totale gebrek aan informatie

• 11 februari 2020
  • 10 reacties
  • 354 Bekeken

Reputatie 2

Waarom is communiceren zo moeilijk . Er staat niets bij bijzonderheden in de app. Er staan 3 treinen klaar met veel vertraging op Rotterdam centraal om naar Alexander te gaan en niemand weet welke trein het eerst gaat. Wat is het nut van de mededeling kijk in de app als er niks staat. 11 feb rond 16:20. Rotterdam Centraal. Ik heb het idee als er niet gecommuniceerd wordt van issues dan zijn er ook geen issues 

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat staat er op de borden? Die worden vaak sneller bijgewerkt dan de app.

Ik kan helaas niet achterhalen wat er op dat moment in de app stond. Ik zie wel dat er om 16:25 een trein ging en om 16:34 naar Alexander. Hopelijk had je de eerste nog gevonden, carol.

Reputatie 7
Badge +3

Eén van die treinen was zo te zien trein 559 van 16:05 die met +22 vertrok (en dus om 16:20 nog op het scherm stond). De trein moest rijden met 2 stellen waarvan 1 stel met rit 548 met 26 minuten vertraging in Rotterdam aankwam. Het wachten was dan op die trein waarna er ook nog gecombineerd moest worden. 

Nummer 2 zal trein 2861 van 16:20 zijn geweest. die had +13 nadat trein 2650 met +13 binnenkwam met de stellen die de 2861 moesten rijden.  En dan moest eerst ook nog de 559 vertrekken en sprinter 4056 van 16:25, die wel op tijd vertrok.

Reputatie 5

Ontwenningstip: op dit forum zien we steeds meer klachten (of opmerkingen voor enkel positivo-speak) van mensen die alles op hun allerlieftse fone met appjes willen bekijken. Dat is dus vaak een beetje dom. Gewoon ogies open en omhoog op de screens op het station-heel erg ontzettend ouwerwets, maar toch meest het probaatste middel.

Overigens is het in dit soort situaties zoals Jeroen de meester op de bok uitlegt, bij NS ook vaak onduidleijk tot de laatste minuut wie wat voorrang krijgt. Hangt vaak ook samen met personeel dat pas op het allerlaatste moment, of soms uiteindelijk niet, opduikt of wordt ingeroosterd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is dat nou weer voor opmerking? TS was op het station en zag de treinen blijkbaar al staan. De schermen geven dan verder ook alleen maar in rood een dikke plus aan en niet in welke volgorde die treinen zullen gaan vertrekken. Dus eigenlijk dezelfde info als de app (niet) gaf.

Ik herken dat wel een beetje van een situatie op HS waarbij (ik weet niet meer waardoor) een 1100 en een 5000 of 5100 tegelijk aan het perron stonden, de IC op 6 en de sprinter op 5, allebei vertraagd, de sprinter meer dan de IC. Vraag was welke als eerste naar Centraal zou gaan want daarmee had ik misschien nog kans een sprinter naar De Vink te halen ipv meer dan een kwartier wachten. De sprinter was eerder aangekomen op HS, maar de IC mocht eerder naar Centraal maar nergens werd dat aangegeven of omgeroepen, Wist het pas toen de deuren van de IC dicht gingen.

Reputatie 2

Ik keek zeker ook op de borden. Maar als de trein van 16:05 + 30 staat en die van 16:20 + 5 . Dan denk je als dat die 16:20 eerder vertrekt naar nee hoor die van 16:05 vertrok eerder. Maar ik moet ook zeggen dat de trein van 16:25 daar kon ik het bord niet duur. Want perron 16 ligt zeer beroerd omdat van perron 13/14 te zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik keek zeker ook op de borden. Maar als de trein van 16:05 + 30 staat en die van 16:20 + 5 . Dan denk je als dat die 16:20 eerder vertrekt naar nee hoor die van 16:05 vertrok eerder. Maar ik moet ook zeggen dat de trein van 16:25 daar kon ik het bord niet duur. Want perron 16 ligt zeer beroerd omdat van perron 13/14 te zien. 

Je hebt ook nog de kleine digitale borden waar alle treinen op staan die het komende uur gaan vertrekken.

Reputatie 2

Dit soort beslissingen worden feitelijk gemaakt door de treindienstleiders van prorail. Zij bepalen uiteindelijk welke trein als eerste 'veilig’ krijgt en dus ook als eerste mag vertrekken. Voor verdere informatieverstrekking is in zulk soort gevallen dan ook gewoon geen tijd, want zodra een reeds vertraagde trein veilig krijgt zal hij zsm willen vertrekken, de vertrekprocedure wordt dan ook direct in gang gezet zodra het lampje gaat branden. Dit om de opgelopen vertraging nog een beetje in te kunnen halen. Nog langer wachten om ook nog eens iedereen in te gaan lichten is in zo'n situatie óók niet wenselijk. 

Als machinist krijg ik in voorkomende gevallen wel vaker de vraag welke trein nou eerst gaat vertrekken. Het beste antwoord dat ik daarop kan geven is dat in een ideale wereld een intercity altijd voor een sprinter vertrekt, maar heb het ook al vaker andersom gezien... 

Reputatie 7
Badge +3

En eerder mogen vertrekken zegt ook niet alles. Ik zat van de week in een vertraagde IC Utrecht - Eindhoven. Wij mochten eerder vertrekken dan de IC na ons (die inmiddels op het naastgelegen spoor stond), maar na een paar honderd meter moesten wij toch even wachten om die andere voor te laten gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt ook nog de kleine digitale borden waar alle treinen op staan die het komende uur gaan vertrekken.

Alleen geven die kleine digitale borden de vertraging afgerond in stappen van 5 minuten aan. Zo kan +20 een vertraging van zijn van 18 minuten maar ook 22 minuten en heb je dus al een venster van 4 minuten waarin de trein kan vertrekken. Dan vind ik de actuele vertrektijden op de site handiger omdat het daar wel in echte minuten staat. 

Reageer