien dit niet de eerste keer is dat het toilet op station Delft een bron van klachten is. Ik houd jullie daarvan op de hoogte.

Mooie actie. Dank voor de reactie
Reputatie 6
Ik begin me toch af te vragen, wat de "stationsmanager" en de "assistent stationsmanager" nu precies doen. En hoe vaak zij op de locatie zijn om hun station te "managen"? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit soort signalen pas opgepakt wordt, nadat er meerdere meldingen worden gemaakt op een openbaar forum.

Of is "stationsmanager" een bureaufunctie en komt hij/zij alleen op het station om een leegstaande winkelruimte te laten zien aan potentiële huurders? Dat begin ik namelijk te denken...
Reputatie 6
Badge
Of is "stationsmanager" een bureaufunctie en komt hij/zij alleen op het station om een leegstaande winkelruimte te laten zien aan potentiële huurders? Dat begin ik namelijk te denken...

Je begrijpt het aardig zo te merken.
Reputatie 7
Update: De Servicebeheerder heeft mij laten weten dat de desbetreffende stationsmanagers morgen weer aanwezig zijn en mijn verzoek zullen bekijken (ik gok vakantie). Tevens heb ik nog een servicemanager benaderd om te kijken of de schoonmaakfrequentie omhoog kan.
@luapdlevdeerb Heb je al een steekproef kunnen nemen?
Ik begin me toch af te vragen, wat de "stationsmanager" en de "assistent stationsmanager" nu precies doen. En hoe vaak zij op de locatie zijn om hun station te "managen"? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit soort signalen pas opgepakt wordt, nadat er meerdere meldingen worden gemaakt op een openbaar forum.

Dit dus, volgens mij. Mensen die achter een bureau ergens zitten te gapen heel de dag en heel interessant doen, maar die eigenlijk geen flauw idee hebben van de day-to-day toestand op "hun" stations, want als het hélemáál meezit, komen ze er misschien zomaar één keer per maand...
Reputatie 7
Pejeka, ik begrijp je frustratie, maar dit helpt niet om snel tot een oplossing voor dit probleem te komen. Het gaat hier om een niet goed schoongemaakt toilet. Laten we het daarbij houden. Wat betreft de taken van een stationsmanager en assistent stationsmanager vraag ik de forumleden die actief zijn in dit topic, de discussiepunten in dit topic te bespreken. Zo houden we het onderwerp van dit topic in tact.
Helaas moet ik noodgedwongen regelmatig van een openbaar toilet gebruik maken en hoewel ik dat van station Delft niet ken, herken ik het beeld wel van de toiletten op andere stations. De meeste zijn gewoon smerig, ook in vergelijking met andere openbare toiletten. Als ik dan deze opmerking lees, "Vanavond nog komt er een spoedreiniging. Daar heb ik zojuist voor gezorgd.", geplaatst om 8 uur 's avonds, wat impliceert dat er normaal geen schoonmaakronde meer zou zijn, dan snap ik ook de oorzaak wel. De schoonmaakfrequentie is gewoon veel te laag. Kijk voor de lol eens op (semi-)openbare toiletten op de aftekenlijsten die daar vaak hangen. Om de twee uur een controle- en schoonmaakronde is vrij gebruikelijk, intervallen van meer dan 4 uur al vrij uitzonderlijk.
Als je dan ook nog bedenkt dat NS met 50 tot 70 cent bovengemiddeld veel rekent voor een toiletbezoek, vind ik die smerige toiletten toch wel iets waar NS zich diep voor moet schamen.
Precies, als ze nu nog gratis zijn....Maar voor een betaald bezoek mag je een proper toilet verwachten en dat is helaas niet zo.

Als je kijkt bij een bioscoop, daar doen ze zeker 8 controle rondes bv en die zijn in het algemeen wel schoon.

(en wat doet de servicebeheerder ? loopt die wel op het station rond en mag hij de service beheren ?)
Reputatie 6
Stationsmanager, Assistent stationsmanager, Stationsbeheerder, Servicemanager, Servicebeheerder. En geen van allen zijn in staat, om een toiletten schoon te krijgen? Beetje ongeloofwaardig is het wel.

Of er is structureel iets mis. Wie het weet mag het zeggen...
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/smerige-toilet-station-delft-27632
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/toiletten-op-prachtig-nieuw-station-delft-ontbreken-36296
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/toiletvoorzieningen-34933
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n stationsmanager gaat natuurlijk niet zelf zijn of haar handen vuil maken om de toiletten schoon te maken, daar is het schoonmaakpersoneel voor. Maar hij of zij zal dan wel dat personeel moeten aansturen en controleren.

Aan de andere kant, je kunt wel elke 2, 3 of hoeveel uur ook schoonmaken, wanneer gebruikers er 5 minuten na schoonmaak weer een smeerboel van maken dan krijg je alsnog zulke berichten. Ik vraag me echt af wat voor soort mensen een toilet achterlaten zoals TS geconstateerd heeft :?
Dan moet je elke 5 minuten schoonmaken als dat nodig is. Moeilijker is het niet.
Reputatie 6
Zo'n stationsmanager gaat natuurlijk niet zelf zijn of haar handen vuil maken om de toiletten schoon te maken, daar is het schoonmaakpersoneel voor. Maar hij of zij zal dan wel dat personeel moeten aansturen en controleren.

Dan moet die natuurlijk wél ter plekke zijn. En ondanks dat er locatiemanagers, stationsbeheerders, stationsmanagers, assistent stationsmanagers, servicemanagers en servicebeheerders zijn, is er een gebrek aan aansturing. Een andere conclusie valt niet te trekken. Blijft de vraag, wat al die managers en beheerders nu precies managen en beheren.

Reageer