beantwoord

Trage liften en omlopen naar instapzone

• 31 januari 2017
  • 10 reacties
  • 290 Bekeken

Op station Boxtel zijn de liften erg traag. Het duurt eeg lang voordat de deuren sluiten en de lift vertrekt. Aansluitend is er een sluis met poortjes van zo'n 5 meter omlopen en de instapzone is gemaakt aan helemaal de andere kant van hee perron. Mensen die de lift moeten gebruiken ( en dat is noet zonder reden; bij mij een versleten knie) worden zo dubbel geplaagd. Niet klantvriendelijk. Waarom laat men de trein niet in ieder geval ook dicht bij de lift stoppen?
icon

Beste antwoord door Yvonne NS 31 januari 2017, 16:09

Ik heb een reactie ontvangen:

Dat de liften langzamer zijn dan regulier klopt, dit is een bewuste aanpassing geweest in verband met misbruik van de liften. Denk vooral aan de vele fietsers die daar gebruik van maakte en de storingen die daaruit volgen. Deze zal dus ook niet als storing komen en vooralsnog zo blijven.
Bekijk origineel

10 reacties

Goedemiddag fwlpvb, welkom op het NS serviceforum!

Wat vervelend dat je last hebt van een versleten knie, erg begrijpelijk dat omlopen niet heel handig is! De liften zijn niet zo makkelijk te verplaatsen natuurlijk, je feedback hierover ga ik wel doorzetten. Voor de toekomst zou het handig zijn dat dit mee wordt genomen. Ik durf niet te zeggen of de liften zo traag horen te zijn, dit ga ik wel uitvragen. Als ik een reactie heb laat ik je dit weten.
Ik heb een reactie ontvangen:

Dat de liften langzamer zijn dan regulier klopt, dit is een bewuste aanpassing geweest in verband met misbruik van de liften. Denk vooral aan de vele fietsers die daar gebruik van maakte en de storingen die daaruit volgen. Deze zal dus ook niet als storing komen en vooralsnog zo blijven.

Ik ben heel benieuwd wat de reden is voor het plaatsen van instapzones op bepaalde plaatsen op perrons. In Boxtel kan je met de lift en de sprinter waardoor ik als invalide persoon zelf naar mijn werk kan: geweldig! Helaas is de instapzone (zoals ook twee jaar geleden al vermeld door iemand anders hierboven) helemaal niet op de plaats waar je als invalide persoon het perron betreed. Dat de liften traag zijn tegen vandalisme snap ik maar mijn vraag is dus vooral: waarom de instapzone niet zo plaatsen dat invalide mensen ze in ieder geval gemakkelijk kunnen bereiken?

Ik heb het vermoeden dat dat komt omdat er dan te weinig ruimte is om de reizigers te laten wachten. Je krijgt dan een grote drukte op dat gedeelte van het station.

ze hebben juist het korte stukje perron (waar ook mensen droog kunnen zitten) gekozen en het lange stuk waar de lift aankomt ligt erbuiten. Een trein zou ook passen vanaf het droogzithokje tot voorbij de lift maar ook daarvoor is niet gekozen. Ik hoop dat er mee geschoven kan worden richting het veel langere deel tot de mensen die het minst gemakkelijk kunnen lopen niet meer de langste afstanden af hoeven te leggen, of minstens met minder verschil. 

Dat is vreemd. Ik zal je signaal doorspelen. Ik hoop dat ze je verzoek honoreren. Ik krijg hier helaas geen terugkoppeling van.

Reputatie 7
Badge

Vaak is de trein, vooral in de spits, veel langer dan het kleine stukje "instapzone". Je bent overigens ook niet verplicht in de "instapzone" in te stappen. De enige zekerheid welke je in de "instapzone" hebt @forensopboxtel is dat de trein in dat gedeelte in elk geval stopt.

Ten eerste dank voor alle snelle reacties! Ik weet dat het met een langere trein geen probleem is en dat je niet in de instapzone hoeft in te stappen. Ik snap gewoon niet waarom die instapzones de toegankelijkheid van het perron voor mindervalide mensen negeren (dit is niet het enige station, alleen het station waar ik er het meeste last van heb). @AbbeyRoad  Ik snap dat ik ook veel meer tijd voor mijn reis uit zou kunnen trekken zodat ik altijd naar de instapzone kan gaan om daar zeker in te kunnen stappen maar mijn vraag is waarom er geen rekening mee gehouden kan worden, eigenlijk dezelfde vraag als @fwlpvb lang geleden al stelde en ook niet beantwoord kreeg. 

Reputatie 7
Badge

Je vraag is eigenlijk best eenvoudig te beantwoorden @forensopboxtel 

De instapzone is nou juist bedacht om reizigers te spreiden over de trein. En omdat de meeste mensen veelal bij de trap / lift blijft staan is de instapzone op veel stations afwisselend gemaakt, dan weer in het midden, dan weer vooraan en dan weer achteraan de trein.

Omdat gebleken is dat treinen veelal op dezelfde plek in de trein erg vol zijn, worden de reizigers dus kunstmatig over de trein verdeeld door de instapzone. U zult de instapzone dus niet altijd op de meest voor de hand liggende plek aantreffen, gewoon omdat het beoogde effect dan weg is.

Badge +3

Beter dan een omroep “loop ff door dan is er plek voor iedereen” (Utrecht spoor 5/7) :joy:

Waar mensen die wel weten hoe het werkt (en dat zijn er best veel in de spits) zich nogal aan ergeren.. 

Reageer